ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 13 Ιούνη 1996
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΓΣΕΒΕΕ
Κυβερνητική αδιαφορία για τον αφανισμό των ΕΒΕ

Πάνω από 350.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις από το χώρο των βιοτεχνών και εμπόρων θα βάλουν λουκέτο μέχρι το 1999, αν συνεχιστεί η ίδια αντιλαϊκή πολιτική. Καμιά δέσμευση δεν ανέλαβε ο πρωθυπουργός για ικανοποίηση κάποιου από τα αιτήματα που περιλαμβάνονται στο υπόμνημα της ΓΣΕΒΕΕ

Με άδεια χέρια έφυγαν οι εκπρόσωποι της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) και της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) από τη συνάντηση που είχαν την προηγούμενη Δευτέρα με τον πρωθυπουργό, στον οποίο εξέθεσαν την τραγική κατάσταση του επαγγελματοβιοτεχνικού και εμπορικού κόσμου. Στην επισήμανση των εκπροσώπων της ΓΣΕΒΕΕ και ΕΣΕΕ, ότι στην επόμενη τριετία θα βάλουν λουκέτο περίπου 350.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις από το χώρο των βιοτεχνών και εμπόρων, ο πρωθυπουργός παρέμεινε στην ουσία απαθής. Και φυσικά, αρνήθηκε να αναλάβει οποιαδήποτε δέσμευση πάνω στα καυτά τους προβλήματα και περιορίστηκε να κάνει λόγο για μελλοντικές περιορισμένες παρεμβάσεις μόνο στο θέμα του ανταγωνισμού.

Τα προβλήματα των επαγγελματοβιοτεχνών και εμπόρων και τις προτάσεις της για την αντιμετώπισή τους και την έξοδο από την κρίση αναφέρει σε σχετικό υπόμνημα που υπέβαλε στον πρωθυπουργό η ΓΣΕΒΕΕ. Συγκεκριμένα, αναφερόμενη στη γενική κατάσταση του επαγγελματοβιοτεχνικού κόσμου η Συνομοσπονδία επισημαίνει ότι από το 1990 άρχισε μια ραγδαία επιδείνωση του περιβάλλοντος δράσης των ΜΜΕ, με την ανατροπή του θεσμικού και του οικονομικού πλαισίου λειτουργίας τους. Ειδικότερα σημειώθηκαν:

  • Αποκλεισμός των ΜΜΕ από τα αναπτυξιακά κίνητρα, με στόχο την αποκλειστική κάρπωσή τους από τη μεγάλη βιομηχανία.
  • Κατάργηση των δεσμεύσεων της ειδικής βιοτεχνικής χρηματοδότησης χωρίς θέσπιση ισοδύναμων ρυθμίσεων.
  • Καθιέρωση κατώτατου ενοικίου επαγγελματικής στέγης και σταδιακά απελευθέρωση των μισθώσεων, με συνέπεια τεράστια διαρροή ενεργών πόρων των ΜΜΕ προς την ακίνητη ιδιοκτησία.
  • Ανοιγμα των "κλειστών" επαγγελμάτων με στόχο την άλωσή τους από μεγάλες επιχειρήσεις και πολυεθνικές.
  • Ανοιγμα της αγοράς με τρόπο που ντόπια προϊόντα εκτοπίζονται συνεχώς από τα εισαγόμενα και οι ξένες εταιρείες εκτοπίζουν ή εξαγοράζουν ελληνικές.
  • Απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων με τρόπο που να μεταφερθεί ο τζίρος στα πολυκαταστήματα.
  • Προώθηση της εγκατάστασης των πολυεθνικών και των πολυκαταστημάτων, με συνέπεια ανυπολόγιστες καταστροφές στις τοπικές οικονομίες στην παραγωγή και στο λιανεμπόριο.
  • Επιβολή φορολογικού συντελεστή 35% στις προσωπικές εταιρίες και στους συνεταιρισμούς.
  • Επιβολή "αντικειμενικών κριτηρίων" εισοδήματος στις ΜΜΕ ανεξάρτητα από τον πραγματικό τζίρο τιμαριθμικώς αναπροσαρμοζόμενα.

Την ίδια στιγμή, σημειώνεται μια συνεχής επιδείνωση της οικονομικής θέσης των ΜΜΕ, που εκφραζόταν με τη μείωση του τζίρου και την αύξηση των πτωχεύσεων και των ακάλυπτων επιταγών και γραμματίων, ενώ η κατάσταση αυτή χειροτέρευε ακόμα παραπέρα, εξαιτίας της ασκούμενης εισοδηματικής πολιτικής και της ραγδαίας αποβιομηχάνισης ολόκληρων τομέων της οικονομίας.

Παράλληλα, όπως υπογραμμίζει η ΓΣΕΒΕΕ, παρά τις αντίθετες διακηρύξεις των κυβερνήσεων από το 1980 και μετά για στήριξη των ΜΜΕ, για εκσυγχρονισμό τους και για αντιμετώπιση των συνεπειών της ενιαίας αγοράς και του ανταγωνισμού, το τελικό αποτέλεσμα είναι ότι σήμερα βρίσκονται σε χειρότερη θέση.

Σήμερα, είναι εθνική ανάγκη η αναστροφή της πορείας συρρίκνωσης και περιθωριοποίησης των ΜΜΕ. Για την αναστροφή αυτή επείγει η διατύπωση ενός εθνικού σχεδίου προγραμματισμένης ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού των ΜΜΕ, που θα λαμβάνει υπόψη τη διεθνοποίηση, το σκληρό και άνισο ανταγωνισμό, τα συμφέροντα της εθνικής οικονομίας και θα στοχεύει στην ανάπτυξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων των ΜΜΕ, ώστε να μπορούν να παίξουν τον οικονομικοκοινωνικό τους ρόλο στις σύγχρονες συνθήκες. Παράλληλα, πρέπει να επιδιωχτεί η πραγματική αξιοποίηση των κοινοτικών προγραμμάτων και προγραμμάτων κατάρτισης για τις ΜΜΕ με εφαρμογή ειδικών προγραμμάτων για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις και τους αυτοαπασχολούμενους.

Σε εθνικό επίπεδο, σύμφωνα με το υπόμνημα της ΓΣΕΒΕΕ, η διατύπωση ενός επείγοντος αναπτυξιακού προγράμματος πρέπει να συμπεριλαμβάνει μεταξύ άλλων τα εξής:

  • Διατύπωση νέου πλαισίου χρηματοδοτικής στήριξης των ΜΜΕ ως ρυθμίσεις ισοδύναμου χαρακτήρα με την 197.78 ΑΝΕ, που θα περιλαμβάνει το σχηματισμό του κεφαλαίου, την εγγύηση του δημοσίου και την επιδότηση επιτοκίου.
  • Αμεση υπαγωγή των επενδυτικών σχεδίων των ΜΜΕ από 10 έως 60 εκατομ. δρχ. στα αναπτυξιακά κίνητρα με ειδικές διαδικασίες έγκρισης, που θα ανταποκρίνονται στο επίπεδο οργάνωσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων αυτών.
  • Σχηματισμό ειδικού κεφαλαίου επιχορήγησης της συνένωσης των μικρών επιχειρήσεων. Η επιχορήγηση θα φτάνει μέχρι το 1/3 του νεοεπενδυτικού κεφαλαίου.
  • Κατάργηση του 35%.
  • Επανατοποθέτηση του ΕΟΜΜΕΧ στον αναπτυξιακό του ρόλο, αναβάθμιση του θεσμικού ρόλου των επιμελητηρίων στην εκπόνηση των αναπτυξιακών πολιτικών.
  • Καθιέρωση του συνδικαλιστικού πόρου για την αναβάθμιση της συμβολής του συνδικαλιστικού κινήματος των ΕΒΕ στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας και στη χάραξη αναπτυξιακών πολιτικών.
  • Επανεξέταση του πλαισίου λειτουργίας του ανταγωνισμού με την εισαγωγή νέων θεσμικών ρυθμίσεων που θα προβλέπουν:

α) Δραστικό περιορισμό της εγκατάστασης και λειτουργίας των πολυκαταστημάτων.

β) Χτύπημα των εναρμονισμένων πρακτικών και του αθέμιτου ανταγωνισμού των πολυκαταστημάτων σε βάρος ορισμένων κλάδων με σκόπιμες πωλήσεις κάτω του κόστους.

γ) Ελεγχο και πάταξη των φαινομένων του "φόρου εισόδου", "συμμετοχής" στη διαφήμιση, μη οριστικής πώλησης, αν δεν καταναλωθεί το προϊόν, υπερβολική παράταση της εξόφλησης κλπ.

δ) Ελεγχο των ολιγοπωλιακών ομάδων, που ελέγχουν τις αγορές κρέατος, λαχανικών, πρώτων υλών, τροφίμων κλπ., που δρουν ανεξέλεγκτα σε περιόδους πραγματικών ή τεχνητών κρίσεων.

ε) Ελεγχο των εναρμονισμένων πρακτικών τιμών που πλήττουν τον καταναλωτή και το μικρομεσαίο επιχειρηματία, μέσω του ελέγχου σχηματισμού των τιμών.

στ) Νομιμοποίηση της έκδοσης και ανάρτησης ενδεικτικών τιμοκαταλόγων - οδηγών από τους συλλογικούς φορείς, αφού έχει αποδειχτεί ότι τελικά δρουν προστατευτικά για τον καταναλωτή και τον επιχειρηματία και λειτουργούν ως μέτρο σύγκρισης.

ζ) Καθιέρωση της κοινωνικής συμμετοχής στην εφαρμογή της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας και στον πρακτικό έλεγχο της δράσης των μονοπωλιακών επιχειρήσεων, πέρα από την τυπική συμμετοχή των φορέων στην επιτροπή προστασίας ανταγωνισμού.

Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ

ΣΥΝΤΕΧΝΙΑ ΕΠΙΠΛΟΠΟΙΩΝ - ΞΥΛΟΥΡΓΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ
Ζητούν ρύθμιση των οφειλών τους στο ΤΕΒΕ

Συνάντηση με το διοικητή του ΤΕΒΕ θα έχουν σήμερα οι εκπρόσωποι της Συντεχνίας Επιπλοποιών και Ξυλουργών Καταστηματαρχών Αθηνών και Προαστίων, με αντικείμενο τις οφειλές ασφαλιστικών εισφορών σ' αυτό, ενώ για το ίδιο θέμα έχουν ζητήσει και συνάντηση με τον υπουργό Εργασίας.

Σε σχετική επιστολή προς το διοικητή του Ταμείου, τον υπουργό Εργασίας και την υπουργό Ανάπτυξης η συντεχνία αναφέρει ότι η σημερινή οικονομική κατάσταση του ΤΕΒΕ είναι ανθηρή, αφού το 1995 το Ταμείο παρουσίασε διαθέσιμα της τάξης των 75 δισ. δρχ., αύξηση δηλαδή κατά 25% σε σχέση με το 1994. Την ίδια στιγμή, όμως, τονίζεται, εμφανίζονται στοιχεία που αποτελούν πηγή ανησυχίας για το συνδικαλιστικό κίνημα των ΕΒΕ, όπως:

  • Δραματική μείωση της κρατικής επιχορήγησης στο 4% για το 1996 από 22% το 1987.
  • Αύξηση των εισφορών 17,6% στην ανώτερη κλάση για το '96, χωρίς αντίστοιχη αναβάθμιση των παροχών.
  • Πενιχρή αύξηση 5,25% στις συντάξεις.
  • Ληστρικοί όροι ρύθμισης των χρεών των ασφαλισμένων προς το Ταμείο.
  • Προσπάθεια της κυβέρνησης για ενοποίηση του ΤΕΒΕ με ομοειδή προβληματικά ταμεία χωρίς να ληφθούν μέτρα για εξυγίανσή τους.

Σε αυτά προστίθεται η τραγική κατάσταση των ΕΒΕ μέσα σε κλίμα άγριας φοροκλοπής και κατάργησης ολόκληρου του θεσμικού πλαισίου υγιούς λειτουργίας τους, που κάνει δυσβάσταχτη την πληρωμή των ασφαλιστικών εισφορών στα ταμεία. Με βάση αυτή την κατάσταση, η Συντεχνία θεωρεί ότι το ΤΕΒΕ πρέπει να διατηρήσει την καλή οικονομική του κατάσταση και να βελτιώσει το επίπεδο παροχών του για να μη βρεθεί κάποια στιγμή στο αδιέξοδο που βρέθηκαν άλλοι ασφαλιστικοί οργανισμοί.

Μεταξύ άλλων η Συντεχνία Επιπλοποιών και Ξυλουργών προτείνει:

  • Ο κοινωνικός πόρος να καλύπτει το 1/3 του προϋπολογισμού του ΤΕΒΕ.
  • Ρύθμιση χρεών με 48 ισόποσες μηνιαίες δόσεις, προκαταβολή όχι πάνω από το 10% του ποσού και η χαμηλότερη δόση να είναι 20.000 δρχ. Επίσης, ο τόκος υπερημερίας να είναι στο ύψος του τρέχοντος τραπεζικού επιτοκίου και να χάνεται το δικαίωμα ρύθμισης πέραν του τετραμήνου.
  • Το πρόστιμο να μην ξεπερνά κλιμακωτά το 50% του οφειλόμενου ποσού.
  • Ενιαία κάλυψη στο 80% του μισθού του ανειδίκευτου εργάτη, σύμφωνα με τη γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.
ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ
Ρυθμιστής η "Αγωνιστική Συνεργασία"

Σε ρυθμιστική δύναμη στο νεοεκλεγέν Διοικητικό Συμβούλιο που προέκυψε από τις χτεσινές και προχτεσινές εκλογές στον Εμπορικό Σύλλογο του Πειραιά αναδείχτηκε η "Αγωνιστική Συνεργασία Εμπόρων" της πόλης.

Από την καταμέτρηση των ψήφων, που έγινε χτες, προκύπτει ότι:

  • Ο συνδυασμός της "Αγωνιστικής Συνεργασίας" διατήρησε τη δύναμή του παίρνοντας δύο έδρες στο ΔΣ.
  • Οι συνδυασμοί των Δανηλάτου και Κεφάλα, πήραν από 11 έδρες ο καθένας. Με βάση τα παραπάνω αποτελέσματα, κανένας από τους δύο τελευταίους δε συμπληρώνει τις απαραίτητες εκ του καταστατικού 13 έδρες - απόλυτη πλειοψηφία - για την ανάδειξη Διοικητικού Συμβουλίου.

Η απειλή του λουκέτου προ των πυλών για χιλιάδες μικροεπιχειρήσεις



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ