ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 15 Νοέμβρη 1996
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Για τον ελληνικό και βαλκανικό κινηματογράφο

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (ανταπόκριση) .-

Η στήριξη του Ελληνικού Διαγωνιστικού Τμήματος και η κατάργηση του Διεθνούς Διαγωνιστικού ή η μεταφορά του σε άλλη χρονική περίοδο, ήταν οι κυρίαρχες απόψεις σε χτεσινή συζήτηση που οργάνωσε η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ), με θέμα τον κανονισμό λειτουργίας του Φεστιβάλ, από αφορμή την πρόταση της "Επιτροπής Αγγελόπουλου" (ομάδα εργασίας του ΥΠΠΟ). Ο νομικός σύμβουλος της ΕΕΣ, Μπάμπης Καλλιπολίτης, χαρακτήρισε ως κύριο μέρος του φεστιβάλ το Ελληνικό Τμήμα, "που σήμερα παιδεύεται" και υπογράμμισε: "Πρέπει να πάψει κάθε σκέψη ή πρόθεση για κατάργηση του Ελληνικού Διαγωνιστικού Τμήματος ή η απονομή των βραβείων αργότερα και εκτός Φεστιβάλ".Ο Β. Κεχαγιάς, κριτικός και μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής, επισήμανε: "Το Διεθνές Διαγωνιστικό δεν έχει την αποδοχή του κοινού και τυχόν κατάργηση του Ελληνικού Διαγωνιστικού θα συμπαρασύρει σε κατάργηση και το Διεθνές, παρά όσα διαφορετικά προσδοκά ο διευθυντής του Φεστιβάλ".

Ο εκπρόσωπος του ΣΕΗ, Σπύρος Πλασκοβίτης, πιστεύει ότι "το Φεστιβάλ είναι θεσμός της πολιτείας, η οποία πρέπει να το επιχορηγεί και να στηρίζει τον ελληνικό κινηματογράφο".Αμεση προτεραιότητα θεωρεί τη δημιουργία Βαλκανικού Φεστιβάλ αντί του Διεθνούς και όσον αφορά στις υπερεξουσίες του διευθυντή επικαλέστηκε την τραγική εμπειρία από τους διευθυντές στις κρατικές σκηνές, "που θα πρέπει να αποφευχθεί".

Στη συζήτηση επισημάνθηκε από πολλούς πως τα διοικητικά όργανα του Φεστιβάλ "αλώνονται από την πολιτεία, αφού οι περισσότεροι εκπρόσωποι ορίζονται από το ΥΠΠΟ". Χαρακτηριστικά ο Β. Κεχαγιάς είπε πως το Φεστιβάλ "κατατροπώνεται από το ΥΠΠΟ", το οποίο "στηρίζεται στην οικονομική ολιγαρχία".

Τέλος, κάποιοι τόνισαν ότι η μετατροπή του Φεστιβάλ, με νομοσχέδιο, από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ κρύβει κινδύνους.

Την πίστη του ότι πρέπει να παραμείνει το Ελληνικό Διαγωνιστικό Τμήμα και να προβάλλονται όλες οι ελληνικές ταινίες, εξέφρασε ο σκηνοθέτης Γρηγόρης Γρηγορίου,σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε, στα πλαίσια του αφιερώματος στις ταινίες του. Οπως είπε, "το Ελληνικό Διαγωνιστικό έχει γίνει ένας θεσμός, που λειτουργεί μέσα στα κύτταρά μας. Τριάντα επτά χρόνια δεν είναι λίγα. Είμαι παρών εδώ από το '60. Θυμάμαι σαν τώρα το "Ολύμπιον"".

Για το εάν οι νέοι δημιουργοί μπορούν με τις ταινίες τους να προσεγγίσουν τον μέσο θεατή, ο Γρ. Γρηγορίου απάντησε: "Και ναι και όχι. Δεν μπορούμε να τους κλείσουμε όλους σε ένα κουτί. Η φετινή παραγωγή, πάλι, είναι ενδιαφέρουσα. Μάλιστα μια από τις ταινίες αυτές είχε και "ζεστό" χειροκρότημα στο τέλος. Ο κινηματογράφος μας παλεύει και θα παλεύει σε όλη του τη ζωή".Και για το μέλλον του τονίζει: "Εγώ είμαι αισιόδοξος από τη φύση μου". Εξάλλου, πιστεύει, όσο κι αν "ακούγεται βαρύγδουπο, ότι ο νέος ελληνικός πολιτισμός είναι δημιούργημα του ελληνικού κινηματογράφου".

Για το ρόλο της πολιτείας απέναντι στον ελληνικό κινηματογράφο σημείωσε: "Να πάψει να του ζητάει τόσα πολλά. Να παίρνει λιγότερα. Εχει κάνει ήδη αρκετά για τον κινηματογράφο, αλλά αυτό το συνεχές πατρονάρισμα δημιουργεί και τεμπέληδες".

Βαλκανικός κινηματογράφος

Με τα προβλήματα παραγωγής και διανομής ταινιών στις βαλκανικές χώρες, ασχολήθηκε το συνέδριο που διοργάνωσε το Επιμελητήριο Βαλκανικού Κινηματογράφου,στα πλαίσια του Φεστιβάλ. Οι συμμετέχοντες σκηνοθέτες, παραγωγοί, ηθοποιοί και κριτικοί, τόνισαν την ανάγκη χαρτογράφησης των προβλημάτων στο βαλκανικό χώρο και διατήρησης των εθνικών ιδιαιτεροτήτων. Μεταξύ άλλων πρότειναν να υπάρξει: Ενίσχυση της παραγωγής και στήριξη των θεσμών και της τεχνικής υποδομής από κρατικούς φορείς. Συνεργασία με την υπόλοιπη Ευρώπη και την ευρύτερη Μέση Ανατολή. Συντονισμός της νομοθεσίας των βαλκανικών χωρών. Θέσπιση κινήτρων, αλλά και άσκηση πιέσεων σε κρατικό επίπεδο για συμπαραγωγές και ανάπτυξη προγράμματος για την ενίσχυση αιθουσών που να προβάλλουν ευρωπαϊκές μαζί με βαλκανικές ταινίες. Δημιουργία δικτύου περιφερειακών αιθουσών.

Σαρανταήμερη "απουσία" του Ν. Αλεξίου

Σαράντα ημέρες συμπληρώνονται από το θάνατο του αξέχαστου συντρόφου, αγωνιστή της ΕΑΜικής Αντίστασης, δικηγόρου και τεχνοκριτικού - συνεργάτη περισσότερο από είκοσι χρόνια του "Ρ" Νίκου Αλεξίου.Η συντρόφισσα της ζωής του Ελένη,οι συγγενείς, φίλοι και σύντροφοί του θα τιμήσουν τη μνήμη του αύριο, στις 11 το πρωί,στον τάφο του στο νεκροταφείο Καισαριανής.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Ιεροσυλία κατά του πολιτισμού

Ερώτηση προς τους υπουργούς Πολιτισμού και Ανάπτυξης κατέθεσαν χτες οι βουλευτές του ΚΚΕ, Σταύρος Παναγιώτου και Λέων Αυδής,σχετικά με το νομοσχέδιο για τη "Σύσταση ανώνυμης εταιρίας για τις καλλιτεχνικές εκδηλώσεις".

Οπως αναφέρεται στην ερώτηση, "το νομοσχέδιο προβλέπει τη μετατροπή του κρατικού Οργανισμού Φεστιβάλ Αθηνών σε ανώνυμη εταιρία ιδιωτικού δικαίου,πράγμα που ανοίγει το δρόμο να παραδοθούν για εμπορική εκμετάλλευση χώροι όπως το Ηρώδειο και το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, με ολέθριες συνέπειες για τις πολιτιστικές εξελίξεις του τόπου μας".Οι βουλευτές τονίζουν ότι "η ανώνυμη εταιρία θα έχει τη δυνατότητα να παραχωρεί το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου και το Ηρώδειο για ένα μήνα σε οποιονδήποτε ιδιώτη. Η παραπάνω διάταξη - αν υπάρχει - δεν αποτελεί απλά μια επιπλέον εμπορική πράξη που στρέφεται κατά του πολιτισμού, αλλά δείχνει την πλήρη έλλειψη σεβασμού σε έναν Οργανισμό που για δεκαετίες τίμησε τις τέχνες. Θα είναι μία πραγματική ιεροσυλία αν εκχωρηθούν σε κάποιους το Ηρώδειο και το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου προκειμένου να βγάλουν λεφτά".

Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ ρωτά τους υπουργούς "αν πράγματι έχουν σκοπό να καταθέσουν το επαίσχυντο νομοσχέδιο που είδε το φως της δημοσιότητας και πώς σκέφτονται να περιφρουρήσουν τους συγκεκριμένους χώρους από τους μεγαλέμπορους της τέχνης".

"Amargi, η άγνωστη φυλή" του Αλέξανδρου Φασόη. Προβάλλεται σήμερα στο Ελληνικό Διαγωνιστικό Τμήμα

Ο Γρηγόρης Γρηγορίου

Από την ταινία του Δ. Θέου "Ελεάτης Ξένος"

"Απόντες" του Νίκου Γραμματικού

Κριτική:

Νίκος ΑΝΤΩΝΑΚΟΣ

Οι πρόσφυγες του κόσμου

Θα το επαναλάβουμε: Ο σημερινός ΟΗΕ δεν υπηρετεί πραγματικά τους σκοπούς για τους οποίους ιδρύθηκε, μετά από τον ιμπεριαλιστικό Β Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι ρόλοι που επιλέγει σήμερα είναι είτε του "θεατή" στο ολέθριο για τους λαούς "θέατρο" της "νέας τάξης πραγμάτων", είτε του "Πόντιου Πιλάτου", είτε και του συνηγόρου της. Ο λόγος μας οφείλεται στη χτεσινή παρουσίαση της - προλογισμένης από τον αναπληρωτή υπουργό Εξωτερικών Γ. Α. Παπανδρέου - έκδοσης στα ελληνικά (από το Γραφείο του ΟΗΕ στην Ελλάδα σε συνεργασία με τα"Ελληνικά Γράμματα") της έκθεσης της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες,με τίτλο "Οι Πρόσφυγες του Κόσμου 1995/1996. Σε αναζήτηση λύσεων".

Ούτε οι προλογίζοντες (Γ. Α. Παπανδρέου, Μπ. Μπ. Γκάλι, Σ. Ογκάτα, ούτε όμως και τα αναλυτικά, με ενδιαφέροντα ασφαλώς στοιχεία, κείμενα της έκθεσης της Υπατης Αρμοστείας, λένε λέξη για τα αίτια της μαζικής προσφυγιάς των λαών σήμερα. Λέξη για την ακόρεστη και πολεμολάγνα ιμπεριαλιστική νέα τάξη, που ξεριζώνει τους λαούς με πολέμους, εξαθλίωση, και πείνα. Λες κι οι πόλεμοι - επεκτατικοί και εμφύλιοι - δεν υπαγορεύονται από ιμπεριαλιστικά κέντρα, αλλά είναι "βίτσιο" των δυστυχούντων, μετά τις ανατροπές, λαών της Ανατολικής Ευρώπης και του πεινασμένου Τρίτου Κόσμου. Ο ΟΗΕ "νοιάζεται", υποτίθεται, για τα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά την καταπάτησή τους δεν την αποδίδει όπου πρέπει.

Κινηματογραφικό ταξίδι

Ο κινηματογράφος ταξιδεύει με τον ηλεκτρικό. Μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου στον ηλεκτρικό σταθμό ΗΣΑΠ του Πειραιά και σε όλους τους ηλεκτρικούς σταθμούς μέχρι την Κηφισιά, παρουσιάζονται γιγαντοαφίσες κινηματογράφου της περιόδου 1950 - 1975 από τη συλλογή HELLAFFI.

Οπως αναφέρθηκε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου "Η γιγαντοαφίσα στις εισόδους των κινηματογράφων, ήταν μια πρόσκληση - πρόκληση να μπούμε στον κόσμο της φαντασίας και του ονείρου. Ταξιδεύοντας με το τρένο και σταματώντας στον κάθε σταθμό, οι επιβάτες βλέποντας κάθε γιγαντοαφίσα θα έχουν την αίσθηση ότι διασχίζουν το χρόνο". Η έκθεση διοργανώνεται από την "Αγροτική Ζωής" σε συνεργασία με τους ΗΣΑΠ.

Το σημερινό πρόγραμμα

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. -

  • Σήμερα στο "ΑΝΑΤΟΛΙΑ" προβάλλονται οι διαγωνιζόμενες ταινίες: 4μμ "Φυλάξου από το σιγανό ποτάμι" (ΔΔΤ), 6.30μμ "Amargi, η άγνωστη φυλή" του Αλέξανδρου Φασόη (ΕΔΤ), 8μμ "Ανεμος στην πόλη" του Πέτρου Σεβαστίκογλου (ΔΔΤ),. 10.30μμ "Πριν το τέλος του Κόσμου" του Παναγιώτη Μαρούλη (ΕΔΤ).
  • ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΤΜΗΜΑ:

4.45μμ "Παραλάβατε διορισμόν" του Μιχάλη Αχουριώτη (προβάλλεται στον "ΕΣΠΕΡΟ").

  • "ΝΕΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ":

Στο "ΠΑΛΛΑΣ": 3μμ "Κόλια" του Τσέχου Γιαν Σβέρακ. 5μμ "Δημοτικό Σχολείο" του Τσέχου Γιαν Σβέρακ. 7μμ "Βάσκα" του Ούγγρου Πίτερ Γκόταρ. 9μμ "Η επόμενη κίνηση του Εντ" του Αμερικανού Τζον Βαλς. 11μμ "Μια αληθινή ιστορία" του Ιρανού Αμπολφάζλ Τζαλιλί.

Στο "ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ": 3μμ "Κάρμεν" του Σλοβένου Μέτοντ Πέβεκ. 5μμ "Μια άλλη ζωή" Ιταλία, Κάρλο Ματζαχουράτι. 7μμ "Φόνος εκ προμελέτης" Σερβία, Γκ. Στογιάνοβιτς. 9μμ "Ενας πολύ διακριτικός ήρωας" του Γάλλου Ζακ Οντιάρντ. 11μμ "Πάρι" του Ιρανού Νταριούς Μεχρούι.

Στον "ΕΣΠΕΡΟ": 3μμ "Διωγμός" του Γρηγόρη Γρηγορίου. 4.45μμ "Παραλάβατε διορισμόν" του Μιχάλη Αχουριώτη. 7μμ "Η στρατηγική της αράχνης" του Μπ. Μπερτολούτσι. 9μμ "Πολύ αργά" του Λουτσιάν Πιντιλιέ. 11μμ "Παράνομες δουλιές", των Αμερικανών Λάρι και Αντι Βακόφσκι.

Στο Δημοτικό Θέατρο Σταυρούπολης: 3μμ "Η αγελάδα" του Ιρανού Νταριούς Εχρούι. 5μμ "Ελεάτης Ξένος" του Δήμου Θέου. 8μμ "Πριν από την επανάσταση" του Μπ. Μπερτολούτσι. 10.30μμ "Απόντες" του Νίκου Γραμματικού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ