ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 29 Μάρτη 1995
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΠΡΙΑΜΟΥ
Δεν εξάγεται, αν δεν κατοχυρωθεί

Η Γερμανία δεν αναγνωρίζει την αρπαγή και καταστροφή ρωσικών πολιτιστικών θησαυρών

Θετικά αντιμετώπισε η Ιρίνα Αντόνοβα,διευθύντρια του Μουσείου Πούσκιν,το αίτημα να εκτεθούν στην Ελλάδα τα ευρήματα του Ερίκου Σλίμαν από την Τροία, γνωστά ως "Θησαυρός του Πριάμου",κατά τη διάρκεια της χτεσινής συνάντησής της με τον υπουργό Πολιτισμού, Θάνο Μικρούτσικο.Ηδη ο Μπ. Γιέλτσιν, από το 1993, έχει υποσχεθεί ότι η Ελλάδα θα είναι η πρώτη χώρα, που θα φιλοξενήσει το θησαυρό. Με μία, όμως, προϋπόθεση, όπως φρόντισε να διευκρινίσει η Ιρίνα Αντόνοβα: "να διασφαλιστεί το δικαίωμα ιδιοκτησίας της Ρωσίας στο θησαυρό".Και αυτό γιατί, αν δεν κατοχυρωθεί το δικαίωμα ιδιοκτησίας της Ρωσίας, αμέσως μόλις εξαχθούν τα ευρήματα για έκθεσή τους οπουδήποτε, οι Γερμανοί θα προβούν σε κατάσχεσή τους.

Το πρόβλημα της ιδιοκτησίας καλείται να λύσει ένα σχέδιο νόμου, που σε λίγο καιρό θα ψηφιστεί από τη Ρωσική Βουλή και το οποίο ζήτησαν αρχαιολόγοι, επιστήμονες και διανοούμενοι της Ρωσίας, αντιδρώντας - στις άνευ όρων και έναντι "πινακίου φακής" για το ρώσικο λαό - σχετικές συζητήσεις και υποσχέσεις του Γιέλτσιν σε Δυτικούς.

Οπως τόνισε η διευθύντρια του Μουσείου Πούσκιν, "υπάρχει διμερής επιτροπή μεταξύ Γερμανίας και Ρωσίας που λειτουργεί από το 1991 και διαπραγματεύεται την επιστροφή των έργων τέχνης".Αξίζει να σημειωθεί ότι όχι μόνο η γερμανική ηγεσία, αλλά και οι Γερμανοί στην επιτροπή αυτή δεν αναγνωρίζουν τίποτα για τους θησαυρούς της Ρωσίας, που κατέστρεψαν και έκλεψαν την περίοδο του πολέμου.

Αλλά και η περίπτωση να δελεάσει η Γερμανία τη Ρωσία με παροχή δανείου που θα αποπληρωθεί ακριβά από το ρώσικο λαό, όπως και οι γερμανικές υποσχέσεις περί επενδύσεων κλπ. - μια νέα σκλαβιά και εξάρτηση της Ρωσίας, προκειμένου να εξασφαλίσει το θησαυρό, είναι πολύ πιθανή. Και μάλιστα χωρίς να επιστρέψει τους αναρίθμητους θησαυρούς που έκλεψαν οι Γερμανοί από τη Ρωσία και τις άλλες Δημοκρατίες της πρώην ΕΣΣΔ.

Η Ιρίνα Αντόνοβα είπε ότι ο "Θησαυρός του Πριάμου" θα παρουσιαστεί το Γενάρη του 1996 στη Μόσχα και το 1997 στην Ελλάδα,εφόσον στο μεταξύ λυθεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Επίσης, συμφώνησε με τον Ελληνα υπουργό Πολιτισμού να γίνουν μεταξύ των δύο χώρων ανταλλαγές εκθέσεων.Η διευθύντρια του Μουσείου εκδήλωσε την επιθυμία να "ταξιδέψει" στη χώρα της η έκθεση "Μακεδονία, οι Ελληνες του Βορρά - Εποχή του Μ. Αλεξάνδρου".

Να σημειωθεί, ότι τον Απρίλη θα μεταβεί στη Μόσχα ελληνική αποστολή με επικεφαλής τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Γιάννη Τζεδάκι και τον καθηγητή Προϊστορικής Αρχαιολογίας, Γιώργο Κορρέ,προκειμένου να δουν το θησαυρό.

Διχάζει το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης

"Θα πρέπει ή όχι να κτιστεί το "Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή", στο οικόπεδο (11 στρεμμάτων), πίσω από τη Λέσχη Αξιωματικών"; Το ερώτημα αυτό προκάλεσε έντονη αντιπαράθεση ενώπιον της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας. Κάτοικοι της περιοχής, ο Σύλλογος Ελλήνων Πολεοδόμων και η Πανελλήνια Ενωση Αρχιτεκτόνων οι οποίοι προσέφυγαν στο Συμβούλιο, αντιπαρατέθηκαν με το Ιδρυμα Γουλανδρή και τους συμπαραστάτες του: το Δήμο Αθηναίων και το ΥΠΕΧΩΔΕ, που εννοούν να προωθήσουν την απόφαση της κυβέρνησης της ΝΔ για χαρισματική παραχώρηση της ανυπολόγιστης αξίας έκτασης του δημοσίου και μόνου αδόμητου χώρου στο κέντρο της Αθήνας προς όφελος της λεγόμενης "ιδιωτικής πρωτοβουλίας" στον τομέα του πολιτισμού. Δήμος και ΥΠΕΧΩΔΕ εννοούν να χαρίσουν την έκταση για να γίνει ένα ιδιωτικό μουσείο, με άγνωστο "Χ" το αν θα έρθουν στην Ελλάδα όλα και μάλιστα τα σπουδαία έργα της ιδιωτικής αυτής συλλογής, που την καρπούνται δεόντως οι ιδιώτες και το ελβετικό κράτος, αν δεν είναι απολύτως βέβαιο ότι η Ελβετία έχει "δεμένα" γερά τα σπουδαία έργα της συλλογής, στο όνομα των οποίων πάρθηκε η απόφαση της ΝΔ να χαριστεί η δημόσια έκταση και να πληρώσει το κράτος και την ανέγερση του ιδιωτικού μουσείου...

Ο σύμβουλος Επικρατείας Θ. Χατζηπαύλου πρότεινε να απορριφθούν οι προσφυγές των φορέων, ισχυριζόμενος ότι δε θα επιδεινωθούν οι οικιστικές συνθήκες (!), ενώ ο συνταγματολόγος Γ. Παπαδημητρίου υποστήριξε ότι παραγκωνίστηκε η διαδικασία της χωροθέτησης και της σύνταξης μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, υπογραμμίζοντας ότι υπάρχει σαφής παραβίαση της Κοινοτικής Οδηγίας 85 και του Συντάγματος.

Βυζάντιο στη Ν. Υόρκη

Περίπου τριάντα πέντε κομμάτια βυζαντινής τέχνης - τοιχογραφίες, εικόνες, αντικείμενα μικροτεχνίας - θα στείλει η Ελλάδα, το 1997, στο Μητροπολιτικό Μουσείο Ν. Υόρκης - στα πλαίσια της έκθεσης "Η δόξα του Βυζαντίου".Αυτό δήλωσε ο υπουργός Πολιτισμού, Θάνος Μικρούτσικος,σε συνάντησή του με την υποδιευθύντρια του Μουσείου, Μαρούκ Ταραπόρ.Επίσης, το ΥΠΠΟ θα στείλει με έξοδά του συγκροτήματα βυζαντινής μουσικής. Στην ίδια έκθεση θα υπάρχουν εκθέματα από όλες τις χώρες που επηρεάστηκαν από το βυζαντινό πολιτισμό.

  • Στα πλαίσια των εκδηλώσεων του "Ιδρύματος Γουλανδρή - Χορν" (Μ. Αυρηλίου 5, Πλάκα), αύριο (7.30μμ) θα μιλήσει ο φιλόλογος συγγραφέας Χρ. Μηλιώνης με θέμα: "Ο μύθος του Προμηθέα και ένα νεοελληνικό παραμύθι".
Οσκαρ αμερικανικής κυριαρχίας

Τα "άστρα" του Χόλιγουντ άστραψαν προχτές στο Λος Αντζελες, για την 67η απονομή των Οσκαρ. Η Αμερικάνικη Ακαδημία Κινηματογράφου,στάθηκε για άλλη μια φορά πιστός υπηρέτης - διαφημιστής των ιδεολογικών προϊόντων του αμερικανικού κεφαλαίου. Το "Φόρεστ Γκαμπ",γνωστό από πριν για τη στημένη επιτυχία του, σάρωσε 7 Οσκαρ, δίνοντας τα δύο πρώτα μεγάλα βραβεία στον σκηνοθέτη του Ρόμπερτ Ζέμεκις (σκηνοθεσίας) και στον πρωταγωνιστήΤομ Χανκς (Α ανδρικού ρόλου). Το αντίστοιχο Α γυναικείου ρόλου απονεμήθηκε στην Τζέσικα Λανγκ,για την ερμηνεία της στην ταινία "Μπλου Σκάι".Β ανδρικού και γυναικείου ρόλου, πήραν ο Μάρτιν Λαντάου για την ταινία "Εντ Γουντ" και Νταϊάν Γουίστ για τις "Σφαίρες πάνω από το Μπροντγουέι".

Το Οσκαρ φωτογραφίας απέσπασε το "Φόρεστ Γκαμπ", το Οσκαρ πρωτότυπου σεναρίου οι Κουεντίν Ταραντίνο και Ρότζερ Αϊβορι για την ταινία βίας, άφθονου αίματος και ναρκωτικών "Παλπ Φικτιόν".Τη στημένη και προαποφασισμένη απονομή των Οσκαρ "φωτογράφισε" ο Κ. Ταραντίνο, που δήλωσε παραλαμβάνοντας το αγαλματίδιο ότι "Η Ακαδημία δεν πρόκειται να μου δώσει άλλο Οσκαρ για φέτος".Το Οσκαρ διασκευής σεναρίου κέρδισε ο Ερικ Ροθ για το "Φ 21",το Οσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας ο Ρώσος σκηνοθέτης Νικήτα Μιχαλκόφ για την ταινία του "Απατηλός ήλιος" κι όχι "Καμένοι από τον ήλιο" όπως το βάφτισαν οι Αμερικανοί.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ