ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 4 Απρίλη 1998
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ
Αντί ανάπτυξης επιλέγουν τη συρρίκνωση

Σωτήριον έτος 1987. Ο λαϊκισμός του Πανελλήνιου "Σοσιαλιστικού" Κινήματος (;) στο ζενίθ. Ο μακαρίτης Α. Παπανδρέου αναγγέλλει, για άλλη μια φορά, ένα νέο πακέτο μέτρων. Αυτή τη φορά αφορούσε τα μεγάλα έργα (σ.σ. όπως φαίνεται το είδος αυτό είναι παλιά ιστορία...). Στις άμεσες προτεραιότητες ανέφερε τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου.Κάποιοι αφελείς - και από τον οικολογικό χώρο - χειροκρότησαν την εξαγγελία. Μάλιστα ορισμένες εφημερίδες που έπαιζαν το ρόλο του θυμιατηριού (σ.σ. που εξακολουθούν να παίζουν με μόνη διαφορά την αλλαγή το πρόσωπο του Ηγεμόνα) ανέφεραν για "χαστούκι ενάντια στις πολυεθνικές" αυτοκινητοβιομηχανίας και πετρελαίου!! Οταν ένα χρόνο μετά η "υπερήφανη" κυβέρνηση τα πήρε πίσω, κατόπιν υποδείξεων των Βρυξελλών, τα ίδια έντυπα δεν ανέφεραν κουβέντα. Αλλού είχαν στραμμένη την αρθρογραφία τους. Επρεπε να μας πείσουν ότι τα σκάνδαλα που ταλάνιζαν τη χώρα, ήταν "ενορχηστρωμένη επίθεση" κύκλων της ανίερης συμμαχίας της "αμετανόητης" Αριστεράς και της ξενόδουλης Δεξιάς....

Νυν υπέρ πάντων αυτοκίνητο

Το ζήτημα των μεταφορών απασχολούσε και απασχολεί μόνιμα τους θεωρητικούς, αλλά και το κίνημα. Κι αυτό γιατί συνδέεται τόσο με την ανάπτυξη μιας χώρας, όσο και με το περιβάλλον. Ενδεικτικά αναφέρουμε το βιβλίο τουΙ. Ιλιτς "Στο σοσιαλισμό πάνε με ποδήλατο", όπου με αποκαλυπτικά στοιχεία αποδεικνύει το υψηλό κοινωνικό και περιβαλλοντικό κόστος του ΙΧ αυτοκινήτου και την επιβεβλημένη στροφή στο σιδηρόδρομο. Εύστοχες παρατηρήσεις έχουν διατυπώσει και οι Μπάραν με τον Σουήζη.Αν κάποιος έθετε το ερώτημα τι είδους συγκοινωνία πρέπει να έχουμε, μια απλή απάντηση πρέπει να περιλαμβάνει τα παρακάτω στοιχεία: Να είναι οικονομική, γρήγορη, ασφαλής, άνετη, φιλική στο περιβάλλον και οπωσδήποτε πρέπει να υπάρχει συμπληρωματικότητα μεταξύ των μεταφορικών μέσων. Οσιδηρόδρομος πλεονεκτεί σαφώς συγκριτικά με το αεροπλάνο και το ΙΧ αυτοκίνητο. Και μάλιστα η σύγκριση είναι συντριπτική, αν συνυπολογιστεί τοεξωτερικό κόστος, που επιβαρύνει την κοινωνία και το περιβάλλον. Κάτι το οποίο όλοι ξεχνούν σε σχετικές συζητήσεις. Ομως το τρένο πρέπει να είναι ηλεκτροκίνητο (για λόγους ταχύτητας και ελαχιστοποίησης της ρύπανσης), να υπάρχουν διπλές γραμμές, σύγχρονο ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου και εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό. Και σ' όλη την Ευρώπη πλην Ελλάδας και Αλβανίας ισχύουν. Στη Γαλλία λ.χ. έχουμε 58.930 εκατομ. χιλιομετρικούς επιβάτες, 58.003 στη Γερμανία, 47.101 στην Ιταλία, 30.363 στην Αγγλία. Κι αν θέλουμε να πάμε και μακρύτερα στην πρώην ΕΣΣΔ έχουμε 410.700 εκατομ. και 401.700 εκατομ. στην Ιαπωνία. Περίπου οι ίδιοι δείκτες ισχύουν στις ΗΠΑ. Μια χώρα όπου οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι εταιρίες πετρελαίου είναι κράτος εν κράτει.

Θλιβερές συγκρίσεις

Ενα επιχείρημα που συχνά ακούγεται είναι ότι η χώρα μας δεν μπορεί να συγκριθεί με τις παραπάνω χώρες, οπότε το 1399 εκατομ. χιλιομετρικοί επιβάτες(άλλο ένα αρνητικό ρεκόρ) είναι στις δυνατότητές μας. Δε θα αναφερθούμε στην Ολλανδία και το Βέλγιο. Ας κοιτάξουμε λοιπόν την Πορτογαλία, όπου ο αντίστοιχος δείκτης είναι 5.149 εκατομ. Δηλαδή, περίπου τετραπλάσιος! Να σημειώσουμε επίσης ότι ο αριθμός των ΙΧ αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στη χώρα αυτή είναι μεγαλύτερος κατά 1 εκατομ. αυτοκίνητα, επειδή οι φόροι και τα τέλη κυκλοφορίας είναι χαμηλά. Κι ενώ η κατάσταση με τους σιδηροδρόμους στην Ελλάδα είναι τραγική, είμαστε οι μοναδικοί "εταίροι" που δε διαθέτουν ηλεκτροκίνητο σιδηρόδρομο, οι χιλιομετρικοί επιβάτες τα τελευταία δέκα χρόνια μειώθηκαν από 2.339 εκατομ. στα 1.399 εκατομ. και οι τόνοι εμπορευμάτων από 599 εκατομ. έπεσαν στα 325 εκατομ., αντί για επέκταση και εκσυγχρονισμό του δικτύου η διοίκηση του ΟΣΕ αποφασίζει τη συρρίκνωσή του. Η μελέτη (;) Plan ΟΣΕ προτείνει την απόλυση 3.362 ατόμων και την κατάργηση των γραμμών Λιανοκλάδι - Στυλίδα, Αλφειός - Κυπαρισσία, Πύργος - Κατάκωλο, Καβάσσιλα - Κυλλήνη, Κόρινθος - Αργος - Τρίπολη - Καλαμάτα κι ο οδοντωτός Καλαβρύτων. Το αστείο ότι το έλλειμμα του τελευταίου είναι ισόποσο με τις ετήσιες αμοιβές και τα δωράκια ενός υψηλόβαθμου "μάνατζερ" του δημοσίου από αυτούς που ξεφυτρώνουν σαν μαϊντανοί ελέω "εκσυγχρονισμού".

Ποιοι και γιατί αντιδρούν στον σιδηρόδρομο

Ευρωπαϊκές, αμερικάνικες και ιαπωνικές εταιρίες αυτοκινήτων ενδιαφέρονται να πουλήσουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα ανεξάρτητα πώς μεταφράζεται αυτό στο εμπορικό ισοζύγιο υπανάπτυκτων (αλλά και αναπτυγμένων) χωρών. Ας μην ξεχνάμε και τις εταιρίες πετρελαιοειδών, ελαστικών, πλαστικών, τον κατασκευαστικό τομέα δρόμων και μια σειρά βιομηχανιών που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το αυτοκίνητο. Φυσικά και τα τρένα εισάγονται. Ομως τα βαγόνια μπορούν να κατασκευαστούν από την εγχώρια βιομηχανία και η διάρκεια ζωής τους είναι πολύ μεγαλύτερη. Αυτό που μένει είναι η πίεση του κινήματος, για να υιοθετήσει η κυβέρνηση θέσεις φιλικές προς το σιδηρόδρομο. Και μέχρι αυτό να επιτευχθείνα την εκθέσει, αποκαλύπτοντας την αρνητική στάση και θέση της. Τα περί ελλειμμάτων και τις εξ αυτών συρρικνώσεις είναι ιστορίες για αγρίους. Και κάτι ακόμα. Καλό θα είναι να ξεφυλλίσουν κάποιοι τα προεκλογικά προγράμματα του ΠΑΣΟΚ για το σιδηρόδρομο. Είναι υπέρ του δέοντος αποκαλυπτικά.

ΟΙΚΟΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Κίνδυνοι από την κινητή τηλεφωνία

Η γερμανική ιατρική επιθεώρηση "Αερτσλίτσε Πράξις" προειδοποιεί τα άτομα που έχουν καρδιακό βηματοδότη να είναι εξαιρετικά προσεκτικά, όταν αγοράζουν κινητό τηλέφωνο.

Εάν δεν έχουν άλλη επιλογή, πρέπει οπωσδήποτε να ελέγχουν την ισχύ της συσκευής που πρόκειται να αγοράσουν. Ενα κινητό τηλέφωνο ισχύος 8 βατ είναι σίγουρα πιο επικίνδυνο από ένα τηλέφωνο άλλου τύπου με την ίδια ισχύ.

Κατ' αρχήν, μια πρώτη συμβουλή που δίνεται αφορά την απόσταση μεταξύ του κινητού τηλεφώνου και του βηματοδότη, που πρέπει να είναι όσο μεγαλύτερη γίνεται. Οταν το κινητό τηλέφωνο βρίσκεται στην τσέπη που είναι πάνω στο σημείο της καρδιάς, τότε είναι πολύ συχνότερες οι διαταραχές του καρδιακού ρυθμού.

Πρέπει, επίσης, να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι η παρεμβολή που προκαλείται από μια εισερχόμενη κλίση αρχίζει λίγα δευτερόλεπτα πριν ακουστεί το πρώτο χτύπημα. Οι εξερχόμενες κλίσεις έχουν λιγότερους κινδύνους, γιατί η συσκευή βρίσκεται σε μεγαλύτερη απόσταση από το βηματοδότη.

Σύμφωνα με το "Αερτσλίτσε Πράξις", οι καρδιοχειρουργοί μπορεί να βοηθήσουν στην αποτροπή των προβλημάτων, προγραμματίζοντας, για παράδειγμα, την ευαισθησία του βηματοδότη στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα. Σύμφωνα με το Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η συζήτηση με τα κινητά θα συνεχιστεί, μια και η έρευνα γύρω από τα κινητά είναι υπό εξέλιξη και αναμένονται και νέα στοιχεία που μπορεί να ανατρέψουν μια πραγματικότητα, που έχει να κάνει με τον τόσο σημαντικό τομέα των επικοινωνιών.

ΟΙΚΟΑΛΙΕΥΜΑΤΑ
1.000 χελιδονοφωλιές περιμένουν τους ανοιξιάτικους επισκέπτες

Γύρω στα 800 παιδιά πήραν μέρος στο διήμερο που διοργάνωσε η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία (ΕΟΕ) στη Θεσσαλονίκη. Οπως και πέρσι έφτιαξαν χελιδονοφωλιές, καταναλώνοντας έναν τόνο πηλού για να υποδεχτούν τα χελιδόνια. Ιδιαίτερα φέτος που έχουν παρατηρηθεί ακραία καιρικά φαινόμενα, οι φωλιές θα προστατέψουν τα χελιδόνια από το ψύχος, τα οποία αναμένονται μαζικά το μήνα αυτό. Στις 10 και 11 του Απρίλη, η ΕΟΕ θα επαναλάβει το εγχείρημά της με παιδιά στον Εθνικό Κήπο της Αθήνας.

Επετειακά

Σαν σήμερα, πριν σαράντα εννέα χρόνια, ιδρύθηκε η μεγαλύτερη μάστιγα του αιώνα. Το ΝΑΤΟ, που δυστυχώς εξακολουθεί να ταλαιπωρεί την υφήλιο. Την ίδια στιγμή, κάποιοι που πριν μερικά χρόνια το κατάγγελναν με κορόνες, σήμερα, ασκώντας την εξουσία, δεν προλαβαίνουν να πρωτοεισπράξουν σφαλιάρες, βαφτίζοντάς τες χαϊδέματα. Σημεία των καιρών...

ΚΑΙ ΟΙΚΟΑΝΑΓΝΩΣΕΙΣ
Τα μνημεία και η πόλη

Από τις εκδ. LIBRO κυκλοφόρησε το παραπάνω βιβλίο του γνωστού αρχιτέκτονα και για πολλά χρόνια πανεπιστημιακού δασκάλου του ΕΜΠ Διονύση Ζήβα.Ενα υλικό τριάντα χρόνων, που προέρχεται από επιστημονικές ανακοινώσεις, εισηγήσεις σε συνέδρια, άρθρα στον Τύπο κτλ. Ολα έχουν ως αντικείμενο την προστασία των μνημείων και γενικότερα την αρχιτεκτονική μας κληρονομιά. Τα τεράστια ζητήματα που έχουν προκύψει στον Κεραμεικό (λόγω του μετρό), στην πλατεία Κοτζιά και τόσα άλλα κάνουν το βιβλίο κάτι παραπάνω από επίκαιρο."Ενα είδος χρονικού του τρόπου, με τον οποίο τα προβλήματα που συνδέονται με την προστασία των μνημείων τέθηκαν και συζητήθηκαν τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ