ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 29 Γενάρη 1995
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η ποίηση της "Γης"

Δάσκαλος του κλασικού σοβιετικού κινηματογράφου, ισότιμο μέλος των κορυφαίων πρωτοπόρων κινηματογραφιστών Αϊνζεστάιν και Πουντόβκιν, ο Αλεξάντρ Ντοβζένκο (1894 - 1956) ύμνησε όσο κανείς άλλος, την ιδιαίτερη πατρίδα του την Ουκρανία, όντας παιδί χωρικών αυτής της γης. Ξεκίνησε την περιπλάνησή του στην τέχνη, ως ζωγράφος και λογοτέχνης, ενώ μετά τα τριάντα του στράφηκε στον κινηματογράφο. Ο προσωπικός του κινηματογράφος, δεν κατέγραψε γεγονότα εφήμερα, αλλά αιώνιες αλήθειες και αξίες για την αγάπη, το θάνατο, τον έρωτα τη γονιμότητα, τη συντροφιά, ακροβατώντας ανάμεσα στην ποίηση και στο ρεαλισμό.

Πριν ακόμη βρεθεί μάχιμος στα χαρακώματα της ίδιας της δημιουργίας, εργάστηκε ένα διάστημα ως δάσκαλος, ενώ μετά τη νίκη των μπολσεβίκων υπηρέτησε στη λαϊκή Επιτροπή Παιδείας και ως διπλωμάτης στη Βαρσοβία και στο Βερολίνο. Στο Βερολίνο γνώρισε και μαθήτευσε κοντά στον Γερμανό εξπρεσιονιστή ζωγράφο Ερικ Χέκελ, ο οποίος τον ώθησε στο να εργαστεί σαν σκιτσογράφος σε εφημερίδες και περιοδικά της εποχής. Το 1926 γράφει και συμμετέχει στη σκηνοθεσία της κωμωδίας "Βάσια ο μεταρρυθμιστής". Η σκηνοθετική του όμως ικανότητα ήρθε στο "φως" για πρώτη φορά με την ταινία του "Ζβενίγκορα", που γύρισε το 1928. Σε αυτή την ταινία του συνυπάρχουν η ζωντανή και η νεκρή παράδοση του ουκρανικού λαού, με τον απελευθερωτικό άνεμο που έφερε στη χώρα η Οκτωβριανή Επανάσταση. Η σκηνοθεσία του δεν υποτάσσεται στη λογική του εξωτερικού μοντάζ, αλλά ακολουθεί τους εσωτερικούς ρυθμούς του πλάνου.

Καθρέφτης της πολιτικής και φιλοσοφικής του στάσης, ήταν οι ταινίες "Αρσενάλ" και ιδιαίτερα στο αριστούργημά του "Η γη", που με περίτεχνο τρόπο αφουγκράζεται τον απόηχο της κοινωνικής αλλαγής στην ουκρανική επαρχία. Αυτή η ταινία του κατατάχθηκε ανάμεσα στις δώδεκα καλύτερες ταινίες όλων των χωρών και όλων των εποχών. Γύρισε ακόμη τις ταινίες "Ιβάν", "Αερογκράντ", "Στσορς", "Απελευθέρωση", "Μιτσούρι" και το "Ποίημα της θάλασσας", που ωστόσο δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει. Τιμήθηκε με τα παράσημα Λένιν, Κόκκινης Σημαίας και με διάφορα μετάλλια, ενώ ανακηρύχτηκε "Καλλιτέχνης του λαού".

Η υπέροχη ταινία του "Η γη", αναδεικνύει τα αγαθά της κολεκτιβοποίησης για τους μέχρι τότε αδικημένους εργάτες της γης, τους μουζίκους. Τα πρόσωπά του, κάτω από μια αγιολογική κατάνυξη, προβάλλουν ακέραια σε όλο τους το μεγαλείο, το μνημειώδες της ανθρώπινης εσωτερικής φύσης. Πρόσωπα πονεμένα, που τα μάτια τους "στάζουν" έρωτα για τη ζωή. Που φωτίζουν με το βλέμμα τους το μελλοντικό όραμα του κόσμου. Στην ταινία του, η ζωή και ο θάνατος παντρεύονται, χάνουν την αυτονομία τους και αποκτούν στα πρόσωπα των ηρώων, τη λάμψη των άστρων στο σκοτεινό νυχτερινό ουρανό. Μια ταινία λυρική και συνάμα επική, αξεπέραστη μέχρι τις μέρες μας. Πρωταγωνιστούν οι Σέμιον Σβαβένκο, Στεπάν Σκουράτ και Μίκολα Ναντέμσκι. (Κυριακή ΕΤ-3, 00.15)

Στον αστερισμό της... ύπνωσης

Δώδεκα είναι τα ζώδια ή δεκατρία; Ιδού το μεγάλο ερώτημα των ημερών, που αναστάτωσε τη ζωή μας. Αν από Ζυγοί, π.χ., γίνουμε Παρθένοι ή από Σκορπιοί, Ζυγοί, ανατρέπεται το στάτους κβο της μέχρι σήμερα προσωπικότητάς μας; Θα βγάλουμε λεφτά, θα βρούμε δουλιά, θα είμαστε λιγότερο μόνοι, θα ερωτευτούμε, θα κάνουμε πιο ειλικρινείς και όμορφες τις σχέσεις μας; Ενας Οφιούχος, που βρίσκεται μεταξύ Σκορπιού και Τοξότη, τάραξε την "εφησυχασμένη", πολλές φορές, αστρολογία της καθημερινότητάς μας. Λες και έγινε σεισμός ή καταποντισμός, λες και η Γη δεν είναι πια στρογγυλή, τα δελτία ειδήσεων διέθεταν το μισό τους χρόνο σε απευθείας συνδέσεις με αστρονόμους και αστρολόγους. Ο "πόλεμος" των δύο αντιτιθεμένων απόψεων ήδη είχε μπει στο ζωδιακό κύκλο της πολυθρόνας μας και του σπιτιού μας. Το αποτέλεσμα είναι, πολλοί ν' αναρωτιούνται για την ταυτότητά τους... Γιατί, αν δεν είμαστε, για παράδειγμα, Υδροχόοι και είμαστε Αιγόκεροι, ξάφνου χάνουμε όλα τα χαρακτηριστικά του Υδροχόου. Γινόμαστε, δηλαδή, άλλοι άνθρωποι, με άλλα χαρακτηριστικά και άλλη ιδιοσυγκρασία.

Ο Οφιούχος, γνωστός από πολλά χρόνια, αίφνης "εισέβαλε" σαν κομήτης στην ειδησεογραφία, για να μας κάνει να ξεχάσουμε την άδεια τσέπη μας, την αναζήτηση μια θέσης στον "ήλιο" της εργασίας, τις χωρίς διαγωνισμό προσλήψεις, να παραμερίσει ακόμη και αυτόν τον αποπροσανατολισμό, που επιχειρείται με το σίριαλ της προεδρολογίας, να επιτείνει την τηλεοπτική μας "ύπνωση".

Μάγοι, φακίρηδες και υπνωτιστές, με ηλεκτρικά τρυπάνια, βελόνες, κλωστές, ψυχώσεις και μετεμψυχώσεις, άλωσαν, για άλλη μια φορά, την τηλεοπτική εικόνα, "ταξιδεύοντας" τους τηλεθεατές στον κόσμο της βλακείας. Από το ταξίδι προς τη μακαριότητα της αποβλάκωσης, δεν ξέφυγαν ούτε τα... ζώα. Πόσο μάλλον, που τα τελευταία ταλαιπωρούνται χωρίς να έχουν καν συνείδηση ότι "ξεπουπουλιάζονται"! Ο ξανθός μάγος, σε ώρες υψηλής θεαματικότητας, έκανε "πράματα και θάματα", "τρυπώντας" με... αναισθητικό το βλέμμα των παιδιών. Ο Γιώργος Τράγκας, περιχαρής για τους κατατεμαχισμούς και για τις αναδρομές σε προηγούμενες ζωές, έγραφε στα παλαιότερα των υποδημάτων του τους μικρούς τηλεθεατές. Το "σόου" της ύπνωσης συνεχίστηκε, όμως, για δεύτερη βδομάδα και από το "Φαντάστικο". Μια εκπομπή, που "κοκορευόταν" για τη δήθεν διαφορετικότητά της. Αντ' αυτού, όμως, κοκόρια και κουνέλια θυσιάστηκαν και αυτά στο "βωμό" της θεαματικότητας. Επί ώρες άνθρωποι με δεμένα χέρια, ρομπότ και... υπνωτισμένοι θεατές και τηλεθεατές, ήταν αιχμάλωτοι της ορατής "δύναμης", μιας τηλεόρασης, που θέλει όχι μόνο ν' απευθύνεται, αλλά και να διαμορφώνει μη σκεπτόμενους πολίτες.

Κούλα ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Η λατρεία της γης. Σκηνή από την ταινία του Ντοβζένκο "Η γη"


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ