ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 20 Νοέμβρη 1997
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΙ ΟΜΩΣ ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΙΕΞΟΔΟΣ

"Συνάδελφοι, μας κλείνουν"! Δεν είναι απλώς μια διατυπωμένη ανησυχία. Είναι μια φράση που αποτελεί πεποίθηση όλο και περισσοτέρων δημάρχων και κοινοταρχών, που - ταυτόχρονα - μέσα από την αγωνία που εκφράζει, καλεί και σε πάλη για αναστροφή αυτής της πορείας. Κάτω από ορισμένες συνθήκες - άλλους συσχετισμούς, το συνέδριο της Κεντρικής Ενωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδας (ΚΕΔΚΕ) που αρχίζει σήμερα στη Θεσσαλονίκη, θα μπορούσε να σηματοδοτήσει και την έναρξη μιας τέτοιας ανάστροφης πορείας. Με δεδομένους όμως τους συσχετισμούς που, ελέω εκλογικού συστήματος, κάθε άλλο παρά εκφράζουν αυτό που συμβαίνει στο εσωτερικό της Αυτοδιοίκησης, αλλά και την υπαρκτή απειλή για το σύνολο της Αυτοδιοίκησης από την κυβερνητική πολιτική, το συνέδριο δε θα σηματοδοτήσει μεν κάποια στροφή, μπορεί όμως να καταγράψει δύο τουλάχιστον αντιλήψεις για το θεσμό.

Στη μια πλευρά οι οπαδοί της συνεργασίας με την κυρίαρχη πολιτική και αντίληψη για το θεσμό, που θέλει την Τοπική Αυτοδιοίκηση μέσο επιβολής των αντιλαϊκών επιλογών της κυβέρνησης και συμβολής στους στόχους της.

Στην άλλη πλευρά όσοι, παρότι δε λησμονούν πως η Αυτοδιοίκηση είναι ένας αντιπροσωπευτικός θεσμός οργανικά ενταγμένος στο διοικητικό μηχανισμό του κράτους, υπερασπίζουν ταυτόχρονα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, όπως τη σχετική διοικητική αυτοτέλεια, την άμεση επαφή με τους πολίτες, την επιρροή που δέχεται από το λαϊκό παράγοντα, την αξιοπιστία που κατέκτησε με αγώνες των κομμουνιστών και άλλων ριζοσπαστών αιρετών, τον εν δυνάμει, τέλος, αγωνιστικό - διεκδικητικό χαρακτήρα που μπορεί να αποκτά, ώστε με ικανές αρμοδιότητες και πόρους να λειτουργεί με κέντρο τον εργαζόμενο άνθρωπο και τις ανάγκες του.

******

Η ηγεσία της ΚΕΔΚΕ έχει καταδείξει σε ποια πλευρά εντάσσεται. Η συμβιβαστική και επικυρωτική τακτική της προς τις κυβερνητικές επιλογές, ο ίδιος ο τρόπος διοργάνωσης των συνεδριών της, αρκούν για να δικαιώσουν αυτούς που της καταλογίζουν πολλά από τα αρνητικά δρώμενα για το θεσμό. Η ίδια, βέβαια, παρότι έχει παραδεχτεί ότι λειτουργεί με γνώμονα την "αγαστή συνεργασία" με την κυβέρνηση, θέλει να αυτοχαρακτηρίζεται ως "διεκδικητική". Πόσο όμως μπορεί να είναι διεκδικητική, όταν και φέτος φρόντισε να εντάξει το ετήσιο συνέδριό της σε έκθεση ιδιωτικών προϊόντων - της POLIS 97 - καλώντας τους δημάρχους ν' αγοράσουν και τους δημότες να ξαναπληρώσουν; Οταν αποδέχεται, δηλαδή, τη λειτουργία των δήμων σαν επιχειρήσεις και την ξαναφορολόγηση των δημοτών; Πόσο διεκδικητική μπορεί να είναι όταν έστω μια κινητοποίηση, για τα σημαντικά προβλήματα του θεσμού, δεν πραγματοποίησε; Μια κινητοποίηση ανήγγειλε μέσα στο καλοκαίρι, αλλά την ακύρωσε επειδή... "δε θέλουμε να προβούμε αγωνιστικά απέναντι στην κυβέρνηση", δήλωνε ο πρόεδρός της. Μήπως ήταν διεκδικητική όταν χάριζε πέρσι 10 δισ. δραχμές, από τους πόρους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στην κυβέρνηση υπέρ του προγράμματος σύγκλισης, ενώ δεν έλεγε - και δε λέει - κουβέντα για τα παρακρατημένα; Η όταν δεχόταν να επιβαρυνθεί η Αυτοδιοίκηση από την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου στους εργαζόμενους στους ΟΤΑ; Η όταν ακόμη υπερασπιζόταν με μένος την "αναγκαιότητα" των αναγκαστικών συνενώσεων και το σχέδιο "Καποδίστριας";

******

Η ηγεσία της ΚΕΔΚΕ θα επιχειρήσει να δοθεί πολύς χρόνος σε συζήτηση για τη λεγόμενη "Μητροπολιτική Αυτοδιοίκηση". Αλλωστε παρουσιάζει... ενδιαφέρον ένας μητροπολιτικός έλεγχος της Αθήνας ενόψει και των Ολυμπιακών Αγώνων - άλλοθι των επιχειρούμενων, ήδη, επεμβάσεων για να λειτουργήσουν οι πόλεις ως κέντρα υποδοχής τουριστών και συναλλαγών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.

Συνακόλουθη επιδίωξη είναι να δοθεί ελάχιστο περιθώριο συζήτησης για τις αναγκαστικές συνενώσεις, αλλά και άλλων σημαντικών ζητημάτων του θεσμού, όπως τα οικονομικά και τα θεσμικά, που επιδεινώνουν ο κρατικός προϋπολογισμός για το '98 και ο "Καποδίστριας", αντίστοιχα.

Θα επιχειρήσει, επίσης, να μη συζητηθεί το ανεκπλήρωτο αίτημα για αλλαγή του αντιδημοκρατικού εκλογικού συστήματος της ενισχυμένης αναλογικής, που με τον "Καποδίστρια" επεκτάθηκε ουσιαστικά, με τους περιορισμούς που βάζει ως προς τη συμμετοχή στις εκλογικές διαδικασίες μικρών συνδυασμών.

Θα θελήσει, ακόμα, να προσπεράσει την κριτική στο θεσμικό πλαίσιο που επιτρέπει την επιβολή πολλαπλάσιων δημοτικών τελών και φόρων σε βάρος των δημοτών και να καλύψει την ανησυχία για το ξεπούλημα δημοτικών υπηρεσιών σε ιδιώτες και τη μεταφορά αρμοδιοτήτων στους δήμους, χωρίς τους αντίστοιχους πόρους. Από το ίδιο το πρόγραμμα του συνεδρίου, προκύπτει ότι ελάχιστη ως ανύπαρκτη επιδιώκεται να είναι η συζήτηση για την αδυναμία των δήμων να προωθήσουν έργα κοινωνικού χαρακτήρα, για τη συνεχή κοροϊδία από την κυβέρνηση, που όχι μόνο παρακρατά 1,5 περίπου τρισ. από τους πόρους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά επιπρόσθετα την καλεί να λειτουργήσει με το εξευτελιστικό ποσό του 2,5% από το σύνολο του κρατικού προϋπολογισμού.

*****

Αυτό που επιδιώκεται να μείνει ως γενικό συμπέρασμα του συνεδρίου είναι ό,τι τόσο ο υπουργός Εσωτερικών, όσο και παράγοντες της ΚΕΔΚΕ έχουν δηλώσει κατά καιρούς πως υπηρετούν: Την απόλυτη προσαρμογή του θεσμού στους νόμους της αγοράς και τη συμβολή του στην πορεία της χώρας προς την ολοκλήρωση της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Σ' αυτή την κατεύθυνση έχουν ήδη ξεκαθαρίσει ότι οι δήμοι πρέπει να λειτουργούν ως επιχειρήσεις, με το λιγότερο δυνατό κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό.

Κόντρα σ' αυτήν την επιδίωξη, η κινητοποίηση που οργανώνεται σήμερα έξω από το χώρο διεξαγωγής του συνεδρίου, από αιρετούς και εργαζόμενους στην Αυτοδιοίκηση, είναι ένα ελπιδοφόρο μήνυμα. Δηλώνει πως υπάρχει διέξοδος σ' αυτές τις επιλογές. Αυτή βρίσκεται στην οργανωμένη αντίσταση των αιρετών και του λαού, στην άρνησή τους να μετατραπούν σε δεκανίκια των κυβερνητικών επιδιώξεων, και ως προς τους άμεσους στόχους, στην πάλη για ικανοποίηση της απαίτησης για τον εκδημοκρατισμό του θεσμού και απόδοση, επίσης, σημαντικού ποσοστού από το σύνολο του κρατικού προϋπολογισμού, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, που θα αυξάνει ανάλογα με τις αρμοδιότητες και τις ανάγκες.

Χριστίνα ΔΙΑΜΑΝΤΗ

Αυτό που επιδιώκεται να μείνει ως γενικό συμπέρασμα του συνεδρίου είναι η απόλυτη προσαρμογή του θεσμού στους νόμους της αγοράς και η συμβολή του στην πορεία της χώρας προς την ολοκλήρωση της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Σ' αυτή την κατεύθυνση έχουν ήδη ξεκαθαρίσει ότι οι δήμοι πρέπει να λειτουργούν ως επιχειρήσεις, με το λιγότερο δυνατό κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό


ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΣΠΥΡΙΔΑΚΗ, ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΗΣ "ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΗΣ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗΣΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ" ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Σε αδιέξοδο η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση

- Ποιες οι εκτιμήσεις της ΝΑΣ Θεσσαλονίκης για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, τρία χρόνια μετά τις εκλογές;

- H παράταξή μας δικαιώθηκε στην κριτική που έκανε για την προοπτική της ΝΑ, η οποία από όργανο στήριξης της λαϊκής πρωτοβουλίας, στήριξης της πρωτοβάθμιας ΤΑ, όργανο - μπροστάρης των λαϊκών προβλημάτων, έγινε τελικά μηχανισμός στήριξης της κυβερνητικής πολιτικής. Επίσης η εκτίμηση που κάναμε για τη ΝΑ πολύ γρήγορα άρχισε να επιβεβαιώνεται και από τη στάση και την κριτική που κάνουν οι άλλες δυνάμεις, ακόμα και η πλειοψηφία του Νομαρχιακού Συμβούλιου και ο νομάρχης, ο οποίος ζει τα αδιέξοδα και τα ασφυκτικά πλαίσια στα οποία υποχρεώνεται αλλά και επιλέγει να λειτουργεί. Να προσθέσω ότι η ΝΑ υποχρεώθηκε, από λαθεμένη αντίληψη και επιλογή της πλειοψηφίας, να μετατραπεί σε φορομπηχτικό μηχανισμό. Μόνο για το '97 και '98 επέβαλε 2,5 δισ. τέλη. Οπως πρέπει να τονίσω ότι πέρα από το ότι το νομοθετικό πλαίσιο της ΝΑ είναι ασφυκτικό και νομαρχοκεντρικό, με την πρακτική που ακολούθησε η Διοίκηση δεν προωθήθηκε στην εσωτερική λειτουργία της ΝΑ η δημοκρατική αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και λειτουργιών.

- Πώς σχολιάζετε την πολιτική που ακολούθησε το Νομαρχιακό Συμβούλιο; - Πρώτα υπήρξε ασυνέπεια λόγων και έργων. Προεκλογικά ο Νομάρχης και η παράταξή του είχαν υποσχεθεί ότι θα βρίσκονταν δίπλα στο λαό και ότι θα ακολουθούσαν μια γραμμή αγωνιστικής διεκδίκησης για την επίλυση των προβλημάτων. Στην πράξη "σήκωναν τα χέρια" μπροστά στα οξυμένα προβλήματα και αδιαφορούσαν. Βέβαια δεν είχε η Νομαρχία τη δυνατότητα λόγω και των ελάχιστων πόρων που είχε διαθέσει η κυβέρνηση, να στηρίξει την πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση. Ωστόσο, από την πλευρά της η διοίκηση δεν έκανε έστω και ένα βήμα για να διεκδικήσει αγωνιστικά τα ποσά που χρειάζονται.

Δεύτερο δεν ενημέρωσε την κοινή γνώμη σε σχέση με τις δυσκολίες τις οποίες αντιμετώπιζε από την πολιτική της κυβέρνησης, ούτε συντόνισε τα βήματά της με την πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση, σε μία αγωνιστική διεκδικητική κατεύθυνση. Και ένα τρίτο που θα ήθελα να προσθέσω είναι ότι περιορίστηκε σε έναν αυστηρά διαχειριστικό ρόλο, με τα προγράμματα που προωθεί η ΕΕ και τα οποία σε τελευταία ανάλυση έχουν κύριο στόχο την εξυπηρέτηση των ευρωπαϊκών μονοπωλίων και τη διανομή των διαφόρων κονδυλίων.

- Ποια η δράση της ΝΑΣ - Θ στα τρία αυτά χρόνια;

- Εκτός από μια σειρά προτάσεων σχετικά με την ανάπτυξη και αναβάθμιση του νομού, παλέψαμε για τη δημοκρατική λειτουργία και οργάνωση της ΝΑ, τη στηρίξαμε σαν θεσμό, χωρίς παραταξιακή ή κομματική ιδιοτέλεια και βρεθήκαμε δίπλα στην πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση, ιδιαίτερα στους αγώνες των κοινοτήτων κατά του "Καποδίστρια". Ημασταν παρόντες σε όλους τους αγώνες του λαού. Ξέρουμε όμως ότι η ΝΑ μπλέκεται μέσα στα γρανάζια της κυβερνητικής πολιτικής και των σχεδιασμών για την επιβολή της. Επομένως βρίσκεται σε αδιέξοδο. Χρειάζεται λοιπόν αντίσταση σ' αυτή την πολιτική και στα ασφυκτικά πλαίσια που την επιβάλλουν, να συντονιστούν αγώνες με την Αβάθμια Αυτοδιοίκηση και να ανατραπεί ο νόμος για τις συνενώσεις που επέβαλε αυταρχικά η κυβέρνηση, όπως και να αρχίσει μία καμπάνια ενημέρωσης για την κατάσταση και τις δυσκολίες που έχει να αντιμετωπίσει η ΝΑ. Γενικά χρειάζεται να ενεργοποιηθεί μία συντονισμένη πάλη για να ανατραπούν οι σημερινοί συσχετισμοί και να ανοίξει ένας άλλος δρόμος της πραγματικής Αυτοδιοίκησης, της Δημοκρατικής Αποκέντρωσης και της Περιφερειακής Ανάπτυξης.

Α. Ν.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ