ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 9 Αυγούστου 1996
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Εκρηξη στα "κανόνια" κατά 65% τον Ιούλη

Νέα δραματική αύξηση κατά 64% σημείωσαν τον Ιούλη του 1996 σε σχέση με τον Ιούλη 1995 τα "φέσια" των επιχειρήσεων στις τράπεζες. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ενωσης Ελληνικών Τραπεζών, το σύνολο των ακάλυπτων επιταγών και των απλήρωτων συναλλαγματικών ανήλθε τον Ιούλη του 1996 σε 28,1 δισ. δρχ. έναντι 17,7 δισ. δρχ. τον Ιούλη του 1995. Τα δε "λουκέτα" στην αγορά (οι κηρυχθείσες πτωχεύσεις και οι αιτήσεις πτώχευσης) τον Ιούλη του 1996 έφτασαν τα 445 έναντι 594 τον Ιούλη του 1995. Σύμφωνα επίσης με τα συγκεντρωτικά στοιχεία, το επτάμηνο Γενάρης - Ιούλης 1996 οι ακάλυπτες επιταγές και οι απλήρωτες συναλλαγματικές ανήλθαν σε 177,5 δισ. δραχμές έναντι 164,1 δισ. δραχμές το αντίστοιχο διάστημα του 1995.

Η έκρηξη που παρουσίασαν οι ακάλυπτες επιταγές και οι απλήρωτες συναλλαγματικές τον Ιούλη του 1996, καταδεικνύει το μέγεθος και τη διάρκεια της κρίσης που διέρχονται τα μικρομεσαία στρώματα της χώρας μας. Μια κρίση οι αιτίες της οποίας εντοπίζονται στη γενικότερη πολιτική "απελευθέρωσης" των αγορών, στη μεγάλη εισαγωγική διείσδυση από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, στη χωρίς φραγμούς δράση των μεγάλων πολυκαταστημάτων, στους ληστρικούς τραπεζικούς όρους δανεισμού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και στην εγκληματική αδιαφορία των κυβερνήσεων του δικομματισμού να πάρουν στοιχειώδη μέτρα προστασίας της μικρομεσαίας επιχείρησης. Στην εντυπωσιακή αύξηση των στατιστικών στοιχείων της κρίσης, αποτυπώνονται επίσης οι συνέπειες της μακροχρόνιας πολιτικής λιτότητας, καθώς η μείωση του εισοδήματος των εργαζομένων είχε αλυσιδωτές αρνητικές επιπτώσεις στη ζήτηση και στο τζίρο των μικρών καταστημάτων.

Στα μερίδια αγοράς οι μικρομεσαίες εμπορικές και βιομηχανικές επιχειρήσεις, τα τελευταία χρόνια χάνουν συνεχώς έδαφος προς όφελος των πολυκαταστημάτων και των μεγάλων βιομηχανικών μονάδων. Η δημοσίευση των στοιχείων, όπου προκύπτει εντυπωσιακή αύξηση του κύκλου εργασιών και της κερδοφορίας των μεγάλων εμπορικών και βιομηχανικών επιχειρήσεων τα τελευταία χρόνια, αποτελεί σαφές δείγμα για τη μεγάλη καταστροφή κεφαλαίου που συντελείται από τη μια πλευρά (αυτής των μικρών οικονομικών μονάδων) και της συσσώρευσης του υλικού πλούτου και των κερδών που πραγματοποιούν οι λίγες εύρωστες οικονομικές μονάδες. Σύμφωνα με τα στοιχεία των ίδιων των βιομηχάνων, τα κέρδη 2.000 επιχειρήσεων με τη μορφή ΑΕ και ΕΠΕ, παρουσίασαν εντυπωσιακή αύξηση 30% σε σχέση με το 1995, ενώ μεγάλη αύξηση κερδών είχαν παρουσιάσει και τα προηγούμενα χρόνια. Αντίστοιχα οι εμπορικές τράπεζες το 1995 παρουσίασαν κέρδη αυξημένα κατά 65% σε σχέση με το 1994, ενώ η εκρηκτική κερδοφορία συνεχίστηκε και το α' εξάμηνο του 1996.

Στον αντίποδα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις βρίσκονται σε συνεχή συρρίκνωση. Σύμφωνα με τις καταγγελίες του προέδρου της ΓΣΕΒΕΕ, την επόμενη πενταετία κινδυνεύουν να κλείσουν εκατοντάδες χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΕΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ
Συστάσεις για κατάρτιση προϋπολογισμών ασφυξίας

Στην επιβολή τοπικών φόρων και στην αύξηση των τιμολογίων των δημοτικών επιχειρήσεων ωθεί το υπουργείο Οικονομικών τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, μέσω της εγκυκλίου για την κατάρτιση των προϋπολογισμών του 1997

Προχωρήστε στην επιβολή τοπικών φόρων και αυξήστε τα τιμολόγια των δημοτικών επιχειρήσεων, διαφορετικά το μέλλον της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης διαγράφεται άδηλο.

Το κατευθυντήριο και παράλληλα εκβιαστικό αυτό μήνυμα στέλνει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προς τους εκπροσώπους των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, μέσω σχετικής εγκυκλίου του υπουργείου Οικονομικών, με θέμα την κατάρτιση των προϋπολογισμών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων του 1997. Οι τελευταίες - όπως άλλωστε και τα υπόλοιπα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου - τίθενται μεταξύ σφύρας και άκμονος, καθώς το υπουργείο Οικονομικών θέτει ως κύριο στόχο των προϋπολογισμών που θα συντάξουν "την περιστολή των καταναλωτικών δαπανών και την αύξηση των ιδίων εσόδων, τόσο από την επιχειρηματική δραστηριότητα, όσο και από την καλύτερη αξιοποίηση της περιουσίας τους". Είναι εμφανές ότι η κυβέρνηση επιδιώκει να μετατρέψει ένα κατ' εξοχήν δημοκρατική θεσμό, όπως αυτό της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, σε ένα επιπλέον μηχανισμό εφαρμογής της αντιλαϊκής, φορομπηχτικής της πολιτικής. Κατεύθυνση η οποία βρίσκει δυστυχώς αποδοχή από τους φιλοκυβερνητικούς νομάρχες, αλλά και απ' όσους έχουν αποδεχτεί το ρόλο της ευρωπαϊκής "σύγκλισης".

Πρώτο δείγμα γραφής της κεντρικής αυτής επιλογής είχαμε στο Νομαρχιακό Συμβούλιο Βοιωτίας, όπου η φιλοκυβερνητική πλειοψηφία προωθεί σωρεία τοπικών φόρων.

Στην εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών, αφού υπενθυμίζεται ότι στα πλαίσια της πολιτικής λιτότητας το 1997 θα πρέπει να παραμείνουν οι δαπάνες - εκτός αποδοχών - στα επίπεδα του 1996, να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα με ρυθμό μεγαλύτερη του ΑΕΠ και να μειωθεί το έλλειμμα, στη συνέχεια παρέχονται οδηγίες για τον τρόπο κατάρτισης των προϋπολογισμών του 1997.

Αναφέρει συγκεκριμένα ότι οι δαπάνες, με εξαίρεση τις αποδοχές του προσωπικού, θα πρέπει "να συγκρατηθούν αναγκαστικά στα επίπεδα του 1996 " και στη συνέχεια "για τις εκτιμήσεις των δαπανών ως συνολικός ποσοτικός στόχος τίθενται οι προβλέψεις του τρέχοντος έτους".

Στα πλαίσια αυτά καλεί τους εκπροσώπους της ΝΑ "να αναζητήσουν λύσεις εξορθολογισμού των δαπανών σε συνάρτηση με μέτρα αξιοποίησης της περιουσίας". Τους μεταφέρει δηλαδή το βάρος περικοπής των δαπανών, μιας και η διατήρηση των τελευταίων στα επίπεδα του 1996, σε πραγματικούς όρους - μετά δηλαδή τον αποπληθωρισμό - σημαίνει απόλυτη μείωση.

Οι δαπάνες, οι οποίες θα πρέπει να περικοπούν κατά την εγκύκλιο, είναι αυτές των συμμετοχών σε συμβούλια και επιτροπές, η υπερωριακή απασχόληση, η μετακινήσεις εκτός έδρας, οι λειτουργικές δαπάνες, οι δαπάνες προμηθειών. Με λίγα λόγια, το υπουργείο Οικονομικών συνιστά λειτουργική ασφυξία.

Για να διασφαλιστεί όμως ότι οι προϋπολογισμοί που θα συνταχθούν από τις ΝΑ κινούνται στα πλαίσια λιτότητας, που έχει χαράξει το υπουργείο Οικονομικών, προβλέπεται ότι στα συνοδευτικά των προϋπολογισμών που θα κατατεθούν στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, μεταξύ άλλων, θα υπάρχει και έκθεση της υπηρεσίας Δημοσιονομικού Ελέγχου. Πρόκειται για υπηρεσία του υπουργείου Οικονομικών, η οποία καλείται να αποφανθεί αν ο καταρτισθείς προϋπολογισμός κινείται στις παραμέτρους του υπουργείου Οικονομικών, ή επιδέχεται διορθωτικών κινήσεων..

BP - MOBIL
Κατηγορούνται για φορολογικές παραβάσεις

Για σωρεία φορολογικών παραβάσεων, οι οποίες φτάνουν μέχρι και την απόρριψη των λογιστικών τους βιβλίων, κατηγορούνται οι δύο μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες BP και MOBIL, οι οποίες χτες απέσπασαν και την έγκριση της αρμόδιας Επιτροπής της Κοινότητας για θέματα Ανταγωνισμού, για τη συνένωση των δραστηριοτήτων τους στους κλάδους διύλισης και εμπορίας καυσίμων και λιπαντικών.

Οπως προκύπτει από εσωτερική αλληλογραφία του υπουργείου Οικονομικών, η Φορολογία Ανωνύμων Εμπορικών Εταιριών (ΦΑΕΕ) ύστερα από έλεγχο των λογιστικών βιβλίων της BP, διαπίστωσε σωρεία σοβαρών λογιστικών σφαλμάτων και προχώρησε στην πλήρη απόρριψή τους. Στο μεταξύ σοβαρές κατηγορίες για συμμετοχή της εταιρίας MOBIL σε λαθρεμπόριο στον τομέα των ναυτιλιακών καυσίμων, προκύπτουν απ' την εξέταση παραστατικών της εταιρίας απ' τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών. Συγκεκριμένα, απ' τα 10.000 παραστατικά που εξετάστηκαν μέχρι αυτή τη στιγμή, σε σύνολο 50.000 που η εξέτασή τους βρίσκεται σε εξέλιξη, βρέθηκε μεγάλος αριθμός παραποιημένων παραστατικών που αφορούν στην πώληση ναυτιλιακών καυσίμων. Προκύπτει, συγκεκριμένα, ότι μεγάλες ποσότητες πώλησης καυσίμων μέσω "τράτζιτ" αντί να πάνε στους παραλήπτες που προορίζονταν, επέστρεφαν στην εταιρία για να πουληθούν εκ νέου. Να σημειωθεί ότι στη MOBIL είχε προσφάτως επιβληθεί πρόστιμο 300 εκατ. δρχ. για φορολογικές παραβάσεις, εκ του οποίου έχει καταβάλει ήδη το 15% όπως απαιτείται απ' το νόμο και σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες έχει προσφύγει στα φορολογικά δικαστήρια με σκοπό να μειώσει το υπόλοιπο ποσό που υποχρεούται να καταβάλει.

Στο μεταξύ, όπως ανακοινώθηκε χτες από την εταιρία BP, η συγχώνευση των δραστηριοτήτων της με την MOBIL σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, απέσπασε την έγκριση της αρμόδιας για θέματα Ανταγωνισμού Επιτροπής της EE. Με τη συμφωνία, η οποία ανακοινώθηκε στα τέλη Φλεβάρη 1996, οι δυο εταιρίες θα συνεισφέρουν στοιχεία ενεργητικού λογιστικής αξίας περίπου 5 δισ. δολαρίων για τη δημιουργία συνεργασιών ανά την Ευρώπη με καθαρές ετήσιες πωλήσεις πάνω από 20 δισ. δολάρια (περίπου 5 τρισ. δρχ.). Οπως είχαν ανακοινώσει οι δύο εταιρίες στο παρελθόν, στα πλαίσια της αναδιοργάνωσης των δύο εταιριών για τη συγχώνευσή τους, θα προχωρήσουν σε διάστημα τριών ετών στην απόλυση 2.000 - 3.000 εργαζομένων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η απόφαση για συγχώνευση των δύο εταιριών δεν είναι άσχετη απ' τις αναδιοργανώσεις των πολυεθνικών εταιριών που παρατηρούνται τελευταία σε παγκόσμιο επίπεδο, με σκοπό να ενισχύσουν τη θέση τους στην παγκόσμια αγορά, που θα τους εξασφαλίσει περισσότερα κέρδη.

Συγκροτείται Γραμματεία Δημοσιονομικής Πολιτικής

Με Προεδρικό Διάταγμα που δημοσιεύτηκε χτες, συνίσταται Γενική Γραμματεία Δημοσιονομικής Πολιτικής στη θέση της υφιστάμενης Γενικής Γραμματείας Οικονομικής Πολιτικής και Συστημάτων.

Σύμφωνα με χτεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, έργο της νέας Γραμματείας είναι η κατάρτιση των Προϋπολογισμού, Απολογισμού και Ισολογισμού του κράτους, η εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού και η μελέτη και εξέλιξη των δημοσιονομικών μεγεθών.

Το έργο της νέας Γραμματείας θα υποστηρίζεται από τη Μονάδα Τεκμηρίωσης και Ανάλυσης, την Τράπεζα Δημοσιονομικών Δεδομένων και την Υπηρεσία Ερευνας και Ελέγχου Τιμών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ