ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Οχτώβρη 1997
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΕΤΡΟ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΕΣ
Εγκλημα διαρκείας

Οι αρχαιολόγοι λένε "όχι στην πιλοτική σήραγγα στον Κεραμεικό" και δηλώνουν ότι θα εξαντλήσουν κάθε ένδικο ή άλλο μέσο, για να εμποδίσουν πειραματισμούς εις βάρος των μνημείων. Αλλωστε του Κεραμεικού έπεται η Πανεπιστημίου

"Σ' αυτόν τον τόπο για τα αυτονόητα πράγματα πρέπει να γίνονται τεράστιοι αγώνες".Με αυτές τις λέξεις ξεκίνησε την ανασκόπηση της ιστορίας Μετρό - Κεραμεικός η προϊσταμένη της Γ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Λιάνα Παρλαμά,στη διάρκεια χτεσινής συνέντευξης Τύπου που έδωσε ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων.Και συνέχισε: "το θέμα έπρεπε να είχε κλείσει από τότε που χάσαμε το Βαλεριάνειο. Δε θα χάσουμε όμως και τον Κεραμεικό".

Από κει κι έπειτα η κ. Παρλαμά, ανατρέχοντας στο παρελθόν, ανασκεύασε τους ισχυρισμούς της "Αττικό Μετρό" ότι η Εφορεία είχε αποδεχτεί τα σχέδια, λέγοντας ότι το έγγραφο του '85 που επικαλείται η εταιρία έχει και μια τελευταία σελίδα, στην οποία γράφεται η πρόταση της Εφορείας: Ο άξονας Ιερά Οδός - Κεραμεικός - Σύνταγμα να μετακινηθεί και η σήραγγα της Ιεράς Οδού να παρεκτραπεί στην οδό Πολυκάρπου.Κι όλα αυτά μετά από δύο έγγραφα του ΥΠΕΧΩΔΕ που διαβεβαίωναν πως τίποτα δεν είναι οριστικό. Η συνέχεια είναι γνωστή. Τα σχέδια μορφοποιήθηκαν και έγιναν νόμος του κράτους εν μια νυκτί.Ως τότε, πάντως, οι αρχαιολόγοι πίστευαν πως για ένα τόσο μεγάλο έργο θα χρησιμοποιούνταν άριστες τεχνικές μέθοδοι. Λάθος, το οποίο άρχισε να αποδεικνύεται από το 1993 που άρχισαν οι πρώτες δοκιμές και τα πρώτα προβλήματα στην οδό Δεληγιάννη. Και τότε, όπως λέει η Λιάνα Παρλαμά "η "Αττικό Μετρό" μάς περιγέλασε για τις ανησυχίες μας. Από το '93 που ζητήσαμε λεπτομερή στοιχεία για τον Κεραμεικό μάς απάντησαν το 1995 με παρέμβαση του ΥΠΠΟ".Τον ίδιο χρόνο, οι γεωλογικές έρευνες στον Κεραμεικό έδειξαν ότι θα κατέρρεαν τα μνημεία. Κάπως έτσι προέκυψε η δεύτερη χάραξη που θεωρείται, μόνο συγκριτικά με την πρώτη καλύτερη, αλλά και αυτή περνάει κάτω από σημαντικά επιτύμβια μνημεία. Το ΚΑΣ, με οριακή πλειοψηφία, αποφάσισε να γίνει πιλοτική σήραγγα. Υστερα, όμως, από τα τελευταία γεγονότα στην Πανεπιστημίου τόσο η Γ ΕΠΚΑ, όσο και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, δηλώνουν: Δε θα δεχτούμε ούτε την πιλοτική. Εάν συμβεί το παραμικρό, μπορεί να διακοπεί το έργο, αλλά η απώλεια δεν είναι αναστρέψιμη. Δεν παίζουμε με πιθανότητες. Τα αρχαία εξ αιτίας του Μετρό έως τώρα έχουν πληρώσει φόρο αίματος.

Οσο για την ασφάλεια που παρέχουν τα εδάφη, η Λιάνα Παρλαμά αποκάλυψε ότι "ο σταθμός του Κεραμεικού δεν έχει ολοκληρωθεί, γιατί παρουσιάζουν σύγκλιση τα τοιχώματα".Στο σημείο δε επαφής του σταθμού με την οδό Πειραιώς βρίσκεται το πυκνότερο τμήμα του νεκροταφείο, όπου οι τάφοι δεν εδράζονται καν στο βραχώδες υπέδαφος, αλλά σε προσχωσιγενή εδάφη.Και πλανάται το ερώτημα: Αφού το πρόβλημα υπάρχει ήδη από το σταθμό, τι περιμένει κανείς να αντιμετωπίσει στον Κεραμεικό; Ενώ, αναφερόμενη στον τρόπο, με τον οποίο αντιμετωπίζει το θέμα η "Αττικό Μετρό" έφερε ως παράδειγμα έγγραφο της "Αττικό Μετρό", που καλεί την Εφορεία να κάνει στερεώσεις στη στέγη του Μουσείου Κεραμεικού μήπως προκληθούν ζημιές, τις οποίες όμως προτίθενται να αποζημιώσουν!

Οι αρχαιολόγοι, χτες, αναφέρθηκαν και στα προβλήματα της οδού Πανεπιστημίου, επισημαίνοντας ότι από την οδό Κοραή έως το Σύνταγμα εκτείνεται το ανατολικό νεκροταφείο.Σε ορισμένα σημεία της Πανεπιστημίου το βραχώδες υπέδαφος (εκεί λαξεύονταν οι τάφοι) βρίσκεται στο 1 μέτρο κάτω από το έδαφος, ενώ στο ύψος του κτιρίου της Ακαδημίας στους 10 πόντους.Ηδη στη Σίνα αποκαλύφθηκαν δύο τάφοι και η Γ ΕΠΚΑ ζήτησε καταβύθιση της σήραγγας, δηλαδή να διανοιχτεί σε βάθος μεγαλύτερο των 12 μέτρων, αφού όμως προηγηθεί μια πιλοτική.

Και το τραγικότερο όλων σ' αυτή την περίπτωση είναι ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται, αφού από τη μια υπάρχουν εγκεκριμένα σχέδια και από την άλλη κίνδυνοι για αρχαιότητες και ιστορικά κτίρια. Ποιος θα υπερισχύσει στη γνωστή πλέον αντιπαράθεση και στο δήθεν δίλημμα "Μετρό ή αρχαία;".

Δ. Μ.

Το άρωμα των ονομάτων

Αμυγδαλιά, Μηλιά, Ρεματιά. Μερικές ονομασίες χωριών που είδαμε γραμμένες στα πανό και τα πλακάτ της συγκέντρωσης ενάντια στις αναγκαστικές συνενώσεις, που έγινε πρόσφατα στην Αθήνα. Μερικά μόνο από τα χιλιάδες ονόματα χωριών, που είναι παρμένα από τη φύση. Κάτι σαν "τάμα" των κατοίκων τους στη γη που τους θρέφει, που κρατάει στα σπλάχνα της γενιές των προγόνων τους, που ακόμα τους εμπνέει να κρατούν ζωντανές παραδόσεις, ήθη και έθιμα που σιγά σιγά - θύματα κι αυτά ενός συστήματος που "εμπνέεται" μόνο από το κέρδος - παίρνουν θέση, στην καλύτερη των περιπτώσεων, στα μουσεία και, στη χειρότερη, στη λήθη.

Χωριά με πολλά και πολυδιάστατα προβλήματα, αλλά και με ένα πείσμα για ζωή, που στην ιστορία της Ελλάδας καταγράφηκε και σαν χείμαρρος αγώνα για ένα καλύτερο αύριο. Γιατί στα χωριά δεν τραγουδούν ακόμη μόνο τα δημοτικά τραγούδια, αλλά έχουν στους τοίχους τους κρεμασμένα τα πορτρέτα των αγωνιστών του '21 και δίπλα φωτογραφίες των νεκρών τους απ' τους συνεχόμενους πολέμους. Γιατί κάθε γωνιά των βουνών τους έχει να διηγηθεί μια μάχη, μια εκτέλεση, ενίοτε και μια προδοσία, αλλά σε κάθε περίπτωση την ιστορία ζωντανή. Γιατί απ' τα χωριά βγήκαν λαϊκοί αγωνιστές που ξεσήκωσαν έναν ολόκληρο λαό, ενάντια στους κατακτητές και τους ντόπιους υποτακτικούς τους.

Ο κόσμος της υπαίθρου μπορεί να μην γνωρίζει την ιστορία της αυτοδιοίκησης, αλλά την έχει γράψει. Μπορεί να μην γνωρίζει τα πιο σκοτεινά σχέδια της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την Ευρώπη των επαρχιών, που θέλουν να μετατρέψουν την ήπειρο οι πολυεθνικές, αλλά έχει δει τα παιδιά του να ξενιτεύονται, ξέρει τι σημαίνει να αποκλείεσαι απ' τα χιόνια, να μην έχεις περίθαλψη, να σου κλέβουν οι εμπόροι τον ιδρώτα. Μπορεί να μην έχει δει ακόμη τα χειρότερα - ποιος τα είδε; - αλλά έχει δει τα καλύτερα. Τότε, που για πρώτη φορά, ίσως και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, λειτούργησε με ευθύνη του ΕΑΜ η πραγματική, τοπική, λαϊκή αυτοδιοίκηση. Και κάνει αυτό που έκανε πάντα. Αγωνίζεται.

"Ολοι εσείς οι περαστικοί είστε από χωριά. Τα χωριά με τον "Καποδίστρια" θα σβήσουν, θα γίνουν νεκροταφεία", έλεγαν από τα μεγάφωνα οι διοργανωτές της προχτεσινής συγκέντρωσης στους κατοίκους μιας πόλης, που "ξύπνησε" μια απλή, ρουτινιάρικη μέρα με την "Καραγκούνα". Για άλλη μια φορά, οι μαύρες σημαίες ανέμισαν. Για να θυμίσουν ότι δεν πρόκειται για ένα τοπικό πρόβλημα. Δεν πρόκειται για μια απλή μεταρρύθμιση, έστω και στα πλαίσια του συστήματος, αλλά για ολική καταστροφή. Για συνδυασμένη επίθεση του κεφαλαίου και των υπηρετών του, όχι μόνο στην τσέπη του λαού, αλλά και στην καρδιά του...

Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ

ΙΛΙΟΥ ΜΕΛΑΘΡΟΝ
Θορυβημένη η εταιρία

Δεύτερη αυτοψία,έκαναν χτες οι τεχνικοί της "Μετρό" στο Ιλίου Μέλαθρον (οικία Σλήμαν), φανερά θορυβημένοι από τον πανικό που σπέρνει στο πέρασμά του ο Μετροπόντικας. Για το θέμα, έχουν ενημερωθεί οι αρμόδιες Υπηρεσίες του ΥΠΠΟ, ενώ, όπως είπε η προϊσταμένη της Γ Εφορείας Αρχαιοτήτων, Λιάνα Παρλαμά,η Εφορεία βρίσκεται σε συνεννόηση με το Νομισματικό Μουσείο, ώστε να σταλεί από κοινού υπόμνημα στο υπουργείο Πολιτισμού.Πάντως η "Αττικό Μετρό" υποχρεούται να φέρει λεπτομερή έκθεση του έργου, ενώ δεν αποκλείεται το θέμα να συζητηθεί στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Το βέβαιο είναι ότι υπολείπονται μελέτες,προκειμένου να υπάρξει βεβαιότητα ότι δε θα κινδυνεύσει το ιστορικό κτίριο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ