ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 6 Μάη 1998
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΟΣΕ
Συρρίκνωση και εκχώρηση έργου σε ιδιώτες
  • Το πενταετές επιχειρησιακό σχέδιο εγκρίθηκε χτες από την κυβέρνηση
  • Ανοίγει ο δρόμος σε ιδιωτικές εταιρίες, που θα χρησιμοποιούν το δίκτυο του ΟΣΕ, όπως επιτάσσει η Ευρωπαϊκή Ενωση, και θα αναλάβουν το "φιλέτο" των σιδηροδρομικών μεταφορών

Ολοταχώς για δραστική συρρίκνωση του έργου του ΟΣΕ και ιδιωτικοποίηση όχι μόνο γραμμών, αλλά και των πιο σημαντικών δραστηριοτήτων του (εμπορεύματα, διαχείριση ακινήτων, συντήρηση δικτύου και τροχαίου υλικού) έβαλε μπρος η κυβέρνηση, με την εφαρμογή του 5ετούς "επιχειρησιακού σχεδίου".

Το σχέδιο αυτό πήρε και την τυπική έγκριση από τον υπεύθυνο για τις ΔΕΚΟ υπουργό Εθνικής Οικονομίας, Γ. Παπαντωνίου

, στην 3ωρη σύσκεψη που είχε χτες το πρωί με τους συναδέλφους του, Μεταφορών (Τ. Μαντέλη - Μ. Λουκάκη) και Εργασίας (Μ. Παπαϊωάννου - Χρ. Πρωτόπαππα). Συμφωνήθηκε, μάλιστα, περί τα τέλη του Μάη να υπάρξει νέα συνάντηση, για να καθοριστεί ο τρόπος δράσης, αφού η διοίκηση του ΟΣΕ θα έχει επεξεργαστεί τα σχέδια, με βάση τις οδηγίες που της δόθηκαν. Παρά τις πιέσεις των δημοσιογράφων, οι υπουργοί ήταν πολύ φειδωλοί στις εξηγήσεις που τους ζητήθηκαν για τα μέτρα που θα εφαρμοστούν στον ΟΣΕ, καθώς συνεκτιμούν και τον αντίχτυπο στις επερχόμενες δημοτικές εκλογές.

Για τις αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις, ο Τ. Μαντέλης είπε ότι μεταξύ άλλων αφορούν το βαθμολόγιο, τη μεταθετότητα του προσωπικού και την κατανομή του ως προς τα δρομολόγια, αποφεύγοντας άλλες διευκρινίσεις. Σημειώνεται ότι, αν και το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί για τον ΟΣΕ προβλέπει μείωση του προσωπικού την επόμενη 5ετία κατά 2.000 - 2.500 άτομα, ο υπουργός είπε ότι δεν έχει καθοριστεί ακόμα ο ακριβής αριθμός, ούτε τα τυχόν κίνητρα που θα δοθούν, ενώ υποστήριξε ότι δεν έχει τεθεί θέμα απολύσεων. Είπε ακόμη ότι δε συζητήθηκε η σύσταση των θυγατρικών, μέσα από τις οποίες θα κατακερματιστεί ο ΟΣΕ και θα δοθεί στους ιδιώτες το "φιλέτο" του έργου του. Πρόκειται για τις προαστιακές γραμμές, την εκμετάλλευση της τεράστιας ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού, του πακέτου των εμπορευματικών μεταφορών, την ανάπτυξη εναλλακτικού δικτύου τηλεπικοινωνιών και τη συντήρηση τροχαίου υλικού και δικτύου, την οποία θα αναλάβουν οι προμηθευτές του ΟΣΕ, χρεώνοντας κατά το... δοκούν το κόστος επισκευών.

Στο πρόγραμμα που εγκρίθηκε, προβλέπεται η κατάργηση "μη κερδοφόρων γραμμών", όπως Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας, Κυπαρισσίας - Πύργου - Πάτρας, Βόλου - Παλαιοφάρσαλου κ.ά. Την κατάργηση αυτή, για να την ωραιοποιήσουν οι υπουργοί, τη "βάφτισαν"... εξορθολογισμό του κόστους λειτουργίας και εκμετάλλευσης των γραμμών, ενώ δεν έπεισε η δήλωση Μαντέλη ότι δεν αντιμετωπίζεται το κλείσιμο γραμμών. Αντίθετα, ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι οι γραμμές με τουριστικό ενδιαφέρον (οδοντωτός Καλαβρύτων, τρενάκι Πηλίου, γραμμή Νέστου) θα εκχωρηθούν σε ιδιώτες ή στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, χωρίς να αποκλείσει το ενδεχόμενο παραχώρησης και άλλων γραμμών, με καθαρά εμπορικό ενδιαφέρον.

Οσον αφορά την κάλυψη των ελλειμμάτων του ΟΣΕ, που σήμερα ξεπερνούν τα 600 δισ. δραχμές, ειπώθηκε ότι θα τακτοποιηθεί λογιστικά το θέμα, με την κατάθεση νομοσχεδίου στη Βουλή το Σεπτέμβρη.

ΣΥΝΔΙΚΑΤΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΟΑΣΑ
Απαρχή αγώνα με στάσεις εργασίας

Μαζική η γενική συνέλευση χτες: Οχι αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις - ενιαίο δημόσιο φορέα συγκοινωνιών - άμεση υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης με 35ωρο, χωρίς μείωση των αποδοχών - πρόσληψη 500 οδηγών

Την κατηγορηματική τους αντίθεση στα κυβερνητικά σχέδια για το ξεπούλημα των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας και την πλήρη ανατροπή των εργασιακών τους σχέσεων, εξέφρασαν χτες οι εργαζόμενοι στα μπλε λεωφορεία, με την καθολική τους συμμετοχή στην 4ωρη στάση εργασίας και τη δυναμική τους παρουσία στη γενική συνέλευση του κλάδου.

Το μήνυμα που έστειλαν προς κάθε κατεύθυνση είναι ότι, αν η κυβέρνηση εμμείνει στα σχέδιά της, ο αγώνας τους θα είναι διαρκής και αποφασιστικός, "θυμίζοντας την περίοδο του '92". Απαρχή του αγώνα αυτού, είναι η ομόφωνη απόφασή τους, για την κήρυξη στάσεων εργασίας στις 14, 15 και 20 Μάη, από την αρχή της βάρδιας μέχρι τις 8 π.μ. και από τις 10 μ.μ. μέχρι τη λήξη της βάρδιας.

Στη γενική συνέλευση, ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ Α. Κολλάς,εναντιώθηκε, στα λόγια, στην κυβερνητική πολιτική για τις αστικές συγκοινωνίες και τις επιχειρούμενες αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις, αλλά άφησε να υπονοηθεί ότι πρόκειται για "λάθος" πολιτική, η οποία θα διορθωθεί με "διάλογο". Για το λόγο αυτό, ζήτησε από τους εργαζόμενους να είναι "ψύχραιμοι", να μην "εξαπολύουν αγωνιστικές κορόνες" και να "σταματήσουν τη μιζέρια και την γκρίνια"! Οσον αφορά την κατάθεση του νομοσχεδίου του υπουργείου Εργασίας, με το οποίο επιχειρείται η κατάργηση του 8ωρου και η καθιέρωση ελαστικού και διακεκομμένου ωραρίου στους οδηγούς, ο Α. Κολλάς είπε ότι αυτό... απαγορεύεται από οδηγία της ΕΕ! Στις έντονες αποδοκιμασίες των εργαζομένων ότι με τη σύμφωνη γνώμη του η διοίκηση εφαρμόζει καιρό τώρα ελαστικό ωράριο, ομολόγησε ότι αυτό έγινε για "να βάλουν πλάτη" οι εργαζόμενοι... Καταλήγοντας, ανέφερε ότι δεν έχει απεμπολήσει το πάγιο και ομόφωνο αίτημα για σύσταση ενιαίου δημόσιου συγκοινωνιακού φορέα και δεσμεύτηκε ότι αν ο διάλογος με την κυβέρνηση δεν έχει αποτελέσματα, τότε "θα υπάρξει κλιμάκωση του αγώνα".

Ωρα αντεπίθεσης

Ο Χρ. Σταμούλος,εκπρόσωπος της ΔΑΣ (υποστηρίζεται από την ΕΣΑΚ) στο ΔΣ του Συνδικάτου, επισήμανε ότι η κυβέρνηση εντείνει την επίθεσή της σε βάρος των εργαζομένων, χρησιμοποιώντας νέες μεθόδους αποπροσανατολισμού, εκφοβισμού και διάσπασης, προκειμένου να κάνει πράξη τα σχέδιά της για την ιδιωτικοποίηση των πάντων και την κατάργηση κάθε εργατικής κατάκτησης (ΣΣΕ, 8ώρου, ασφαλιστικών δικαιωμάτων κλπ.). Τόνισε ότι έφτασε η ώρα για την αντεπίθεση των εργαζομένων, επισημαίνοντας ότι το πρόγραμμα των στάσεων εργασίας πρέπει να αποτελέσει την αφετηρία νέων αγώνων στις συγκοινωνίες. Στηλίτευσε τη στάση της συνδικαλιστικής ηγεσίας σε ΗΣΑΠ και ΗΛΠΑΠ, επισημαίνοντας ότι, ενώ βλέπουν πως η κυβέρνηση προχωρά στην ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών και στο χτύπημα των εργαζομένων, αντί να έχουν πρώτο αίτημα τον ενιαίο δημόσιο φορέα, σιγοντάρουν την κυβέρνηση, λέγοντας "όχι" στον ενιαίο φορέα. Πρότεινε να διοργανωθεί συγκέντρωση των εργαζομένων στα γραφεία της ΕΘΕΛ, στα τέλη Μάη, οπότε έχει οριστεί η γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρίας.

Καταλήγοντας ο Χρ. Σταμούλος κάλεσε όλους τους εργαζόμενους να μπουν στην"πρώτη γραμμή του αγώνα", τονίζοντας ότι κάθε απουσία, θα είναι στην ουσία, ένα "ναι" στα σχέδια της κυβέρνησης. Στον αγώνα αυτό θα πρωτοστατήσουν οι κομμουνιστές και κάθε τίμιος αγωνιστής. Οι εργαζόμενοι πρέπει να πάρουν την υπόθεση στα χέρια τους, να συγκρουστούν μ' αυτή την πολιτική του ΠΑΣΟΚ και να ανατρέψουν τα σχέδια της κυβέρνησης.

Την αντίθεσή τους στις επιχειρούμενες αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις εξέφρασαν και οι υπόλοιποι ομιλητές, ενώ αγωνιστικό χαιρετισμό απηύθυνε ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ).

Στο ψήφισμα που εγκρίθηκε ομόφωνα, επισημαίνεται ότι οι εργαζόμενοι δε δέχονται αλλαγή στις εργασιακές τους σχέσεις και απαιτούν την κατάθεση νομοσχεδίου, που θα προβλέπει τη σύσταση ενιαίου δημόσιου φορέα στις αστικές συγκοινωνίες. Επίσης, απαιτούν, την άμεση υπογραφή ΣΣΕ '98, με την εφαρμογή 35 ωρών δουλιάς, χωρίς μείωση των αποδοχών, καθώς και την πρόσληψη 500 οδηγών πλήρους απασχόλησης.

ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
"Συμβουλές"... ιδιωτικοποίησης

Την πρόσληψη Γερμανών συμβούλων για το πώς θα ξεπουληθεί "καλύτερα" η υπηρεσία σε ιδιωτικές εταιρίες, καταγγέλλει η ΟΣΥΠΑ

Τις "συμβουλές" ξένων συμβούλων, Γερμανών κατά προτίμηση, αγοράζει, έναντι αδράς αμοιβής, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), γεγονός που, όπως καταγγέλλει η Ομοσπονδία Συλλόγων ΥΠΑ (ΟΣΥΠΑ), παραβαίνει επιταγές του Συντάγματος, διατάξεις νόμων και Προεδρικών Διαταγμάτων, καθώς και νομολογία του ΣτΕ.

Η ΟΣΥΠΑ τονίζει σε σχετική επιστολή της προς το υπουργείο Προεδρίας, ότι στους εν λόγω συμβούλους, η διοίκηση της ΥΠΑ "αναθέτει θέματα τα οποία χειρίζονται οι, κατά το νόμο, αρμόδιοι υπάλληλοι της ΥΠΑ και όλα αυτά κατά παράβαση των επιταγών του Συντάγματος (άρθρο 103), της νομολογίας του ΣτΕ (απόφαση 483/97) αλλά και σειράς νόμων και ΠΔ".

Οι Γερμανοί σύμβουλοι έχουν εγκατασταθεί για τα καλά εδώ και μερικές μέρες δίπλα στα γραφεία της διοίκησης της ΥΠΑ και συλλέγουν στοιχεία κάθε είδους για το έργο και τη δομή της ΥΠΑ (είδος έργου, απασχολούμενο προσωπικό κτλ.), παίρνοντας συνεντεύξεις και από το προσωπικό. Μάλιστα, οι υπάλληλοι αναγκάζονται να παρέχουν στοιχεία στους ξένους συμβούλους με προφορική εντολή του διοικητή της ΥΠΑ, "για θέματα μάλιστα που οι ίδιοι χειρίζονται ως κατά νόμον αρμόδιοι, χωρίς να υπάρχει κάποια γραπτή οδηγία ποια ακριβώς στοιχεία πρέπει να δώσουν και ποια πρέπει να μη δώσουν". Η ΟΣΥΠΑ προσθέτει ότι τα στοιχεία αυτά σχετίζονται με τη λειτουργία και τον έλεγχο των αεροδρομίων, καθώς και με την εθνική ασφάλεια της χώρας από πλευράς ΥΠΑ (!), κατά παράβαση ουσιαστικά των όσων περί εχεμύθειας ορίζονται από το Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα.

Ηδη, οι σύμβουλοι κυκλοφόρησαν "έκθεση" των συμπερασμάτων τους, την οποία παρουσιάζουν σε ανώνυμες εταιρίες. Η ΟΣΥΠΑ σχολιάζει ότι "οι θέσεις αυτές κατά "σύμπτωση" συμπίπτουν με τις θέσεις του διοικητή της ΥΠΑ, ο οποίος κατά καιρούς τις διατυπώνει στον Τύπο και προφανώς η ενέργεια αυτή κρύβει σκοπιμότητες".

Η ΟΣΥΠΑ προσθέτει ότι, ενώ σύμφωνα με το Ν.2465 άρθρο 13 συγκροτείται επιτροπή από δημόσιους υπάλληλους και επιστήμονες για ό,τι αφορά στην οργάνωση και λειτουργία της ΥΠΑ, "ο διοικητής της ΥΠΑ, εντελώς αυθαίρετα και παρά τα όσα ορίζονται στον εν λόγω νόμο, ανέθεσε σε ξένους συμβούλους (άγνωστο αν υπάρχει ακόμα και απόφαση πρόσληψης) να ετοιμάσουν "έκθεση" για μετατροπή της ΥΠΑ σε ανώνυμες εταιρίες, προφανώς για να υποστηρίζει τις θέσεις του με την έκθεση αυτή".

Η Ομοσπονδία, τέλος, εκφράζει την αποδοκιμασία της για τις ενέργειες της διοίκησης της ΥΠΑ και ζητά την άμεση παρέμβαση όλων των αρμόδιων φορέων για να σταματήσει η πρόσληψη συμβούλων και να καταλογιστούν ευθύνες σε κάθε εμπλεκόμενο φορέα.

ΜΕΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ
Φιέστες για την καθυστέρηση και τα "πανωπροίκια"

Αγνωστο παραμένει ακόμη πότε θα ολοκληρωθεί η κατασκευή του μετρό της Αθήνας, παρά τη νέα φιέστα που διοργανώθηκε χτες το πρωί με αφορμή την άφιξη του πρώτου "Μετροπόντικα" στο σταθμό "Νέος Κόσμος". Ο "μετροπόντικας" των 484 μέτρων σήραγγας από τον προηγούμενο σταθμό "Ολυμπιείο" μέσα σε ενάμιση περίπου μήνα.

Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσαν οι αρμόδιοι της "Αττικό Μετρό", μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί το 71% του έργου, παρότι με την αρχική σύμβαση αυτό θα έπρεπε να παραδοθεί στο επιβατικό κοινό της πρωτεύουσας από τον περασμένο Δεκέμβρη. Τώρα δεν είναι σίγουρο ότι αυτό θα γίνει ούτε φέτος το Νοέμβρη, που προβλέπει η σκανδαλώδης συμπληρωματική σύμβαση.

Ο ίδιος ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ δεν ήταν σε θέση να ανακοινώσει την οριστική παράδοση του έργου, ενώ αρκέστηκε να πει ότι από το Σεπτέμβρη θα αρχίσει να διανοίγει τη σήραγγα και ο δεύτερος "μετροπόντικας" που μεταφέρεται στη Δάφνη. Να σημειώσουμε ότι έντονος προβληματισμός υπάρχει για την ικανότητα των τεράστιων μηχανημάτων να αντιμετωπίσουν μικρά πάχη και χαμηλής ποιότητας εδάφη που υπάρχουν μεταξύ των σταθμών Ν. Κόσμου - Αναλάτου και Αναλάτου - Αγ. Ιωάννη. Δεν αποκλείεται να χρειαστεί ένα από τα δύο μηχανήματα να αντικαταστήσει την κεφαλή του με άλλη "Ανοιχτής Ασπίδας". Το θέμα είναι ποιος θα πληρώσει τα "πανωπροίκια" ύψους 10 δισ. δρχ. που διεκδικούν ξανά οι εργολάβοι με πρόσχημα την αλλαγή της κεφαλής, αλλά και τα έξοδα μεταφοράς του δεύτερου "μετροπόντικα" από τον "Ευαγγελισμό" στη Δάφνη.

Αγνωστο επίσης παραμένει τι θα γίνει με τη διαδρομή Σύνταγμα - Βοτανικός, όπως τροποποιήθηκε και η οποία, ως γνωστόν, έχει αφαιρεθεί από την εργολαβία, αλλά έχει σταματήσει και η επαναδημοπράτησή της. Δεν αποκλείεται βέβαια καθόλου να ανατεθεί το τμήμα αυτό στους ίδιους εργολάβους. Το βέβαιο είναι πάντως ότι το μετρό θα παραδοθεί κατά τμήματα, αφού έτσι κι αλλιώς η διαδρομή Σύνταγμα - Βοτανικός δεν υπάρχει πλέον ούτε σαν αναφορά στα γενικά πλάνα του έργου...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ