ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Οχτώβρη 1997
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Φόροι - τέλη και ξεπούλημα, η νέα "δόση" Σπράου

Στον αστερισμό της μονόπλευρης λιτότητας κινείται και η τρίτη έκθεση της επιτροπής Σπράου για τα δημόσια οικονομικά, που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα

Συνταγές για πολύπλευρη επίθεση στις τσέπες των εργαζομένων και των πλατιών λαϊκών στρωμάτων, περιλαμβάνει η έκθεση Σπράου, για την "αποτελεσματικότερη διαχείριση των δημόσιων εσόδων" που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα από τον ίδιο. Μεταξύ άλλων, στην έκθεση αυτή, η επιτροπή των σοφών, συνιστά μεταξύ άλλων και:

  • Την κατάργηση κρατικών επιχορηγήσεων στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση παράλληλα με την υπόδειξη για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού που θα δημιουργηθεί με την επιβολή τοπικών φορολογιών.
  • Εμπορευματικοποίηση των Ολυμπιακών αγώνων του 2004 στα πρότυπα της Ατλάντα.
  • Τσιμεντοποίηση του αεροδρομίου του Ελληνικού.
  • Εφαρμογή των "αντικειμενικών" κριτηρίων για αρκετά ακόμη χρόνια.
  • Μη υιοθέτηση του μέτρου τιμαριθμοποίησης της φορολογικής κλίμακας.
  • Λειτουργία των υπηρεσιών του ευρύτερου δημόσιου τομέα με ιδιωτικά - οικονομικά κριτήρια ανταποδοτικότητας.
  • Εκποίηση της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου.
  • Προειδοποίηση προς τους αγρότες ότι μετά την κατάργηση των κοινοτικών επιδοτήσεων, δε θα πρέπει να αναμένουν στήριξη από τον εθνικό προϋπολογισμό.

Στην ουσία η έκθεση της επιτροπής Σπράου για τα δημόσια οικονομικά, που απαρτίζεται από 100 σελίδες, δεν αποτελεί τίποτ' άλλο παρά αντιγραφή και συρραφή διάφορων προτάσεων ακραίων νεοφιλελεύθερων επιλογών, οι οποίες έχουν εμφανιστεί κατά καιρούς στην ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία.Πρόκειται για προτάσεις, οι οποίες επιδιώκουν την άντληση νέων εσόδων μέσω της πολύπλευρης συρρίκνωσης των λαϊκών εισοδημάτων, σε μια προσπάθεια να βγάλουν από τη μύγα ξίγκι.

Και ενώ οι συντάκτες της εισηγούνται νέα βάρη για τα λαϊκά στρώματα, στη συνέχεια, επικαλούμενοι την ανάγκη δημιουργίας ενός ανταγωνιστικού φορολογικού συστήματος,με στόχο την προσέλκυση ξένων κεφαλαίων, προτείνουν και νέα φορολογικά προνόμια για τις επιχειρήσεις, επικαλούμενοι λόγους διεθνούς ανταγωνισμού...

Αναφερόμενοι στην πορεία των εσόδων, παρουσιάζουν στοιχεία σύμφωνα με τα οποία τα τελευταία 7 χρόνια οι φόροι και οι ασφαλιστικές εισφορές αποτελούσαν το 1996 το 37% του ΑΕΠ και σε σχέση με το 1990 αυξήθηκαν κατά 7,5 μονάδες. Οι συντάκτες της έκθεσης εκτιμούν ότι η δυνατότητα άντλησης νέων εσόδων, έχει περιοριστεί σημαντικά. Η επισήμανση όμως αυτή δε γίνεται για να αποδείξουν το μέγεθος της λαϊκής λεηλασίας τα χρόνια αυτά, αλλά για να θωρακίσουν το υπάρχον φορολογικό καθεστώς των επιχειρήσεων. Παράλληλα αντιφάσκουν με την παραπάνω θέση όταν σε άλλο σημείο αναφέρουν ότι η ολοκλήρωση του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, του εξοπλιστικού προγράμματος και οι τυχόν υπερβάσεις του προϋπολογισμού της Ολυμπιάδας, θα απαιτήσουν καιπρόσθετους πόρους.

Με εντελώς "διαχειριστική" λογική αντιμετωπίζει η έκθεση τα προβλήματα της φοροδιαφυγής και της διαφθοράς, ενώ δε γίνεται η παραμικρή νύξη για την πορεία ιδιωτικοποίησης εργασιών του υπουργείου Οικονομικών, τις τεράστιες ελλείψεις προσωπικού που αντιμετωπίζουν οι εφορίες κλπ. Στα πλαίσια αυτά προτείνουν μια σειρά μέτρα οργανωτικού, διοικητικού και νομοθετικού χαρακτήρα (αυστηροποίηση ποινών για υπεξαίρεση δημοσίου χρήματος κλπ).


Η δέσμη των προτεινόμενων φοροεισπρακτικών μέτρων

Οι βασικότερες διαπιστώσεις και προτάσεις, που περιλαμβάνονται στην έκθεση της επιτροπής των "σοφών", με επικεφαλής τον πρωθυπουργικό φίλο και σύμβουλο Γ. Σπράο, αποσκοπούν στο να κάνουν ακόμη... ελαφρύτερο το πορτοφόλι των εργαζομένων και των πλατιών λαϊκών στρωμάτων, με πολλούς και διάφορους - παλιούς και νέους - τρόπους. Στην ουσία, πολλές από τις θέσεις - προτάσεις της επιτροπής, είναι σκόπιμα ακραίες και ανεφάρμοστες, προκειμένου να πέσει στα μαλακά η εφαρμογή των υπόλοιπων και να φανεί η κυβέρνηση διαλλακτική και "ευαίσθητη" στις αντιδράσεις που αναμένεται να εκδηλωθούν.

Οι συντάκτες της έκθεσης:

  • Χαρακτηρίζουν "πρόωρη" την κατάργηση των "αντικειμενικών" κριτηρίων φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών, εμπόρων και βιοτεχνών με το επιχείρημα ότι "η πιθανή κατάργηση του συστήματος και η επανεξέταση αυτής της κατηγορίας των φορολογούμενων στο κανονικό καθεστώς φορολογίας του εισοδήματος από κάθε πηγή, θα πρέπει να συνδυαστεί απαραίτητα με την πρόοδο που θα σημειωθεί στον τομέα της μηχανοργάνωσης και του διοικητικού εκσυγχρονισμού των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών". Δεδομένης της σημαντικής καθυστέρησης που παρατηρείται στη μηχανοργάνωση των υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών, ουσιαστικά μετατίθεται η κατάργηση των "αντικειμενικών" κριτηρίων για μετά το 2000...
  • Θεωρούν "πρόωρο" και το πάγιο αίτημα των εργαζόμενων για τιμαριθμοποίηση της κλίμακας φορολογίας του εισοδήματος φυσικών προσώπων, το οποίο έχει παραπεμφθεί στον περιβόητο "κοινωνικό διάλογο". Η επιτροπή απορρίπτει την άμεση ικανοποίηση αυτού του αιτήματος με το πρόσχημα ότι "η απώλεια εσόδων θα είναι μεγάλη από μια άμεση αντιστροφή της "δημοσιονομικής απορρόφησης" που προέκυψε τα τελευταία χρόνια από το πάγωμα της φορολογικής κλίμακας".
  • Προτείνουν την αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα και των τελών κυκλοφορίας (αφού μετρηθούν οι επιπτώσεις στον πληθωρισμό), προκειμένου να αντισταθμιστούν οι απώλειες εσόδων που θα προκύψουν από μία ενδεχόμενη καταδικαστική απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου σε ό,τι αφορά τους φόρους που επιβάλλονται κατά την εισαγωγή των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
  • Εισηγούνται να ανατεθεί σταδιακά στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση η ευθύνη για την άντληση εσόδων από φόρους τοπικής σημασίας, με την προϋπόθεση ότι θα αναλάβουν ταυτόχρονα τη συνολική διαχείριση των φόρων αυτών. Απώτερος στόχος να κοπούν οι επιχορηγήσεις, αφού όπως τονίζει η έκθεση "τα έσοδα από τους φόρους αυτούς θα αποτελέσουν τη βάση για ανάλογη περικοπή της επιχορήγησης που λαβαίνουν οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις ως τώρα από τον κρατικό προϋπολογισμό".
  • Υποστηρίζουν ότι ο κρατικός προϋπολογισμός "δε θα έχει τα απαιτούμενα έσοδα" για να στηρίξει τον αγροτικό τομέα μετά το 2006, όταν θα σταματήσει το καθεστώς των κοινοτικών επιδοτήσεων στα πλαίσια της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, στέλνοντας έτσι το σήμα ότι "ο αγροτικός τομέας πρέπει να το συνειδητοποιήσει αυτό και να επιδιώξει εγκαίρως την ανάπτυξη και προσαρμογή του"!
  • Θέτουν ζήτημα λήψης πρόσθετων μέτρων (φόροι ή περικοπή δαπανών σε διάφορους τομείς), προκειμένου να αντληθούν οι απαραίτητοι πρόσθετοι πόροι για την εξασφάλιση της λειτουργίας πολλών έργων υποδομής που θα κατασκευαστούν στο πλαίσιο του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης. "Είναι πολύ πιθανόν - αναφέρεται στην έκθεση - ότι η εξασφάλιση της λειτουργίας πολλών έργων υποδομής που θα κατασκευαστούν στο πλαίσιο του ΚΠΣ (π.χ. νοσοκομεία) θα οδηγήσει αναπόφευκτα σε σημαντική αύξηση των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού με αποτέλεσμα να ληφθούν πρόσθετα μέτρα για την άντληση των απαραίτητων πρόσθετων πόρων. Μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις έχει προβλεφτεί η λειτουργία των έργων αυτών σε ανταποδοτική βάση, με αποτέλεσμα να καταλήγουμε πάλι στην ανάγκη άντλησης των υπόλοιπων πόρων από πρόσθετους φόρους ή την περικοπή δαπανών σε άλλους τομείς"...
  • Εισηγούνται την εφαρμογή ενός αυστηρού προγράμματος επαναξιολόγησης των δαπανών και περιστολής της σημερινής δραστηριότητας της Γενικής Κυβέρνησης(η οποία περιλαμβάνει την Κεντρική Διοίκηση, τους ΟΤΑ, τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης και τα ΝΠΔΔ) σε όλους τους τομείς, προκειμένου να βρεθούν πόροι για την εκτέλεση δαπανών στους τομείς Αμυνας, Εκπαίδευσης, Υγείας και Κοινωνικής Ασφάλισης σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχουν αναγγελθεί.

Εκτενής αναφορά γίνεται στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, ένα γεγονός που - όπως τονίζει η έκθεση - "αν δεν τύχει της δέουσας προσοχής μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλες απαιτήσεις πρόσθετων εσόδων για κάλυψη ελλειμμάτων". Μπροστά σ' αυτόν τον κίνδυνο, ωστόσο, η επιτροπή Σπράου προτείνει ούτε λίγο ούτε πολύ την πλήρη εμπορική εκμετάλλευση των έργων και υπηρεσιών που επιδέχονται εκμετάλλευση προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί το κόστος για όλες τις υπηρεσίες και τα έργα που απορρέουν αναγκαστικά από τη διοργάνωση των αγώνων.Χαρακτηριστικό της λογικής αυτής, είναι η άποψη ότι "η κοινωνική πολιτική και οι Ολυμπιακοί Αγώνες δεν πρέπει να διαπλέκονται, διαφορετικά το αποτέλεσμα θα είναι λογιστική και οικονομική αδιαφάνεια", ενώ ως παράδειγμα αναφέρεται η χρήση του Ολυμπιακού Χωριού για κοινωνική στέγαση μετά το 2004!!! Στο ίδιο πνεύμα και προκειμένου να μην ανοίξουν καινούριες τρύπες για τον κρατικό προϋπολογισμό, η έκθεση τονίζει ότι "δαπάνες που θα πέσουν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ή ένα μέρος αυτών, μπορεί (και πρέπει) να καλυφθούν από δικούς τους πόρους (π.χ. πρόσθετα τέλη σε τουριστικά προσανατολισμένες επιχειρήσεις στο Δήμο Αθηνών)".

Αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας

Με πρόσχημα την "καλύτερη αξιοποίηση της Δημόσιας περιουσίας", η επιτροπή διατυπώνει και προτάσεις για μέτρα, που ξεπερνούν κάθε όριο πρόκλησης, όπως:

  • Να τσιμεντοποιηθεί ο χώρος του αεροδρομίου του Ελληνικού - ο οποίος μετά την ολοκλήρωση του αεροδρομίου των Σπάτων προορίζεται, βάσει του νόμου 2338/95, για τη δημιουργία μητροπολιτικής ζώνης πρασίνου - με τον εξής αφοπλιστικό ισχυρισμό: "Δεν είναι αυτονόητο ότι όσο πιο μεγάλο το ποσοστό πρασίνου, τόσο πιο μεγάλο θα είναι το κοινωνικό όφελος". Και συνεχίζει: "Μια ολοκληρωμένη εξέταση μάλλον θα καταλήξει στο ότι το κοινωνικό όφελος (συμπεριλαμβανομένου και του περιβαλλοντικού) εξυπηρετείται από πώληση ενός ποσοστού που είναι πολύ μεγαλύτερο από το ελάχιστο (10%-20%) που είναι συνεπές με το Ν.2338"!!! Στο ίδιο πνεύμα προτείνεται η τσιμεντοποίηση του χώρου που καλύπτουν οι συνεχόμενοι σταθμοί του ΗΣΑΠ και του ΟΣΕ.
  • Να επεκταθούν σταδιακά τα ανταποδοτικά τέλη για παροχή προϊόντων ή υπηρεσιών από φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα, όταν η δωρεάν παροχή ή υποτιμολόγηση δεν εντάσσεται σε συγκεκριμένη κοινωνική ή αναπτυξιακή λογική.
  • Να συγκροτηθεί στο υπουργείο Οικονομικών ολιγομελές επιτελείο για την ταχύτερη αξιοποίηση της περιουσίας του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
  • Να υποχρεωθούν όλα τα υπουργεία και οι ΔΕΚΟ να παραδώσουν στο υπουργείο Οικονομικών εντός σύντομης και τακτής προθεσμίας ένα πρώτο κατάλογο της ακίνητης περιουσίας τους, με σχόλια για τις δυνατότητες αξιοποίησής της.
  • Να υποχρεωθούν οι πλεονασματικές Δημόσιες Επιχειρήσεις να αποδίδουν το μέγιστο δυνατό μέρισμα στο δημόσιο και να εισπράττει το δημόσιο το σύνολο του προϊόντος από την ιδιωτικοποίηση των δημοσίων επιχειρήσεων.
Οι λογιστές θα... αντικαταστήσουν την Εφορία

Πέρα από τα παραπάνω η έκθεση προτείνει και την εξής δέσμη μέτρων:

  • Υποβολή εκκαθαρισμένων φορολογικών δηλώσεων εισοδήματος από τα φυσικά πρόσωπα με (ή χωρίς) τη βοήθεια και ευθύνη λογιστή - φοροτεχνικού, ο οποίος διαθέτει νόμιμη άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Ταυτόχρονη καταβολή της πρώτης δόσης του οφειλόμενου φόρου. Σε περίπτωση πιστωτικού υπολοίπου, της επιστροφής φόρου θα πρέπει να προηγείται επανεκκαθάριση (επαλήθευση της εκκαθάρισης) της δήλωσης του φορολογούμενου. Επιπλέον, αν κατά την επανεκκαθάριση διαπιστώνεται διαφορά στον οφειλόμενο φόρο, θα ειδοποιείται ο φορολογούμενος να καταβάλλει τον επιπλέον φόρο με προσαύξηση (!), η οποία κατά τη λογική των αρχιτεκτόνων της έκθεσης "θα πρέπει να λειτουργεί αποτρεπτικά για να αποφεύγονται οι σκοπίμως ανακριβείς εκκαθαρίσεις από το φορολογούμενο.
  • Σύνταξη Εθνικού Μητρώου Φορολογούμενων, με στόχο την αποφυγή χορήγησης πολλαπλών Αριθμών Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) για το ίδιο νομικό ή φυσικό πρόσωπο. Διασύνδεση ΑΦΜ με Αριθμό Ασφαλιστικού Μητρώου.
  • Να θεσπιστεί νέος νόμος ο οποίος θα χαρακτηρίζει την υπεξαίρεση φόρων και εισφορών αυτόφωρο αδίκημα. Να μην επιτρέπεται στο Δικαστήριο να διατάζει την παραπομπή της υπεξαίρεσης φόρων στην τακτική διαδικασία και να μην αναστέλλεται η ποινή αν ο κατηγορούμενος υποβάλλει έφεση.
  • Σύνταξη συγκεκριμένου προγράμματος είσπραξης των παλαιών οφειλών. Επίσης, οριστική και αμετάκλητη κατάργηση των ρυθμίσεων ληξιπρόθεσμων χρεών και ορισμός προστίμων σε ρεαλιστικά επίπεδα.
  • Σύντμηση του χρόνου απόδοσης του φόρου που παρακρατείται, προκειμένου να ελαχιστοποιείται ο κίνδυνος απώλειας των σχετικών εσόδων του δημοσίου και να μειώνεται η διαφορά μεταξύ του ονομαστικού και του πραγματικού φορολογικού συντελεστή. Το ίδιο προτείνεται και για τους υπόλοιπους φόρους (σύντμηση χρόνου είσπραξης - απόδοσης). Προτείνεται επίσης, οι προθεσμίες πληρωμής των φόρων να είναι τέτοιες που να εξασφαλίζουν ισότιμη φορολογική μεταχείριση.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ