ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 6 Φλεβάρη 1996
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Καλή πατρίδα στα "Αηδόνια"

Μέρα γιορτής ήταν η χτεσινή για τους αρχαιολόγους. Πολύ περισσότερο για την αρχαιολογική επιστήμη. Ο περίφημος μυκηναϊκός "θησαυρός των Αηδονιών" (13ος - 16ος αι. π.Χ.), που λίγο έλειψε τον Ιούλη του 1993 να δημοπρατηθεί στη Νέα Υόρκη, βρίσκεται στο ΕΘνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (ΕΑΜ), ύστερα από ένα μεγάλο αγώνα νομικών διεκδικήσεων. Ο θησαυρός, που αποτελείται από 312 κομμάτια, από το Μάρτη θα εκτίθεται στο ΕΑΜ, ενώ αργότερα θα μεταφερθεί στη μόνιμη στέγη του, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Νεμέας.

Στη χτεσινή υποδοχή του Θησαυρού παραβρέθηκε όλη η ηγεσία του ΥΠΠΟ, αλλά και η Ντόρα Μπακογιάννη,η οποία ως υπουργός Πολιτισμού άρχισε την προσπάθεια επαναπατρισμού των αρχαίων, και η πρώην διευθύντρια Αρχαιοτήτων, Κατερίνα Ρωμιοπούλου,η αρχαιολόγος Κατερίνα Δημακοπούλου,που συνόδεψε το Θησαυρό και συνέταξε το φάκελο των ελληνικών επιχειρημάτων και η ανασκαφέας Πέπη Κρυστάλλη - Βότση.

Πρώτος πήρε το λόγο ο υπουργός Πολιτισμού, Σταύρος Μπένος,με την ευχή "Και στα μάρμαρα του Παρθενώνα".Και συμπλήρωσε: "Ανοιξε ο δρόμος για την επιστροφή του θησαυρού της Θεσσαλίας".Πρόκειται για ένα άλλο κρούσμα αρχαιοκαπηλίας, που σημειώθηκε την προηγούμενη δεκαετία, όταν ο αρχαιολόγος Γκέριγκ έκλεψε νεολιθικά αντικείμενα.Αργότερα τα κατάσχεσαν οι Γερμανοί. Τώρα επιχειρείται η ταύτιση, ύστερα από ελληνικές πιέσεις.

Ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ, Γιώργος Θωμάς,είπε: "Η ανυποχώρητη στάση μας έστειλε ένα μήνυμα στον Γουόρντ: Είτε για να μη δημιουργηθεί νομολογία στα αμερικανικά δικαστήρια, είτε για να μη σπιλώσει τη φήμη του, είτε και για τα δύο, αποφάσισε να κλείσει την υπόθεση και να επιστρέψει το Θησαυρό".

Στο περιθώριο της εκδήλωσης, η ανασκαφέας των Αηδονιών, Πέπη Κρυστάλλη - Βότση,συζητώντας με δημοσιογράφους είπε ότι "θα ήταν πολύ σημαντικό αν είχαμε κερδίσει το θησαυρό με το τελικό δικαστήριο (δηλαδή να είχε δημιουργηθεί νομολογία), το οποίο οι Αμερικανοί απέφυγαν, διαλέγοντας την οδό της δωρεάς.Είναι σημαντική, όμως, η πίεση που ασκήθηκε, αφού ως και το Μουσείο Γκετί δήλωσε ότι θα πάψει να αγοράζει αμφισβητούμενης προέλευσης αρχαιότητες".Η Π. Κρυστάλλη επισήμανε ότι "αυτή η νίκη αποτελεί ασφαλιστική δικλείδα και αναμένεται να περιορίσει την αναίδεια των αρχαιοκάπηλων, ειδικότερα με τις συλλογές".Οσο για τα "Αηδόνια", είπε ότι μαζί με τα αντικείμενα του Μουσείου Νεμέας φτάνουν τα 1.500, αλλά "αποτελούν μόνο ένα μέρος της λαθρανασκαφής, γιατί αργότερα κατά τη διάρκεια της κανονικής ανασκαφής βρέθηκαν 21 τάφοι, οι οποίοι συλήθηκαν. Πολλά από τα αντικείμενα που περιείχαν βρίσκονται στο εμπόριο και κυρίως στην Ελβετία".

Ζητούν απόσυρση

Την απόσυρση του νέου σήματος της πόλης της Αθήνας,που κυκλοφόρησε ο Δήμος Αθηναίων και τη διεξαγωγή πανελληνίου καλλιτεχνικού διαγωνισμού,ζητά με ανακοίνωσή του το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας.Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, "το ΔΣ του ΕΕΤΕ θέλει να επισημάνει ότι το νέο σήμα που κυκλοφόρησε ο δήμος σε αντικατάσταση του παλιού σήματος (κεφαλή Αθηνάς), είναι έξω από τις σύγχρονες αισθητικές αντιλήψεις και πολύ κατώτερο του προηγούμενου".

"Η όλη του σύνθεση δεν είναι σύμφωνη με την ιστορία, παράδοση και φήμη των Αθηνών, αλλά παραπέμπει, ως αντίληψη, σε άλλους χώρους (π.χ. στην Αστυνομία ή το στρατό). Γεννώνται, λοιπόν, ερωτήματα σχετικά με τα κριτήρια με τα οποία επιλέχτηκε το συγκεκριμένο σήμα, ποιος το επέλεξε και αν πέρασε από καλλιτεχνική επιτροπή (στην οποία να μετέχουν και εικαστικοί καλλιτέχνες ως πλέον αρμόδιοι).

"Νομίζουμε, καταλήγει η ανακοίνωση, ότι ο Δήμος Αθηναίων θα πρέπει να το αποσύρει και, αν θέλει να αντικαταστήσει το παλιό σήμα, να διενεργήσει πανελλήνιο καλλιτεχνικό διαγωνισμό που θα αποφέρει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα".

@ Το "Κέντρο Τέχνης Παιδιού" (Στασινού 8α, Στάδιο), με αφορμή την
  • Το "Κέντρο Τέχνης Παιδιού" (Στασινού 8α, Στάδιο), με αφορμή την έναρξη της Αποκριάς, οργανώνει στο χώρο του εργαστηρίου του κύκλο μαθημάτων με θέμα: "Κατασκευή μάσκας - Εικαστική παρέμβαση".Τα μαθήματα απευθύνονται σε παιδιά ηλικίας 6 - 12 χρόνων. Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στα τηλέφωνα: 7210.703 και 7234.061.
Βιβλίο... μακράν και "ανάγνωση" διά τηλεφώνου (! )

Ο απολογισμός του 1995 και ο προγραμματισμός του 1996 ήταν το θέμα της χθεσινής συνέντευξης Τύπου, που έδωσε το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ).

Ξεκινώντας από το ετήσιο πρόγραμμα, φαίνεται πως ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην επιχειρηματική διάσταση των επαγγελμάτων του βιβλίου.Οσο για τα προγράμματα προώθησης της ανάγνωσης, όπως η σχετική σύσκεψη που θα γίνει το Φλεβάρη στον Εβρο, αλλά και η συνάντηση των ιστορικών βιβλιοθηκών στην Κοζάνη, μοιάζουν αποσπασματικά και με αμφίβολη αποτελεσματικότητα για τη δημιουργία μιας ζωντανής, καθημερινής σχέσης με το βιβλίο.Διακρίνονται, ωστόσο, για τη φαντασμαγορία... τους (βλ. δίκτυο ιστορικών βιβλιοθηκών) και όχι για την αμεσότητά τους.

Ποικιλία παρουσιάζουν τα αρχεία του ΕΚΕΒΙ, που θα εγκαινιαστούν το 1996, όπως: βιβλιολογική βιβλιοθήκη, αρχείο λογοτεχνίας, εικαστικής απεικόνισης, αρχείο βιβλιοπωλείων κ.ά. Στέγη τους θα είναι το Κέντρο Βιβλίου, στην Πολιτεία, και το κοινό που θα καταφεύγει εκεί θα είναι το... πολιτειακώς αναμενόμενο.

Να σημειωθεί ότι στα πλαίσια της επικοινωνίας το ΕΚΕΒΙ θα διοργανώσει χαρτοκαμπάνια και είναι από τις λίγες πρωτοβουλίες που έχουν αμεσότητα, αλλά μόνο αυτό. Οσο για τους μικρούς αναγνώστες, εφευρέθηκε η "γαλάζια γραμμή", στην οποία θα "απαντούν" γνωστοί ηθοποιοί διαβάζοντας παραμύθια.Και αυτό θεωρείται "γνωριμία" των παιδιών με το βιβλίο. Και όχι εθισμός τους στη μοναξιά της τηλεφωνικής συσκευής, ούτε συνειδητή διαστροφή των ανθρώπινων σχέσεων και της φαντασίας.Αλήθεια, αυτή η γραμμή πόσο θα κοστίζει το δευτερόλεπτο;

Οσο για τον απολογισμό, η διευθύντρια του ΕΚΕΒΙ μίλησε για 28 προγράμματα που μπήκαν σε λειτουργία, πολλές συναντήσεις, συσκέψεις και επιτροπές.

"Σημάδεψε" το χορό του αιώνα μας

Ο Τζιν Κέλι,ο διάσημος Αμερικανός χορευτής, που σημάδεψε με τη δεξιοτεχνία και το ταλέντο του στο χορό μια ολόκληρη εποχή για τον χολιγουντιανό κινηματογράφο, έφυγε προχτές από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών.

Σε ηλικία 29 ετών κάνει την παρθενική του εμφάνιση στο χώρο του κινηματογραφικού θεάματος, δίπλα στην Τζούντι Γκάρλαντ, στην ταινία "Για μένα και το κορίτσι μου". Ακολούθησαν πολλές ταινίες που ισχυροποίησαν την παρουσία του στο θέαμα και τον βοήθησαν να προβάλει το μεγάλο του ταλέντο στο χορό ("Βίρα τις άγκυρες", "Κόβερ Γκερλ") κ.ά. Παράλληλα με το χορό, όπου μαζί με τον Φρεντ Αστέρ αποτελούσαν τις πιο ισχυρές χορευτικές παρουσίες του κλασικού αμερικανικού κινηματογράφου, απέδειξε και ικανότητες στη σκηνοθεσία, όπου γύρισε τις ταινίες "Τρία κορίτσια και τρεις ναύτες", "Ενας Αμερικανός στο Παρίσι", "Τραγουδώντας τη βροχή".Επίσης, εμφανίστηκε στον κινηματογράφο ως ηθοποιός ερμηνεύοντας πολλούς και διάφορους ρόλους, κυρίως ως κωμικός.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ