ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 23 Γενάρη 1998
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Διαπλοκές και εμπλοκές

Η αναγκαιότητα ενός νέου σύγχρονου αρχαιολογικού νόμου, δεδομένου ότι ο ισχύων του 1932 δεν καλύπτει πια τις νέες ανάγκες προστασίας, συντήρησης και ανάδειξης των κινητών και ακινήτων μνημείων της πολιτιστικής κληρονομιάς, συνόδευε και συνοδεύει τις εξαγγελίες των υπουργών Πολιτισμού. Η πρώτη φορά που η εξαγγελία έφτασε μέχρι την κατάρτιση ενός σχεδίου νόμου ήταν το 1996,όταν υπουργός Πολιτισμού ήταν ο Σταύρος Μπένος, ο οποίος όρισε 40μελή επιτροπή υπό την προεδρία του τότε γενικού γραμματέα του ΥΠΠΟ, Γιώργου Θωμά.

Ο νυν υπουργός Πολιτισμού, Ευ. Βενιζέλος, εφ' όσον βρήκε ένα έτοιμο σχέδιο φρόντισε να το εξελίξει, συγκροτώντας μια νέα επιτροπή κατά πολύ μικρότερη, κυρίως νομοπαρασκευαστική, χωρίς όμως τη συμμετοχή, ούτε καν την άτυπη, των ανθρώπων της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.Η πρόσφατη εξαγγελία του ήταν να παραλάβει το σχέδιο ως τις 15 Ιανουαρίου και να οργανώσει ημερίδα. Εντούτοις, βρίσκεται ακόμα στο στάδιο της επεξεργασίας εκείνων των άρθρων που είχαν προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις και σχόλια το 1996. Δηλαδή, τα άρθρα των περιόδων χρονολόγησης και των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων κατόχων, συλλεκτών και αρχαιοπωλών.

Οι πρώτες υποχωρήσεις αρχίζουν, ήδη, να φαίνονται στον ορίζοντα θέτονταςυπό αμφισβήτηση παλαιότερες - στα λόγια τουλάχιστον - προθέσεις του ΥΠΠΟ να ελέγξει και να περιορίσει την ιδιωτική σχέση με τις αρχαιότητες.Δεν είναι απίθανο, λοιπόν, σύμφωνα με πληροφορίες, να αλλάξει ακόμα και η χρονολόγηση που προέβλεπε το πρώτο σχέδιο.Δηλαδή, αρχαία κινητά και ακίνητα, νοούνται εκείνα που χρονολογούνται έως το 1700 και ως εκ τούτου ανήκουν κατά νομή και κυριότητα στο κράτος. Τότε οι νόμιμοι, με τον ισχύοντα νόμο ιδιοκτήτες, ακινήτων διαμαρτυρήθηκαν για δήμευση περιουσιών. Οπως πληροφορούμαστε,συζητείται ακόμα και το ενδεχόμενο ο νέος νόμος να εμμείνει στη χρονολόγηση του ισχύοντος.Δηλαδή, το ΠΔ του 1950 που επέκτεινε την κρατική προστασία επί των "αρχαίων" από το 1453 ως το 1830 να ενσωματωθεί στο νόμο, χωρίς όμως να επεκτείνεται και η κρατική ιδιοκτησία για την ίδια χρονική περίοδο.

Εμπλοκές δεν αποκλείεται να υπάρχουν και στα άρθρα που αφορούν στην αυτόματη προστασία των νεότερων μνημείων (χωρίς να απαιτείται προηγούμενη κήρυξη), αφού σε αυτά ασκούνται ποικίλες επιχειρηματικές δραστηριότητες (π.χ. ξενώνες, μπαρ κ.ά).

Θυμίζουμε, εξάλλου, ότι το σχέδιο του 1996 εμφανιζόταν αυστηρό ως προς τους κατόχους και τους συλλέκτες υποχρεώνοντας αυτούς να δηλώνουν τόσο τον τόπο όσο και το πρόσωπο από το οποίο προήλθε το αντικείμενο της κατοχής ή συλλογής, ενώ σε άλλη διάταξη όριζε ότι η άδεια κατοχής δεν κληρονομείται, αντιθέτως χρειάζεται εκ νέου τη σύμφωνη γνώμη του αρχαιολογικού συμβουλίου και του υπουργού. Αν και επίσημα χείλη του ΥΠΠΟ έλεγαν τότε ότι "ο νόμος θα μπορούσε να είναι ακόμα πιο αυστηρός", παρ' όλα αυτά άτυπα και ουδέποτε φανερά συλλογείς και κάτοχοι αντέδρασαν. Αυτά, λοιπόν, τα άρθρα του νόμου ενάμιση χρόνο μετά βρίσκονται ακόμα υπό συζήτηση.

Επίσης, πολύ πιθανό είναι να υπάρξουν αλλαγές και στις διατάξεις για τα μουσεία και τη μουσειακή πολιτική,ύστερα από την ψήφιση του νέου νόμου του ΥΠΠΟ που δίνει τη δυνατότητα αλλαγής του νομικού προσώπου μεγάλων αρχαιολογικών μουσείων.

Ωστόσο, κάποια άλλα άρθρα του νομοσχεδίου για την Πολιτιστική Κληρονομιά, πληροφορούμαστε ότι δε θα εμφανίσουν αλλαγές σε σχέση με το προηγούμενο σχέδιο. Πιο συγκεκριμένα εάν τελικά γίνει νόμος του κράτους θα μπει τάξη στις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των ανασκαφέων.Παύει να χορηγείται σε ανασκαφέα άδεια νέας συστηματικής ανασκαφής, εάν δεν έχει ολοκληρώσει και δημοσιεύσει την προηγούμενη. Επίσης, σε αρχαιολογικούς χώρους όπου διεξάγεται ανασκαφή επί μία τουλάχιστον πενταετία, δε χορηγείται άδεια συνέχισης του ανασκαφικού έργου, προτού να υποβληθεί αναλυτική έκθεση καταστάσεως των ήδη ανασκαμμένων αρχαίων.

Ενσωματωμένες στο νέο σχέδιο παραμένουν και οι ποινές,που φτάνουν έως το κακούργημα και αφορούν σε: μερικές ή ολικές φθορές και καταστροφές μνημείων, κλοπές, υπεξαιρέσεις, παράνομη συλλογή, εξαγωγή, επέμβαση κ. ά

Δ. ΜΥΡΙΛΛΑ

ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
"Ψιχία" η μόνιμη "τροφή" του

"Ψιχία", για μια ακόμη χρονιά, θα δοθούν στην ελληνική κινηματογραφική παραγωγή. Το ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ), σε πρόσφατη συνεδρίασή του, αποφάσισε να διαθέσει 550 εκατ. κατά την πρώτη φάση του φετινού χρηματοδοτικού του προγράμματος για κινηματογραφικές παραγωγές. Οπως υποστηρίζει το ΔΣ του ΕΚΚ, "τα κριτήρια των επιλογών του ανταποκρίνονται στην εκφρασμένη διάθεση του κοινού για έναν κινηματογράφο που προσεγγίζει τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα με τρόπο άμεσο και ελκυστικό" και ως εκ τούτου "να μη συμπεριλάβει στις επιλογές του κάποιες προτάσεις που η δομή και η θεματολογία τους στόχευαν σ' ένα εξειδικευμένο κοινό".

Το ΕΚΚ εξέτασε συνολικά 28 φακέλους: 9 προτάσεις παραγωγής ταινιών μεγάλου μήκους χαμηλού κόστους και πρωτοεμφανιζόμενων σκηνοθετών, στα πλαίσια του προγράμματος "Νέα Ματιά". 4 μικρού μήκους, χαμηλού κόστους, έμπειρων σκηνοθετών, στα πλαίσια της "Τομής". 15 μεγάλου μήκους και υψηλού προϋπολογισμού, στα πλαίσια των "Οριζόντων". Από τις προτάσεις εγκρίθηκαν:

  • Στο πρόγραμμα "Νέα Ματιά": Με 55 εκατ. θα επιχορηγηθεί η "Εφήμερη πόλη", σκηνοθεσία - παραγωγή Γιώργος Ζαφείρης,σενάριο Γιώργος Ζαφείρης, Χρήστος Κουλίνος.
  • Στο πρόγραμμα "Τομή": Από 60 εκατ. στις ταινίες: "Η εαρινή σύναξη των αγροφυλάκων", σενάριο, σκηνοθεσία, παραγωγή Δήμος Αβδελιώδης."Κάθε Σάββατο", σενάριο, σκηνοθεσία Βασίλης Βαφέας,παραγωγή "Σίγμα Φιλμ"."Το καναρινί ποδήλατο", σενάριο, σκηνοθεσία Δημήτρης Σταύρακας,παραγωγή "Υπερίων ΑΕ".
  • Στους "Ορίζοντες": Με 120 εκατ. χρηματοδοτείται η "Αντιγόνη του Καμπράλ" του Νίκου Κούνδουρου,σενάριο Νίκος Κούνδουρος, Νίκος Κωνσταντάρας,παραγωγή "LEXIKON ΕΠΕ".Με 65 εκατ. κάθε μία θα χρηματοδοτηθούν οι ταινίες: "Η διακριτική γοητεία των αρσενικών", σενάριο - σκηνοθεσία Ολγα Μαλέα,παραγωγή "ΑΤΤΙΚΑ ΑΕ"."Συμφωνία χαρακτήρων", σενάριο - σκηνοθεσία Λουκία Ρικάκη,παραγωγή "ORAMA ΕΠΕ"."Μία εσωτερική ελληνική υπόθεση", σενάριο - σκηνοθεσία Θανάσης Σκρουμπέλος,παραγωγή "Πανθέαμα".
"Αντριάνα" του πάθους

Πάθη, αντιζηλίες, έρωτες, σκάνδαλα, φθόνος, επιθυμίες... Ο κόσμος της όπερας "Αντριάνα Λεκουβρέρ",του Φραντσέσκο Τσιλέα ζωντάνεψε το βράδυ της Κυριακής στην πρεμιέρα της νέας παραγωγής της Λυρικής Σκηνής. Σε μια παράσταση που σεβάστηκε τη μουσική ατμόσφαιρα του έργου, η οποία με επιτυχία αποδόθηκε από την ορχήστρα της Λυρικής, σε διεύθυνση του Ηλία Βουδούρη.Η παράσταση σφραγίστηκε από την ερμηνεία της σοπράνο Μαρίνας Κρίλοβιτς,που απέδωσε τα συναισθηματικά χρώματα της ηρωίδας. Ο τενόρος Μαουρίτσιο Γκρατσιάνι, αν και διακρίθηκε για την καλή φωνή του, δεν είχε την ανάλογη σκηνική παρουσία. Εξαίρετη ήταν η ερμηνεία του βαρύτονου Γιώργου Ν. Παππά στο ρόλο του Μισονέ. Επίσης τραγούδησαν οι Μαρία Μαρκέτου, Σέργιος Καλαμπάκος, Γιώργος Σταφέτας κ.ά. Η σκηνοθετική προσέγγιση του Βασίλη Νικολαϊδη,με κάποια στοιχεία συμπληρωματικής δράσης, τοποθέτησε το έργο στις αρχές του αιώνα μας. Μαζί με τα σκηνικά του Νίκου Γεωργιάδη κατάφερε να δώσει, παρά κάποιες άτυχες στιγμές, ένα καλό και ως προς την αισθητική αποτέλεσμα.

Οι παραστάσεις συνεχίζονται γι' αυτό το μήνα αύριο, στις 28 και 31/1.

Ρ. Σ.

Ανδρες, ερασιτέχνες χορευτές, ηλικίας 17 - 25 ετών αφορούν ορισμένες κενές θέσεις του θεάτρου "Δόρα Στράτου". Μετά από επιλογή και εκπαίδευση οι ερασιτέχνες χορευτές θα ενταχθούν στο συγκρότημα που δίνει καθημερινά παραστάσεις στο θέατρο Φιλοπάππου από Μάη μέχρι Σεπτέμβρη. Παράλληλα, θα μπορούν να παρακολουθούν και τις άλλες εκδηλώσεις του θεάτρου(διαλέξεις, σεμινάρια, βραδιές) για θέματα παραδοσιακών χορών. Οι συναντήσεις της ομάδας επιλογής θα γίνονται στην αίθουσα του θεάτρου. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνούν με τον Γ. Μαυρόπουλο, το τηλ. 3244395, 11π.μ. - 1μμ.

Σύμφωνα με το νόμο 2557/97, στα ΔΣ των δύο νέων μουσείων που ιδρύονται στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και στο Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Μουσειακής Πολιτικής,μετέχει και από ένας εκπρόσωπος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας.Το ΔΣ του ΕΕΤΕ εκπροσωπούν: Στο ΔΣ του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, ο Σωτήρης Σόρογκας (ζωγράφος, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ). Στο ΔΣ του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης ο Βαγγέλης Δημητρέας (ζωγράφος, καθηγητής Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών στο ΑΠΘ). Στο Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Μουσειακής Πολιτικής, ο ζωγράφος Μάριος Βατζιάς.

Διαδρομή στις αίθουσες

Ενθουσιώδη σχόλια απέσπασε η ταινία του Αντώνη Κόκκινου "Ο αδελφός μου κι εγώ",στις πρώτες ειδικές προβολές στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Η ταινία θα προβάλλεται από σήμερα σε αίθουσες (Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Πάτρα), μαζί με τη μικρού μήκους ταινία "Ο αυτόχειρας" του Γ. Γαϊτανίδη.Το σενάριο της ταινίας "Ο αδελφός μου κι εγώ" υπογράφουν οι: Αντώνης Κόκκινος, Νίκος Παναγιωτόπουλος.Διεύθυνση φωτογραφίας Κωστής Γκίκας,σκηνικά - κοστούμια Γιούλα Ζωιοπούλου,ηχοληψία Νίκος Παπαδημητρίου, Ντίνος Κίττου,μουσική Γιάννης - (Μπαχ) Σπυρόπουλος, Βαγγέλης Γερμανός,μοντάζΙωάννα Σπηλιοπούλου.Παίζουν: Πέμη Ζούνη, Βαγγέλης Γερμανός, Δημοσθένης Παπαδόπουλος, Μυρτώ Αλικάκη.Γκεστ σταρ ο Ερικ Μπάρντον.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ