ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 5 Γενάρη 1995
Σελ. /24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΣΚΗΝΕΣ
Και η κατάληψη συνεχίζεται

Η ιδιωτικοποίηση των κρατικών σκηνών είναι πλέον νόμος. Νόμος, που εσπευσμένα δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, πριν εκπνεύσει το 1994 (27/12/94). Νόμος, που μόνο με την πάλη των εργαζομένων στα κρατικά θέατρα, όλων των πνευματικών ανθρώπων και όλου του εργαζόμενου λαού μπορεί και πρέπει να ανατραπεί, πριν εξανεμιστεί όχι μόνο η δημόσια υλική περιουσία των κρατικών σκηνών, αλλά και η εθνική άυλη πνευματική - καλλιτεχνική περιουσία.

Ο υπουργός Πολιτισμού, μάλιστα, ανακοίνωσε τάχιστα χτες τη σύνθεση των ΔΣ του Εθνικού και του ΚΘΒΕ.Το ΔΣ του Εθνικού απαρτίζουν οι Γιώργος Χειμωνάς (πρόεδρος), Γιώργος Πάτσας (αντιπρόεδρος) και μέλη Ελένη Αρβελέρ,Γιάννης Χουβαρδάς και Μανόλης Κορρές.Το ΔΣ του ΚΘΒΕ οι: Δημήτρης Φατούρος (πρόεδρος), Απόστολος Βέττας (αντιπρόεδρος) και μέλη Ανδρέας Βουτσινάς, Δημήτρης Παπαϊωάννου και Ανδρέας Στάικος.Η σύνθεση των ΔΣ, που είναι επταμελή, θα ολοκληρωθεί τις προσεχείς ημέρες, όταν το ΣΕΗ θα προτείνει τα δικά του πρόσωπα. Το ΣΕΗ, βέβαια, πριν από λίγες μέρες σε συνέντευξη Τύπου, δήλωσε ότι θα αγωνιστεί εναντίον του νόμου.

Μετά τη γνωστοποίηση της δημοσίευσης του νόμου και της ανακοίνωσης του διορισμού των ΔΣ των δύο θεάτρων, πραγματοποιήθηκε ΓΣ των εργαζομένων στο Εθνικό Θέατρο και αποφασίστηκε η συνέχιση της κατάληψης.Ο υπουργός Πολιτισμού, πάντως, αργά χτες το βράδυ, μέσω δικαστικού επιμελητή καλεί το μόνιμο και με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου προσωπικό του καταργηθέντος ΝΠΔΔ "Εθνικό Θέατρο", να υποβάλει μέσα σε τρεις μέρες από την επίδοση υπεύθυνη δήλωση, έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η επαναπόκτηση της ιδιότητας του υπαλλήλου και η έναρξη της μισθοδοσίας.

Τη συμπαράστασή της στον αγώνα των εργαζομένων εξέφρασε έμπρακτα με επίσκεψή της, την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, στο χώρο κατάληψης, αντιπροσωπεία του προεδρείου της Αγωνιστικής Προοδευτικής Παράταξης Λογοτεχνών,αποτελούμενη από τους Φ. Μαυρογιώργη, Γ. Νικολόπουλο, Χ. Ραχιώτη και Ν. Σταφυλοπάτη. Τα μέλη της αντιπροσωπείας εκδήλωσαν την "αμέριστη συμπαράστασή τους στον αγώνα για τη ματαίωση και ανάκληση του σχετικού νόμου για την ιδιωτικοποίηση των κρατικών θεάτρων, που σήμερα έχουν γίνει στόχος ανίερων αντεθνικών συμφερόντων".

Με αυτή την ευκαιρία, η ΑΠΕΛ καλεί τον πνευματικό και καλλιτεχνικό κόσμο της χώρας και όλους τους εργαζόμενους να "συμπαρασταθούν με όποιο τρόπο μπορούν στον εθνικό - πολιτιστικό αγώνα των εργαζομένων στις κρατικές σκηνές, που σήμερα αποτελούν οργανωμένες εθνικές - πολιτιστικές εστίες αντίστασης. Ενάντια στη λαίλαπα της πολιτιστικής αλλοτρίωσης και άλωσης της πολιτιστικής και εθνικής φυσιογνωμίας του λαού μας, που επιδιώκουν να πετύχουν το Μάαστριχτ με τους ντόπιους θιασώτες της ΕΟΚικής υποκουλτούρας".

"Αντίο" στην "αυτοκράτειρα" της οπερέτας

Πέθανε, χτες, η Ηρώ Χαντά

Η τελευταία "Αυτοκράτειρα" της οπερέτας η Ηρώ Χαντά έφυγε από τη ζωή, χτες το απόγευμα, σε ηλικία 83 ετών. Εχασε τη μάχη με την επάρατο νόσο στο νοσοκομείο "Ιπποκράτης", όπου νοσηλευόταν τον τελευταίο καιρό.

Η Ηρώ Χαντά υπήρξε μια από τις πιο αφοσιωμένες ιέρειες που υπηρέτησε με πίστη και απόλυτο πάθος την ελληνική οπερέτα. Βγήκε στο θέατρο από πολύ μικρή, παίρνοντας το βάπτισμα από τους ηθοποιούς γονείς της. Η πρώτη της επαγγελματική εμφάνιση ήταν δίπλα στη Μαρίκα Κοτοπούλη,στο ρόλο ενός δωδεκάχρονου κοριτσιού στο "Κουρέλι" του Νικοντέμι. Το 1926 εμφανίζεται στην επιθεώρηση "Παρί - Ψυρρή" με τον Αττίκ. Λίγο αργότερα, η σπουδαία πλέον καλλιτέχνιδα, αποδεικνύει έμπρακτα την πολιτική και κοινωνική της συνείδηση.Από τους πρώτους μήνες της δράσης του ΕΑΜ, η Ηρώ Χαντά, στρατεύεται στις γραμμές του. Τις νύχτες, μετά το θέατρο, μεταμφιεσμένη μαζί με άλλους συντρόφους της έγραφε συνθήματα στους τοίχους και έριχνε προκηρύξεις στους δρόμους της Αθήνας.Εκείνη την περίοδο αφήνει την οπερέτα και στρέφεται στην επιθεώρηση. Μετά την επιτυχία των επιθεωρήσεων στροφή σ' ένα άλλο είδος. "Γκόλφω" με μουσική και τραγούδια, κάτι ανάμεσα σε κωμειδύλλιο και οπερέτα. Το μήνυμα του τραγουδιού ήταν πολιτικό και οι Γερμανοί κλείνουν το θέατρο και συλλαμβάνουν τους θιασάρχες. Η Ηρώ ανακρίνεται στην Κομαντατούρ. Στη μεγάλη διαδήλωση του Δεκεμβρίου, μαζί με την Ντιριντάουα και άλλους ηθοποιούς, προτάσσουν τα στήθη τους στα πολυβόλα. Στη συνέχεια αρχίζει το κυνηγητό από τους ταγματασφαλίτες. Μετά από πολλές περιπλανήσεις σε σπίτια της Αθήνας, κρύβεται στο σπίτι του Νίκου Χατζηκυριάκου - Γκίκα.

Ο τελευταίος ασπασμός της Ηρώς Χαντά, στην ετοιμοθάνατη τότε οπερέτα, γίνεται στη σκηνή του θεάτρου "Γκλόρια" με τη "Γλυκιά Νανά" του Σακελαρίδη, τον Αύγουστο του 1949. Αυτή ήταν και η τελευταία εμφάνισή της στην Ελλάδα. Συνέχισε κάποιες εμφανίσεις στο εξωτερικό έχοντας πάντα στο πλευρό της τη μητέρα της.

Μέχρι αργά το βράδυ, παρέμενε απροσδιόριστη η μέρα και η ώρα της κηδείας της Ηρώς Χαντά.

Ανθρωπιά χωρίς σύνορα

Σομαλία, Ζάμπια, Αρμενία. Τρεις τόποι κολασμένοι, τρεις αποστολές ανθρωπιάς. Φωτογραφικό υλικό από αυτές τις περιοχές περιλαμβάνεται στην έκδοση "Γιατροί Χωρίς Σύνορα", ένα βιβλίο, που έρχεται να σφραγίσει τον τέταρτο χρόνο λειτουργίας της Οργάνωσης στην Ελλάδα και να υπενθυμίσει κάποιες πτυχές του πολύ σημαντικού έργου της. Εκεί, όπου ο πόνος των αθώων και των αμάχων δεν έχει σύνορα. Εκεί, όπου περισσεύει η θλίψη στα παιδικά μάτια. Η καταγραφή όλης αυτής της δραστηριότητας έγινε μέσα από τον αριστοτεχνικό φακό του Στέλιου Ματσάγγου, ενώ η έκδοση του βιβλίου είναι προσφορά της εταιρίας γραφικών τεχνών "Α. Μπάστας - Δ. Πλέσσας ΑΒΕΕ". "Μέχρι σήμερα, σημειώνει ο πρόεδρος του ελληνικού τμήματος των "Γιατρών Χωρίς Σύνορα", Σ. Παπασπυρόπουλος, περισσότεροι από 50 Ελληνες εθελοντές μαζί με τους συναδέλφους τους, από όλη την Ευρώπη, δίπλα δίπλα με εκατοντάδες ντόπιους εργαζόμενους στις αποστολές μας, πρόσφεραν χρήσιμες υπηρεσίες, μέσα από διεθνή, αλλά και εξ ολοκλήρου ελληνικά προγράμματα, σε τριάντα και πλέον χώρες της μικρής μας Γης".

Επανάληψη του "Κουαρτέτου"

Μετά την επιτυχία, που σημείωσε το "Κουαρτέτο" του Χ. Μίλερ στο θέατρο "Αττις", η παράσταση θα ξαναπαρουσιαστεί από τις 7 έως 17 του Γενάρη. Σ' αυτή τη συμπαραγωγή του θεάτρου "Αττις" με το θέατρο "Ταγκάνκα" της Μόσχας, πρωταγωνιστούν οι Αλα Ντεμίντοβα και ο Ντμίτρι Πεφτσόφ, ενώ η σκηνοθεσία είναι του Θόδωρου Τερζόπουλου. Η παράσταση συνδυάζεται με την παρουσίαση της ζωγραφικής δουλιάς του Γιάννη Ψυχοπαίδη "24+σν1 Γράμματα".

Αγώνες μαθητικού θεάτρου

Μια αξιόλογη προσπάθεια, που άρχισε πριν τρία χρόνια, συνεχίζεται και φέτος από τη Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία (Αρσάκεια Σχολεία) και το Θέατρο Τέχνης "Κάρολος Κουν" με τη διοργάνωση των Δ Πανελλήνιων Αγώνων Μαθητικού Θεάτρου, που θα διεξαχθούν στο διάστημα 5 - 15 Απρίλη 1995 στο θέατρο του Αρσακείου Ψυχικού. Στους αγώνες συμμετέχουν Γυμνάσια και Λύκεια απ' όλη τη χώρα, καθώς και ελληνικά σχολεία του εξωτερικού με νεοελληνικό ή ξένο έργο, διασκευή παραμυθιού ή πρωτότυπο έργο γραμμένο από θεατρική ομάδα. Επειδή η προκριματική φάση θα διεξαχθεί στο διάστημα 1 - 10 Μάρτη, οι σχετικές αιτήσεις συμμετοχής πρέπει να γίνουν μέχρι τις 15 Γενάρη και οι παραστάσεις πρέπει να είναι έτοιμες μέχρι τέλους Φλεβάρη. (Για συμμετοχή και διευκρινίσεις, οι ενδιαφερόμενοι των σχολείων μπορούν να απευθύνονται στο τηλ. 6855.555).

Απολογιστικό χαρακτήρα έχει η έκδοση του Δήμου Αθηναίων, με τίτλο "1991-1994. Ενα βήμα μπροστά",η οποία αναφέρεται στο έργο της απελθούσας δημοτικής αρχής κατά το προηγούμενο διάστημα. Με μάλλον εξωραϊστική διάθεση, στην έκδοση γίνεται λόγος για προγράμματα, που είχαν στόχο την ανάκτηση της φυσιογνωμίας της Αθήνας, την "αναγέννηση της γειτονιάς", τη φροντίδα για το περιβάλλον, την πολιτιστική παρουσία του δήμου κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ