ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Μάρτη 1996
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ
Οι μαθητές συζητούν και διεκδικούν καθημερινά

Την αισθητική αγωγή, την περιβαλλοντολογική εκπαίδευση, την ευρωπαϊκή διάσταση της παιδείας, τις σχέσεις εκπαιδευτικών - μαθητών, την αλληλεξάρτηση παιδείας και πολιτισμού, καλούνται να συζητήσουν οι μαθητές από όλη την Ελλάδα, τη στιγμή που η υποχρηματοδότηση της εκπαίδευσης τους έχει καταδικάσει στο να βιώνουν καθημερινά μια θλιβερή πραγματικότητα μέσα στα σχολεία τους.

Ο λόγος για το Πανελλήνιο Μαθητικό Συμπόσιο, που πραγματοποιείται στις 25 - 28 Απρίλη στην Αθήνα, με απόφαση του υπουργείου Παιδείας και έχει ως θέμα "Οι μαθητές συζητούν, συμμετέχουν και προτείνουν". Στο συμπόσιο δε θα συμμετάσχουν, όπως θα περίμενε κανείς, τα εκλεγμένα μαθητικά συμβούλια, αλλά κληρωμένοι εκπρόσωποι των σχολείων.

Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Παιδείας, "σκοπός του συμποσίου είναι η ανάπτυξη ενός ουσιαστικού και δημιουργικού προβληματισμού γύρω από τα μεγάλα σημαντικά εκπαιδευτικά και κοινωνικά θέματα που απασχολούν σήμερα τους νέους μας", όμως, οι ίδιοι οι μαθητές χαρακτηρίζουν γελοίες και συνοπτικές τις διαδικασίες του συμποσίου και εκφράζουν σοβαρές επιφυλάξεις κατά πόσο είναι δυνατό μέσα σε διαδικασίες που ξεκινούν με διαταγή του υπουργείου να βρεθεί λύση στα προβλήματά τους, τη στιγμή που στη διάρκεια των πρόσφατων κινητοποιήσεών τους αντιμετώπισαν αδιαλλαξία και αόριστες υποσχέσεις.

"Καπέλωμα"

Σήμερα μιλούν στο "Ρ" δύο συνδικαλιστές μαθητές, ο Βασίλης Μαμωνάς,πρόεδρος του 15μελούς του ΤΕΛ Χαϊδαρίου και η Λίλη Γάτη,πρόεδρος του 5μελούς της Β Τάξης του 1ου Γενικού Λυκείου Νίκαιας και τονίζουν ότι οι μαθητές καθημερινά συζητούν και διεκδικούν και ότι δεν περιμένουν συμπόσια μια φορά το χρόνο για να λυθούν τα προβλήματα. Η συνέντευξη έχει ως εξής: - Πολλά σχολεία κατήγγειλαν το μαθητικό συμπόσιο ως "συμπόσιο χειραγώγησης". Από πού εκπορεύεται αυτός ο χαρακτηρισμός;

Βασίλης: Είναι ένα "καπέλωμα" του μαθητικού κινήματος. Από τη στιγμή που έχουν τα 15μελή να ασχολούνται μόνο με τις εκδρομές, σαν όργανα βιτρίνας, είναι φανερό ότι δε θέλουν ένα μαθητικό κίνημα που να διεκδικεί λύσεις, δε θέλουν να δώσουν λύσεις.

Λίλη: Οι μαθητές εκλέγουν 15μελή και 5μελή για να συζητάνε τα προβλήματά τους και να εκπροσωπούνται από αυτά. Εμείς, που έχουμε νόμιμη αντιπροσωπεία, μπαίνουμε μαζί με όλους τους άλλους στη διαδικασία της κλήρωσης; Εντάσσεται στην προσπάθεια που ξεκίνησε το υπουργείο με την καθυστέρηση των μαθητικών εκλογών. Μάλλον, το υπουργείο ήθελε να δείξει στους μαθητές ότι δεν είναι και τίποτα το 15μελές. Ας εκλεγεί και στο τέλος του χρόνου για να κανονίσει την πενταήμερη. Και θέλανε να μας πιάσουν και απροετοίμαστους μπροστά στην ψήφιση του προϋπολογισμού για την παιδεία. Εξάλλου χρειάζεται το συμπόσιο, για να μάθουν ότι λείπουν 22.000 αίθουσες; Αυτά τους είναι, ήδη, γνωστά.

- Πώς δέχτηκαν οι μαθητές την ιδέα της πραγματοποίησης του συμποσίου;Βασίλης: Τα ενημερωτικά έντυπα στάλθηκαν στα σχολεία λίγες μέρες πριν αρχίσουν οι προσυνεδριακές διαδικασίες και δεν υπήρξε χρόνος για ουσιαστικό διάλογο. Στην πορεία, όμως, οι μαθητές άρχισαν να βλέπουν με επιφύλαξη το θέμα. Βέβαια, από τη μία λέγανε ότι ίσως βγει κάτι από το συμπόσιο, αλλά και πάλι είχαν τις αμφιβολίες τους. Οι μαθητές δεν είναι χαζοί. Καταλαβαίνουν τα σχέδια του υπουργείου, όχι επειδή τα ακούνε, αλλά επειδή τα ζουν καθημερινά.

Λίλη: Τα παιδιά δεν είναι πρωτάρηδες στο θέμα του αγώνα. Πολλές φορές έχουν αγωνιστεί, έχουν πάει και στο υπουργείο και έχουν δει την αδιαλλαξία, με την οποία το κράτος αντιμετωπίζει τα προβλήματά μας. Ετσι, δεν αντιμετώπισαν οι μαθητές την ιδέα του συμποσίου με ιδιαίτερο ενθουσιασμό.

- Το υπουργείο τα αιτήματα των μαθητών τα ξέρει. Τα διάβασε στα πανό που κρατούσαν οι μαθητές στις κινητοποιήσεις τους. Τα άκουσε στα συνθήματά τους. Λοιπόν, ποιος είναι ο σκοπός του συμποσίου;

Λίλη: Θέλουν να μας μαζέψουν σε ένα δωμάτιο και να συζητάμε τα προβλήματα που μας καίνε, μεταξύ μας. Ετσι δε θα βγει τίποτα. Παράλληλα, προβλέπεται ότι οι αντιπρόσωποι των Νομαρχιών βγαίνουν με κλήρωση. Σε αυτό προσωπικά δε βλέπω καμιά δημοκρατική διαδικασία. Ισα ίσα, καταργεί τη δημοκρατικότητα και θέλει να χειραγωγήσει τους μαθητές. Θέλουν να αποσιωπήσουν τα προβλήματα, όχι να τα αναδείξουν, να τα κλειδώσουν όσο πιο βαθιά μπορούν, το ίδιο και τους αγώνες.

Προχειρότητα

- Τι έγινε στη διάρκεια των προσυμποσιακών συναντήσεων;

Βασίλης: Κατ' αρχάς, πρέπει να σημειωθεί ότι πολλά σχολεία δεν ήταν καν ενημερωμένα για το συμπόσιο. Στη διάρκεια των συμποσιακών, όταν τέθηκε το θέμα για κλήρωση των αντιπροσώπων, εμείς είπαμε ότι οι μαθητές δεν είναι αριθμοί του ΛΟΤΤΟ για να κληρώνονται και ότι θα πρέπει να γίνει ψηφοφορία. Δεν το δέχτηκαν, λέγοντας ότι είναι χρονοβόρο, όμως επιμείναμε και δεν μπορούσαν να κάνουν αλλιώς και τελικά έγινε ψηφοφορία. Μόνο όμως στη δική μας προσυμποσιακή.

Λίλη: Εμάς μας συγκέντρωσαν 120 άτομα σε μια αίθουσα διδασκαλίας που χωρούσε 30. Δε μας άφηναν ούτε καν να μιλήσουμε, επικράτησε σύγχυση. Προτείναμε κάποια θέματα, όπως να διδάσκεται η ιστορία της Εθνικής Αντίστασης, με αποτέλεσμα να έχουμε πρόβλημα στα σχολεία μας. Είχαμε διαμάχες με τους καθηγητές, απειλές κλπ. Υπήρξε γενικά μια φοβερή προχειρότητα. Θέλησαν συνοπτικές διαδικασίες, με αποτέλεσμα να πάμε στις προσυνεδριακές χωρίς καν να ξέρουμε τι θα βρούμε.

- Το θέμα του συμποσίου είναι "Οι μαθητές σκέφτονται, συζητούν και προτείνουν". Φάνηκε κάτι τέτοιο μέσα από τις προσυνεδριακές διαδικασίες;Λίλη: Μας λένε ότι οι μαθητές σκέφτονται και προτείνουν. Μας είπαν, λοιπόν, στην πρώτη προσυμποσιακή συνάντηση να προτείνουμε θέματα. Και αυτό κάναμε. Οταν όμως ξαναμαζευτήκαμε, είδαμε ότι θέματα, όπως η αποκέντρωση, το 15%, έλειπαν από αυτά, που, τελικά, στάλθηκαν στο υπουργείο.

Βασίλης: Μετά από παρέμβαση των μαθητών στην προσυμποσιακή, τελικά μπήκε και το θέμα της αποκέντρωσης και άλλα θέματα που δε θέλανε να μπουν στη συζήτηση.

- Τι συμπέρασμα βγαίνει από τη θεματολογία του συμποσίου;

Βασίλης: Πιστεύω ότι είναι ένας τρόπος να ρίξουν στάχτη στα μάτια των μαθητών. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς η λειτουργία του σχολείου είναι ξεκομμένη από το 15% για την παιδεία. Επίσης δεν καταλαβαίνω ποιος ο στόχος του συμποσίου, από τη στιγμή που ξέρουν τις απόψεις μας, μας έχουν ακούσει, άσχετα αν έκαναν κάτι γι' αυτό ή όχι. Από τη θεματολογία του συμποσίου, λείπουν τα αιτήματα για 15% για την παιδεία, ενιαίος τύπος λυκείου, κατάργηση των ΙΕΚ και των ΚΕΚ. Μέσα από αυτά τα θέματα που προτείνει, θέλει απλώς να βάλει σε ένα λούκι τους μαθητές, λέγοντας ξεκάθαρα: "Εγώ θέλω να συζητήσω αυτά τα θέματα". Δεν είναι, όμως, τα θέματα που καίνε άμεσα το μαθητικό χώρο.

Λίλη: Από τη μία, περιμένω σε μερικά θέματα να κάνουν πίσω για να δείξουν ότι αυτό το συμπόσιο κάτι έκανε και θα πρέπει να το συνεχίσουμε και, από την άλλη, πιστεύω ότι θα μας έχουν εκεί μέσα να συζητάμε μόνοι μας.

Η πρόταση των μαθητών

- Πάντως, πολύ πριν το υπουργείο Παιδείας αποφασίσει την πραγματοποίηση του συμποσίου, ήδη οι μαθητές έχουν συγκροτήσει τα τοπικά συντονιστικά. Ποιος ο στόχος τους;

Λίλη: Τα δικαιώματά μας δε θα συζητηθούν με διαταγή του υπουργείου, συζητούνται από τους μαθητές που τους καίνε ανά πάσα στιγμή. Ξέρουν τι συμβαίνει, ξέρουν πώς να διεκδικούν τα δικαιώματά τους και δεν περιμένουν μια φορά το χρόνο, που θα γίνεται το συμπόσιο, να συζητήσουν τα προβλήματά τους. Και το συντονιστικό αποτελεί τον τοπικό πυρήνα για τη διεκδίκηση αυτών που μας ανήκουν.

Βασίλης: Οποιο τρόπο και να διαλέξουν εκείνοι οι κύριοι εκεί πάνω για να επιβάλουν τις θέσεις τους, είτε συμπόσια είναι αυτά είτε τρομοκρατία, γιατί η τρομοκρατία είναι καθημερινό φαινόμενο στα σχολεία, δε θα περάσει, και το έχουν αποδείξει αυτό οι μαθητές. Επίλυση των προβλημάτων δε γίνεται με αυτή την κυβέρνηση και αυτό το υπουργείο. Πιστεύω ότι τους πονάει πολύ περισσότερο να βλέπουν μαθητές στο δρόμο, παρά μαθητές που κάθονται σε καρέκλες και συζητάνε. Χρειάζεται βέβαια και η συζήτηση, αλλά η ιστορία έχει αποδείξει ότι μόνο με αυτή δε γίνεται τίποτα.

- Ποιος είναι, κατά τη γνώμη σας, ο καλύτερος τρόπος για συζήτηση και λύση των προβλημάτων των μαθητών;

Βασίλης: Η δημιουργία συντονιστικών ανά δήμο και μαζικός αγώνας των μαθητών, που θα αποσκοπεί στη λύση των προβλημάτων, θα έχει ουσία και πιστεύω ότι με αυτές τις προϋποθέσεις θα έχει και αποτέλεσμα. Οι μαθητές έχουν αγανακτήσει από τα προβλήματα που τους πνίγουν και θα αντιδρούν καθημερινά, όσο βλέπουν να διογκώνονται τα προβλήματα.

Λίλη: Πρέπει, πρώτα απ' όλα, οι μαθητές να συσπειρωθούν γύρω από τα τοπικά συντονιστικά και να συνεχίσουν τον αγώνα. Γιατί οι αγώνες των μαθητών, που έχουν ήδη αναπτυχθεί το προηγούμενο διάστημα, δεν έχουν ακόμα τελειώσει. Θα συνεχιστούν μέχρι να βρεθούν ουσιαστικές λύσεις στα προβλήματα του σχολείου.

Μαρίνα ΚΑΛΛΙΓΕΡΗ

Δάσκαλοι και νηπιαγωγοί στον δρόμο του αγώνα

Σήμερα στις 7 μ.μ. συγκεντρώσεις και πορείες στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Πανελλαδική 48ωρη απεργία 8 - 9 Μάη

Συγκεντρώσεις και πορείες σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Πανελλαδική 48ωρη απεργία 8 - 9 Μάη

Σήμερα στις 7 το απόγευμα, δάσκαλοι και νηπιαγωγοί θα πραγματοποιήσουν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη συλλαλητήρια διαμαρτυρίας για τη συνεχιζόμενη αντιλαϊκή και αντιεκπαιδευτική πολιτική. Οι συγκεντρώσεις που αποφασίστηκαν από το ΔΣ της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ) θα γίνουν, στην Αθήνα έξω από το υπουργείο Παιδείας και στη Θεσσαλονίκη στην Καμάρα. Θα ακολουθήσουν πορείες προς τη Βουλή και το υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης αντίστοιχα.

Οι δάσκαλοι και νηπιαγωγοί της Αθήνας και των Νομών Βοιωτίας, Κορινθίας και Εύβοιας θα συμμετέχουν στο συλλαλητήριο της Αθήνας, ενώ στη Θεσσαλονίκη συμμετέχουν και από τους γύρω νομούς. Επίσης, στις 8 - 9 Μάη το ΔΣ της ΔΟΕ αποφάσισε πανελλαδική 48ωρη απεργία σε συντονισμό με τους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Την πρώτη μέρα της απεργίας θα γίνουν συγκεντρώσεις και πορείες στις κατά τόπους Νομαρχίες και το υπουργείο Παιδείας, ενώ τη δεύτερη μέρα θα συγκληθούν ΓΣ σε όλους τους Συλλόγους για να αποφασιστεί η παραπέρα πορεία δράσης.

"Η άδικη επιδοματική πολιτική σε συνδυασμό με την πολύχρονη πολιτική της μονόπλευρης λιτότητας έχει συρρικνώσει το εισόδημα των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, θέτοντάς τους σε απόγνωση και στο περιθώριο. Η παρατεινόμενη, από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, άκρατη και ανέξοδη υποσχεσιολογία για την αντιμετώπιση κυρίαρχων αιτημάτων του κλάδου, μας οδήγησε να συντονίσουμε τον αγώνα μας και να διεκδικήσουμε τα δίκαια αιτήματά μας", τόνισε το ΔΣ της ΔΟΕ κατά τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου, που πραγματοποιήθηκε στα γραφεία της ΔΟΕ.

Οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης διεκδικούν ουσιαστική οικονομική και μορφωτική αναβάθμιση, μείωση του διδακτικού ωραρίου, αναβάθμιση του δημόσιου νηπιαγωγείου, μαζικούς διορισμούς δασκάλων και νηπιαγωγών, ποιοτική αναβάθμιση της δημόσιας δωρεάν παιδείας, υπεράσπιση του ενιαίου χαρακτήρα της και αύξηση των δαπανών για την παιδεία.

Λήγει αύριο η προθεσμία υποβολής των μηχανογραφικών δελτίων των υποψηφίων των Γενικών Εξετάσεων, για εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας, για το ακαδημαϊκό έτος 1996 - '97.

Λύση στα προβλήματα των μαθητών θα φέρουν οι αγώνες και όχι συμπόσια χειραγώγησής τους



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ