Πέμπτη 13 Ιούνη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΓΣΕΒΕΕ
Κυβερνητική αδιαφορία για τον αφανισμό των ΕΒΕ

Πάνω από 350.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις από το χώρο των βιοτεχνών και εμπόρων θα βάλουν λουκέτο μέχρι το 1999, αν συνεχιστεί η ίδια αντιλαϊκή πολιτική. Καμιά δέσμευση δεν ανέλαβε ο πρωθυπουργός για ικανοποίηση κάποιου από τα αιτήματα που περιλαμβάνονται στο υπόμνημα της ΓΣΕΒΕΕ

Με άδεια χέρια έφυγαν οι εκπρόσωποι της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) και της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) από τη συνάντηση που είχαν την προηγούμενη Δευτέρα με τον πρωθυπουργό, στον οποίο εξέθεσαν την τραγική κατάσταση του επαγγελματοβιοτεχνικού και εμπορικού κόσμου. Στην επισήμανση των εκπροσώπων της ΓΣΕΒΕΕ και ΕΣΕΕ, ότι στην επόμενη τριετία θα βάλουν λουκέτο περίπου 350.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις από το χώρο των βιοτεχνών και εμπόρων, ο πρωθυπουργός παρέμεινε στην ουσία απαθής. Και φυσικά, αρνήθηκε να αναλάβει οποιαδήποτε δέσμευση πάνω στα καυτά τους προβλήματα και περιορίστηκε να κάνει λόγο για μελλοντικές περιορισμένες παρεμβάσεις μόνο στο θέμα του ανταγωνισμού.

Τα προβλήματα των επαγγελματοβιοτεχνών και εμπόρων και τις προτάσεις της για την αντιμετώπισή τους και την έξοδο από την κρίση αναφέρει σε σχετικό υπόμνημα που υπέβαλε στον πρωθυπουργό η ΓΣΕΒΕΕ. Συγκεκριμένα, αναφερόμενη στη γενική κατάσταση του επαγγελματοβιοτεχνικού κόσμου η Συνομοσπονδία επισημαίνει ότι από το 1990 άρχισε μια ραγδαία επιδείνωση του περιβάλλοντος δράσης των ΜΜΕ, με την ανατροπή του θεσμικού και του οικονομικού πλαισίου λειτουργίας τους. Ειδικότερα σημειώθηκαν:

  • Αποκλεισμός των ΜΜΕ από τα αναπτυξιακά κίνητρα, με στόχο την αποκλειστική κάρπωσή τους από τη μεγάλη βιομηχανία.
  • Κατάργηση των δεσμεύσεων της ειδικής βιοτεχνικής χρηματοδότησης χωρίς θέσπιση ισοδύναμων ρυθμίσεων.
  • Καθιέρωση κατώτατου ενοικίου επαγγελματικής στέγης και σταδιακά απελευθέρωση των μισθώσεων, με συνέπεια τεράστια διαρροή ενεργών πόρων των ΜΜΕ προς την ακίνητη ιδιοκτησία.
  • Ανοιγμα των "κλειστών" επαγγελμάτων με στόχο την άλωσή τους από μεγάλες επιχειρήσεις και πολυεθνικές.
  • Ανοιγμα της αγοράς με τρόπο που ντόπια προϊόντα εκτοπίζονται συνεχώς από τα εισαγόμενα και οι ξένες εταιρείες εκτοπίζουν ή εξαγοράζουν ελληνικές.
  • Απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων με τρόπο που να μεταφερθεί ο τζίρος στα πολυκαταστήματα.
  • Προώθηση της εγκατάστασης των πολυεθνικών και των πολυκαταστημάτων, με συνέπεια ανυπολόγιστες καταστροφές στις τοπικές οικονομίες στην παραγωγή και στο λιανεμπόριο.
  • Επιβολή φορολογικού συντελεστή 35% στις προσωπικές εταιρίες και στους συνεταιρισμούς.
  • Επιβολή "αντικειμενικών κριτηρίων" εισοδήματος στις ΜΜΕ ανεξάρτητα από τον πραγματικό τζίρο τιμαριθμικώς αναπροσαρμοζόμενα.

Την ίδια στιγμή, σημειώνεται μια συνεχής επιδείνωση της οικονομικής θέσης των ΜΜΕ, που εκφραζόταν με τη μείωση του τζίρου και την αύξηση των πτωχεύσεων και των ακάλυπτων επιταγών και γραμματίων, ενώ η κατάσταση αυτή χειροτέρευε ακόμα παραπέρα, εξαιτίας της ασκούμενης εισοδηματικής πολιτικής και της ραγδαίας αποβιομηχάνισης ολόκληρων τομέων της οικονομίας.

Παράλληλα, όπως υπογραμμίζει η ΓΣΕΒΕΕ, παρά τις αντίθετες διακηρύξεις των κυβερνήσεων από το 1980 και μετά για στήριξη των ΜΜΕ, για εκσυγχρονισμό τους και για αντιμετώπιση των συνεπειών της ενιαίας αγοράς και του ανταγωνισμού, το τελικό αποτέλεσμα είναι ότι σήμερα βρίσκονται σε χειρότερη θέση.

Σήμερα, είναι εθνική ανάγκη η αναστροφή της πορείας συρρίκνωσης και περιθωριοποίησης των ΜΜΕ. Για την αναστροφή αυτή επείγει η διατύπωση ενός εθνικού σχεδίου προγραμματισμένης ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού των ΜΜΕ, που θα λαμβάνει υπόψη τη διεθνοποίηση, το σκληρό και άνισο ανταγωνισμό, τα συμφέροντα της εθνικής οικονομίας και θα στοχεύει στην ανάπτυξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων των ΜΜΕ, ώστε να μπορούν να παίξουν τον οικονομικοκοινωνικό τους ρόλο στις σύγχρονες συνθήκες. Παράλληλα, πρέπει να επιδιωχτεί η πραγματική αξιοποίηση των κοινοτικών προγραμμάτων και προγραμμάτων κατάρτισης για τις ΜΜΕ με εφαρμογή ειδικών προγραμμάτων για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις και τους αυτοαπασχολούμενους.

Σε εθνικό επίπεδο, σύμφωνα με το υπόμνημα της ΓΣΕΒΕΕ, η διατύπωση ενός επείγοντος αναπτυξιακού προγράμματος πρέπει να συμπεριλαμβάνει μεταξύ άλλων τα εξής:

  • Διατύπωση νέου πλαισίου χρηματοδοτικής στήριξης των ΜΜΕ ως ρυθμίσεις ισοδύναμου χαρακτήρα με την 197.78 ΑΝΕ, που θα περιλαμβάνει το σχηματισμό του κεφαλαίου, την εγγύηση του δημοσίου και την επιδότηση επιτοκίου.
  • Αμεση υπαγωγή των επενδυτικών σχεδίων των ΜΜΕ από 10 έως 60 εκατομ. δρχ. στα αναπτυξιακά κίνητρα με ειδικές διαδικασίες έγκρισης, που θα ανταποκρίνονται στο επίπεδο οργάνωσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων αυτών.
  • Σχηματισμό ειδικού κεφαλαίου επιχορήγησης της συνένωσης των μικρών επιχειρήσεων. Η επιχορήγηση θα φτάνει μέχρι το 1/3 του νεοεπενδυτικού κεφαλαίου.
  • Κατάργηση του 35%.
  • Επανατοποθέτηση του ΕΟΜΜΕΧ στον αναπτυξιακό του ρόλο, αναβάθμιση του θεσμικού ρόλου των επιμελητηρίων στην εκπόνηση των αναπτυξιακών πολιτικών.
  • Καθιέρωση του συνδικαλιστικού πόρου για την αναβάθμιση της συμβολής του συνδικαλιστικού κινήματος των ΕΒΕ στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας και στη χάραξη αναπτυξιακών πολιτικών.
  • Επανεξέταση του πλαισίου λειτουργίας του ανταγωνισμού με την εισαγωγή νέων θεσμικών ρυθμίσεων που θα προβλέπουν:

α) Δραστικό περιορισμό της εγκατάστασης και λειτουργίας των πολυκαταστημάτων.

β) Χτύπημα των εναρμονισμένων πρακτικών και του αθέμιτου ανταγωνισμού των πολυκαταστημάτων σε βάρος ορισμένων κλάδων με σκόπιμες πωλήσεις κάτω του κόστους.

γ) Ελεγχο και πάταξη των φαινομένων του "φόρου εισόδου", "συμμετοχής" στη διαφήμιση, μη οριστικής πώλησης, αν δεν καταναλωθεί το προϊόν, υπερβολική παράταση της εξόφλησης κλπ.

δ) Ελεγχο των ολιγοπωλιακών ομάδων, που ελέγχουν τις αγορές κρέατος, λαχανικών, πρώτων υλών, τροφίμων κλπ., που δρουν ανεξέλεγκτα σε περιόδους πραγματικών ή τεχνητών κρίσεων.

ε) Ελεγχο των εναρμονισμένων πρακτικών τιμών που πλήττουν τον καταναλωτή και το μικρομεσαίο επιχειρηματία, μέσω του ελέγχου σχηματισμού των τιμών.

στ) Νομιμοποίηση της έκδοσης και ανάρτησης ενδεικτικών τιμοκαταλόγων - οδηγών από τους συλλογικούς φορείς, αφού έχει αποδειχτεί ότι τελικά δρουν προστατευτικά για τον καταναλωτή και τον επιχειρηματία και λειτουργούν ως μέτρο σύγκρισης.

ζ) Καθιέρωση της κοινωνικής συμμετοχής στην εφαρμογή της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας και στον πρακτικό έλεγχο της δράσης των μονοπωλιακών επιχειρήσεων, πέρα από την τυπική συμμετοχή των φορέων στην επιτροπή προστασίας ανταγωνισμού.

Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ