ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 1 Ιούνη 1996
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Τι είναι το Εθνικό Απολυτήριο

Είναι ο "Εθνικός Τίτλος Ολοκλήρωσης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης" που θα αντικαταστήσει το σημερινό Απολυτήριο Λυκείου και το οποίο θα αποκτάται πλέον με εξετάσεις εθνικού επιπέδου. Οι πρώτοι που θα το αποκτήσουν είναι οι μαθητές που θα φοιτήσουν στην Α' τάξη όλων των τύπων Λυκείου κατά το ερχόμενο σχολικό έτος 1996 - 1997.

Το Εθνικό Απολυτήριο θα έχει διπλό ρόλο: 1) Θα αποτελεί "πιστοποιητικό ουσιαστικών γνώσεων" που θα μπορεί να αξιοποιηθεί από τους κατόχους του για την επιλογή και την απορρόφηση υποψηφίων στην αγορά εργασίας στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και την ευρύτερη μεταλυκειακή εκπαίδευση και κατάρτιση (π.χ. ΙΕΚ). 2) Με βάση τη διαδικασία απόκτησής του, δηλαδή τις εξετάσεις σε εθνικό επίπεδο και τους βαθμούς που θα συγκεντρώνει ο μαθητής, θα γίνεται η εισαγωγή του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Το Εθνικό Απολυτήριο θα αντικαθιστά το σημερινό Απολυτήριο Λυκείου σε όλες τις περιπτώσεις που προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία και θα αποτελεί τον νέο τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ από το ακαδημαϊκό έτος 1999 - 2000.

Η διαδικασία εφαρμογής του Εθνικού Απολυτηρίου

Και στις τρεις τάξεις του Λυκείου καθιερώνεται ενιαίος κορμός μαθημάτων γενικής παιδείας που αποτελείται από πέντε μαθήματα: Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Μαθηματικά, Φυσική - Χημεία, Ιστορία, Ξένη Γλώσσα.Διατηρούνται οι διαχωρισμοί σε κλάδους στα Ενιαία Πολυκλαδικά και Τεχνικά Επαγγελματικά Λύκεια. Στα γενικά Λύκεια δε θα υπάρχει κανένας διαχωρισμός σε Δέσμες και κατευθύνσεις.

Στο Γενικό Λύκειο σε ό,τι αφορά την Α' και Β' τάξη διατηρείται σε γενικές γραμμές το πρόγραμμα που ισχύει σήμερα, με μικρές διαφοροποιήσεις. Στη Γ' Λυκείου θα διδάσκονται πέραν των παραπάνω πέντε μαθημάτων γενικής παιδείας, εννιά μαθήματα επιλογής από τα οποία ο μαθητής πρέπει να επιλέξει τρία, ένα από κάθε ομάδα. Οι ομάδες είναι οι εξής:

1η Ομάδα: Αρχαία Ελληνικά - Βιολογία - Κοινωνιολογία

2η Ομάδα: Λατινικά - Πολιτική Οικονομία - Χημεία

3η Ομάδα: Μαθηματικά - Φυσική - Φιλοσοφία ή Ψυχολογία

Τεχνικά και Πολυκλαδικά Λύκεια

Στα Τεχνικά και τα Πολυκλαδικά Λύκεια σε όλες τις τάξεις διατηρείται το σημερινό πρόγραμμα καθώς και ο διαχωρισμός των μαθητών σε κλάδους. Θα γίνουν ωστόσο οι αναγκαίες προσαρμογές με στόχο τη διαμόρφωση του προγράμματος με την εισαγωγή των μαθημάτων Γενικής Παιδείας. Στη Γ' τάξη των Τεχνικών και των Πολυκλαδικών Λυκείων δε διδάσκονται τα μαθήματα επιλογής των Γενικών Λυκείων. Εδώ σημειώνεται ότι τα ΑΕΙ και ΤΕΙ θα ορίζουν τους κλάδους των Τεχνικών και των Πολυκλαδικών Λυκείων από τους οποίους θα δέχονται αποφοίτους κατόχους Εθνικού Απολυτηρίου. Με εισήγηση των ΑΕΙ και ΤΕΙ, θα προσδιορίζονται οι κλάδοι των Τεχνικών και των Πολυκλαδικών Λυκείων των οποίων οι απόφοιτοι δε θα έχουν τη δυνατότητα να επιλεγούν για το συγκεκριμένο Τμήμα ή Σχολή. Για παράδειγμα ο απόφοιτος Τεχνικού Λυκείου με ειδικότητα ψυκτικού δε θα μπορεί να εισαχθεί στη Θεολογία.

Νέος τρόπος αξιολόγησης

Ο νέος τρόπος αξιολόγησης σε όλο το Λύκειο και στις εξετάσεις για την απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου θα στηρίζεται σε "τεστ" με ισορροπημένο συνδυασμό διαφόρων τεχνικών αξιολόγησης και με βασικό γνώμονα, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας "την απαίτηση για υψηλή αντικειμενικότητα, αξιοπιστία και εγκυρότητα". Ανάλογα δε με το μάθημα, οι δοκιμασίες θα περιλαμβάνουν ποικιλία τύπων ερωτήσεων: ερωτήσεις ανοιχτής απάντησης,όπως ερωτήσεις τύπου "δοκιμίου", επίλυσης προβλημάτων, ερωτήσεις σύντομης απάντησης, οι οποίες θα αξιολογούνται από κριτές με βάση προσδιορισμένα κριτήρια και ερωτήσεις κλειστού τύπου,όπως είναι οι ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και οι ερωτήσεις συμπλήρωσης, σύζευξης, διάταξης κλπ.

Πώς αποκτάται το Εθνικό Απολυτήριο

Στη Β' Τάξη όλων των τύπων Λυκείου θα γίνονται δύο εξετάσεις σε εθνικό επίπεδο, η μία με αντικείμενο την αξιολόγηση των γνώσεων του μαθητή στα πέντε μαθήματα γενικής παιδείας και η δεύτερη με αντικείμενο την αξιολόγηση των γνώσεων του στα στα υπόλοιπα μαθήματα του σχολικού προγράμματος της Β' Λυκείου ανάλογα με τον τύπο Λυκείου και τον κύκλο ή τον κλάδο με τον οποίο φοιτά. Οι δύο εξετάσεις της Β' Λυκείου συνυπολογίζονται για τη διαμόρφωση του Εθνικού Απολυτηρίου σε ποσοστό 20%.

Στη Γ' Λυκείου θα εξετάζονται σε εθνικό επίπεδο τα πέντε μαθήματα γενικής παιδείας για όλους τους μαθητές όλων των τύπων Λυκείου και τα μαθήματα επιλογής του γενικού Λυκείου. Οι απόφοιτοι των Τεχνικών και των Πολυκλαδικών Λυκείων θα εξετάζονται σε εθνικό επίπεδο σε τρία μαθήματα του προγράμματος του κλάδου στον οποίο φοίτησαν. Τα μαθήματα αυτά θα οριστικοποιηθούν στα πλαίσια των ομάδων εργασίας που συγκροτούνται από το υπουργείο για την επεξεργασία των λεπτομερειών του νέου θεσμού. Οι εξετάσεις στη Γ' Λυκείου συνυπολογίζονται για τη διαμόρφωση του Εθνικού Απολυτηρίου σε ποσοστό 80%.

Για να αποκτήσει κάποιος το Εθνικό Απολυτήριο πρέπει να πάρει τη βάση κατά μέσο όρο στις εξετάσεις των οκτώ μαθημάτων της Γ' Λυκείου σε εθνικό επίπεδο και στις δύο εξετάσεις της Β' Λυκείου σε εθνικό επίπεδο με την προϋπόθεση ότι σε κανένα από τα οκτώ μαθήματα της Γ' Λυκείου δεν έχει βαθμό κατώτερο του 8 με άριστα το είκοσι.

Εισαγωγή σε ΑΕΙ - ΤΕΙ

Η εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας από το ακαδημαϊκό έτος 1999 - 2000 θα γίνεται με βάση το Εθνικό Απολυτήριο, το οποίο θα δοθεί στους μαθητές Λυκείου που θα αποφοιτήσουν τον Ιούνιο του 1999. Η εισαγωγή θα γίνεται με βάση:

α) Τους συντελεστές για τα μαθήματα Γενικής Παιδείας που θα ορίζουν όλα τα Τμήματα των ΑΕΙ και οι Σχολές των ΤΕΙ. Ο συντελεστής ανά μάθημα θα κυμαίνεται μεταξύ 5 και 15 και με την προϋπόθεση ότι το άθροισμα των συντελεστών στα 5 μαθήματα θα είναι 50.

β) Την απόδοση του υποψηφίου στο προαπαιτούμενο μάθημα.Δηλαδή κάθε Τμήμα ΑΕΙ ή Σχολή ΤΕΙ ορίζει, ένα από τα εννιά μαθήματα επιλογής της Γ' τάξης των Γενικών Λυκείων ως αναγκαία προϋπόθεση (προαπαιτούμενο μάθημα) για να εισαχθεί κάποιος στο Τμήμα αυτό (ή στη Σχολή).

Ο συντελεστής για το προαπαιτούμενο μάθημα των υποψηφίων από Γενικά Λύκεια θα είναι 14. Για τα δύο άλλα μαθήματα επιλογής του κάθε υποψηφίου αποφοίτου Γενικού Λυκείου ο συντελεστής θα είναι 8 για το καθένα. Ωστόσο κάποιο Τμήμα μπορεί να μην ορίσει κανένα προαπαιτούμενο μάθημα και σε αυτήν την περίπτωση ο συντελεστής θα είναι 10 για το κάθε μάθημα επιλογής. Τα τρία μαθήματα ειδικότητας των αποφοίτων ΤΕΛ και ΕΠΛ θα έχουν συντελεστή 10 το καθένα.

Γενικά: Για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ θα υπολογίζονται οι δύο εξετάσεις της Β' Λυκείου με συντελεστή 10 η κάθε μία για όλους τους υποψηφίους, ανεξάρτητα από τον τύπο Λυκείου, 50 για τα μαθήματα Γενικής Παιδείας και 30 για τα μαθήματα επιλογής των αποφοίτων Γενικών Λυκείων και για τα μαθήματα ειδικότητας των αποφοίτων Τεχνικών και Πολυκλαδικών Λυκείων. Σύνολο δηλαδή 100 μονάδες.

Οι συντελεστές των μαθημάτων Γενικής Παιδείας και το προαπαιτούμενο μάθημα που ορίζονται από τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ θα μπορούν να αλλάζουν, αλλά με τον όρο ότι οι αλλαγές αυτές θα ισχύουν για τους μαθητές που θα εισάγονται στο Λύκειο το επόμενο σχολικό έτος μετά από το χρόνο ανακοίνωσης της διαφοροποίησης αυτής.

Οι υποψήφιοι θα δηλώνουν την προτίμησή τους να εισαχθούν σε συγκεκριμένα Τμήματα ΑΕΙ ή Σχολές ΤΕΙ μετά την ανακοίνωση της βαθμολογίας. Η εισαγωγή τους στα ΑΕΙ και ΤΕΙ θα καθορίζεται επίσης από τη σειρά προτίμησης και τη σειρά κατάταξής τους στον πίνακα υποψηφίων κάθε Τμήματος με βάση τη βαθμολογία τους και τους συντελεστές.

Καταργείται η κατοχύρωση βαθμών

Δεν ισχύσει πλέον η κατοχύρωση της βαθμολογίας. Οποιος δεν κατάφερε την πρώτη χρονιά να εισαχθεί σε κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ, θα μπορεί να εισέρχεται σε εξέταση τον επόμενο χρόνο σε όλα τα μαθήματα της Γ' τάξης του Εθνικού Απολυτήριου για να δοκιμάσει πάλι τις ικανότητές του βάση της προηγούμενης διαδικασίας. Επίσης θα δίνεται η δυνατότητα στους υποψήφιους να τροποποιούν τις επιλογές των μαθημάτων που έκαναν στη Γ' Λυκείου. Η δυνατότητα αυτή παρέχεται χωρίς κανέναν χρονικό περιορισμό.

Για τους απόφοιτους των ετών '97 - '98 και 98 - '99

Για τους απόφοιτους των δύο προηγούμενων ετών, από την πρώτη χρονιά εφαρμογής του Εθνικού Απολυτήριου, θα ισχύσει ειδικό καθεστώς για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, με δεδομένο ότι γι' αυτούς θα ισχύσει ακόμη το σημερινό σύστημα των Δεσμών και της κατοχύρωσης της βαθμολογίας. Η δυνατότητα αυτή θα διατηρηθεί για συγκεκριμένο ποσοστό θέσεων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Το 1999 ένα ποσοστό του συνολικού αριθμού των θέσεων θα καλυφτεί από αποφοίτους των δύο προηγούμενων ετών και το 2000 το μισό του ποσοστού αυτού θα καλυφθεί από τους αποφοίτους του 1998.

Ακόμη όσοι από τους απόφοιτους παλιότερων ετών επιθυμούν να εισαχθούν σε ΑΕΙ ή ΤΕΙ θα παίρνουν μέρος στις εξετάσεις της Γ' Λυκείου για την απόκτηση του Εθνικού Απολυτήριου. Ειδικά γι' αυτήν την κατηγορία το Εθνικό Απολυτήριο θα διαμορφώνεται μόνο από τη βαθμολογία στα οκτώ μαθήματα που εξετάζονται στο τέλος της Γ' Λυκείου.

ΕΘΝΙΚΟ ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΑΕΙ - ΤΕΙ
Ταξικοί φραγμοί και πριμ στην παραπαιδεία
  • Αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Παιδείας
  • Οι πανελλήνιες εξετάσεις μεταφέρονται στο λύκειο και, μάλιστα, στις δύο τελευταίες τάξεις και σε περισσότερα μαθήματα, για την απόκτηση του απολυτηρίου
  • Η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα γίνεται με βάση τους βαθμούς συγκεκριμένων μαθημάτων του απολυτηρίου, που θα πολλαπλασιάζονται με συντελεστές, καθορισμένους από τα ΑΕΙ και ΤΕΙ

Ενταση των ταξικών φραγμών στη μόρφωση και ακόμα μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση της γνώσης. έρχεται να προσθέσει η θέσπιση του Εθνικού Απολυτήριου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που ανακοίνωσε χτες σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Παιδείας, επιχειρώντας ταυτόχρονα να δώσει μια εικόνα "επανάστασης" στην παιδεία.

Η κεντρική ιδέα του νέου συστήματος είναι η μεταφορά των εξετάσεων, με τη μορφή που ξέρουμε σήμερα, μέσα στις διαδικασίες του λυκείου. Προβλέπει μια σειρά διαδοχικών εξετάσεων των μαθητών στο λύκειο, αλλά σε περισσότερα μαθήματα απ' ό,τι στις σημερινές εισαγωγικές εξετάσεις, οπότε είναι μαθηματικά βέβαιο ότι η παραπαιδεία θα ανθίσει περαιτέρω. Ταυτόχρονα, με αυτόν τον τρόπο θα αποθαρρύνονται πολλοί μαθητές να συνεχίσουν μετά το γυμνάσιο στο λύκειο, καθώς δε θα μπορούν για οικονομικούς και κοινωνικούς λόγους να αντεπεξέλθουν στις αυξημένες απαιτήσεις των πολλαπλών εξετάσεων. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Εθνικό Απολυτήριο, το οποίο αντικαθιστά το υπάρχον σύστημα των Δεσμών:

- Με πανελλαδικές εξετάσεις θα αποκτάται πλέον το απολυτήριο του λυκείου, οι οποίες ταυτόχρονα θα είναι και εισαγωγικές για τα ΑΕΙ και ΤΕΙ.- Καθιερώνονται πανελλαδικές εξετάσεις και στη Β λυκείου, τα αποτελέσματα των οποίων θα συνυπολογίζονται για την απόκτηση του Εθνικού Απολυτήριου.

- Θεσπίζονται μαθήματα γενικής παιδείας και μαθήματα επιλογής για τη Γ τάξη, στα οποία θα διενεργούνται και πάλι εξετάσεις.

- Η εισαγωγή στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ θα καθορίζεται από το άθροισμα των βαθμών και στις τρεις εξετάσεις (20% οι βαθμοί της Β λυκείου, 30% τα μαθήματα επιλογής και 50% τα μαθήματα γενικής παιδείας).

Μέρος γενικότερων σχεδίων

Είναι προφανές ότι δεν πρόκειται για αποσπασματικές ή επί μέρους ρυθμίσεις, αλλά μέρος των γενικότερων σχεδίων, που ως κεντρική ιδέα και κατεύθυνση έχουν την αποδιάρθρωση του σημερινού εκπαιδευτικού συστήματος και να αντικαταστήσουν τη μορφωτική διαδικασία με την επαγγελματική κατάρτιση, που θα παράγει, όχι ολοκληρωμένους και μορφωμένους ανθρώπους, αλλά μισοειδικευμένους εργάτες, έτοιμους για "ανάλωση" από τους εργοδότες. Αλλωστε, η "Λευκή Βίβλος" της Ευρωπαϊκής Ενωσης επιτάσσει στροφή από την εκπαίδευση στην ολιγόχρονη κατάρτιση. Ετσι, οι προτεινόμενες αλλαγές θα ανακόψουν τη ροή των μαθητών προς το λύκειο και θα τους στρέφει στις σχολές κατάρτισης από τα 15 τους χρόνια.

Κανονικά η εισαγωγή στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ δεν πρέπει να επηρεάζει την εκπαιδευτική διαδικασία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που πρέπει να αποκτήσει το κύρος που ως εκπαιδευτική βαθμίδα έχει. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, όμως, παρατηρείται η αδυναμία αποσύνδεσης της διαδικασίας εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από την εκπαιδευτική διαδικασία του λυκείου.

"Σήμερα, στο κατώφλι του 21ου αιώνα, επιβάλλεται το ελληνικό λύκειο να ξαναγίνει πραγματικό σχολείο γενικής μόρφωσης, ικανό να διαμορφώσει πολίτες με στέρεες μορφωτικές βάσεις, έτοιμους να αντιμετωπίσουν τις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας, της γνώσης και της πληροφορίας", αναφέρει βαρύγδουπα το υπουργείο Παιδείας. Αλλά, αν το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για την ενίσχυση της γενικής παιδείας ήταν ειλικρινές, τότε οι όποιες αλλαγές θα ξεκινούσαν από τα θεμέλια του εκπαιδευτικού συστήματος, όπως σημειώνει στην ανακοίνωσή του το Τμήμα Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ.

Με την καθιέρωση πανελλήνιων εξετάσεων για την απόκτηση του απολυτηρίου για όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από το εάν θέλουν ή όχι να συνεχίσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είναι σίγουρο ότι η παραπαιδεία θα γνωρίσει μεγάλες δόξες. Ολοι ανεξαίρετα θα έχουν την ανάγκη να "προετοιμαστούν" στα φροντιστήρια για να ανταποκριθούν και μάλιστα σε περισσότερα μαθήματα. Και βέβαια, η οικονομική επιβάρυνση των γονέων θα είναι μεγαλύτερη, οπότε τα παιδιά, πρώτα και κύρια της εργατικής, αλλά και των οικονομικά ασθενέστερων στρωμάτων, θα είναι αυτά που θα αναγκάζονται να στραφούν σε άλλες λύσεις μόλις τελειώνουν το γυμνάσιο (επαγγελματικές σχολές, διάφορα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης κλπ.).

Αντιδράσεις

Ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Γ. Κατρίνης,μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό, τόνισε ότι "δεν έχει προηγηθεί κανένας διάλογος επί της ουσίας" και ότι η ουσιώδης ένσταση αφορά το γεγονός ότι οι αλλαγές αυτές εξαντλούνται στην εξεταστική διαδικασία. "Δε συνδέονται οι αλλαγές αυτές με δομικές αλλαγές στο λύκειο. Γίνεται μια προσπάθεια αλλαγής της κεραμοσκεπής του εκπαιδευτικού μας συστήματος", τόνισε.

Διαφωνίες ως προς το χρόνο ανακοίνωσης, αλλά όχι ως προς την ουσία του συστήματος του "Εθνικού Απολυτηρίου" εξέφρασε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Γ. Σουφλιάς,δηλώνοντας μεταξύ άλλων: "Ορισμένα θετικά στοιχεία που υπάρχουν στην πρόταση του υπουργού και που ταυτίζονται με αντίστοιχα της δικής μας πρότασης, που ήταν έτοιμη για το 1993 και θα εφαρμοζόταν ως νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από φέτος, τραυματίζονται από την ανυπαρξία ουσιαστικής μελέτης και της αναγκαίας υποδομής. Η ΝΔ, παρ' όλη την προχειρότητα του συστήματος θα συμμετάσχει με ειλικρίνεια και θέσεις στη συζήτηση στη Βουλή για την καλύτερη αντιμετώπιση του θέματος".

Ο εκπρόσωπος της Πολιτικής Ανοιξης, Ν. Μαρτάκης,χαρακτήρισε τις εξαγγελίες ως "λάθος μέτρα σε λάθος εποχή". Το Τμήμα Παιδείας του "ΣΥΝ" χαρακτήρισε τις εξαγγελίες του υπουργού "απλή παραλλαγή του ισχύοντος συστήματος".

Χειροτερεύει αντί να βελτιώνεται η παιδεία

Ανακοίνωση του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ

Το Τμήμα Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, σε ανακοίνωση του, σχετικά με το Εθνικό Απολυτήριο, τονίζει τα εξής:

"Είναι η πολλοστή φορά που προωθούνται αλλαγές στο σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων και η παιδεία αντί να βελτιώνεται χειροτερεύει.

Γιατί το πρόβλημα της παιδείας δεν οφείλεται στο εξεταστικό σύστημα, αλλά στην ποιότητα και το περιεχόμενο της ίδιας της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Το βέβαιο αποτέλεσμα των νέων ρυθμίσεων θα είναι η αύξηση της παραπαιδείας και η αποθάρρυνση μιας μεγάλης μερίδας μαθητών από τη συνέχιση και ολοκλήρωση των σπουδών τους στο Λύκειο, εφόσον δε θα μπορούν για οικονομικούς και κοινωνικούς λόγους να ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις των πολλαπλών εξετάσεων.

Αν το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για την ενίσχυση της γενικής παιδείας και της κριτικής ικανότητας των μαθητών ήταν ειλικρινές, τότε οι όποιες αλλαγές θα ξεκινούσαν από τα θεμέλια του εκπαιδευτικού συστήματος, την προσχολική αγωγή και το εννιάχρονο σχολείο, εκεί όπου δημιουργούνται οι βάσεις και οι προϋποθέσεις για τη διαμόρφωση της ανθρώπινης προσωπικότητας. Θα προωθούσε την επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στα 12 χρόνια, με μέτρα ολοκλήρωσης της εκπαιδευτικής πράξης μέσα στο σχολείο, χωρίς να απαιτείται ένα δεύτερο σχολείο στο σπίτι ή στο φροντιστήριο, μέτρα ανακοπής της τεράστιας διαρροής από το εννιάχρονο υποχρεωτικό σχολείο και εξασφάλισης ενιαίας γενικής μόρφωσης, αδιάκριτα σε όλους τους νέους. Θα διέθετε τα οικονομικά μέσα για να ξεφύγει η χώρα μας από την 105η θέση παγκόσμια σε δαπάνες για την παιδεία.

Αντίθετα, τόσο το Εθνικό Απολυτήριο, όσο και οι υπόλοιπες ρυθμίσεις, που προωθούνται συνολικά σήμερα στην εκπαίδευση, φορτώνουν νέα βάρη και ευθύνες στην οικογένεια, εμπορευματοποιούν τη γνώση, φτωχαίνουν το περιεχόμενό της στα όρια της απόκτησης αποσπασματικών δεξιοτήτων και καταρτίσεων για τις ανάγκες της αγοράς.

Η πολιτική της κυβέρνησης για την παιδεία είναι βαθιά αντιλαϊκή, όπως η γενικότερη οικονομική και κοινωνική πολιτική της. Βρίσκεται σε πλήρη αντιστοιχία με το ανασφαλές και οδυνηρό εργασιακό και κοινωνικό μέλλον, που τα ισχυρά οικονομικά συμφέροντα απεργάζονται για τη νεολαία. Ας μην προκαλεί ο υπουργός Παιδείας, βαφτίζοντας τα υπαγορευμένα από τις Βρυξέλλες σχέδιά του "εκπαιδευτική αναγέννηση", γιατί περισσότερο εκπαιδευτικό μεσαίωνα θυμίζουν".

"Παραπλανεί" το Διεθνές Απολυτήριο

Επιστολή προς τον υπουργό Παιδείας, έστειλε το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 4ου Λυκείου Περιστερίου, δηλώνοντας κατηγορηματικά αντίθετο στην "πειραματική" ένταξη του προγράμματος για το Διεθνές Απολυτήριο, ζητώντας την απόσυρσή του.

Συγκεκριμένα, οι γονείς στην επιστολή τους προς τον υπουργό Παιδείας αναφέρουν ότι με την εφαρμογή του ν. 2327/95, μεθοδεύεται η ιδιωτικοποίηση της δημόσιας δωρεάν παιδείας, που παραχωρώντας το δικαίωμα, μέσω του νόμου, σε ιδιωτικό φορέα, μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος και μάλιστα κατά τις δικές του προτιμήσεις να αποφασίζει το περιεχόμενο των γνώσεων, αλλά και την καταλληλότητα των εκπαιδευτικών.

"Θεωρούμε ότι ο βαρύγδουπος τίτλος, ο οποίος χρησιμοποιείται, Διεθνές Απολυτήριο, κινείται στη λογική του εντυπωσιασμού και της παραπλάνησης της κοινής γνώμης και ιδιαίτερα των γονιών, γνωρίζοντας ότι το απολυτήριο του δημοσίου λυκείου είναι διεθνούς αναγνώρισης. Εκτός των παραπάνω, προστίθεται και το γεγονός ότι θα συμβάλει αποκλειστικά, όχι μόνο ο συγκεκριμένος φορέας να αυξήσει τα κέρδη του, μετατρέποντας το δικαίωμα της γνώσης σε εμπόρευμα και μάλιστα στον ίδιο χώρο του δημοσίου λυκείου, αλλά και στο θησαυρισμό της παραπαιδείας στο χώρο των ξενόγλωσσων γνώσεων, εφόσον οι μαθητές που υποτίθεται ότι θα τα παρακολουθήσουν, θα πρέπει να είναι άριστοι γνώστες της ξένης γλώσσας", καταλήγουν οι γονείς στην επιστολή τους.

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ
Απομακρύνθηκαν 5 στελέχη

Στα πλαίσια της αναδιάρθρωσης της λειτουργίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ένταξε ο υπουργός Παιδείας την αιφνιδιαστική απομάκρυνση, προχτές το βράδυ, πέντε στελεχών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Η απόλυση των πέντε στελεχών συμπίπτει χρονικά με την ανακοίνωση του συστήματος του Εθνικού Απολυτηρίου και, σύμφωνα με πληροφορίες, αιτία ήταν η διαφωνία τους με το νέο σύστημα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ