ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 24 Δεκέμβρη 1997
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
Μποναμάς στους μεγαλοεπιχειρηματίες

Δόθηκε στη δημοσιότητα το σχέδιο του.. νέου αναπτυξιακού νόμου

Σε πλήρη συνεργασία με το ΣΕΒ και τις άλλες οργανώσεις των μεγαλοεπιχειρηματιών και στα πλαίσια των διεργασιών για το ξαναμοίρασμα της πίτας ανάμεσα στις διάφορες ομάδες του μεγάλου κεφαλαίου καταρτίστηκε και δόθηκε χτες στη δημοσιότητα το λεγόμενο αναπτυξιακό νομοσχέδιο.

Με το σχέδιο νόμου, διατηρούνται τα περισσότερα κίνητρα σε "καυτό χρήμα" για όλες τις επιχειρήσεις με χρόνο λειτουργίας μέχρι 5 χρόνια, καθιερώνονται"παράθυρα" για παρόμοιες χρηματοδοτήσεις και των παλαιότερων επιχειρήσεων. Παράλληλα καθιερώνονται μια σειρά νέα προνόμια που αφορούν φορολογικές ελαφρύνσεις μέχρι και 100% για ορισμένες περιπτώσεις καθώς και επιχορηγήσεις και επιδοτήσεις των τόκων για επιχειρηματικά δάνεια μέχρι και 40%!

Σύμφωνα με τις δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Παπαντωνίου, το νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή τον επόμενο Φλεβάρη και προβλέπει:

  • Για τις επιχειρήσεις που λειτουργούν περισσότερο από πέντε χρόνια, αντικαθιστά την επιχορήγηση κεφαλαίου, με επιδότηση επιτοκίου και φορολογικές απαλλαγές. Η επιχορήγηση κεφαλαίου διατηρείται για νέες επιχειρήσεις και για ειδικές μορφές επενδύσεων (προστασία περιβάλλοντος, προηγμένης τεχνολογίας κλπ. ).
  • Θέτει ως ανώτατη επιχορήγηση το 40% του κόστους της επένδυσης στη Θράκη και στις παραμεθόριες περιοχές (περιοχή Δ), 30% στις περιοχές με υψηλή ανεργία (περιοχή Γ) και 15% στην υπόλοιπη χώρα (περιοχή Β), πλην Αττικής και Θεσσαλονίκης (περιοχή Α).

Ωστόσο, στις επιμέρους διατάξεις του το νομοσχέδιο αφήνει τεράστια "παράθυρα" που ανατρέπουν την παραπάνω υποτιθέμενη αντικατάσταση της άμεσης επιχορήγησης με επιδότηση και φορολογικές απαλλαγές.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου οι ενισχύσεις που παρέχονται στους νέους φορείς εναλλακτικά έχουν ως εξής:

  • Το ποσοστό της επιχορήγησης επί της δαπάνης που ενισχύεται φτάνει μέχρι και 40% και συγκεκριμένα ανέρχεται σε 40% για την περιοχή Δ, 30% για την περιοχή Γ και 15% για την περιοχή Β. Τα ίδια ποσοστά (40%, 30% και 15%) ισχύουν και στην επιδότηση των τόκων των επενδυτικών δανείων της ενισχυόμενης επένδυσης καθώς στην επιδότηση της χρηματοδοτικής μίσθωσης.
  • Τα ποσοστά της φορολογικής απαλλαγής (αφορολόγητα αποθεματικά) επί της αξίας της ενισχυόμενης επένδυσης ή και επί του συνολικού μισθώματος της χρηματοδοτικής μίσθωσης εξοπλισμού, φτάνουν μέχρι και 100%! Συγκεκριμένα, το ποσοστό ανέρχεται σε 100% για την περιοχή Δ, 70% για την περιοχή Γ και 40% για την περιοχή Β.

Στα ίδια ποσοστά ανέρχονται και οι ενισχύσεις που παρέχονται στους παλαιούς φορείς ανάλογα με την περιοχή στην οποία εντάσσονται (Δ, Γ, Β) τόσο σε ό,τι αφορά το ποσοστό επιδότησης των τόκων των επενδυτικών δανείων(40%, 30% και 15% αντίστοιχα) όσο και στις φορολογικές απαλλαγές (100%, 70% και 40% αντίστοιχα).

Οι... εξαιρέσεις

Από τους παραπάνω γενικούς κανόνες παροχής των ενισχύσεων ο νόμος προβλέπει μια σειρά εξαιρέσεων οι οποίες αντιμετωπίζονται διαφορετικά (με μικρότερα ποσοστά επιδότησης, επιχορήγησης ή φορολογικής απαλλαγής). Τέτοιες περιπτώσεις αποτελούν επενδύσεις ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, συνεδριακών κέντρων κλπ.

Επίσης, παρέχονται σημαντικές ενισχύσεις για την πραγματοποίηση μιας σειράς επενδύσεων που αποκαλούνται από το νόμο ως "ειδικές μορφές επενδύσεων". Αυτές αφορούν - όπως περιγράφονται από το νομοσχέδιο - στην παραγωγή προϊόντων εξαιρετικά προηγμένης τεχνολογίας, στην προστασία του περιβάλλοντος, στην αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, στην ίδρυση, επέκταση και εκσυγχρονισμό εργαστηρίων εφαρμοσμένης βιομηχανικής ή ενεργειακής ή μεταλλευτικής κλπ. έρευνας, εφόσον οι επενδύσεις πραγματοποιούνται από τις μεταποιητικές επιχειρήσεις, από τις επιχειρήσεις παραγωγής ενέργειας και παραγωγής ηλεκτρισμού κλπ. Για τις περιπτώσεις αυτές παρέχονται ενισχύσεις που έχουν ως εξής (και οι οποίες αφορούν εδώ και την περιοχή Α):

  • Αμεση επιχορήγηση, επιδότηση τόκων και επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης σε ποσοστά που ανέρχονται μέχρι 40% (40% περιοχή Δ και Γ, 30% περιοχή Β, 25% περιοχή Α)

ή εναλλακτικά

  • Φορολογική απαλλαγή (αφορολόγητο αποθεματικό) σε ποσοστά μέχρι 100% (100% για περιοχή Δ και Γ, 70% για περιοχή Β και 80% για περιοχή Α) και επιδότηση τόκων σε ποσοστά μέχρι 40% (40% για περιοχή Δ και Γ, 30% για περιοχή Β και 25% για περιοχή Α).

Ανάλογες ευνοϊκές ρυθμίσεις που σχετίζονται με επιχορηγήσεις και επιδότηση τόκων κατά 40% ή φορολογική απαλλαγή κατά 100% προβλέπονται σε επενδύσεις για παραγωγή ηλεκτρισμού από ήπιες μορφές ενέργειας (αιολική, ηλιακή κλπ. ) που πραγματοποιούνται μεταξύ άλλων και από τις επιχειρήσεις παραγωγής ενέργειας. Οι ενισχύσεις και στην περίπτωση αυτή παρέχονται σε όλες τις περιοχές περιλαμβανομένης και της Α.

  • Επίσης, για επενδύσεις ή και προγράμματα χρηματοδοτικής μίσθωσης εξοπλισμού των κέντρων κοινής επιχειρηματικής δράσης και των εταιριών διεθνούς εμπορίου παρέχονται τα εξής ποσοστά ενισχύσεων: Επιχορήγηση, επιδότηση τόκων και επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης σε ποσοστό 30% για όλες τις περιοχές της χώρας, ενώ για την αλλοδαπή το αντίστοιχο ποσοστό είναι 25%.
  • Για επενδύσεις εμπορικών επιχειρήσεων ανεξάρτητα από το αντικείμενο εργασιών τους, προβλέπεται ποσοστό φορολογικής απαλλαγής κατά 50% για όλες τις περιοχές της χώρας.

Προϋποθέσεις, περιορισμοί και όροι για την εφαρμογή των ενισχύσεων.

Στο συγκεκριμένο άρθρο του νομοσχεδίου γίνεται αναφορά μεταξύ άλλων στο ελάχιστο ύψος επένδυσης που απαιτείται προκειμένου να ενταχθεί στο ευνοϊκό καθεστώς. Το κατά περίπτωση ελάχιστο ύψος καθορίζεται ως εξής:

  • Για τις επενδύσεις ή και προγράμματα χρηματοδοτικής μίσθωσης εξοπλισμού για ίδρυση ή επέκταση βιοτεχνικών μονάδων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων 45 εκατ. δραχμές πλην εκείνων που πραγματοποιούνται στα νησιά του Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, τις Σποράδες και στα νησιά Θάσο και Σαμοθράκη, για τις οποίες το ελάχιστο ύψος ορίζεται σε 25 εκατ. δρχ. Για τις επενδύσεις εκσυγχρονισμού των παραπάνω μονάδων 10 εκατ. δρχ.
  • Για τις επενδύσεις και λοιπές δαπάνες των μεταποιητικών επιχειρήσεων (όταν πρόκειται για δαπάνες μελετών, αγορές καινούριου σύγχρονου εξοπλισμού, εγκατάστασης και λειτουργίας των αναγκαίων υποδομών και διαδικασιών κλπ. ) 25 εκατ. δρχ.

Επίσης το ίδιο νομοσχέδιο που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα:

  • Ορίζει τα 15 εκατ. δρχ. ως οροφή καταβαλλόμενης επιχορήγησης ανά δημιουργούμενη νέα μόνιμη θέση εργασίας (με εξαίρεση ειδικές μορφές επενδύσεων).
  • Παρέχει, μέσω Προεδρικών Διαταγμάτων, τη δυνατότητα προκήρυξης ειδικών καθεστώτων ενίσχυσης για την επίτευξη συγκεκριμένων κλαδικών ή περιφερειακών στόχων.
  • Επιτρέπει τη συνεχή δυνατότητα υποβολής επενδυτικών σχέσεων από 1 Γενάρη έως 15 Σεπτέμβρη κάθε χρόνο και θέτει τους τρεις μήνες ως ανώτατο όριο για την αξιολόγηση του σχεδίου από τις αρμόδιες αρχές.
  • Εισάγει την υποχρεωτική βαθμολόγηση των επενδυτικών προτάσεων από τις Γνωμοδοτικές Επιτροπές, βάσει αναλυτικών και κατάλληλα προσαρμοσμένων κριτηρίων, πέραν των βασικών κριτηρίων βιωσιμότητας.
  • Αξιοποιεί την τραπεζική αξιολόγηση για χορήγηση επενδυτικού δανείου και τις πάγιες ελεγκτικές διαδικασίες των ΔΟΥ για τις φορολογικές απαλλαγές.
Αυτοί δικαιούνται τις επιχορηγήσεις

Ολο το φάσμα των επιχειρηματιών αφορούν τελικά οι διατάξεις του λεγόμενου αναπτυξιακού νομοσχεδίου. Σύμφωνα με το σχετικό κείμενο στις διατάξεις των κινήτρων υπάγονται οι παρακάτω επιχειρήσεις:

  • Οι μεταποιητικές επιχειρήσεις.
  • Επιχειρήσεις που παράγουν ενέργεια, σε μορφή θερμού νερού, ατμού, ή παράγουν στερεά καύσιμα από βιομάζα, επιχειρήσεις συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας ή επιχειρήσεις παραγωγής ηλεκτρισμού από ήπιες μορφές ενέργειας και ειδικότερα την αιολική, την ηλιακή, την υδροηλεκτρική, τη γεωθερμική και τη βιομάζα. Επιχειρήσεις παραγωγής βιομάζας από φυτά, με σκοπό τη χρήση της ως πρώτης ύλης για την παραγωγή ενέργειας.
  • Επιχειρήσεις (εργαστήρια) εφαρμοσμένης βιομηχανικής, ενεργειακής, μεταλλευτικής, γεωργικής, κτηνοτροφικής και ιχθυοκαλλιεργητικής έρευνας. Επίσης, επιχειρήσεις ανάπτυξης τεχνολογιών και βιομηχανικών σχεδίων.
  • Επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών εξαιρετικά προηγμένης τεχνολογίας, εφόσον οι επιχειρήσεις αυτές ανήκουν στους τομείς πληροφορικής, τουρισμού, έρευνας καθώς και τεχνολογικής υποστήριξης βιοτεχνικών και βιομηχανικών δραστηριοτήτων.
  • Επιχειρήσεις ανάπτυξης λογισμικού.
  • Μεταλλευτικές επιχειρήσεις.
  • Επιχειρήσεις εξόρυξης, επεξεργασίας και εν γένει αξιοποίησης βιομηχανικών ορυκτών. Επιχειρήσεις λατόμευσης μαρμάρων υπό την προϋπόθεση ότι διαθέτουν εξοπλισμό κοπής και επεξεργασίας.
  • Οι γεωργικές επιχειρήσεις θερμοκηπιακού τύπου, οι κτηνοτροφικές επιχειρήσεις εσταβλισμένου ή ημιεσταβλισμένου τύπου και οι αλιευτικές επιχειρήσεις (υδατοκαλλιέργειες) σύγχρονης τεχνολογίας, όπως καθορίζονται με κοινή απόφαση των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Γεωργίας.
  • Αγροτικοί ή αγροτοβιομηχανικοί συνεταιρισμοί που πραγματοποιούν επενδύσεις σε μηχανικά μέσα σποράς, καλλιέργειας και συγκομιδής αγροτικών προϊόντων.
  • Επιχειρήσεις που για ίδιο λογαριασμό ή για λογαριασμό τρίτων, τυποποιούν, συσκευάζουν ή και συντηρούν γεωργικά ή κτηνοτροφικά προϊόντα ή προϊόντα αλιείας και ιχθυοτροφίας.
  • Επιχειρήσεις ΟΤΑ ή Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης ή συνεταιρισμοί που πραγματοποιούν επενδύσεις για την ανέγερση και εκμετάλλευση βιοτεχνικών κέντρων και κτιρίων στις ειδικές βιοτεχνικές και βιομηχανικές ζώνες που καθορίζονται στο πλαίσιο του πολεοδομικού και χωροταξιακού σχεδιασμού, καθώς και χώρων κοινωνικών και πολιτιστικών λειτουργιών, κεντρικών αγορών και σφαγείων. Επίσης επενδύσεις των ως άνω φορέων για τη μετασκευή και διαμόρφωση παλαιών βιομηχανοστασίων και λοιπών εγκαταστάσεων ομοίως για χώρους κοινωνικών και πολιτιστικών λειτουργιών, κεντρικών αγορών και σφαγείων.
  • Επιχειρήσεις εκμετάλλευσης δημοσίας χρήσεως σταθμών αυτοκινήτων χωρητικότητας τουλάχιστον ογδόντα (80) θέσεων, μόνο για την ίδρυση των σταθμών αυτών.
  • Επιχειρήσεις υγρών καυσίμων και υγραερίων, εφόσον πραγματοποιούν επενδύσεις για τη δημιουργία εγκαταστάσεων αποθήκευσης ή για την προμήθεια εξοπλισμού μεταφοράς υγρών καυσίμων και υγραερίων σε νησιά.
  • Επιχειρήσεις εκμετάλλευσης μέσων μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων, σε απομονωμένες, δυσπρόσιτες και απομακρυσμένες από τον κεντρικό κορμό της χώρας περιοχές, που ορίζονται με απόφαση των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Εμπορικής Ναυτιλίας.
  • Κέντρα κοινής επιχειρηματικής δράσης που μπορούν να ιδρύονται από τρεις(3) τουλάχιστον επιχειρήσεις του μεταποιητικού τομέα που απασχολούν η καθεμιά μέχρι 120 εργαζομένους και από μία τουλάχιστον εμπορική επιχείρηση ή επιχείρηση του τομέα μεταφορών ή λοιπών υπηρεσιών. Στα κέντρα αυτά μπορούν να συμμετέχουν ΑΕΙ ή Ερευνητικά Κέντρα.
  • Εταιρίες Διεθνούς Εμπορίου που ιδρύονται ή λειτουργούν ως ανώνυμες εταιρίες υπό την προϋπόθεση ότι αποκλειστικός σκοπός τους είναι η διενέργεια οικονομικών - εμπορικών δραστηριοτήτων διεθνούς εμπορίου και το μετοχικό τους κεφάλαιο ανέρχεται στο ποσό των τριακοσίων (300) εκατ. δρχ. τουλάχιστον, ολοσχερώς καταβεβλημένο.
  • Εμπορικές επιχειρήσεις ανεξάρτητα από το αντικείμενο εργασιών τους.
  • Κέντρα αποθεραπείας και αποκατάστασης, όπως αυτά καθορίζονται με το αρ.10 του Ν.2072/92 και επιχειρήσεις με αντικείμενο την παροχή στέγης αυτόνομης διαβίωσης, σε άτομα με ειδικές ανάγκες, σύμφωνα με το αρ.30 του ίδιου νόμου.
  • Ιερές μονές για την ανέγερση, και εκσυγχρονισμό ξενώνων ή για τη μετατροπή κτιρίων τους σε ξενώνες καθώς και για την ανέγερση, επέκταση, εκσυγχρονισμό ή μετατροπή κτιρίων τους σε χώρους κοινωνικών και πολιτιστικών λειτουργιών.
  • Οι γεωργικές επιχειρήσεις θερμοκηπιακού τύπου, οι κτηνοτροφικές επιχειρήσεις εσταβλισμένου ή ημιεσταβλισμένου τύπου και οι αλιευτικές επιχειρήσεις (υδατοκαλλιέργειες) σύγχρονης τεχνολογίας.
Ολοι θεωρούνται... νέοι

Σκέτη κοροϊδία είναι η κυβερνητική αναφορά ότι οικονομικά κίνητρα δε θα δικαιούνται οι ήδη υπάρχουσες αλλά μόνο οι νέες επιχειρήσεις. Για του λόγου το αληθές, ιδού η σχετική διατύπωση του νομοσχεδίου, για το ποιοι επιχειρηματίες νοούνται νέοι:

"Ως τέτοιοι νοούνται οι νεοϊδρυόμενοι καθώς και εκείνοι για τους οποίους μέχρι την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για εφαρμογή των ενισχύσεων του παρόντος, δεν έχει παρέλθει 5ετία από τη σύστασή τους ή την έναρξη επιτηδεύματος προκειμένου για ατομικές επιχειρήσεις. Εταιρίες που προήλθαν από μετατροπή άλλης εταιρίας ή ατομικής επιχείρησης ή από συγχώνευση εταιριών ή και ατομικών επιχειρήσεων ή εκείνες που απορρόφησαν άλλη εταιρία ή ατομική επιχείρηση ή κλάδο άλλης καθώς και εκείνες που απορροφήθηκαν από άλλη εταιρία, δε νοούνται ως νέοι φορείς, εφόσον οι παραπάνω πράξεις περιλαμβάνουν εταιρία ή ατομική επιχείρηση που αποτελεί παλαιό φορέα σύμφωνα με τα οριζόμενα στο επόμενο εδάφιο".

Αυτά και μόνο καθιστούν σαφές ότι όλοι οι εκπρόσωποι του κεφαλαίου μπορούν, ανά πάσα στιγμή, να εμφανίσουν τις εταιρίες τους ως νέες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ