ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 19 Απρίλη 1995
Σελ. /27
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΜΜΕ
Διαφήμιση προθέσεων με διάτρητες διατάξεις

Το νομοσχέδιο "επιβάλλει κανόνες με τους οποίους απαγορεύεται η συγκέντρωση ελέγχου στα ΜΜΕ και διασφαλίζεται η πλήρης και απόλυτη διαφάνεια". Τα παραπάνω ισχυρίστηκε χτες ο υπουργός Τύπου, απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με το νομοσχέδιο για τα ΜΜΕ, το οποίο, όπως επανέλαβε, θα κατατεθεί στη Βουλή μετά το Πάσχα. Παράλληλα ο Ε. Βενιζέλος είχε χτες συνάντηση για το θέμα με τον Α. Παπανδρέου.Οπως αναφερόταν, ο τελευταίος συνέστησε στον υπουργό, εφόσον ολοκληρωθεί πρώτα η εξέταση του νομοσχεδίου στο ΕΓ και στα αρμόδια κομματικά όργανα, κατόπιν να προχωρήσει η κατάθεσή του. Οσο για την προχτεσινή συνεδρίαση του ΕΓ είπε πως δε διατυπώθηκαν διαφωνίες, αν και χτες με δηλώσεις τους οι Μ. Παπαϊωάννου και Γ. Σουλαδάκης ανέφεραν ότι δεν είναι ένα νομοσχέδιο σαν όλα τα άλλα, οπότε δεν μπορεί να πάρει το βάρος του ένα άτομο μόνο του.

Οσον αφορά το περιεχόμενο του νομοσχεδίου (του κειμένου τουλάχιστον που έχει διαρρεύσει), όπως ήδη σημείωσε ο "Ρ" της Κυριακής, αποτελεί μια προσπάθεια να νομιμοποιηθεί η αυθαιρεσία που επικρατεί στο χώρο και να δώσει την αίσθηση εισαγωγής "μιας τάξης" στη ζούγκλα του ηλεκτρονικού Τύπου. Σε καμία, ωστόσο, περίπτωση, ούτε σε επίπεδο κυβερνητικών προθέσεων, ούτε φυσικά σε επίπεδο διατάξεων του νομοσχεδίου, δεν αντιμετωπίζεται το ουσιαστικό αίτιο του προβλήματος στο χώρο της ενημέρωσης, δεν εξασφαλίζεται η μη συγκέντρωση και μονοπώληση των ΜΜΕ και δεν τίθεται φραγμός στο διογκούμενο φαινόμενο της αλληλοδιαπλοκής συμφερόντων μεταξύ πολιτικού, οικονομικού και εκδοτικού κατεστημένου. Αίτιο που δεν είναι άλλο από το ίδιο το ιδιοκτησιακό καθεστώς στα ηλεκτρονικά ΜΜΕ, από το γεγονός δηλαδή ότι τα τελευταία αποτελούν αντικείμενο ατομικής - δηλαδή κεφαλαιοκρατικής - ιδιοκτησίας.

Από μια πρώτη προσέγγιση του νομοσχεδίου προκύπτει ότι η όποια σημασία κάποιων ρυθμίσεων, λειτουργούν ως προπέτασμα καπνού, αφού οι εν λόγω ρυθμίσεις αυτοκαταργούνται ή παραμένουν μετέωρες, καθώς δεν εξασφαλίζεται η εφαρμογή τους. Για παράδειγμα:

α) Ενώ με στο νομοσχέδιο αναφέρεται ότι δεν μπορούν να είναι κάτοχοι αδειών τηλεοπτικών σταθμών εταιρίες, χωρίς να παραδίδουν ονομαστικό κατάλογο των μετόχων τους, στο άρθρο 1 - παράγραφος 9 γίνεται λόγος για "ανώνυμες εταιρίες που λειτουργούν νόμιμα κατά το δίκαιο άλλου κράτους, χωρίς ονομαστικοποίηση των μετοχών (και) μπορούν να κατέχουν ποσοστό έως 15% του συνολικού κεφαλαίου". Διάταξη που θέτει ευθέως σε αμφισβήτηση τις αναφορές περί διαφάνειας ως προς το ποιος κατέχει τα ΜΜΕ και δεν αποκλείει συσπείρωση εταιριών αυτού του τύπου που μπορούν να ελέγχουν σε απόλυτο βαθμό ένα ΜΜΕ. Δεν είναι επίσης τυχαίο ότι ενώ στην παράγραφο 8 του άρθρου 1 δίνεται η αίσθηση πως άδειες για τηλεοπτικούς σταθμούς δε δικαιούνται παρά μόνο υπήκοοι ή εταιρίες της ΕΕ, στην επόμενη παράγραφο επιτρέπεται η κατοχή τηλεοπτικού σταθμού μέχρι και κατά 25% από ξένους, εκτός ΕΕ. Εκεί προφανώς αναφερόταν κυβερνητικό στέλεχος που σημείωνε προς τον "Ρ" της Κυριακής ότι"δεν είναι πρωτότυπη τακτική οι εταιρίες - βιτρίνα που εγκαθίστανται στο εξωτερικό χωρίς να φαίνεται ποιος είναι πίσω τους".

β) Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι όσοι συμμετέχουν σε εταιρίες που αναλαμβάνουν δημόσια έργα ή κρατικές προμήθειες δεν μπορούν να κατέχουν κάποιο έντυπο ή ηλεκτρονικό ΜΜΕ. Πρόκειται για διάταξη που είναι "στάχτη στα μάτια", ή τουλάχιστον μετέωρη. Πρώτον,διότι δεν προβλέπονται μηχανισμοί ελέγχου, όπως π.χ. δεν επιβάλλεται η ονομαστικοποίηση των μετοχών των εν λόγω εργοληπτικών εταιριών, ώστε να ξέρει κανείς ποιος βρίσκεται από πίσω. "Σε μια τέτοια αναπροσαρμογή της νομοθεσίας δηλώνουν ενάντιοι οι κυβερνητικοί παράγοντες, αφήνοντας έτσι ανοιχτό το πεδίο σε ημεδαπούς ή αλλοδαπούς μεγαλοεργολάβους - μεγαλοεπιχειρηματίες να ελέγχουν ΜΜΕ". Δεύτερον,σε επίμονες ερωτήσεις του "Ρ" προς αρμόδιους παράγοντες, αν η ψήφιση της εν λόγω ρύθμισης γίνει ως έχει, αυτό σημαίνει αυτόματα υποχρέωση των κεφαλαιούχων - μεγαλοεργολάβων που σήμερα ελέγχουν εφημερίδες να αποχωρήσουν από αυτές, η απάντηση δεν είναι καταφατική.Τρίτον,αξίζει να αναφερθεί η τοποθέτηση αρμόδιου παράγοντα: "Δε χρειάζεται ο ίδιος ο μεγαλοκεφαλαιούχος να εμφανίζεται πουθενά. Αλλωστε ήδη στη χώρα έχουμε φαινόμενα εκδοτών - αχυράνθρωπων"...

γ) Στο νομοσχέδιο αναφέρεται ότι κάθε φυσικό πρόσωπο δεν μπορεί να μετέχει σε περισσότερες από μια εταιρίες που κατέχει άδεια τηλεοπτικού σταθμού. Πρόκειται για διάταξη διάτρητη για δυο λόγους. Πρώτον,γιατί στη συντριπτική πλειοψηφία των ΑΕ οι μετοχές είναι ανώνυμες. Η ανωνυμία του κατόχου τους δεν αίρεται όπως είδαμε ακόμα και όταν οι τελευταίες ζητούν άδεια σταθμού, εφόσον λειτουργούν νομίμως εκτός Ελλάδας χωρίς υποχρέωση ονομαστικοποίησης των μετοχών. Δεύτερον,γιατί ενώ σύμφωνα με το νομοσχέδιο δεν επιτρέπεται σε συγγενείς φυσικού προσώπου που ελέγχει ΜΜΕ να μετέχουν και αυτοί σε εταιρία που κατέχει παρόμοια άδεια, παρακάτω η απαγόρευση αίρεται, εφόσον οι παραπάνω συγγενείς "αποδείξουν την οικονομική τους αυτοτέλεια".Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Στο ερώτημα προς αρμόδιο παράγοντας τι γίνεται με τον Ομιλο Βαρδινογιάννη που συμμετέχει και στο MEGA και στο SΤΑR η απάντηση ήταν: "Θα εμφανίζεται άλλος στο ένα κανάλι και άλλος στο δεύτερο". Αρνητικοί εμφανίζονται οι ίδιοι κύκλοι σε κάθε σκέψη πλήρους απαγόρευσης σε συγγενή να κατέχει ΜΜΕ, στο όνομα του "αντισυνταγματικού" χαρακτήρα μιας τέτοιας ρύθμισης...

δ) Στο νομοσχέδιο γίνεται λόγος για επιβολή ελέγχου του "πόθεν έσχες" προς όσους επιθυμούν να πάρουν άδεια τηλεοπτικού σταθμού ή άλλου μέσου. Η αξία της διάταξης περιγράφεται από τα λόγια κυβερνητικού στελέχους που σημείωνε: "Είναι γνωστό πως λειτουργεί το "πόθεν έσχες" στην Ελλάδα. Ακόμα γνωστότερο ότι οι κάτοχοι ομολόγων δεν έχουν καμία υποχρέωση να υπόκεινται σε ανάλογο έλεγχο".Ουδείς βέβαια απαγορεύει στους επίδοξους ιδιοκτήτες ΜΜΕ να "νομιμοποιούν" τα κεφάλαιά τους και κατά αυτό τον τρόπο.

Από τα παραπάνω φαίνεται ότι η πραγματική πρόθεση της κυβέρνησης είναι να δώσει κυρίως την αίσθηση πως θέτει κανόνες και όχι να τους θέσει πραγματικά. Παράλληλα, με το κείμενο του νομοσχεδίου τίθενται ή παραμένουν άλυτα μια σειρά προβλήματα. Προβλήματα αναφορικά, και με το πόσο ουσιαστικός μπορεί να είναι ο ρόλος του ΕΡΣ, όταν παραμένει υπό κυβερνητικό έλεγχο, και με τα κριτήρια που τίθενται για την ανανέωση των αδειών (π.χ. αναφέρονται ως κριτήριο οι μετρήσεις ακροαματικότητας χωρίς εξασφάλιση της εγκυρότητάς τους) κλπ. Οσο για το ουσιαστικό ζήτημα, τη δυνατότητα να μετατρέπεται το κοινωνικό αγαθό της ενημέρωσης σε ατομική ιδιοκτησία, ουδείς βέβαια λόγος γίνεται. Οι κυβερνητικοί, μάλιστα, παράγοντες χαρακτηρίζουν "ουτοπία" να τίθεται σήμερα έτσι το ζήτημα σήμερα σε συνθήκες κυριαρχίας της "ελεύθερης αγοράς". Για να γίνουν πιο πειστικοί υποστηρίζουν ότι ούτε η εξέλιξη της τεχνολογίας επιτρέπει τέτοιους περιορισμούς. Μόνο που το ΠΑΣΟΚ στις επίσημες διακηρύξεις του διατείνεται υπέρ της αξιοποίησης της τεχνολογίας, ώστε να διευρυνθούν, μεταξύ άλλων, οι δημοκρατικές ελευθερίες. Ανεπισήμως φαίνεται πως ακολουθείται η χρησιμοποίηση της τεχνολογικής ανάπτυξης ως άλλοθι για τη μη εξασφάλιση στοιχειωδών δημοκρατικών ελευθεριών. Ελευθεριών όπως το δικαίωμα του πολίτη να μην αποτελεί έρμαιο μιας πληροφόρησης που σχετίζεται άμεσα με τα συμφέροντα όσων την παρέχουν, αλλά όχι με την αντικειμενικότητα.

Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ

Προεδρικό ταξίδι

Στις εορταστικές εκδηλώσεις που θα γίνουν στο Λονδίνο, το Παρίσι και τη Μόσχα για την 50ή επέτειο του τερματισμού του Β Παγκοσμίου πολέμου θα συμμετέχει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κ. Στεφανόπουλος.Σύμφωνα με το πρόγραμμα που δόθηκε χτες από την προεδρία, ο Κ. Στεφανόπουλος θα βρίσκεται στο Λονδίνο στις 6 του Μάη, όπου θα παρευρεθεί σε δεξίωση που θα δώσει προς τιμήν των αρχηγών κρατών ο Αγγλος πρωθυπουργός και την επομένη θα παρακαθήσει σε πρόγευμα που παρατίθεται από τη βασίλισσα Ελισάβετ. Την ίδια μέρα θα μεταβεί στο Παρίσι όπου την επομένη, 8 Μάη, θα παρευρεθεί στην παρέλαση στη Λεωφόρο Ηλισίων και θα παρακαθήσει στο πρόγευμα που παραθέτει ο Φρ. Μιτεράν. Το απόγευμα της ίδιας μέρας, 8 Μάη, θα αναχωρήσει για τη Μόσχα, όπου την επομένη θα παρακολουθήσει τη στρατιωτική παρέλαση και τα αποκαλυπτήρια μνημείου στο λόφο Ποκλόναγια.

Εκκληση της "Δημοκρατικής Μέριμνας"

Η "Δημοκρατική Μέριμνα" πραγματοποιεί οικονομική πασχαλινή εξόρμηση, με σκοπό - όπως πάντα - την ενίσχυση των οικονομικών της για την παροχή μιας πρόσθετης βοήθειας στους ανθρώπους που περιθάλπει.

Κι αυτοί δεν είναι άλλοι από αγωνιστές της Εθνικής μας Αντίστασης, που σήμερα, ύστερα από τόσα χρόνια και μετά τόσες θυσίες τους για την πατρίδα, στερούνται κάθε πόρου ζωής και ασφαλιστικής κάλυψης και αντιμετωπίζουν κυριολεκτικά πρόβλημα επιβίωσης, καθώς η υλική αποκατάστασή τους από το κράτος δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Ετσι, το βάρος της περίθαλψης των ανθρώπων αυτών έχει αναλάβει εδώ και 20 χρόνια η "Δημοκρατική Μέριμνα", που με πενιχρά οικονομικά μέσα από συνδρομές των μελών και προσφορές φίλων της προσπαθεί να καλύψει τις ανάγκες τους με μικρά χρηματικά βοηθήματα σε μηνιαία βάση και παροχή στοιχειώδους ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.

Το χρέος αυτό της "Δημοκρατικής Μέριμνας" απαιτεί οικονομικούς πόρους, που κάτω από τις παρούσες συνθήκες είναι δύσκολο να εξευρεθούν. Γι' αυτό και για την αντιμετώπιση των αυξημένων αναγκών των εορταστικών ημερών του Πάσχα που έρχεται, οργανώνει κι εφέτος την καθιερωμένη πασχαλινή οικονομική εξόρμηση.

Προσφορές γίνονται δεκτές στα γραφεία της "Δημοκρατικής Μέριμνας" (Ακαδημίας 78 - 38.22.776) και στην Εθνική Τράπεζα (Υποκ. Κάνιγγος) στο λογαριασμό 480210/14.

Πασχαλινή εκδρομή του ΚΜΕ(πλαίσιο}

Το Κέντρο Μαρξιστικών Ερευνών (ΚΜΕ) οργανώνει 4ήμερη πασχαλινή εκδρομή σε Πρέσπες - Φλώρινα - Καστοριά από 21 ως 24 - 4 - 95.Οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να δηλώσουν έγκαιρα συμμετοχή. Για τους νέους υπάρχει έκπτωση 20%. Πληροφορίες στα γραφεία του ΚΜΕ (Τροίας 36, στάση Αγγελοπούλου) και στα τηλέφωνα: 8828.106, 8810.046, 8812.460.

Δραστηριότητες του ΚΚΕ

Η ΝΕ Τρικάλων πραγματοποιεί συνέντευξη Τύπου, με θέμα "Οι διαδικασίες του διαλόγου που ανοίγει το ΚΚΕ για το σοσιαλισμό" σήμερα στις 12 το μεσημέρι στα γραφεία της (Ιακωβάκη 2).

Δραστηριότητες αντιστασιακών

Δραστηριότητες Αντιστασιακών

Εκδήλωση

- Το Παράρτημα ΣΙΑΤΙΣΤΑΣ της ΠΕΑΕΑ σε συνεργασία με τα Παρ/ματα Δ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ οργανώνουν εκδήλωση προς τιμή της 51ης επετείου της μάχης του Φαρδύκαμπου,τη Δευτέρα 24 Απρίλη και ώρα 11 π.μ. στον ομώνυμο χώρο της μάχης.

Γενική Συνέλευση

- Το Παράρτημα ΑΛΜΥΡΟΥ της ΠΕΑΕΑ πραγματοποιεί την Ετήσια Γενική Συνέλευσή του την Κυριακή 30 Απριλίου και ώρα 10.30 π.μ. στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου Αλμυρού.

Εκδρομή

- Το Παράρτημα ΚΕΝΤΡΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ της ΠΕΑΕΑ διοργανώνει την Δευτέρα 24 Απρίλη εκδρομή - προσκύνημα στο Φαρδύκαμπο Κοζάνης,πληροφορίες τηλ: 225250.

Δραστηριότητες αντιστασιακών

Δραστηριότητες Αντιστασιακών

Εκδήλωση

- Το Παράρτημα ΣΙΑΤΙΣΤΑΣ της ΠΕΑΕΑ σε συνεργασία με τα Παρ/ματα Δ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ οργανώνουν εκδήλωση προς τιμή της 51ης επετείου της μάχης του Φαρδύκαμπου,τη Δευτέρα 24 Απρίλη και ώρα 11 π.μ. στον ομώνυμο χώρο της μάχης.

Γενική Συνέλευση

- Το Παράρτημα ΑΛΜΥΡΟΥ της ΠΕΑΕΑ πραγματοποιεί την Ετήσια Γενική Συνέλευσή του την Κυριακή 30 Απριλίου και ώρα 10.30 π.μ. στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου Αλμυρού.

Εκδρομή

- Το Παράρτημα ΚΕΝΤΡΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ της ΠΕΑΕΑ διοργανώνει την Δευτέρα 24 Απρίλη εκδρομή - προσκύνημα στο Φαρδύκαμπο Κοζάνης,πληροφορίες τηλ: 225250.

Ξεκίνησε ο διάλογος Αθήνας - Τιράνων

Με τη δημιουργία υποεπιτροπών, οι οποίες θα ασχοληθούν διεξοδικά με τα θέματα που δημιουργούν προβλήματα στις ελληνοαλβανικές σχέσεις, θα συνεχιστεί ο διάλογος Αθήνας - Τιράνων, ο οποίος, σύμφωνα με τις προσδοκίες των κυβερνήσεων των δύο χωρών, θα καταλήξει στην υπογραφή Συμφώνου Φιλίας και Συνεργασίας.

Χτες, κατά την πρώτη επαφή των αντιπροσωπειών των δύο χωρών στην Αθήνα, αποφασίστηκε η δημιουργία πέντε επιτροπών, οι οποίες θα επιχειρήσουν να δώσουν λύσεις στα θέματα της οριοθέτησης της μεθορίου, της νομιμοποίησης κάποιου αριθμού Αλβανών λαθρομεταναστών και της κατοχύρωσης των εκπαιδευτικών δικαιωμάτων της μειονότητας. Επίσης, δύο ακόμη επιτροπές θα εργαστούν για την προώθηση των οικονομικών και των πολιτιστικών σχέσεων των δύο χωρών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ