ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 12 Φλεβάρη 1995
Σελ. /49
ΚΕΝΗ
Ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος;

Του Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ

Δεν είναι η πρώτη φορά, που με αφορμή μια αρχαιολογική αποκάλυψη αρχίζει και μια συζήτηση ανάμεσα σε ειδικούς και μη, σε ενδιαφερόμενους ή όχι. Μια συζήτηση που μετατρέπεται τις πιο πολλές φορές σε έναν ασυνάρτητο και εντελώς ανούσιο διάλογο, χωρίς αρχή και τέλος. Ενα διάλογο, όπου όσοι παίρνουν μέρος πιστεύουν πως έχουν δίκιο, πιστεύουν ακόμα πως αυτοί πρέπει να πουν την τελευταία κουβέντα, μιας και νομίζουν πως η Αρχαιολογία δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένα παιχνίδι ωραίων λέξεων και υποκειμενικών εκτιμήσεων. Ενα παιχνίδι ανάμεσα στην περιπέτεια και τη μέθη των χρυσών ευρημάτων, του μυστηρίου και της "μαγκιάς", τύπου Ιντιάνα Τζόουνς. Ενα παιχνίδι, τέλος πάντων, που μπορούν να το παίξουν όλοι: τυροκόμοι, παλαιοπώλες, αστυνομικοί, χειρουργοί, αστρολόγοι, πολύτεκνοι, δοσίλογοι, εκδορείς, μεταφορείς, ταξιτζήδες και βάλε. Μπορεί όλοι, δηλαδή, να έχουν άποψη για το αρχαιολογικό έργο. Ολοι, γιατί είναι πατριώτες, γιατί αγαπούν τους προγόνους, γιατί συγκινούνται χωρίς όρια, όταν περνάει από μπροστά τους η σημαία!

Βέβαια γι' αυτό δε φταίνε αυτοί οι ευκολοσυγκίνητοι και οι παντογνώστες, όλοι αυτοί οι αφελείς συζητητές, εκτιμητές και απορρίπτες του αρχαιολογικού έργου. Δε φταίνε ούτε οι απληροφόρητοι δημοσιογράφοι, που αναλαμβάνουν να πληροφορήσουν κάποιους άλλους απληροφόρητους και αγχωμένους πολίτες, που μάταια αναζητούν μέσα στα υπόφωτα των δήθεν εκπληκτικών ευρημάτων την πανάκεια της εθνικής μας φύρας. Δε φταίνε, λοιπόν, αυτοί. Φταίει, πρώτ' απ' όλα και πάνω απ' όλα, αυτή η ρημάδα η παιδεία μας, που ποτέ δεν πήρε στα σοβαρά την Αρχαιολογία. Ποτέ δε σκέφτηκε να αξιοποιήσει τα συμπεράσματά της, να εκμεταλλευτεί τις πρακτικές και τις θεωρίες της. Να μιλήσει με αξιοπρέπεια για τα ευρήματά της. Να σταθεί προσεχτικά πάνω από τις πληροφορίες της και να βρει έναν τρόπο, για να τις μετατρέψει σε εγκύκλια γνώση, σε Μάθημα στα ελληνικά σχολεία. Ετσι, πήραν άλλοι το δικαίωμα να μεταποιούν την αρχαιολογική πληροφορία σε ξάφνιασμα και κερδοσκοπικό σασπένς, να την περνούν αποκλειστικά μέσα από τα αδηφάγα λούκια του θεάματος και του αστυνομικού story. Κι άλλοι να τη μετατρέπουν σε φτηνό σύμβολο, σε μικροπολιτικό σύνθημα. Λογής λογής εθνικισμοί βρήκαν την ευκαιρία να κολλήσουν επάνω στα ευτραφή αρχαιολογικά αποφάγια, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται πότε πότε λαμπροί κήρυκες, διαλεξίες και συγγραφείς της δεκάρας με τη δική τους προσωπική άποψη για την αρχαιολογική πράξη. Για την ιστορική σημασία της, την επιστημονικότητά της. Με τη δική τους προσωπική άποψη, που ποτέ δεν είναι σε θέση να εμπεριέχει, ούτε καν σε ψήγμα, κάτι από τη θεωρία της.

Δεν είναι έτσι όμως. Δεν είναι καθόλου έτσι. Η αρχαιολογία δεν είναι σίριαλ με πονηρούς κλέφτες και καλούς αστυνόμους, που ξέρουν απ' έξω και ανακατωτά όλα τα κατατόπια της έρευνας και τα κρυφά μυστικά των "αρχαίων". Η αρχαιολογία δεν είναι ένας στεγνός μηχανισμός περιγραφής και αισθητικών αναλύσεων, δεν είναι καν μια ερωτική σχέση με το αδιάγνωστο και το μυστηριώδες. Δεν είναι ρομαντισμός, δεν είναι συμπαθητική τρέλα και αυταπάρνηση. Την αρχαιολογία πρέπει να τη σπουδάσεις, για να μιλάς γι' αυτήν σοβαρά και υπεύθυνα. Είναι επιστήμη η αρχαιολογία. Εχει δική της θεωρία και μέθοδο και ο μοναδικός της σκοπός είναι να μετατρέψει το αρχαιολογικό εύρημα σε ιστορικό λόγο. Είναι κοινωνική επιστήμη, που προσπαθεί να αναγνωρίσει μέσα στα συντρίμμια του αρχαιολογικού υλικού τον άνθρωπο ως υποκείμενο μιας συγκεκριμένης κοινωνίας. Σήμερα οι αρχαιολόγοι δεν έχουν καμιά σχέση με εκείνους τους τραγικούς ήρωες του ρομαντικού σινεμά, που πέθαιναν δαγκωμένοι από τα φίδια των φαραωνικών τάφων ή τα δηλητηριασμένα βέλη των ιθαγενών ανθρωποφάγων. Τώρα, οι αρχαιολόγοι είναι χαμένοι μέσα στα πληκτικά εργαστήριά τους, μιλούνε με μαθηματικούς όρους, με αρχαιομετρικούς. Γνωρίζουν τι θα πει υπολογιστική τεχνολογία και την αξιοποιούν στο πλαίσιο της έρευνάς τους. Γνωρίζουν στατιστική, κοινωνιολογία, ψυχολογία. Αναζητούν ερμηνείες και δεν περιορίζονται στη σύνταξη καταλόγων με πρωτοφανή ευρήματα. Μιλούν για τον πολιτισμό οι αρχαιολόγοι και αναζητούν τις πηγές του. Και ό,τι λένε και ισχυρίζονται μπορούν να το αποδείξουν πειραματικά.

Είναι παράνομο, λοιπόν, και, αν θέλετε, και αντεθνικό ο κάθε ευαίσθητος να διεκδικεί δικαιώματα στην αρχαιολογική έρευνα, απαιτώντας κρατικές χρηματοδοτήσεις, γιατί στον ανήσυχο ύπνο του είδε το δρόμο της αρχαιολογικής του μοίρας. Δεν μπορεί ο καθένας να οργανώνει σταυροφορίες και δακρύβρεχτες συζητήσεις, ανοίγοντας λογαριασμούς σε τράπεζες για τη διάσωση του τελευταίου αρχαιολογικού ευρήματος. Η αρχαιολογική έρευνα έχει πρόγραμμα και στρατηγική, δεν ονειρεύεται, αλλά θεμελιώνει τις ερευνητικές της προοπτικές σε επιστημονικές απορίες και στην αναζήτηση των δρόμων της χαμένης Ιστορίας. Φτάνει πια η φλυαρία του τελευταίου καιρού. Και το πάνε κι έλα επισήμων και μη κάτω από τις χουρμαδιές της Siwa καλά θα είναι να μην επαναληφθεί. Υπάρχουν άλλοι τρόποι να εκδηλώσει την ευαισθησία της η πολιτεία και να διατυπώσει με συγκεκριμένο τρόπο το ενδιαφέρον της για την αρχαιολογική έρευνα. Υπάρχουν άλλοι τρόποι να βοηθήσει κι αυτή στην οδυνηρή προσπάθεια, που κάνει η Αρχαιολογία, για να ξεχωρίσει το μύθο από την Ιστορία. Και ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους είναι να συντάξει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα αρχαιολογικών ερευνών. Οχι βέβαια στηριγμένη πάνω σε καλαμπούρια και σε νυχτερινές ηδυπάθειες ούτε σε αστρολογικά ξιπάσματα αλαφροφισκιωτων και ψυχανεμισμένων.

Η πολιτεία πρέπει να συντάξει το πρόγραμμα των αρχαιολογικών ερευνών με τη συγκεκριμένη βοήθεια των αρχαιολόγων. Μ' αυτούς πρέπει να κουβεντιάσει και ν' ανταλλάξει προτάσεις και επιχειρήματα. Γιατί μόνο έτσι θα μάθει κι αυτή τι σημαίνει ακριβώς να σκάβω την ελληνική γη και να προσπαθώ, για να αποκρυπτογραφήσω τους θησαυρούς της. Τα πολιτισμικά της κοιτάσματα, όπως θα έλεγε και ο Umberto Ecko. Και μόνο, όταν θα μάθει, θα είναι έτοιμη, για ν' απαντήσει στους περίεργους και τους σαρδανάπαλους, στους αυτοσχέδιους υποστηριχτές των αυτοσχέδιων ερευνητών. Φοβούμαι πως η πολιτεία δεν είναι έτοιμη για τίποτε από αυτά και γι' αυτό δεν αντιμετωπίζει με σοβαρό τρόπο τους θορύβους που ξεσπάνε σε κάθε γειτονιά μόλις στηθεί με φανταχτερά χρώματα το παραμύθι της οποιασδήποτε γοργόνας, που ρωτάει στα καλά καθούμενα, αν ζει ο βασιλιάς Αλέξανδρος και με το αζημίωτο, βέβαια...

ν από τη λογοκρισία της Ασφάλειας. Τα προοδευτικά πνεύματα είχαν περιοριστεί στα ξερονήσια ή κλειστεί στις φυλακές.

Σε τέτοιο κλίμα κυκλοφορούσαν μόνο βιβλία ανώδυνα ή που διαδίδαν την κατεστημένη ιδεολογία. Ο Σκάρος, βγαίνοντας από το Χαϊδάρι, χωρίς καθυστέρηση έγραψε και τύπωσε το χρονικό της Κατοχής "Οι κλούβες".

Ηταν το βαγόνι που οι Γερμανοί τοποθετούσαν κρατούμενους από το φοβερό στρατόπεδο Χαϊδαρίου ή άλλα όμοια μπροστά σε κάθε αμαξοστοιχία που θέλαν να προφυλάξουν από επιθέσεις ή ανατινάξεις των ανταρτών. Ηταν ένα μέτρο, για να επηρεάσουν τους μπουρλοτιέρηδες, που τις περισσότερες φορές πετύχαινε το σκοπό του, όμως δε λείπανε και οι εξαιρέσεις όπως εκείνη του Κούρνοβο στη Ρούμελη, με θύματα πολλούς κρατουμένους από το στρατόπεδο της Λάρισας.

Πριν από τις "Κλούβες", το 1943 κυκλοφόρησε ο τόμος των διηγημάτων "Ναθαναήλ Μαρκό". Ο συγγραφέας τους είναι μόλις είκοσι έξι χρονών. Ο χώρος που διαδραματίζονται οι ιστορίες είναι το βουνίσιο χωριό. Οι σελίδες αποπνέουν αέρα εξοχής, ειρηνικής ευφροσύνης. Το παρατήρησε και το τόνισε ο ποιητής Τέλος Αγρας - σκοτώθηκε από τους παρακρατικούς πριν τα Δεκεμβριανά : "Τι ωραία, τι απλή, βαθιά δροσερή εικόνα... ". Ποιος δε θα το ζήλευε ένα τέτοιο εισιτήριο για τους καθιερωμένους στιλίστες του πεζού λόγου.

Ο Σκάρος ξέρει τα υλικά της δουλιάς του, τις λέξεις σε όλη την ποικιλία και τον πλούτο της γλώσσας μας.

Η δημιουργική

περίοδος

Η νέα δημιουργική του εποχή αρχίζει με το τέλος του πολέμου. Η επίδοσή του κυρίως το μυθιστόρημα, το πολιτικό. Από τη συμμετοχή του στο επαναστατικό κίνημα και τις διώξεις του από την κυρίαρχη τάξη και τους ξένους, έχει συσσωρεύσει υλικό, που μόνο σε πλατιές συνθέσεις - το μυθιστόρημα - θα μπορούσε να χωρέσει. Κινείται με άνεση σε όλα τα είδη. Σε όλα βάζει την προσωπική του σφραγίδα, αλλά και σφραγίδα του προοδευτικού συγγραφέα. Και όχι μόνο, μα και ενός συγγραφέα που ανασυνθέτει και ζωντανεύει έναν κόσμο που αγωνίζεται για την ανάπλαση της κοινωνίας. Αυτό είναι το στοιχείο που τον ξεχωρίζει από άλλους συγγραφείς, που το ψυχολογικό μυθιστόρημα εξετάζει ήρωες που ζουν έξω από το πολιτικό κίνημα, με ιδανικά που δεν πάνε παραπέρα από τα απόλυτα περιορισμένα ατομικά ενδιαφέροντά τους. Οι ήρωες του Σκάρου είναι ευρύτερα κοινωνικά και πολιτικά άτομα και βρίσκονται σε σύγκρουση με άλλες ομάδες ανθρώπων εχθρικά τοποθετημένες απέναντι στο αναπλαστικό κοινωνικό κίνημα.

Δεν είναι βέβαια ο μόνος προοδευτικός συγγραφέας. Ο,τι όμως τους χωρίζει είναι η προσωπική τους σφραγίδα στο γράψιμο και τη σύνθεση ή ακόμα και η διαφορετική γωνία απ' την οποία βλέπουν τον κόσμο και τα προβλήματά του.

Ο κύκλος των μυθιστορημάτων του εγκαινιάζεται το 1958 με τους "Ανοιχτούς ουρανούς". Η κεντρική ιδέα του είναι το σταμάτημα του διχασμού του λαού σε αντίπαλα ιδεολογικά και πολεμικά στρατόπεδα. Εχουν περάσει δέκα χρόνια απ' το τέλος του πολέμου στον κόσμο και στην Ελλάδα. Ο ψυχρός πόλεμος, που διαδέχτηκε το θερμό, κρατά σε δυστυχία και αθλιότητα όλη την ανθρωπότητα, που οι οξύτατες αντιθέσεις ανάμεσα στα δύο παγκόσμια συστήματα που κυριαρχούν, το σοσιαλιστικό και το ιμπεριαλιστικό, αναγκάζουν τους αντίπαλους να ζουν με το δάχτυλο στη σκανδάλη.

Εν τω μεταξύ "ουδέν κακόν αμιγές καλού". Ο ανταγωνισμός των εξοπλισμών για κυριαρχία του ενός πάνω στον άλλο έχει μέσα του και την ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας.

Το δεύτερο αυτό σκέλος του ανταγωνισμού γεννά την ελπίδα των ανθρώπων πως τα αγαθά των επιστημονικών καταχτήσεων θα προκαλέσουν τις ειρηνόφιλες τάσεις. Στην Ελλάδα, το κυρίαρχο αίτημα είναι η πολιτική συμφιλίωση. Ως σύμβολο αισιόδοξης αλλαγής ο Σκάρος χρησιμοποιεί την πρώτη πτήση του τεχνητού δορυφόρου της Σοβιετικής Ενωσης. Το κατόρθωμα σκόρπισε την αισιοδοξία σε όλον τον κόσμο.

Ο "κόσμος τνω

ελπίδων" του

Στην Ελλάδα δυνάμωσε το κίνημα της συμφιλίωσης. Ομως, γρήγορα η αισιοδοξία παραχώρησε τη θέση της στην απαισιοδοξία. Μια νέα στρατιωτική τυραννία εγκαινίασε νέα περίοδο διωγμών και σκοταδισμού. Αντί ν' ανοίξουν οι φυλακές και να σταματήσουν οι εκτοπίσεις, νέες καραβιές με πολιτικούς κρατούμενους γέμισαν τα ξερονήσια, τα στρατοδικεία δίκαζαν συνεχώς κομμουνιστές και δημοκράτες. Αντί να δημιουργηθούν συνθήκες εργασίας και να γυρίσουν στον τόπο τους οι μετανάστες, γέμισε η Ευρώπη από νέους αυτοεξόριστους.

Ανάμεσα στους τελευταίους ήταν και ο Σκάρος. Παράτησε την εργασία του στο δημόσιο και ζήτησε φιλοξενία πότε στην Ιταλία και πότε στο Βέλγιο, σε χώρες που δεν είδαν φιλικά τη δικτατορία των συνταγματαρχών και που στάθηκαν ουδέτερες απέναντι στο αντιδικτατορικό κίνημα που αναπτύχθηκε ανάμεσα στους Ελληνες μετανάστες. Καρπός της ζωής του αντιφασίστα πεζογράφου, μεταξύ των μεταναστών και του κινήματός τους, είναι το μυθιστόρημά του "Ο κόσμος των ελπίδων" (1976). Οι διωγμοί του κομμουνιστικού και του αστικού δημοκρατικού κινήματος, μετά τη στρατιωτική επέμβαση στην Ελλάδα, είχε τη συνέπεια να γεμίσουν οι χώρες της Ευρώπης και άλλων ηπείρων από Ελληνες πολιτικούς πρόσφυγες. Στην περίοδο της χούντας όλοι αυτοί οι διωκόμενοι δεν ξέχασαν ούτε τον τόπο τους ούτε τα ιδανικά τους. "Ο κόσμος των ελπίδων" είναι η φωνή των χιλιάδων ξενιτεμένων, που στο μόχθο της ζωής για την εξασφάλιση του πικρού ψωμιού τους ενώνουν και το μόχθο για τη λευτεριά και τη δημοκρατία. Στις σελίδες του ακούγονται όλοι οι πόθοι, όλες οι γνώμες των αγωνιστών, σε όποια δημοκρατική παράταξη και αν ανήκουν.

Και πραγματικά, αυτή η ενότητα στον αγώνα για τη δημοκρατία αναφτερώνει τις ελπίδες των προοδευτικών ανθρώπων για παραίτηση από τα εμφύλια μίση, που τα προκάλεσαν για δικά τους συμφέροντα οι ξένοι στην Κατοχή και μετά.

Στα 1983 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημα "Ο σημερινός κόσμος". Ενώ δεν απομακρύνεται από τα καθέκαστα του εργατικού κινήματος - εργατικού στην κοσμοθεωρία, μα όχι και στην προέλευση των ηρώων - δε μοιάζει με τα προηγούμενα μυθιστορήματά του. Μέσα στα χρόνια που έχουν περάσει εγκαινιάζει την προσφορά του στο μυθιστόρημα με τους "Ανοιχτούς ουρανούς", βρίσκουμε πως ο δημιουργός απόκτησε πολύ περισσότερες δυνατότητες να διατυπώνει τις γνώμες του πάνω στα κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα. Τα πρόσωπα που διαλέγει, για να εκφράσουν την πραγματικότητα και να την αντιμετωπίσουν, διατηρούν την ανεξαρτησία του πνεύματος.

Επαναστάτης

στο λόγο και

το ήθος

Αυτό που είπα προηγούμενα, ότι δεν απομακρύνεται από τα καθέκαστα του εργατικού κινήματος και υπογράμμισα εργατικού στην κοσμοθεωρία και όχι στην ταξική προέλευση των ηρώων, είναι βασικό στην αισθητική φιλοσοφία του Σκάρου και κάθε άλλου κομμουνιστή λογοτέχνη. Δεν είναι σοσιαλιστές ρεαλιστές, γιατί παίρνουν τα θέματά τους και τους ήρωές τους από το εργατικό περιβάλλον ή χρησιμοποιούν μια τεχνοτροπία, που μοιάζει με τις διαφημιστικές αφίσες και παρουσιάζουν μόνο θετικούς ήρωες. Οι κομμουνιστές, όποιας χώρας, ακολουθούν την αισθητική που διαμόρφωσε ο μαρξισμός, ο Μαρξ, ο Ενγκελς ή και ο Λένιν. Ερμηνεύουν την πραγματικότητα μαρξιστικά. Αυτή η πραγματικότητα δεν αποτελείται μόνο από εργάτες, ούτε οραματίζεται μια κοινωνία μόνο από εργάτες.

Αυτά επαληθεύονται σε όλα τα έργα του Σκάρου.

Διαβάζω τη βιογραφία και εργογραφία του, όπως παρουσιάζεται στο τελευταίο μυθιστόρημά του του 1991 "Η συμμορία των αθώων". Είναι η αυτοβιογραφία ενός σύγχρονου ρεαλιστή επαναστάτη λογοτέχνη. Επαναστάτη στις κοινωνικές ιδέες και στην τέχνη του λόγου. Και στο ήθος. Το έργο του είναι το ψυχογράφημα της εποχής μας, του αιώνα μας, μέσα από τους κραδασμούς της προσωπικότητάς του. Και ο άνθρωπος, και η στόφα του έργου του, είναι αντικαθρέφτισμα ενός πολυδύναμου κοινωνικού και πολιτισμικού κινήματος, που αναμόρφωσε ιδεολογικά την Ελλάδα.

Κατανοώ, στους σημερινούς χαλεπούς καιρούς, είναι εύκολο ν' αμφισβητηθεί η διαμορφωτική δύναμη του κομμουνιστικού κινήματος πάνω σε καταστάσεις και προσωπικότητες, όμως μια τέτοια αμφισβήτηση είναι πρόσκαιρη. Σήμερα, δηλαδή μετά τον τελευταίο μεγάλο πόλεμο, άδειασε η κοινωνία από τα ιδανικά και οι άνθρωποι μοιάζει να έχουν αποκοπεί από αυτή, σαν να μη υπάρχει μάζα και τα άτομα να ζουν μόνα τους στην αυστηρή απομόνωση ή σε ένα τρελάδικο.

Κατά το τέλος του Α Παγκόσμιου Πολέμου, η μάζα ήταν δυνατή, πιο δυνατή κι από τις πιο ισχυρές πνευματικές προσωπικότητες, ανίσχυρες ν' αντισταθούν στην ακατανίκητη έλξη της. Μεγάλοι στοχαστές όπως ο Γληνός, ποιητές όπως ο Βάρναλης, ιστορικοί όπως ο Γιάννης Κορδάτος, διαλεχτά πνεύματα του κόσμου των αστών, με λαμπρή σταδιοδρομία, αρπάχτηκαν κυριολεκτικά από το φως που ακτινοβολούσε η μάζα, ο "μεγάλος αριθμός", ο λαός και γίναν με τη σειρά τους οι διαφωτιστές, οι οδηγοί της.

Αυτό επαναλήφθηκε πολλές φορές, θ' αναφέρω μόνο την ύψιστη στιγμή της Εθνικής Αντίστασης, που συγκέντρωσε στους κόλπους της όλο το έθνος για την εθνική και κοινωνική λευτεριά του.

Και θα επαναληφθεί, έχει ο καιρός γυρίσματα, γιατί ο ιμπεριαλισμός είναι αχόρταγος και ζητάει ανθρώπινες σάρκες. "Η συμμορία των αθώων" είναι η γέννηση του κομμουνιστικού κινήματος στην πόλη σας στο μεσοπόλεμο. Παιδιά

αστών, πριν από την εφηβεία τους, μπλέκονται από τις αρχές ανύποπτα στο κομμουνιστικό κίνημα, γιατί, πηγαίνοντας να κλέψουν φρούτα στα περιβόλια, περνάν από την παράγκα ενός άρρωστου εργάτη, που κατηγορείται ως κομμουνιστής. Με τον εργάτη είναι ανακατεμένοι δικηγόροι, φοιτητές, αγρότες και άλλοι αστοί διανοούμενοι. Τα ανύποπτα παιδιά, στην επαφή τους με τους διώκτες τους, πληροφορούνται το λόγο του διωγμού, μεγαλώνοντας θα μυηθούν στην επανάσταση και αυτή η μύηση θα τους συνοδεύει σε όλη τους τη ζωή.

"Η συμμορία των αθώων" είναι η ιστορία αυτών των αστών, στην πλειοψηφία τους, που θα ζήσουν τη βασανιστική πορεία του λαϊκού κινήματος, οι περισσότεροι θ' αντέξουν ηρωικά, άλλοι θα υποκύψουν.

Ολες οι κοινωνικές επαναστάσεις έχουν για μοχλό μία τάξη, όμως τα οράματά τους δεν περιορίζονται μόνο στα συμφέροντά της. Απλώνονται σε ολόκληρη την κοινωνία, αποβλέπουν στον άνθρωπο. Αυτό το πανανθρώπινο όραμα και πρόσταγμα του καιρού μας επαληθεύεται περίτρανα από την ταξική προέλευση του συγγραφέα που μας απασχολεί. Είναι ντόπιος και τον ξέρετε. Δε χρειάζεται ν' αναφερθώ στα οικογενειακά του.

Ο ζωγράφος...

της Θεσσαλίας

"Οι ρίζες του ποταμού", το τρίτομο μυθιστόρημα με τις 1.300 του, είναι ένα κατόρθωμα της πεζογραφίας μας, μια τεράστια τοιχογραφία, που απεικονίζει το λαϊκό επαναστατικό αναπλαστικό κίνημα από τις ρίζες του ως την εποποιία της Εθνικής Αντίστασης. Είναι η τοιχογραφία του αγώνα των καταπιεσμένων τάξεων εναντίον των ξένων και ντόπιων κατακτητών, αλλά και της απελευθερωτικής δύναμης του λαού.

Αρχίζει ο αγώνας με τους κολίγους στην κεφαλή και συμμάχους τους εργάτες, τους βιοτέχνες, επαγγελματίες και εμπόρους και συνεχίζεται από το μεσοπόλεμο και δώθε, με κινητήρια δύναμη τους εργάτες και συμμάχους όλους τους άλλους που ανέφερα, μέσα σ' αυτούς και ο στρατός. Στρατηγικός σκοπός, η κατάργηση της φεουδαρχίας και ο αστικός μετασχηματισμός της χώρας.

Θα μπορούσε να το πει κάποιος ιστορικό μυθιστόρημα, αλλά δεν είναι καθ' αυτό ιστορική σύνθεση. Αν ο πρώτος τόμος ζωντανεύει με τη φαντασία μια περίοδο της ζωής της Θεσσαλίας, που υπήρξε πριν γεννηθεί ο συγγραφέας, στην εξέλιξή του είναι βιωμένη πραγματικότητα. Αυτό δε θα έλεγε πολλά πράγματα, αν σε όλη την έκτασή τους "Οι ρίζες του ποταμού" δεν πλημμύριζαν από τη ζωή που τις εμπνεύσανε. Αυτό ισχύει ακόμα και στον πρώτο τόμο των κολίγων, τον περισσότερο ιστορικό. Ανθρωποι, φύση, ατμόσφαιρα σού δίνουν την αίσθηση πως είναι σημερινά. Ο Σκάρος έχει αυτή τη δύναμη, να δίνει το ήθος της θεσσαλικής ζωής. Είναι ο ζωγράφος της Θεσσαλίας και μάλιστα της δυτικής Θεσσαλίας. Την ικανότητά του να εμψυχώνει κάθε περιβάλλον τη φανερώνει σε όλα τα έργα του, είτε έχουν για χώρο την Αθήνα, το θεσσαλικό χωριό ή μια ευρωπαϊκή χώρα. Και δεν είναι η δύναμη μόνο του ταλέντου του λογοτεχνικού. Τη δύναμη αυτή του πλαστουργού συγγραφέα και του αγωνιστή του τη δίνει το ιδανικό της απελευθέρωσης του ανθρώπου από τα κοινωνικά δεσμά, ιδανικό που φλογίζει την καρδιά του κόσμου από τα πανάρχαια χρόνια.

Σήμερα, όσο κι αν περνάει περίοδο πικρής δοκιμασίας, με ό,τι έχει επιτευχθεί και με τις σοσιαλιστικές χώρες που κρατούν γερά στις επιθέσεις του ιμπεριαλισμού, το ιδανικό του μαρξισμού έχει δημιουργήσει μια νέα συνείδηση, ένα νέα τύπο ανθρώπου. Το καράβι του ιμπεριαλισμού ράγισε ανεπανόρθωτα.

ΐωbh| Αυτό ισχύει ακόμα και στον πρώτο τόμο των κολίγων, τον περισσότερο ιστορικό. Ανθρωποι, φύση, ατμόσφαιρα σού δίνουν την αίσθηση πως είναι σημερινά. Ο Σκάρος έχει αυτή τη δύναμη, να δίνει το ήθος της θεσσαλικής ζωής. Είναι ο ζωγράφος της Θεσσαλίας και μάλιστα της δυτικής Θεσσαλίας. Την ικανότητά του να εμψυχώνει κάθε περιβάλλον τη φανερώνει σε όλα τα έργα του, είτε έχουν για χώρο την Αθήνα, το θεσσαλικό χωριό ή μια ευρωπαϊκή χώρα. Και δεν είναι η δύναμη μόνο του ταλέντου του λογοτεχνικού. Τη δύναμη αυτή του πλαστουργού συγγραφέα και του αγωνιστή του τη δίνει το ιδανικό της απελευθέρωσης του ανθρώπου από τα κοινωνικά δεσμά, ιδανικό που φλογίζει την καρδιά του κόσμου από τα πανάρχαια χρόνια.

Σήμερα, όσο κι αν περνάει περίοδο πικρής δοκιμασίας, με ό,τι έχει επιτευχθεί και με τις σοσιαλιστικές χώρες που κρατούν γερά στις επιθέσεις του ιμπεριαλισμού, το ιδανικό του μαρξισμού έχει δημιουργήσει μια νέα συνείδηση, ένα νέα τύπο ανθρώπου. Το καράβι του ιμπεριαλισμού ράγισε ανεπανόρθωτα.

Α ih Αυτό ισχύει ακόμα και στον πρώτο τόμο των κολίγων, τον περισσότερο ιστορικό. Ανθρωποι, φύση, ατμόσφαιρα σού δίνουν την αίσθηση πως είναι σημερινά. Ο Σκάρος έχει αυτή τη δύναμη, να δίνει το ήθος της θεσσαλικής ζωής. Είναι ο ζωγράφος της Θεσσαλίας και μάλιστα της δυτικής Θεσσαλίας. Την ικανότητά του να εμψυχώνει κάθε περιβάλλον τη φανερώνει σε όλα τα έργα του, είτε έχουν για χώρο την Αθήνα, το θεσσαλικό χωριό ή μια ευρωπαϊκή χώρα. Και δεν είναι η δύναμη μόνο του ταλέντου του λογοτεχνικού. Τη δύναμη αυτή του πλαστουργού συγγραφέα και του αγωνιστή του τη δίνει το ιδανικό της απελευθέρωσης του ανθρώπου από τα κοινωνικά δεσμά, ιδανικό που φλογίζει την καρδιά του κόσμου από τα πανάρχαια χρόνια.

Σήμερα, όσο κι αν περνάει περίοδο πικρής δοκιμασίας, με ό,τι έχει επιτευχθεί και με τις σοσιαλιστικές χώρες που κρατούν γερά στις επιθέσεις του ιμπεριαλισμού, το ιδανικό του μαρξισμού έχει δημιουργήσει μια νέα συνείδηση, ένα νέα τύπο ανθρώπου. Το καράβι του ιμπεριαλισμού ράγισε ανεπανόρθωτα.



  • ih Αυτό ισχύει ακόμα και στον πρώτο τόμο των κολίγων, τον περισσότερο ιστορικό. Ανθρωποι, φύση, ατμόσφαιρα σού δίνουν την αίσθηση πως είναι σημερινά. Ο Σκάρος έχει αυτή τη δύναμη, να δίνει το ήθος της θεσσαλικής ζωής. Είναι ο ζωγράφος της Θεσσαλίας και μάλιστα της δυτικής Θεσσαλίας. Την ικανότητά του να εμψυχώνει κάθε περιβάλλον τη φανερώνει σε όλα τα έργα του, είτε έχουν για χώρο την Αθήνα, το θεσσαλικό χωριό ή μια ευρωπαϊκή χώρα. Και δεν είναι η δύναμη μόνο του ταλέντου του λογοτεχνικού. Τη δύναμη αυτή του πλαστουργού συγγραφέα και του αγωνιστή του τη δίνει το ιδανικό της απελευθέρωσης του ανθρώπου από τα κοινωνικά δεσμά, ιδανικό που φλογίζει την καρδιά του κόσμου από τα πανάρχαια χρόνια.

Σήμερα, όσο κι αν περνάει περίοδο πικρής δοκιμασίας, με ό,τι έχει επιτευχθεί και με τις σοσιαλιστικές χώρες που κρατούν γερά στις επιθέσεις του ιμπεριαλισμού, το ιδανικό του μαρξισμού έχει δημιουργήσει μια νέα συνείδηση, ένα νέα τύπο ανθρώπου. Το καράβι του ιμπεριαλισμού ράγισε ανεπανόρθωτα.

LEZANTA

Η Ελλη Αλεξίου παρουσιάζει βιβλίο του Ζήση Σκάρου στη "Σύγχρονη Εποχή"

Η πολιτεία πρέπει να συντάξει το πρόγραμμα των αρχαιολογικών ερευνών με τη συγκεκριμένη βοήθεια των αρχαιολόγων. Μ' αυτούς πρέπει να κουβεντιάσει και ν' ανταλλάξει προτάσεις και επιχειρήματα. Γιατί μόνο έτσι θα μάθει κι αυτή τι σημαίνει ακριβώς να σκάβω την ελληνική γη και να προσπαθώ, για να αποκρυπτογραφήσω τους θησαυρούς της



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ