ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 20 Νοέμβρη 1997
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΛΕΓΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
Με.. διπλά βιβλία ο προϋπολογισμός

Ψεύτικοι οι προϋπολογισμοί που καταθέτουν οι κυβερνήσεις στη Βουλή. Οργιο ρεμούλας και σκανδάλων με τις δημόσιες δαπάνες

Το μέγα θέμα των κυβερνητικών αλχημειών στην κατάρτιση του κρατικού προϋπολογισμού επαναφέρει το Ελεγκτικό Συνέδριο του κράτους, με αφορμή την ολοκλήρωση της εξέτασης του προϋπολογισμού του 1996. Στην πραγματικότητα, όπως οι κοινοί φοροφυγάδες, το δημόσιο, με ευθύνη των εκάστοτε κυβερνώντων, τηρεί διπλά βιβλία, γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι άλλα κονδύλια παρουσιάζονται στον επίσημο προϋπολογισμό και εντελώς διαφορετικά ποσά διαχειρίζεται το υπουργείο Οικονομικών. Οπως αποκαλύπτει η σχετική έκθεση που παραδόθηκε χτες στον πρόεδρο της Βουλής, οι κυβερνήσεις αφήνουν εκτός κονδυλίων προϋπολογισμού ένα σημαντικό ποσό, που για το 1996 φτάνει τα 6 τρισεκατομμύρια δραχμές! Τα κονδύλια αυτά στο σύνολό τους σχεδόν αφορούν τα έσοδα και τις δαπάνες που είχε το δημόσιο τη συγκεκριμένη χρονιά για πωλήσεις και εξοφλήσεις εντόκων γραμματίων του δημοσίου, τα ποσά των οποίων δεν εμφανίζονται στους προϋπολογισμούς που ψηφίζει η Βουλή. Το αποτέλεσμα μια τέτοιας κατάρτισης του προϋπολογισμού είναι τα κρατικά έσοδα του 1996 να παρουσιάζουν υπερκάλυψη 46,9% και από 12,79 τρισ. δρχ. που προϋπολογίζονταν τελικά εισπράχθηκαν 18,79 τρισεκατομμύρια. Αντίστοιχη υπέρβαση κατά 46,9% υπήρχε και στις δαπάνες.

Με έναν τέτοιο τρόπο κατάρτισης του προϋπολογισμού, από τον οποίο απουσιάζει σχεδόν το 50% από το ετήσιο "πάρε - δώσε" του δημοσίου, είναι φανερό πως η Βουλή κάθε φορά εγκρίνει στην ουσία πλασματικούς προϋπολογισμούς. Για να γίνει μάλιστα αντιληπτό το μέγεθος της πλασματικότητάς τους και το τι ακριβώς σημαίνει αυτό, είναι αρκετό ν' αναφέρει κανείς ότι η εικόνα του προϋπολογισμού αλλοιώνεται τόσο, που στην πραγματικότητα δεν ισχύει ούτε ένα ποσοστό συμμετοχής των ειδικών δαπανών στο γενικό προϋπολογισμό του κράτους. Ετσι, για παράδειγμα στις προϋπολογιζόμενες δαπάνες που η Βουλή είχε ψηφίσει το '96, οι δαπάνες για την Παιδεία υπολογίζονταν στο 6,5%, ενώ με βάση τον πραγματικό προϋπολογισμό οι δαπάνες αυτές είναι μόλις 4,5%!

Θέμα βέβαια υπάρχει ακόμα και με τα λεγόμενα διαχειριστικά όρια που έχει η εκάστοτε κυβέρνηση, ώστε να... αξιοποιεί αυτά τα εκτός προϋπολογισμού κονδύλια. Με δυο λόγια ποιος, με ποιον τρόπο και - κυρίως - για λογαριασμό ποιανού διαχειρίζεται - και μάλιστα εκτός προϋπολογισμού που σε τελευταία ανάλυση αποτελεί νόμο του κράτους - όλα αυτά τα κονδύλια που, όπως σημειώνεται και παραπάνω, για το 1996 ήταν περίπου 6 τρισεκατομμύρια δραχμές!

Κατά τ' άλλα το Ελεγκτικό Συνέδριο επισημαίνει εκατοντάδες περιπτώσεις μη κανονικών πληρωμών του δημοσίου όπως στις δαπάνες προμηθειών, στις δαπάνες μη νόμιμων πληρωμών για οδοιπορικά έξοδα, πλημμελής προγραμματισμός και μεγάλες υπερβάσεις κατά την εκτέλεση δημοσίων έργων, καθυστερήσεις στις παραδόσεις των δημοσίων έργων κλπ. Ενδεικτικό της ρεμούλας και των τεράστιων σκανδάλων που γίνονται σε όλο το φάσμα των δημοσίων έργων είναι και τα περιβόητα ποσοστά εκπτώσεων κατά τις διάφορες δημοπρασίες, όπου το ποσοστό των εκπτώσεων από τους εργολάβους που "χτυπούσαν" τα έργα έφτασαν μέχρι και το 78% της αρχικής προσφοράς.

ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ
Ενισχύσεις σε εφοπλιστές και Ταβουλάρη εξετάζει η κυβέρνηση

Τρομερή ευθύνη για την κατάντια του ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα φέρουν όλες οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις, οι οποίες δεν έκαναν καμιά προσπάθεια εκσυγχρονισμού, αλλά απλώς περιορίστηκαν να ρίχνουν όλα τα βάρη στους εργαζόμενους. Εάν αξιοποιούσαν τις δυνατότητες που είχαν, δε θα χρειαζόταν καν να προχωρήσουν σε ιδιωτικοποιήσεις. Αυτό ομολογεί τώρα και προφανώς για δικούς του λόγους ο άνθρωπος που έχει βάλει στο χέρι δύο ναυπηγεία και επιδιώκει να ελέγξει σήμερα ολόκληρο το ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα της χώρας. Την ίδια στιγμή - η άλλη όψη του νομίσματος - απαιτεί επιδοτήσεις και ενισχύσεις στα ναυπηγεία αλλά και στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, προσβλέποντας στην ενίσχυση της θέσης του και σε αύξηση κερδών, ενώ βάλλει ευθέως κατά του κρατικού, κατά το ήμισυ, Ναυπηγείου Σκαραμαγκά, κατηγορώντας το για επενδύσεις που δεν έχουν μέλλον και επιχειρώντας με τον τρόπο αυτό είτε να δικαιολογήσει από τώρα τη μελλοντική αποτυχία του, είτε να επιτύχει προκαταβολικά τον παροπλισμό του, προς χάριν των δικών του δραστηριοτήτων. Τα σχέδια του ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Νεωρίου και Ελευσίνας φαίνεται ότι η κυβέρνηση είναι έτοιμη να τα προωθήσει με τον καλύτερο τρόπο. Οπως ανακοίνωσε ο ίδιος χτες, ήδη η κυβέρνηση εξετάζει τη θεσμοθέτηση ενός χρηματοοικονομικού πλαισίου στήριξης των ναυπηγείων, το οποίο θα προβλέπει την ενίσχυση των εφοπλιστών σε ποσοστό μέχρι και 20% ως κίνητρο για τη ναυπήγηση των πλοίων τους στα ελληνικά ναυπηγεία, αλλά και των ίδιων των ναυπηγείων στα πλαίσια και της παράτασης της εφαρμογής της έβδομης κοινοτικής Οδηγίας περί ενισχύσεων για ένα ακόμη χρόνο. Τα τρία συναρμόδια υπουργεία έχουν ήδη εκπονήσει μελέτη για τη ναυπήγηση πλοίων ύψους 1 τρισ. δρχ. με επιδοτήσεις προς την κατεύθυνση που αναφέρθηκε παραπάνω. Στόχος του ομίλου Ταβουλάρη είναι να εξασφαλίσει για λογαριασμό του το μεγαλύτερο κομμάτι αυτής της "πίτας", καθώς δε φοβάται να πει ότι ο Σκαραμαγκάς με τον τρόπο που λειτουργεί δεν είναι σοβαρός ανταγωνιστής, ενώ δεν αποποιείται άμεσα το ενδιαφέρον του για την εξαγορά και των Ναυπηγείων Αυλίδας, που η ΕΤΒΑ αναμένεται να βγάλει στο "σφυρί" σύντομα. Γίνεται φανερό ότι κάθε μέτρο που στο εξής η κυβέρνηση θα παρουσιάσει ως ενίσχυση της ναυπηγικής βιομηχανίας, ουσιαστικά, θα αναφέρεται σε ενίσχυση των συμφερόντων Ταβουλάρη και του εφοπλιστικού κεφαλαίου.

Στα σχέδιά του είναι επίσης και τα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, ύψους εκατοντάδων δισ. δρχ., για τα οποία, όπως είπε, θα δώσει "σκληρή μάχη" για να πάρει το μερίδιο που του ανήκει, ενώ παράλληλα διαπραγματεύεται και με τον ΟΣΕ για την εξασφάλιση επιπλέον παραγγελιών. Εχει επίσης εξασφαλίσει παραγγελία για την κατασκευή ειδικών βάσεων για ραντάρ από τη γαλλική εταιρία ΑΕΡΟΣΠΕΣΙΑΛ, που αποτελεί βασικό προμηθευτή του υπουργείου Εθνικής Αμυνας σε οπλικά συστήματα.

ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ 1998
Στο στόχαστρο οι μοτοσικλέτες

Από 1η Δεκέμβρη 1997 μέχρι 31 Γενάρη 1998 θα χορηγείται το Ειδικό Σήμα Τελών Κυκλοφορίας 1998, σύμφωνα με εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών

Μέχρι και πενταπλάσια τέλη κυκλοφορίας θα κληθούν να πληρώσουν φέτος οι ιδιοκτήτες εκατοντάδων χιλιάδων μοτοσικλετών και ΙΧ μέχρι 785 κυβικά. Κι αυτό γιατί τώρα τίθεται σε εφαρμογή η απόφαση της κυβέρνησης να καταργήσει, στα πλαισία της φορολεηλασίας που έχει εξαπολύσει, την απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας που ίσχυε μέχρι τώρα και για τα οχήματα από 51 έως 785 κυβικά. Τα τέλη κυκλοφορίας, όπως προκύπτει εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών σχετικά με τον τρόπο διάθεσης του Ειδικού Σήματος Τελών Κυκλοφορίας του 1998, που αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα τις επόμενες μέρες, θα πληρωθούν από την 1η Δεκέμβρη 1997 έως τις 31 Γενάρη 1998. Τα ειδικά σήματα θα χορηγούνται από τα υποκαταστήματα των Τραπεζών Αγροτική, Εθνική, Ιονική και Alpha Πίστεως.

Τα σήματα διακρίνονται φέτος σε 7 κατηγορίες, αντί 5 που ήταν πέρσι, αφού δημιουργήθηκαν δύο νέες κατηγορίες μετά την κατάργηση της απαλλαγής που ίσχυε για οχήματα (μοτοσικλέτες) από 51 μέχρι 785 κυβικά. Οι τελευταίοι πλήρωσαν πέρσι 2.000 δρχ. για την προμήθεια του σήματος, ενώ φέτος θα κληθούν να καταβάλουν ποσά αυξημένα από 100% μέχρι και 400%! Ειδικότερα, οι κατηγορίες είναι οι εξής:

  • 2.000 δραχμές, για τα απαλλασσόμενα από τα τέλη κυκλοφορίας οχήματα (μέχρι 50 κυβικά).
  • 4.000 δραχμές, για οχήματα κυλινδρισμού, κινητήρα από 51 μέχρι 300 κυβικά εκατοστά, έναντι 2.000 δρχ. που ήταν πριν (καθώς και η παραπάνω κατηγορία απαλλασσόταν από τέλη κυκλοφορίας). Δηλαδή οι κάτοχοι οχημάτων αυτής της κατηγορίας θα κληθούν φέτος να πληρώσουν διπλάσια τιμή σε σχέση με πέρσι για την προμήθεια του ειδικού σήματος.
  • 10.000 δραχμές, για οχήματα από 301 μέχρι 785 κυβικά (3-5 φορολογήσιμοι ίπποι), έναντι 2.000 δρχ. που πλήρωναν πέρσι (καθώς απαλλάσσονταν από τέλη κυκλοφορίας). Πρόκειται δηλαδή για αύξηση της αξίας κατά 400%.
  • 25.000 δραχμές για οχήματα από 786 μέχρι 1.357 κυβικά (6-9 ίπποι).
  • 45.000 δραχμές, για οχήματα από 1.358 μέχρι 1.928 κυβικά (10-13 ίπποι).
  • 100.000 δραχμές, για οχήματα από 1.929 μέχρι 2.357 κυβικά (14-16 ίπποι).
  • 130.000 δραχμές, για οχήματα από 2.358 κυβικά και πάνω (17 ίπποι και πάνω).

Ας σημειωθεί ότι οι κάτοχοι των παραπάνω οχημάτων θα πρέπει να προμηθευτούν το Ειδικό Σήμα Τελών Κυκλοφορίας το αργότερο μέχρι τις 31 Γενάρη 1997, καθώς μετά την παρέλευση της ημερομηνίας αυτής (στην περίπτωση που δε δοθεί παράταση) το σήμα θα χορηγείται με πρόστιμο και θα αφαιρούνται οι πινακίδες από τα οχήματα που θα κυκλοφορούν χωρίς αυτό. Στις περιπτώσεις εκπρόθεσμης καταβολής των τελών κυκλοφορίας και προμήθειας του ειδικού σήματος, τα πρόστιμα θα είναι ίσα με τα ποσά των τελών που αντιστοιχούν στον κυβισμό του οχήματος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ