ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 3 Γενάρη 1998
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΔΥΣΤΟΣ
Από το 1993 ήξεραν ότι είναι πλωτό φέρετρο!

Νέες συγκλονιστικές αποκαλύψεις κάνει στο "Ρ" ο τεχνικός σύμβουλος των οικογενειών των θυμάτων Ι. Αγγελάκης. Εγγραφο της ίδιας της ΑΓΕΤ, αποκαλύπτει ότι από το 1993 ήταν γνωστή στην ίδια και στον Ελληνικό Νηογνώμονα η ύπαρξη ρωγμών στα εσωτερικά τοιχώματα του πλοίου! Σοβαρές αιχμές και για τις συνθήκες βύθισης του πλοίου εφτά μέρες μετά την ανατροπή του

Η πλοιοκτήτρια εταιρία ΑΓΕΤ - ΗΡΑΚΛΗΣ και ο Ελληνικός Νηογνώμονας γνώριζαν από το 1993 (!) ότι το μοιραίο τσιμεντάδικο ΔΥΣΤΟΣ είχε ρωγμές στις εσωτερικές του φραχτές (εσωτερικά τοιχώματα) και ότι η περίπτωση ναυαγίου ήταν απλά θέμα χρόνου!Τον Απρίλη του 1993 η πλοιοκτήτρια εταιρία είχε συντάξει μελέτη για την κατάσταση των νέων κατασκευών του πλοίου που έγιναν το 1985 - όταν αυτό μετασκευάστηκε - και ανέφερε ότι υπήρχαν "κρακς" (ρωγμές) στις φραχτές. Ο Ελληνικός Νηογνώμονας ενημερώθηκε τον ίδιο μήνα για την επικινδυνότητα του πλοίου και όμως δεν ανέστειλε ούτε μια φορά την κλάση του, προκειμένου να γίνουν πρώτα οι ανάλογες επισκευαστικές εργασίες από την πλοιοκτήτρια εταιρία! Συνέχισε ακάθεκτος να εκδίδει πιστοποιητικά αξιοπλοϊας γνωρίζοντας, ότι το ΔΥΣΤΟΣ ήταν ένα πλωτό φέρετρο!

Τα νέα στοιχεία που φωτίζουν παραπέρα το έγκλημα που συντελέστηκε, τα φέρνει στο φως ο Ιωάννης Αγγελάκης,τεχνικός σύμβουλος των οικογενειών των πνιγμένων με χτεσινές δηλώσεις του στο "Ρ", αφήνοντας ταυτόχρονα σοβαρές αιχμές για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες βυθίστηκε το πλοίο εφτά μέρες μετά την ανατροπή του στα ανοιχτά της Κύμης...

Τα νέα αυτά στοιχεία έρχονται να συμπληρωθούν στην απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά,το οποίο την περασμένη Τετάρτη 31 Δεκέμβρη αποφάσισε να κάνει δεχτή την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσαν οι οικογένειες 3 πνιγμένων εναντίον της ΑΓΕΤ-ΗΡΑΚΛΗΣ. Το δικαστήριο δέχτηκε ότι υπεύθυνη για το ναυάγιο του ΔΥΣΤΟΣ είναι η ΑΝΕ - ΗΡΑΚΛΗΣ (θυγατρική της ΑΓΕΤ) και την υποχρεώνει να καταβάλει ως αποζημίωση συνολικά 322 εκατομ. δραχμές!

Ο Ι. Αγγελάκης δήλωσε σχετικά χτες στο "Ρ": "Εχω στα χέρια μου τα έγγραφα που αποδεικνύουν ότι η πλοιοκτήτρια εταιρία και ο Ελληνικός Νηογνώμονας ήξεραν ότι το πλοίο είχε ρωγμές στις φραχτές από τον Απρίλη του 1993. Ομως το ίδιο τραγικό είναι ότι ενώ ο Ελληνικός Νηογνώμονας γνώριζε την κατάσταση του πλοίου, όπως αποδεικνύεται από την αλληλογραφία, στα πιστοποιητικά, που συνέχισε να του εκδίδει, δεν ανέφερε ποτέ τίποτα"!

Με τις δηλώσεις του ο Ι. Αγγελάκης απαντάει ταυτόχρονα και στα όσα δήλωσε στο "Ρ" ο διευθυντής της πλοιοκτήτριας εταιρίας Νίκος Μαύρος,ότι δηλαδή η απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά "είναι μια πιθανολόγηση. Ετσι και αλλιώς οι αντίδικοι, που είναι συγγενείς πρώτου βαθμού, δικαιούνται μια αποζημίωση. Είναι φτωχοί άνθρωποι. Ετσι όταν μιλάμε για ασφαλιστικά μέτρα εννοούμε ότι πιθανολογώ και δίνω ένα ή ενάμισι εκατομ. στους ανθρώπους αυτούς για να μην πεθάνουν από την πείνα"!

Ο δικηγόρος των οικογενειών των πνιγμένων Μικές Κουντούρης, απαντώντας με τη σειρά του στα όσα ανέφερε ο Ν. Μαύρος, δήλωσε στο "Ρ": "Ναι, πρόκειται για πιθανολόγηση. Ο δικαστής δεν είναι αναγκαίο να καταλήξει σε πλήρη βεβαιότητα. Αυτό, όμως, δε σημαίνει ότι δεν έχει βασανίσει την υπόθεση και δεν έχει εξαντλήσει όλα τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του, ώστε να σχηματίσει δικανική πεποίθηση που ισούται προς βεβαιότητα. Στην περίπτωση αυτή η απόφαση δέχεται ότι η ανατροπή του πλοίου και ο θάνατος των ναυτικών δεν οφείλονται σε τυχαίο γεγονός ή σε ανωτέρα βία, αλλά οφείλονται σε υπαιτιότητα των εκπροσώπων της πλοιοκτήτριας εταιρίας που δημιουργεί ποινικές και αστικές ευθύνες. Το μηχανισμό ανατροπής του πλοίου τον τεκμηριώσαμε και τον αποδείξαμε με στοιχεία, μάρτυρες και έγγραφα που συγκεντρώσαμε. Ο,τι πει ο κ. Μαύρος είναι κρίση υποκειμενική". Οσον αφορά τα πιστοποιητικά αξιοπλοϊας του πλοίου που του εξέδωσε ο Ελληνικός Νηογνώμονα ο Μ. Κουντούρης τα χαρακτήρισε: " Τουλάχιστον ανακριβή και θα αναζητηθούν ευθύνες".

"Βύθισαν" τα στοιχεία;

Σε ό,τι αφορά την λεγόμενη έκρηξη που έγινε στο πλοίο εφτά μέρες μετά την ανατροπή του, στέλνοντάς το στο βυθό, ο Ι. Αγγελάκης αφήνει ορισμένες σοβαρές αιχμές, παραπέμποντας στα ίχνη που άφησε η έκρηξη.Οπως μας δήλωσε, "στα πλαϊνά των λαμαρινών - σύμφωνα με τον τεχνικό σύμβουλο - υπάρχουν δύο τρύπες σε σχήμα αχλαδιού με τα χείλη τους προς τα μέσα. Αντίθετα, στα ανοίγματα που δημιουργήθηκαν στο κατάστρωμα, τα χείλη τους είναι προς τα έξω"...

Για να διαπιστωθεί τι ακριβώς έχει συμβεί στο σημείο της έκρηξης, το Ανακριτικό Συμβούλιο Ναυτικών Ατυχημάτων πριν από 20 μέρες περίπου όρκισε πραγματογνώμονα δύτη, ο οποίος μαζί με 3 άλλους διεξάγουν σχετικές έρευνες.Ο Ι. Αγγελάκης σημείωσε ακόμα ότι υπάρχει περίπτωση η πλοιοκτήτρια εταιρία να αποδώσει στην έκρηξη την εσωτερική κατάρρευση των τοιχωμάτων, που είχε - όπως αποδείχτηκε στο δικαστήριο -αποτέλεσμα τη μετατόπιση φορτίου και την ανατροπή του πλοίου...

Η ΠΕΜΕΝ

Η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού με ανακοίνωσή της για την απόφαση του δικαστηρίου επισημαίνει: "Επιβεβαιώνονται οι εκτιμήσεις της ΠΕΜΕΝ ότι οι παράγοντες που ευθύνονται και για αυτό το ναυάγιο είναι η πλοιοκτήτρια εταιρία - η εφοπλιστική ασυδοσία - η αφερέγγυα εταιρία τους Ελληνικός Νηογνώμονας, που είχαν την ευθύνη για την άθλια κατάσταση του πλοίου. Η πολιτική της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας που αποτελεί την ομπρέλα, για να καλύπτονται παράνομες δραστηριότητες των εφοπλιστών εξασφαλίζοντάς τους τεράστια κέρδη, οδηγούν μέχρι τον υγρό τάφο τους ναυτεργάτες". Μια επιπλέον απόδειξη όλων αυτών, όπως επισημαίνει η ΠΕΜΕΝ, αποτελεί το πολυνομοσχέδιο που έχει καταθέσει στη Βουλή ο Στ. Σουμάκης, που"δίνει τη δυνατότητα στους εφοπλιστές να ελέγχουν και την αξιοπλοϊα των πλοίων. Είναι απαράδεκτο οι ίδιοι οι εφοπλιστές να ελέγχουν τον εαυτό τους". Οι πραγματικές αιτίες - αναφέρει η ΠΕΜΕΝ - είναι το αντιδραστικό αποικιοκρατικό νομοθετικό οπλοστάσιο που διατηρούν μέχρι σήμερα οι κυβερνήσεις κατ' επιταγή των εφοπλιστών.

Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ


Καταπέλτης η δικαστική απόφαση

Η εσωτερική κατάσταση του πλοίου ήταν η αιτία για τη μετατόπιση του φορτίου και την πρόκληση του ναυαγίου, αποφάνθηκε το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά

Τους ενόχους για την τραγωδία του ΔΥΣΤΟΣ καταδεικνύει η απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά,το οποίο την περασμένη Τετάρτη, έκανε αποδεκτή την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσαν οι οικογένειες 3 πνιγμένων εναντίον της ΑΓΕΤ - ΗΡΑΚΛΗΣ. Η απόφαση αναδεικνύει τις τεράστιες και εγκληματικές ευθύνες της πλοιοκτήτριας εταιρίας ΑΓΕΤ,του Ελληνικού Νηογνώμονα που έδωσε στο πλοίο πιστοποιητικά αξιοπλοϊας και αποκλείοντας - σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης - κάθε ευθύνη του πλοιάρχου, αφήνει έκθετο τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας,ο οποίος την επομένη του ναυαγίου με δηλώσεις του έσπευσε να ρίξει τις ευθύνες στο νεκρό πλοίαρχο!

Ειδικότερα το δικαστήριο αποφαίνεται ότι αιτία του ναυαγίου είναι η μετατόπιση του φορτίου,ενώ απορρίπτεται η μαρτυρία του ναυπηγού - μηχανολόγου Αντώνη Ματθαίου - τεχνικού συμβούλου της εταιρίας - ο οποίος έκανε λόγο για ευθύνες του πλοιάρχου που πήρε την απόφαση να αποπλεύσει απ' τη Σκιάθο παρά τον έντονο κυματισμό.

Επισημαίνει ότι κύρια αιτία μετατόπισης του φορτίου και άρα του ναυαγίου ήταν η εσωτερική κατάσταση του πλοίου.Συγκεκριμένα αναφέρεται: "Το επίδικο πλοίο είχε ναυπηγηθεί το έτος 1972 και κατά το θέρος του 1985 είχε μετασκευαστεί από πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου σε καθαρώς τσιμεντάδικο. Κατά τη μετασκευή του πλοίου είχαν δημιουργηθεί εντός των δυο κυτών αυτούδύο νέα κύτη,με συνέπεια να φυλακιστούν οι προσβάσεις στα διπύθμενα και να καθιστούν δυσχερή την είσοδο στους χώρους αυτούς, αφού θα έπρεπε προηγουμένως είτε να κοπούν τμήματα της νέας κατασκευής ώστε να δημιουργηθούν ανοίγματα εισόδου είτε το πλοίο να εισέλθει σε δεξαμενή και να δημιουργηθεί είσοδος με κοπή του εξωτερικού περιβλήματος του πυθμένος, διαδικασία όμως χρονοβόρα και πολυδάπανη και έτσι μόνο μια φορά το πλοίο υποβλήθηκε σε αυτή"!

Αναφέρει ότι "με την πάροδο του χρόνου οι εσωτερικές κατασκευές του πλοίου που δεν υποβάλλονταν σε συντήρηση,εξασθένησαν και δεν είχαν πλέον τη δύναμη να αντέξουν το φορτίο και έτσι σε δύσκολη στιγμή επήλθε κατάρρευση των σημείων επαφής του φορτίου που εκχύθηκε αυθαίρετα σε διάφορους χώρους που δημιουργήθηκαν απ' την εν λόγω κατάρρευση... και άμεσο αποτέλεσμα την απώλεια της ευστάθειας που επέφερε ταυτόχρονα και την ανατροπή του πλοίου".

Επισημαίνοντας πως οι εκπρόσωποι της πλοιοκτήτριας εταιρίας όφειλαν να γνωρίζουν το πρόβλημα, αφού τα πλοία υποβάλλονται κάθε χρόνο σε επιθεώρηση, όμως το ΔΥΣΤΟΣ είχε να υποβληθεί σε επιθεώρηση απ' το '85, καταλήγει: "Με τα δεδομένα αυτά η καθής (πλοιοκτήτρια) όφειλε να μην επιτρέψει τον απόπλου του πλοίου που αντιμετώπιζε σοβαρό πρόβλημα από την έλλειψη συντήρησης των χώρων που προαναφέρθηκαν, που επηρέαζε άμεσα την ασφαλή πλεύση του πλοίου που τελικά υπήρξε η αιτία της ανατροπής του".

Στο σκεπτικό της απόφασης, αποκλείονται σαν αιτία του ναυαγίου οι καιρικές συνθήκες,αφού όπως επισημαίνεται κανένα από τα πτώματα δεν έφερε σωσίβιο, ενώ το πλοίο δεν είχε εκπέμψει σήμα κινδύνου, γεγονός που σημαίνει ότι το πλοίο δεν αντιμετώπιζε ορατά προβλήματα και ιδιαίτερα καιρικής φύσεως. Σε αντίθετη περίπτωση οι επιβαίνοντες θα είχαν προετοιμαστεί καταλλήλως. "Αλλωστε - συνεχίζει - το πλοίο είχε αποπλεύσει με αισθητή καλυτέρευση των καιρικών συνθηκών, λόγω της πτώσης των ανέμων από 9 μποφόρ σε 6 μποφόρ".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ