ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 18 Μάρτη 1995
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σημείο αναφοράς ο άνθρωπος

Εκθεση έργων του Β. Δημητρέα στη Θεσσαλονίκη

Εκθεση ζωγραφικής του καθηγητή της "Σχολής Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης"Βαγγέλη Δημητρέα,εγκαινιάστηκε πριν λίγες μέρες στην αίθουσα τέχνης "Παρατηρητής" (Προξ. Κορομηλά 38, Θεσσαλονίκη).

Βασικός άξονας και σημείο αναφοράς της θεματογραφίας του καλλιτέχνη, είναι η ανθρώπινη μορφή, που βρίσκεται σε μια συνεχή και διαρκή ένταση. Τα ξένα υλικά που έρχονται να προστεθούν (ξύλα, λαμαρίνες, λάστιχα κ. ά.), δραματοποιούν στο έπακρο την ιδέα και τονίζουν τη διαχρονικότητα ή την κοινωνικότητα της παράστασης, ενισχύοντας το οπτικό μέρος και την ευρηματικότητα της σύνθεσης. Τα έργα που παρουσιάζονται, χαρακτηρίζονται από την ισότητα και ισορροπία της κατασκευής με το σχέδιο και από την αίσθηση της "ζωγραφικότητας" των ξένων υλικών.Πολύ προσφιλή στον Β. Δημητρέα είναι και τα μαυρόασπρα σχέδια, τα οποία δείχνουν την ικανότητά του να αντιθέτει εύστοχα το μαύρο με το άσπρο ή το φως με τη σκιά, σαν να είναι δύο φιλοσοφικά ιδωμένες αντίθετες δυνάμεις. Ο ίδιος ο ζωγράφος μιλά "για μια τέχνη που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση, στην έντιμη μαρτυρία, στην κριτική στάση και στη διαμαρτυρία - καταγγελία, γεγονός που δείχνει το ρόλο της τόσο σαν επικοινωνιακό μέσο, όσο και σαν ενοραματικό γεγονός".

Εργα του Β. Δημητρέα είχαν παρουσιαστεί και στην Αθήνα το 1993. Αναφερόμενος στην εικαστική του πορεία, ο καλλιτέχνης σημείωνε στον κατάλογο της έκθεσης: "Ηδη από το 1960, τουλάχιστον, προσπαθούσα συνειδητά να κάνω μια κοινωνικότερη ζωγραφική. Δε μου αρκούσε μια "ευαίσθητη" και καλοφτιαγμένη ζωγραφική. Εκτός από την "ακαδημαϊκή" ζωγραφική φοβόμουν πολύ και τον ευρηματικό και μονοσύστατο μοντερνισμό.(... ) Πιστεύω ότι το 1967 και το 1968 ήταν χρονιές ιδιαίτερης σημασίας για τη δουλιά μου (δικτατορία των συνταγματαρχών στην Ελλάδα και Μάης του '68). (... ) Νομίζω ότι η σημαντικότερη διαφορά που είχα με πολλούς καλλιτέχνες της "γενιάς του '60", ήταν η επιμονή μου σε πολύ επεξεργασμένες μορφές. Πιστεύω ακόμα ότι μια τέχνη που, εκτός των άλλων λειτουργιών της, συνιστά και μια έντιμη μαρτυρία, μπορεί κάλλιστα να είναι και πολυσύστατη τέχνη. Αλλά το "πολυσύστατο" του έργου τέχνης απαιτεί επεξεργασμένες μορφές και δε διαπιστώνεται μονάχα, ούτε κυρίως, στο θέμα του, αλλά στις μορφοποιητικές διαδικασίες και στο υφοτεχνικό αποτέλεσμα".

Εικαστικές "Μεταμορφώσεις"

Εγκαινιάστηκε χτες στην αίθουσα "Μπουζιάνη" (Ξενοφώντος 7), έκθεση γλυπτικής του Θ. Καβάση.Τίτλος της "Μεταμορφώσεις" ή "Μάσκες Τραγωδίας Απαιχτης". Ο καλλιτέχνης αναφερόμενος στη δουλιά του τονίζει: "Διαλέγω πέτρες ή ξύλα που η φόρμα τους και η δομή τους προσφέρουν κάποιο αισθητικό κέντρισμα. Τις διαμορφώνω με σεβασμό στα στοιχεία που διαθέτουν το καθένα από αυτά ξεχωριστά. Δηλαδή, τις αδυναμίες, τα προσόντα και τις δυνατότητες του υλικού σαν συγκεκριμένου. Αισθητικά προσπαθώ να περνάω στο υλικό μνήμες αρχαίες, που είναι χαραγμένες στην ψυχή του Ελληνα".

  • Εγκαινιάζεται στις 22 Μαρτίου στην Πινακοθήκη του δήμου Αθηναίων (Πειραιώς 51), έκθεση γλυπτικής του Μιχάλη Κάσση.Τίτλος της "Μιχάλης Κάσσης. Γλυπτική. Διγενής Ακρίτας - Κλεφταρματολοί της θάλασσας - Ζωδιακός κύκλος".Οπως σημειώνεται στον κατάλογο: "Από τις πρώτες του συνθέσεις, έως τα σημερινά έργα της έκθεσης που καλύπτουν χρονικά την περίοδο 1992 - 95, είναι σταθερή η προσήλωση του γλύπτη στην ανθρώπινη μορφή, την οποία καλείται να επεξεργαστεί χωρίς κορεσμό στη σύλληψη και τη διαπραγμάτευση". @Μέχρι τις 30 Μαρτίου, διαρκεί η έκθεση ζωγραφικής του Ανδρέα και της Ελενας Μπίστη στην αίθουσα Τσίλερ του "Πνευματικού Κέντρου" του δήμου Αθηναίων. Ο Αν. Μπίστης ασχολήθηκε με την εικονογράφηση βιβλίου, έχοντας ως βασική άποψη γι' αυτή, ότι ο εικαστικός καλλιτέχνης είναι συνδημιουργός με το συγγραφέα. Η Ελ. Μπίστη ασχολείται κυρίως με νεκρές φύσεις σε παστέλ και με την εικονογράφηση βιβλίων για παιδιά.

"Μορφές", δίπτυχο έργο του Β. Δημητρέα, 1992

Εργο του Γιάννη Τζερμιά

  • Συνεχίζεται στο "Μουσείο Μαρίκας Κοτοπούλη" (Αλ. Παναγούλη 17, Ζωγράφου), η έκθεση έργων του Φώτη Μαστιχιάδη.Παρουσιάζονται εκατό περίπου δημιουργίες του καλλιτέχνη - ξυλογραφίες, αναγλυφοτυπίες, μονοτυπίες και λιθογραφίες - οι οποίες καλύπτουν την εικαστική δραστηριότητα του Φ. Μαστιχιάδη, από το 1945 μέχρι σήμερα. Η έκθεση διοργανώνεται από το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Ζωγράφου και θα διαρκέσει μέχρι τις 15 του Απρίλη.

Εγκαινιάζεται τη Δευτέρα στις 8 το βράδυ, στην γκαλερί "Υάκινθος" (Ζηρίνη 23), έκθεση έργων ζωγραφικής του Πάρι Πρέκα.Πρόκειται για την πρόσφατη εικαστική δημιουργία του καλλιτέχνη, η οποία έχει ως θέμα της τη "Σαντορίνη".Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 30 του Απρίλη.

"Πρόσωπα" του σύγχρονου ανθρώπου

"Πρόσωπα",ονομάζεται η έκθεση του Αντρέα Καράμπελα,που εγκαινιάστηκε χτες στην αίθουσα τέχνης "Σκορπιός" (Γαριβάλδη 9, Τρίκαλα). Πρόκειται για έργα με μελάνια, σχέδια και ακριλικά, δημιουργίες των τριών τελευταίων χρόνων. Εργα που διακρίνονται για την ενότητα της ανθρωποκεντρικής θεματολογίας τους, αποτυπώνοντας τόσο τη διαρκή και εναγώνια συνέχεια των αναζητήσεων του καλλιτέχνη, όσο και τις προσωπικές του ερμηνείες της σύγχρονης πραγματικότητας.

Οπως σημειώνεται στον κατάλογο της έκθεσης "Βίαια, βαριά χρώματα επεμβαίνουν στις ζωγραφικές επιφάνειες σε αντιστοιχία με την καθημερινή σκληρότητα της ζωής, την εξατομικευμένη βία και μοναξιά, την απώλεια του συλλογικού οράματος. Τα πρόσωπα, φορείς χαράς και φόβου, αντανάκλαση της νύχτας και του ήλιου, μεταφράζονται σε ζωγραφικές αξίες με έντονα περιγράμματα μορφών με σχηματοποιημένα χαρακτηριστικά, σώματα σβησμένα στο σκοτάδι και κυρίως, χαμένα βλέμματα και χαμένα όνειρα. Ενα έργο που διακατέχεται και συνοψίζει την αγωνία του σύγχρονου ανθρώπου και τους οραματισμούς του για ένα φωτεινότερο μέλλον". Η έκθεση, θα διαρκέσει μέχρι τις 31 του Μάρτη.

Στους "δρόμους" των εκθέσεων

Από τις εικαστικές ανοιξιάτικες παρουσιάσεις σημειώνουμε:

  • Εγκαινιάζεται στις 22 Μαρτίου (8μμ) στη "Μέδουσα Αίθουσα Τέχνης" η έκθεση έργων ζωγραφικής του Γιάννη Τζερμιά.Ο Λόγος του Εμπεδοκλή στο "Περί φύσεως" αποτελεί το αντικείμενο της πρόσφατης εικαστικής αναζήτησης του καλλιτέχνη. Ζωγραφική σε βιβλία με ξεχωριστά θέματα, που παρουσιάζουν εννοιολογική, αλλά και καλλιτεχνική, διάρθρωση, καθώς επίσης και μεγάλα τελάρα, που το καθένα απεικονίζει και κάποιο στοιχείο της Εμπεδόκλειας Κοσμογονίας, συναποτελούν το υλικό που εκθέτει ο καλλιτέχνης στη Μέδουσα.
  • Στις 20 Μαρτίου, εγκαινιάζεται στην αίθουσα τέχνης "Επίπεδα" (Δεινοκράτους 6), έκθεση έργων ζωγραφικής του Αντώνη Πολιτάκη.Τίτλος της"Κύματα".
  • Στις 22 Μαρτίου, εγκαινιάζεται στην αίθουσα τέχνης "Εκφραση" (Φοίβης 11, Γλυφάδα), ατομική έκθεση αντικειμένων και κοσμημάτων του Μάριου Βουτσινά με τίτλο "Συρραφή Ονείρων".
  • Είκοσι πέντε έργα του, παρουσιάζει ο Λάμπρος Ξενάριος από τις 20 Μαρτίου, στην γκαλερί "Δημόκριτος" (Δημοκρίτου 24). Τα παρουσιαζόμενα έργα, δημιουργούν μία θεματογραφική ενότητα με βασικό άξονα τις νεκρές φύσεις. Χαρακτηρίζονται από έντονες χρωματικές εκρήξεις, στις οποίες διακρίνεται ένας ιδιότυπος εξπρεσιονιστικός τύπος.
  • Μέχρι τις 23 Μαρτίου, διαρκεί η έκθεση έργων του Νικόλα Κληρονόμου στην γκαλερί "7" (Ζαλοκώστα 7). Παρουσιάζονται έργα μεγάλων διαστάσεων με υλικό το λάδι πάνω σε ξύλο. Τίτλος της έκθεσης "Πρόσωπα".


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ