ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 5 Σεπτέμβρη 1996
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Τα μεγάλα συμφέροντα επέβαλαν το αεροδρόμιο Σπάτων
  • Οι Γερμανοί έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην επιλογή του αεροδρομίου σ' αυτό το χώρο
  • Πάει για διάλυση ο εθνικός αερομεταφορέας
  • Να σταματήσει τώρα το έργο

Τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα επέβαλαν την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στα Σπάτα, ένα έργο καταστροφικό για την Αττική, που παράλληλα αποτελεί περιβαλλοντικό, οικονομικό, πολιτικό και τεχνικό σκάνδαλο.

Αυτό επισήμαναν χτες κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου οι υποψήφιοι βουλευτές του ΚΚΕ στο υπόλοιπο Αττικής, Δήμος Κουμπούρης και Νίκος Στεφανίδης και στη Β Αθήνας Μήτσος Κωστόπουλος,που δόθηκε με αφορμή τη σημερινή φιέστα που θα πραγματοποιηθεί στα Σπάτα για τη θεμελίωση του έργου με την παρουσία του πρωθυπουργού Κ. Σημίτη. Τα στελέχη του ΚΚΕ, επισήμαναν τη χαμαιλεοντική στάση του ΠΑΣΟΚ, το οποίο αν και στα λόγια ήταν αντίθετο με την κατασκευή του αεροδρομίου στα Σπάτα και κατηγορούσε όταν ήταν αντιπολίτευση την κυβέρνηση της ΝΔ ότι θα υπέγραφε αποικιοκρατική σύμβαση, τελικά όχι μόνο άλλαξε στάση, χωρίς να εξηγήσει στον ελληνικό λαό το γιατί, αλλά υπέγραψε και ψήφισε μια παρόμοια σύμβαση αποικιακού χαρακτήρα με τη γερμανική "Χόχτιφ".

Οι εκπρόσωποι του ΚΚΕ τόνισαν ότι ακόμη και τώρα η θέση του Κόμματος παραμένει η ίδια, δηλαδή να μη γίνει το αεροδρόμιο στα Σπάτα, και ζήτησαν από το λαό των Μεσογείων να ενισχύσει το ΚΚΕ με την ψήφο του, το μόνο κόμμα που ήταν συμπαραστάτης τους στους αγώνες τους, το μόνο κόμμα που θα σταθεί δίπλα τους και στο μέλλον, είτε προχωρήσει είτε όχι η κατασκευή του έργου. Τα συμφέροντα έβαλαν τη σφραγίδα τους

"Είναι γνωστή η αντίθεση του Κόμματός μας στο να γίνει αυτό το αεροδρόμιο στα Σπάτα και με τους όρους που ψήφισε η κυβέρνηση στη Βουλή, τη συγκεκριμένη δηλαδή αυτή σύμβαση", τόνισε στην αρχή της συνέντευξης ο Δ. Κουμπούρης, ο οποίος στη συνέχεια κατήγγειλε τις οβίδιες μεταμορφώσεις του ΠΑΣΟΚ, κάτω από τις επιταγές των μεγάλων συμφερόντων.

"Πρώτα από όλα - επισήμανε - το ΠΑΣΟΚ, όταν ήταν στην αντιπολίτευση, είχε αντιταχτεί με συγκεκριμένους λόγους να γίνει το αεροδρόμιο στην περιοχή των Σπάτων. Για λόγους χωροταξικούς, περιβαλλοντικούς και μια σειρά σωστά επιχειρήματα, τα οποία στη συνέχεια, όταν ήρθε στην κυβέρνηση, τα ξέχασε. Μπορεί να αλλάζει κανείς θέσεις. Αλλά το ΠΑΣΟΚ δεν αιτιολόγησε γιατί άλλαξε αυτές τις θέσεις του. Δεν είπε τι άλλαξε στην περιοχή των Σπάτων και πρέπει να γίνει το αεροδρόμιο εκεί. Μάλιστα χρησιμοποίησε σαν δίλημμα ότι τώρα έχουν δοθεί 16 δισ. δραχμές για αποζημιώσεις στην περιοχή εκείνη, αφού είναι γνωστό ότι το έργο θα στοιχίσει πάνω από 500 δισ. δραχμές. Και με το πρόσχημα αυτό, αλλά και με μια περιβαλλοντική μελέτη η οποία δεν αφορά τις επιπτώσεις από το αεροδρόμιο των Σπάτων, αλλά αφορά τις επιπτώσεις ρύπανσης του αεροδρομίου του Ελληνικού, η κυβέρνηση δικαιολόγησε λίγο ως πολύ την εγκατάσταση του αεροδρομίου στα Σπάτα. Είναι προφανές ότι τα μεγάλα συμφέροντα έβαλαν τη σφραγίδα τους. Η "Χόχτιφ", οι Γερμανοί έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην επιλογή του αεροδρομίου σε αυτόν το χώρο".

Αποικιακοί όροι και σκλαβοπάζαρο

"Η σύμβαση ψηφίστηκε στη Βουλή, συνέχισε ο Δ. Κουμπούρης. Εμείς αντιταχθήκαμε στη σύμβαση αυτή, την καταγγείλαμε σαν σύμβαση αποικιακού χαρακτήρα. Πρώτα από όλα, είναι γνωστό ότι η "Χόχτιφ" θα βάλει 50 δισ. δραχμές από τα 500 που θα στοιχίσει το έργο, δηλαδή το 10% των κεφαλαίων, αλλά θα έχει το 45% των μετοχών, θα έχει την εκμετάλλευση του αεροδρομίου για 30 χρόνια με δυνατότητα παράτασης και φυσικά θα ελέγχει το μάνατζμεντ. Επίσης, θα ήθελα να πω, ότι η σύμβαση αυτή, όσον αφορά τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων που θα εργαστούν εκεί για την κατασκευή του αεροδρομίου, είναι αποικιακού χαρακτήρα, αφού η ίδια η σύμβαση προβλέπει ότι το δίκαιο της σύμβασης θα είναι υπεράνω από κάθε ελληνικό νόμο. Επομένως οι εργαζόμενοι που θα εργαστούν εκεί θα είναι κυρίως αλλοδαποί, αφού δίνει τη δυνατότητα η σύμβαση στη "Χόχτιφ" να χρησιμοποιήσει αλλοδαπούς εργαζόμενους με φτηνά μεροκάματα - και το έχει κάνει η "Χόχτιφ" και σε άλλες χώρες, όπου έχει κατασκευάσει αεροδρόμια. Αυτό σημαίνει σκλαβοπάζαρο και θα σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι αυτοί θα είναι έρμαιο των διαθέσεων των Γερμανών".

Ολα υπέρ των Γερμανών

"Είναι μια σύμβαση αποικιακού χαρακτήρα, πρόσθεσε ο Δ. Κουμπούρης, ακόμα γιατί οι ποινικές ρήτρες που προβλέπονται από το δημόσιο προς τους Γερμανούς είναι συγκεκριμένες με χρονοδιάγραμμα και είναι πάρα πολύ σαφείς όσον αφορά το πότε πρέπει να καταβληθούν, ενώ είναι γνωστό επίσης, ότι οι συμβάσεις που προβλέπει σαν ρήτρες της "Χόχτιφ" προς το δημόσιο είναι αόριστες. Και γνωρίζετε, λοιπόν, την εμπειρία και του μετρό της Αθήνας, που με παρόμοια σύμβαση σήμερα οι εργαζόμενοι βρίσκονται στο δρόμο γιατί οι εταιρίες του μετρό ζητούν καθημερινά πανωπροίκια, τα οποία φτάνουν και μέχρι τα ύψη των 60 δισ. δραχμών.

Επίσης θα ήθελα να τονίσω εδώ, ότι η "Ολυμπιακή Αεροπορία", έτσι όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, με τη μεταφορά της σε αυτό το συγκεκριμένο αεροδρόμιο, θα μπει στη λογική και στη μεταχείριση που θα έχουν και οι άλλες εταιρίες. Δηλαδή ουσιαστικά πάει για διάλυση ο εθνικός αερομεταφορέας. Οι πληροφορίες επίσης λένε, ότι έχει εκπονηθεί και για τη Θεσσαλονίκη μελέτη, και συγκεκριμένα από την Τράπεζα Μακεδονίας - Θράκης, για ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης και φυσικά για παραπέρα ιδιωτικοποίηση και της Πολιτικής Αεροπορίας με θυγατρικές επιχειρήσεις. Ολη αυτή η εξέλιξη κινείται στη λογική της ιδιωτικοποίησης".

Να σταματήσει τώρα

"Εμείς και σήμερα που ξεκινούν τα έργα, λέμε ότι δεν πρέπει να γίνει το αεροδρόμιο στα Σπάτα, υπογράμμισε ο Δ. Κουμπούρης. Και το λέμε αυτό γιατί θα είναι το τίμημα τεράστιο στη συνέχεια και πρέπει να αναλάβει ο καθένας τις ευθύνες του εδώ. Δεν πρέπει να γίνει, γιατί γίνεται σε μια αστική περιοχή. Δηλαδή έχουμε ένα αεροδρόμιο που φεύγει από μια αστική περιοχή, από την Αθήνα και γίνεται πάλι μέσα στην Αθήνα. Η περιοχή των Σπάτων και όλων των Μεσογείων είναι ένας φυσικός πνεύμονας για την Αθήνα και γενικότερα για το ήδη βεβαρημένο από τους ρύπους Λεκανοπέδιο. Προσφέρεται ο χώρος αυτός για δεύτερη και για πρώτη κατοικία, όσο θα επεκτείνεται η Αθήνα σιγά σιγά. Δηλαδή η αστική περιοχή της Αθήνας αρχίζει και επεκτείνεται προς τα Μεσόγεια. Και από εκεί και πέρα καταστρέφονται αγροτικές καλλιέργειες οι οποίες θα μπορούσαν να αποτελέσουν πρότυπο καλλιεργειών στην περιοχή των Μεσογείων. Για αυτούς τους λόγους δεν πρέπει να γίνει το αεροδρόμιο στα Σπάτα".

Υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις

"Δεν πρέπει να γίνει στα Σπάτα - πρόσθεσε ο Δ. Κουμπούρης - γιατί υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις. Θα μπορούσε το αεροδρόμιο - και έχουν γίνει παρόμοιες προτάσεις - να γίνει σε άλλη περιοχή. Αν ήθελε να βρει κανείς κάποια λύση που να ανταποκρίνεται και στο περιβάλλον και στους όρους μιας σύμβασης η οποία θα υπηρετήσει τα συμφέροντα της χώρας, θα μπορούσε να μελετήσει και άλλους χώρους. Και μάλιστα το ΠΑΣΟΚ παλιότερα πρότεινε τέτοιες περιοχές, όπως ήταν π.χ. η περιοχή της Τανάγρας. Και δεν υπήρχαν αντιρρήσεις για μια τέτοια περιοχή, που είναι και έξω από την περιοχή της Αθήνας και πρόσβαση έχει καλή και δε θα είχε όλες αυτές τις επιβαρύνσεις στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Εμείς λοιπόν θα συμφωνούσαμε να γίνει το αεροδρόμιο εκεί, όχι όμως κάτω από αυτούς τους όρους και με αυτή τη σύμβαση που η κυβέρνηση προχωράει σήμερα. Εμείς θα συμφωνούσαμε να γίνει με ελληνικές εταιρίες, που έχουν την ικανότητα να πραγματοποιήσουν αυτό το έργο και όχι με την αποικιακού χαρακτήρα σύμβαση της γερμανικής "Χόχτιφ"".

Δεν είναι αργά

Πιστεύουμε ότι είναι δυνατόν, ακόμη και τώρα να μην ισχύσει η σύμβαση και να μην προχωρήσει το έργο, επισήμανε ο Δ. Κουμπούρης απαντώντας σε σχετική ερώτηση. "Χρησιμοποιήθηκε σαν δίλημμα - εξήγησε - το εξής επιχείρημα: Τώρα, λέει, έχουν δοθεί 16 δισ. δραχμές για αυτή την περιοχή. Να πάρουμε πίσω τη σύμβαση; Σκεφτείτε τώρα, τα 16 δισ. μπροστά στα 500 δισ. που είναι το κυρίως κόστος του έργου, γιατί θα στοιχίσει πολύ περισσότερα το έργο, ξέρετε, με ορισμένες προσβάσεις στην περιοχή, δρόμους κτλ. - είναι τεράστια ποσά. Δηλαδή για 16 δισ. ή αν έχουν πάει 20 τα δισ. σήμερα, επιμένει κανείς να γίνει αυτό το έργο με όλες αυτές τις επιπτώσεις; Εμείς λοιπόν είμαστε αντίθετοι σε αυτή τη λογική, σε αυτή την επιχειρηματολογία και πιστεύουμε ότι ακόμα είναι καιρός και οι εργαζόμενοι και ο λαός της περιοχής, που θα υποφέρουν από αυτή την υπόθεση και ο λαός της Αθήνας πρέπει να αντισταθούν, να αντιδράσουν στην εγκατάσταση του αεροδρομίου στα Σπάτα και σήμερα ακόμα. Δεν είναι αργά - και το τονίζουμε αυτό".

Μ. ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Μαύρες μέρες και για την "Ολυμπιακή"

Πάνω από 200 δισ. θα κληθεί να πληρώσει η "Ολυμπιακή Αεροπορία" στη ΧΟΧΤΙΦ

"Ενα άλλο ζήτημα που καίει, τουλάχιστον εμάς, υποθέτω όμως ότι και γενικότερα τον ελληνικό λαό τον απασχολεί σοβαρά. Ποια θα είναι η τύχη της "Ολυμπιακής Αεροπορίας", στην περίπτωση που υλοποιηθεί αυτή η σύμβαση για τα Σπάτα". Αυτό επεσήμανε στην παρέμβασή του ο Μ. Κωστόπουλος,ο οποίος περιέγραψε στη συνέχεια με τα εξής μελανά χρώματα την κατάσταση που θα επικρατήσει για τον εθνικό μας αερομεταφορέα, επικαλούμενος στοιχεία των ίδιων των αρμοδίων:

"Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ίδιων των εργαζομένων και αρμόδιων παραγόντων της ΟΑ - είπε - μέσα σε λίγα χρόνια ο εθνικός αερομεταφορέας θα κληθεί να πληρώσει στη "Χόχτιφ" πάνω από 200 δισ. δρχ. για εγκαταστάσεις και για τους αεροδιαδρόμους, για να μπορέσει να έχει η Ελλάδα την ΟΑ στα χέρια της. Ερώτημα: Τα έχει αυτά τα λεφτά; Οχι, απαντάνε οι αρμόδιοι. Θα επιτρέψει η ΕΕ, σύμφωνα με τη Συνθήκη του Μάαστριχτ, τη "Λευκή Βίβλο", τα διευρωπαϊκά δίκτυα κτλ. να δώσει το ελληνικό δημόσιο χρήματα στην ΟΑ για να νοικιάσει ή να αγοράσει τις εγκαταστάσεις; Οχι, λένε οι ίδιες οι συμβάσεις. Πού οδηγούνται τα πράγματα; Τα πράγματα οδηγούνται στη μετατροπή της ΟΑ σε θυγατρική κάποιας πολυεθνικής της Ευρώπης και νομίζω ότι όλοι περίπου σκέφτεστε ποια θα είναι αυτή η πολυεθνική. Είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα, που δεν μπορεί να αφήσει αδιάφορο καθέναν ο οποίος δε βλέπει την ΟΑ μόνο σαν ένα μέσο συγκοινωνιών - μεταφορών, αλλά πρέπει να δει την ΟΑ σε μια περιοχή με σοβαρές αναταράξεις, σαν όργανο και σαν όπλο στα χέρια της Ελλάδας για αμυντικούς λόγους και λόγους ασφαλείας. Και οι ερωτευμένοι με τη Συνθήκη του Μάαστριχτ και την ΕΕ αγνοούν αυτόν τον παράγοντα, κατά τρόπο επικίνδυνο".

Εισαγγελέας ο λαός

"Εισαγγελέας πρέπει να γίνει ο ίδιος ο λαός στις 22 του Σεπτέμβρη, είπε ο Μ. Κωστόπουλος,ο οποίος θυμήθηκε ότι κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή αυτής της απαράδεκτης, αποικιακού χαρακτήρα σύμβασης, ακούστηκαν και απόψεις ότι τίθεται θέμα και εισαγγελέα στο μέλλον για το έργο αυτό. "Βεβαίως - επισήμανε - γνωρίζετε πολύ καλά τις θέσεις του ΚΚΕ για τους εισαγγελείς. Γνωρίζετε την πρότασή του ότι ο εισαγγελέας πρέπει να γίνει ο ίδιος ο λαός, να πάρει στα χέρια του την υπόθεση. Και είναι μια ευκαιρία στις 22 του μήνα να ασκήσει τα καθήκοντά του και σαν εισαγγελέας".

Οργιο υπερβάσεων

"Αλλά ποια ήταν τα επιχειρήματα αυτά που συνηγορούσαν στην άποψη περί εισαγγελέα; - πρόσθεσε ο Μ. Κωστόπουλος. Θυμίζω ότι η σύμβαση για το μετρό πρόβλεπε ένα συγκεκριμένο ποσό, αρχή και τέλος του έργου. Νομίζω 300 δισ. Σήμερα έχουμε υπέρβαση 100%. Ερώτημα: Οταν συμφώνησε το δημόσιο με τον εργολάβο, δεν είχε ρήτρα ότι το έργο θα παραδοθεί τότε και θα πάρεις τα 300 δισ. και τελειώσαμε; Ποιος έδωσε το δικαίωμα σε αυτούς που κυβερνούν να έχουν αυτές τις υπερβάσεις κατά 100%, που θα φτάσουν τα 200%, ίσως και παραπάνω, ώσπου να παραδοθεί το έργο; Μας είπαν στη Βουλή για τα Σπάτα ότι θα είναι 500 δισ. Περίπου εκεί δηλαδή. Εμείς υπογραμμίσαμε ότι θα ξεπεράσει το 1 τρισ. Και πολλοί το υποστηρίξαμε αυτό με τα προηγούμενα δεδομένα που είχαμε στη διάθεσή μας. Μπορεί λοιπόν να έρθει αύριο η "Χόχτιφ" και να πει θέλω ένα τρισ. ή ενάμισι τρισ. και να μην παρέμβει κανένας; Να είναι όλα καλώς καμωμένα;".

Μας θυμούνται κάθε εκλογές

Η αυριανή εμφάνιση του πρωθυπουργού στον κάμπο των Μεσογείων δεν είναι η πρώτη εμφάνιση πρωθυπουργού στο συγκεκριμένο χώρο, σχολίασε σε κάποιο σημείο ο Ν. Στεφανίδης, ο οποίος είναι και νομαρχιακός σύμβουλος Ανατολικής Αττικής. Και ο κύριος Μητσοτάκης τις παραμονές των προηγούμενων εκλογών είχε κάνει πάλι εγκαίνια. Στην περιοχή μας βέβαια μας έχουν συνηθίσει παραμονές εκλογών να εγκαινιάζουν είτε το νοσοκομείο της Ελευσίνας είτε μια σειρά τέτοιων έργων...

Ν. ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ
Μόνη απάντηση η ενίσχυση του ΚΚΕ

Είναι το μόνο κόμμα που έμεινε σταθερό στη θέση του για τη μη κατασκευή του αεροδρομίου

"Θα θυμόσαστε όλοι ότι από την αρχή, που συζητιόταν το θέμα για το αεροδρόμιο των Σπάτων, το κόμμα μας είχε τοποθετηθεί επιγραμματικά και είχε πει ότι η υπόθεση εξελίσσεται σε ένα περιβαλλοντικό, οικονομικό, πολιτικό και τεχνικό σκάνδαλο", επισήμανε στην παρέμβασή του ο Ν. Στεφανίδης."Εμείς αυτό που θέλουμε να τονίσουμε σήμερα, 20 μέρες πριν από τις εκλογές, είναι ότι οι κάτοικοι της Αττικής, αλλά και όλου του Λεκανοπεδίου έχουν κάθε λόγο να ψηφίσουν το ΚΚΕ, το μόνο κόμμα που παρέμεινε σταθερό στη θέση του για τη μη κατασκευή του αεροδρομίου, το μόνο κόμμα που δεν έκανε αυτό που έκαναν άλλοι πολιτευτές, βουλευτές και κόμματα, οι οποίοι ανάλογα με την κατάσταση μεταμορφώνονταν σαν να ήταν χαμαιλέοντες".

"Για παράδειγμα - πρόσθεσε - όταν ήταν η ΝΔ στην κυβέρνηση εμφανίζονταν βουλευτές ή πολιτευτές του ΠΑΣΟΚ και έλεγαν ότι δε θα προχωρήσουν τη σύμβαση και θα την καταργήσουν. Το ΚΚΕ από την πρώτη στιγμή στάθηκε με την ίδια θέση και με την ίδια μαχητικότητα στους μικρούς και τους μεγάλους αγώνες, που αναπτύχθηκαν στην περιοχή του κάμπου των Μεσογείων και του Λεκανοπεδίου της Αττικής και σήμερα έχει κάθε λόγο να κοιτάει του κατοίκους της στα μάτια και να απαιτεί την ψήφο τους. Γιατί δεν αρκεί, κατά την άποψή μας, μόνο εάν θα προχωρήσει ή δε θα προχωρήσει το αεροδρόμιο. Χρειάζεται να βγει ενισχυμένο το ΚΚΕ μετά τις εκλογές, ώστε, ακόμα και αν προχωρήσει το έργο, να είναι δυνατό στους μικρούς ή μεγάλους πάλι αγώνες που θα αναπτύσσονται στην περιοχή μας και στα εργοτάξια, για καλύτερες συνθήκες δουλιάς των εργαζομένων κατά τη διάρκεια της κατασκευής, για καλύτερες συνθήκες δουλιάς των εργαζομένων κατά τη λειτουργία του αεροδρομίου. Για ό,τι μπορεί να περισωθεί στα ζητήματα του περιβάλλοντος, στα οποία θα επιβαρυνθεί η περιοχή μας".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ