ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 26 Σεπτέμβρη 1997
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Μαύρη χρονιά για τους ελαιοπαραγωγούς

Οι Βρυξέλλες "κουτσουρεύουν" δραστικά τις επιδοτήσεις και οι έμποροι θα κατεβάσουν τις τιμές σε εξευτελιστικά επίπεδα

Μαύρη προδιαγράφεται η φετινή χρονιά για τους ελαιοπαραγωγούς της χώρας. Οι τιμές στο λάδι για τη νέα παραγωγή αναμένεται να κινηθούν σε εξευτελιστικά επίπεδα, ενώ λόγω υπέρβασης του κοινοτικού πλαφόν για την περίοδο 1996/97, οι μεγάλοι παραγωγοί θα πάρουν 156 δραχμές λιγότερες ανά κιλό, από την εξαγγελθείσα τιμή της επιδότησης που είναι 457 δρχ.

Η αρμόδια Διαχειριστική Επιτροπή των Βρυξελλών έθεσε και φέτος σε λειτουργία το σύστημα της συνυπευθυνότητας, μειώνοντας την επιδότηση κατά 27%,επειδή οι χώρες - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης δήλωσαν συνολική ποσότητα λαδιού περσινής παραγωγής πολύ πιο πάνω από το πλαφόν. Το κοινοτικό πλαφόν παραγωγής, που έχει θέσει η ΕΕ είναι 1.350.000 τόνοι ελαιολάδου, ενώ η δηλωθείσα παραγωγή της περιόδου 1996 - '97 έφτασε στους 1.859.000 τόνους. Η Ελλάδα δήλωσε εκτιμώμενη παραγωγή 409.000 τόνους, η Ιταλία 445.000 τόνους και η Ισπανία 964.000 τόνους.

Ετσι, σύμφωνα με τις αποφάσεις της Διαχειριστικής Επιτροπής οι μεγάλοι παραγωγοί θα πάρουν φέτος 301,6 δραχμές το κιλό επιδότηση από 383 δραχμές το κιλό που πήραν πέρσι, ενώ η εξόφληση που περιμένουν να πάρουν μετά από ένα χρόνο θα είναι ψίχουλα. Εκτιμάται ότι λόγω του πρόστιμου συνυπευθυνότητας που επιβάλλει η ΕΕ για υπέρβαση του κοινοτικού πλαφόν στο λάδι οι μεγάλοι παραγωγοί θα χάσουν γύρω στα 45 δισ. δραχμές.Για τους μικρούς παραγωγούς από ό,τι δείχνουν τα πράγματα η επιδότηση παραμένει στις 498 δραχμές το κιλό.

Τα ποσά αυτά θα καταβληθούν, όπως ανακοίνωσε χτες η "Ελαιουργική", ως εκκαθάριση των μικρών και προκαταβολή των μεγάλων παραγωγών στη χώρα μας από τις 16 Οκτωβρίου μέχρι το τέλος του Νοέμβρη.

Σε χτεσινές δηλώσεις του για το θέμα ο πρόεδρος της "Ελαιουργικής", Γιώργος Γιανναδάκης,χαρακτήρισε την απόφαση αυτή των Βρυξελλώναναμενόμενη, αλλά και αρνητική για τα συμφέροντα των ελαιοπαραγωγών. "Δε στηρίζονται τέτοιες αποφάσεις - τόνισε - σε πραγματικά στοιχεία" και κατηγόρησε ως υπεύθυνη για την υπέρβαση του πλαφόν την Ισπανία, η οποία δήλωσε για το 1996 - '97 παραγωγή 964.000 τόνων από 356.000 τόνους που δήλωσε την προηγούμενη περίοδο.

Οσον αφορά τις τιμές του ελαιολάδου για τη φετινή περίοδο ο Γ. Γιανναδάκης απέφυγε να κάνει ξεκάθαρες εκτιμήσεις, δήλωσε όμως ότι όλα τα στοιχεία μέχρι σήμερα, δείχνουν ότι η παραγωγή θα αυξηθεί κατά πολύ σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτό, όμως, που φαίνεται είναι ότι η εμπορική τιμή του λαδιού θα πέσει ακόμα πιο πολύ για τη νέα παραγωγή και θα φουντώσουν οι εκβιασμοί των εμπόρων σε βάρος των παραγωγών.

Με όλα αυτά γίνεται φανερό ότι για την άσχημη κατάσταση που διαμορφώνεται στο λάδι υπεύθυνη είναι η πολιτική των επιτελείων των Βρυξελλών και των υποστηρικτών της. Γιατί, εκτός από τη μείωση των επιδοτήσεων και της τιμής στο λάδι, η Κομισιόν ετοιμάζει νέα καταστροφικά μέτρα με την πρόταση για την αναθεώρηση της ΚΟΑ ελαιολάδου, στην οποία εκτός των άλλων προτείνεται να δίνεται μια πενιχρή επιδότηση ανά δέντρο και όχι να ενισχύεται η παραγωγή. Αν περάσει η πρόταση αυτή τότε οι ελαιοπαραγωγοί, και ιδιαίτερα οι μικροί, θα αναγκαστούν να εγκαταλείψουν την καλλιέργεια.

ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ
Παρέμβαση του Γ. Θεωνά για το λάδι

Ομόφωνα εγκρίθηκε από την Επιτροπή Απασχόλησης και Κοινωνικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η γνωμοδότηση του ευρωβουλευτή του ΚΚΕ Γ. Θεωνά,σχετικά με την ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον τομέα της ελιάς και του ελαιολάδου.

Στη γνωμοδότηση ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ επισημαίνει ότι οι προτάσεις της Επιτροπής για την αναθεώρηση της ισχύουσας Κοινής Οργάνωσης Αγοράς (ΚΟΑ) ελαιολάδου δεν έχουν ως στόχο την ενίσχυση των καλλιεργητών και την αναβάθμιση του βιοτικού τους επιπέδου - αφού η επιβίωσή τους συναρτάται άμεσα από την καλλιέργεια αυτή και τη στήριξή της - και ότι πρόκειται για προτάσεις απορυθμιστικές για τον τομέα με βαρύτατες συνέπειες από κοινωνική, οικονομική και περιβαλλοντική άποψη.

Υπογραμμίζοντας τη δεινή κατάσταση της απασχόλησης στις περισσότερες ελαιοπαραγωγούς περιοχές και την εξάρτησή τους από αυτό τον τομέα, ο Γ. Θεωνάς ζητά "να απορριφθεί κάθε μεταρρύθμιση που θα επιφέρει απώλεια θέσεων εργασίας".

Τονίζοντας ότι "η εκτίμηση των συνεπειών στην απασχόληση είναι υψίστης σημασίας, για να κριθούν οι προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις", ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ ζητά από την Επιτροπή να καταθέσει μια λεπτομερή συγκριτική μελέτη για τις επιπτώσεις των προτάσεών της στην απασχόληση πριν προωθήσει οποιαδήποτε πρόταση τροποποίησης. Ζητά επίσης να συντάξει και να παρουσιάσει μελέτη για τις συνέπειες που είχε η Συμφωνία της ΓΚΑΤΤ και η πολιτική των εξαγωγικών επιδοτήσεων στην ελαιοπαραγωγή και στο εισόδημα των εργαζομένων, καθώς και μια εμπεριστατωμένη και συνολική μελέτη για τις προοπτικές της διεθνούς αγοράς ελαιολάδου, και για τους τρόπους και τα μέσα εδραίωσης της θέσης της ΕΕ ως εξαγωγέα ελαιολάδου.

"Για την ενίσχυση του προϊόντος στην εσωτερική αγορά -ο Γ. Θεωνάς πρότεινε ότι - η ΕΕ θα πρέπει να αναπτύξει μια πολιτική αναβάθμισης της ποιότητας του προϊόντος ως φυσικού χυμού και απαγόρευσης της μείξης του με άλλα έλαια, βελτιώνοντας την ανταγωνιστικότητά του και στοχεύοντας στην αύξηση των εξαγωγών και κατά συνέπεια στη διατήρηση ή και αύξηση της απασχόλησης και της παραγωγικότητας".

Ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ ζητά, επίσης, τη λήψη μέτρων "για την ενίσχυση της απασχόλησης και τη διατήρηση του πληθυσμού της υπαίθρου και τη δημιουργία ενός συμπληρωματικού καθεστώτος ενισχύσεων για τις μικρές εκμεταλλεύσεις. Για την προστασία της καλλιέργειας και την πάταξη της απάτης, καθώς και προς το συμφέρον των όλο και περισσότερο αυξανόμενων καταναλωτών, ο Γ. Θεωνάς τονίζει την "ανάγκη ενίσχυσης των συλλογικών οργάνων και των μαζικών φορέων των ελαιοκαλλιεργητών, καθώς και του ρόλου τους στις διαδικασίες ελέγχου. Ακόμα επισημαίνει ότι για τη στήριξη του τομέα απαιτείται η καλύτερη διαχείριση, αξιοποίηση και αύξηση των υπαρχόντων πόρων για την προβολή και προώθηση του προϊόντος".

Τέλος, πρέπει να σημειωθεί ότι στις προτάσεις αυτές έχει ήδη εκφράσει την αντίθεσή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, επιμένοντας στην αρνητική αναθεώρηση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, για το ελαιόλαδο.

Γεωργικές ασφαλίσεις - έκτρωμα ετοιμάζει ο Τζουμάκας

Στη διαμόρφωση ενός συστήματος γεωργικών ασφαλίσεων, έκτρωμα, προχωράει ο υπουργός Γεωργίας κατά πως δείχνουν τα πράγματα, αφού έφτασαν σε σημείο να διαφωνούν και οι υποτακτικές διοικήσεις της ΓΕΣΑΣΕ και της ΣΥΔΑΣΕ.

Η ΣΥΔΑΣΕ αποχώρησε από την "Επιτροπή για τη σύνταξη του προσχεδίου νόμου για την αναμόρφωση του συστήματος γεωργικής παραγωγής" πριν μερικές βδομάδες, πράγμα που έκανε χτες και η ΓΕΣΑΣΕ. Πάντως, τόσο η ΓΕΣΑΣΕ, όσο και η ΣΥΔΑΣΕ συμμετείχαν στον ψευτοδιάλογο του υπουργείου Γεωργίας, (ΣΑΠ, επιτροπές, συσκέψεις) νομιμοποιώντας τις απαράδεκτες μεθοδεύσεις του Στ. Τζουμάκα, και την τελευταία στιγμή, μπρος σε τετελεσμένα γεγονότα, διάλεξαν απλώς να αποχωρήσουν από τη σχετική επιτροπή, μήπως και αποφύγουν τη γελοιοποίηση στα μάτια των αγροτών.

Αυτό πάντως που φαίνεται από την όλη ιστορία είναι ότι ο υπουργός Γεωργίας ετοιμάζεται να δημιουργήσει ένα νέο ασφαλιστικό φορέα - έκτρωμα, όπου οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι θα καλούνται να πληρώνουν υπέρογκες εισφορές, χωρίς να έχουν καμία βελτίωση της ασφαλιστικής κάλυψης. Το όνομα αυτού του φορέα, με βάση τα όσα έχει εξαγγείλει ο Στ. Τζουμάκας, θα είναι Εθνικό Σύστημα Προστασίας Αγροτικού Εισοδήματος (ΕΣΠΑΕ), ο οποίος θα πάρει τη θέση του ΕΛΓΑ, ενώ ακόμα προβλέπεται και η δημιουργία ενός δεύτερου μηχανισμού που ονομάζεται Σύστημα Γεωργικής Ασφάλισης (ΣΥΣΓΑ) και στο οποίο θα εντάσσονται ασφαλιστικές εταιρίες (ιδιωτικές και κρατικές) που θα καλύπτουν ό,τι δεν καλύπτει ο ΕΛΓΑ. Ετσι, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, οι αγρότες θα αναγκάζονται να πληρώνουν υποχρεωτικά τριπλάσιες εισφορές από αυτές που πλήρωναν μέχρι τώρα για τον ΕΛΓΑ, ενώ αν θέλουν πλήρη ασφαλιστική κάλυψη θα πρέπει να προσφεύγουν στις ασφαλιστικές εταιρίες, πληρώνοντας και εκεί τα... μαλλιοκεφαλά τους.

ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
"Ανώμαλη προσγείωση" διάλυσης και ιδιωτικοποίησης!

Εντολές για επίσπευση των διαδικασιών διάλυσης και ιδιωτικοποίησης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και για αλλαγές "προσώπων", αλλά όχι πολιτικής, στον τομέα των αερομεταφορών, έδωσε σύμφωνα με πληροφορίες ο πρωθυπουργός στο νέο υπουργό Μεταφορών, με αφορμή την προχτεσινή "ανώμαλη προσγείωση" του "Ντορνιέ" της "Ολυμπιακής Αεροπλοϊας" στο αεροδρόμιο της Τανάγρας.

Η χτεσινή συνάντηση του Κ. Σημίτη με τον Τ. Μαντέλη στο Μέγαρο Μαξίμου διήρκεσε δύο ώρες, ξεπερνώντας κατά μιάμιση ώρα τον αρχικό προγραμματισμό, αλλά το περιεχόμενό της κρατήθηκε "εφτασφράγιστο μυστικό". Ο υπουργός, κατά την αποχώρησή του, απέφυγε κάθε δήλωση και δε δέχτηκε ν' απαντήσει στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Εκτιμάται ότι θέμα συζήτησης αποτέλεσε, επίσης, και η ίδρυση ιδιωτικής αεροπορικής εταιρίας για πτήσεις "τσάρτερ". Κάτι, που είχε επιβεβαιώσει πρόσφατα με επίσημη δήλωσή του ο κυβερνητικός εκπρόσωπος. Σημειώνεται ότι όσον αφορά την ΥΠΑ, επιτροπή που συγκροτήθηκε επί υπουργίας Καστανίδη ετοιμάζει σχέδιο νόμου, με κεντρική κατεύθυνση την τριχοτόμηση της υπηρεσίας και τη σύσταση δύο ή τριών ξεχωριστών διευθύνσεων, με νομική μορφή Ανώνυμης Εταιρίας. Οσον αφορά τις διορισμένες από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών διοικήσεις σε ΥΠΑ, "Ολυμπιακή" και "Αεροπλοϊα", υπήρξε έντονη φημολογία ότι ο πρωθυπουργός αναζητούσε "προσχήματα καρατόμησης", μετά την απομάκρυνση Καστανίδη από το υπουργείο.

Στο μεταξύ, σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, στο πόρισμα της ΥΠΑ αναφέρεται ότι ευθύνες για την προσγείωση του "Ντορνιέ" στην Τανάγρα, αντί του Ελληνικού, έχουν οι αερολιμενικοί, που δεν αντέδρασαν άμεσα, οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες του αεροδρομίου, που δε συντονίστηκαν όπως έπρεπε, αλλά και ο πιλότος, που διέκοψε με δική του πρωτοβουλία τη συχνότητα με τον πύργο ελέγχου και διατήρησε επαφή με τις υπηρεσίες της "Αεροπλοϊας" και του αεροδρομίου Τανάγρας. Επίσης, ευθύνες επιρρίπτονται και στη διεύθυνση συντήρησης του αεροδρομίου, για τη βλάβη στο μηχάνημα επίστρωσης αφρού από τις 5 Σεπτέμβρη.

Οσον αφορά το πόρισμα των τεχνικών της "Αεροπλοϊας", κατά πληροφορίες, αναφέρει ότι το "Ντορνιέ" παρουσίασε βλάβη στη βαλβίδα ασφάλειας, που θέτει σε λειτουργία το μηχανισμό καθόδου του ριναίου τροχού. Η βλάβη αυτή θεωρείται σπάνια και για το λόγο αυτό κλήθηκαν στην Ελλάδα Γερμανοί τεχνικοί της κατασκευάστριας εταιρίας.

Στο μεταξύ, ποινική δίωξη κατά παντός υπευθύνου, για "διατάραξη ασφάλειας αεροπλοϊας", άσκησε χτες ο απερχόμενος προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών Αναστ. Κανελλόπουλος.Προανάκριση για την υπόθεση θα διενεργήσει εισαγγελικός λειτουργός.

Διόδια και για τους... "επισκέπτες"!

Δεκάδες πλευρικούς σταθμούς είσπραξης διοδίων σε όλους τους ανισόπεδους κόμβους του Εθνικής οδού Πάτρας - Αθήνων - Θεσσαλονίκης - Ευζώνων (ΠΑΘΕ), ετοιμάζεται να "στήσει" το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ) το επόμενο διάστημα, με στόχο την είσπραξη διοδίων ακόμα κι από τους οδηγούς που χρησιμοποιούν το νέο αυτοκινητόδρομο αναγκαστικά και μόνο για ελάχιστα χιλιόμετρα.

Το ΤΕΟ μέχρι σήμερα έχει θέσει σε λειτουργία μερικούς τέτοιους πλευρικούς σταθμούς (π.χ., Μάνδρα, Οινόφυτα) και τα εισπρακτικά αποτελέσματα έχουν κριθεί αρκετά ικανοποιητικά. Για το λόγο αυτό, σε συνεννόηση προφανώς και με την κυβέρνηση, επιδιώκει την επέκταση του μέτρου "σπέρνοντας" δεκάδες ακόμη παρόμοιους σταθμούς στα 730 συνολικά χιλιόμετρα του ΠΑΘΕ.

Πέρα από αυτά όμως το ΤΕΟ προσπαθεί να θέσει σε λειτουργία και άλλα μέτρα, προκειμένου να αυξήσει τα έσοδα από τα διόδια, τα οποία τον περασμένο χρόνο έφτασαν τα 40 δισ. δρχ. περίπου. Ενα από τα μέτρα αυτά, συγκεκριμένα, προτείνεται να είναι η έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα των αποδείξεων που λαμβάνουν οι οδηγοί όταν πληρώνουν διόδια. Οι αρμόδιοι του ΤΕΟ ξαφνικά διαπίστωσαν ότι υπάρχουν πολλοί "τζαμπατζήδες" ταξιδιώτες και άλλοι οι οποίοι επαναχρησιμοποιούν τις πεταμένες αποδείξεις των διοδίων.

Με το μέτρο της έκπτωσης από τη φορολογία των αποδείξεων αυτών, εκτιμούν ότι θα εισπράττονται επιπλέον έσοδα από τα διόδια ύψους 4 - 5 δισ. δρχ. ετησίως. Το μέτρο βέβαια δεν είναι οριστικό, αφού οι επικεφαλής του ΤΕΟ βρίσκονται ακόμη σε συνεννοήσεις με τους αρμόδιους παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών.

Στο μεταξύ, σήμερα πραγματοποιείται το Διοικητικό Συμβούλιο της Ενωσης Εταιριών Αυτοκινητοδρόμων Ευρωπαϊκών Χωρών σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, υπό την εποπτεία του ΤΕΟ. Μεταξύ άλλων θα συζητηθούν τα εξής θέματα: το μέλλον των αυτοκινητοδρόμων όσον αφορά την ασφάλεια των οδηγών, η παροχή υπηρεσιών προς τους οδηγούς και η εξεύρεση κοινού συστήματος ηλεκτρονικού ελέγχου των διοδίων.

ΧΥΤΑ σε Μέτσοβο και Θεσπρωτία

Μετά την ευρωπαϊκή "τιμωρία" της χώρας μας για τη λειτουργία της ανεξέλεγκτης χωματερής του Κουρουπητού στα Χανιά και τις τρομακτικές καθυστερήσεις για την επίλυση του προβλήματος της διαχείρισης των απορριμμάτων στην Αττική, φαίνεται πως το ΥΠΕΧΩΔΕ αποφάσισε να δείξει ότι κάτι κινείται...

Ετσι, χτες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτης, υπέγραψε την προγραμματική σύμβαση για την κατασκευή Χώρου Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (ΧΥΤΑ) στο Μέτσοβο, ενώ ενέκρινε και τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το ΧΥΤΑ της Θεσπρωτίας. Μ' αυτό τον τρόπο το ΥΠΕΧΩΔΕ προσπαθεί ακόμα να "κρύψει" και τη σημαντική καθυστέρηση που παρατηρείται στα έργα κατασκευής οργανωμένων χώρων διάθεσης των απορριμμάτων, με αποτέλεσμα να λειτουργούν περίπου 3.500 ανεξέλεγκτες και παράνομες χωματερές σε ολόκληρη τη χώρα.

Στο νομό Ιωαννίνων πρόκειται να κατασκευαστεί ΧΥΤΑ, προϋπολογισμού 600 εκατομμυρίων δρχ. και το χρονοδιάγραμμα του έργου αυτού είναι 22 μήνες. Στη Θεσπρωτία η κατασκευή και λειτουργία του ΧΥΤΑ προβλέπεται να γίνει στη θέση "Αστιμίτσι" σε έκταση 25.620 τ.μ. και θα δέχεται ετησίως 6.000 τόνους οικιακών απορριμμάτων.

Προκαταρκτική έρευνα με αφορμή δημοσίευμα

Τη διενέργεια προκαταρκτικής έρευνας από εισαγγελέα διέταξε χτες ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών Αναστ. Κανελλόπουλος, με αφορμή το πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της εφημερίδας "Εξουσία" κάτω από τον τίτλο: "Οργιο διαφθοράς στα δημόσια έργα". Το δημοσίευμα επικαλείται "έγγραφο - ντοκουμέντο" και αναφέρει ότι κατασπαταλήθηκαν πάνω από 12 δισ. δρχ. τα τελευταία επτά χρόνια για την εκπόνηση Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που σχετίζονται άμεσα με όλα τα δημόσια έργα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ