ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 15 Μάη 1998
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΟΑΣΑ
Καθολική αντίδραση στα κυβερνητικά σχέδια

Δύο 3ωρες στάσεις εργασίας σήμερα, από την αρχή της βάρδιας μέχρι τις 8 π.μ. και από τις 10 μ.μ. μέχρι το τέλος. Νέα κινητοποίηση στις 20 του Μάη

Ακινητοποιημένα θα παραμείνουν και σήμερα για έξι ώρες (5 π.μ.-8 π.μ. και 10 μ.μ.-12 μ.μ.) τα μπλε λεωφορεία, λόγω των νέων στάσεων εργασίας των εργαζομένων στον ΟΑΣΑ, που αντιδρούν στα κυβερνητικά σχέδια για το ξεπούλημα των αστικών συγκοινωνιών και την ανατροπή των εργασιακών τους σχέσεων.

Η πρώτη φάση των αγωνιστικών κινητοποιήσεων των εργαζομένων στον ΟΑΣΑ, που άρχισε με την καθολική συμμετοχή των εργαζομένων στις χτεσινές στάσεις εργασίας (πρωί - βράδυ), κλείνει σήμερα τα μεσάνυχτα, με τις δύο 3ωρες στάσεις εργασίας, από την αρχή της βάρδιας μέχρι τις 8 μ.μ. και από τις 10 μ.μ. μέχρι το τέλος της βάρδιας. Από αύριο τα λεωφορεία θα κυκλοφορούν κανονικά. Θα ακινητοποιηθούν πάλι στις 20 του Μάη, σύμφωνα με την ομόφωνη απόφαση που πήραν οι εργαζόμενοι σε πρόσφατη μαζική τους γενική συνέλευση, για νέες στάσεις εργασίας πρωί - βράδυ την ημερομηνία αυτή. Σε περίπτωση που η κυβέρνηση εμμείνει στα σχέδιά της, οι εργαζόμενοι έχουν προαναγγείλει αγώνα διαρκή και αποφασιστικό, ανάλογο με την περίοδο του '92.

"Είναι, τουλάχιστον, εμπαιγμός, να επικαλείται η κυβέρνηση το έλλειμμα της ΕΘΕΛ, που η ίδια με την πολιτική που εφάρμοσε το έφτασε σε μια 4ετία στα 112 δισ. δραχμές, για να περάσει τα σκληρά αντεργατικά της μέτρα",τονίζει ο Χρ. Σταμούλος,εκπρόσωπος της ΔΑΣ (υποστηρίζεται από την ΕΣΑΚ) στο ΔΣ του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ.

Η ιδιωτικοποίηση

Ο Χρ. Σταμούλος επισημαίνει την ανάγκη συγκρότησης ενιαίου αγωνιστικού μετώπου από όλους τους εργαζόμενους στις αστικές συγκοινωνίες, για τη ματαίωση των κυβερνητικών σχεδίων ξεπουλήματος των δημόσιων συγκοινωνιών και ανατροπής των εργασιακών σχέσεων. Για το επιχειρούμενο ξεπούλημα των αστικών συγκοινωνιών, τονίζει ότι με την "Πράσινη Βίβλο" που παρουσίασε πρόσφατα η κυβέρνηση:

  • Οι φορείς ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ θα παραμείνουν μόνο σαν "ταμπέλες", με περιορισμένο έργο και "βουτηγμένοι" στα χρέη.
  • Θα αναπτυχθούν οι νέες ιδιωτικές εταιρίες "Μετρό ΑΕ" και "Τραμ ΑΕ", που θα απορροφήσουν σταδιακά ΗΣΑΠ και ΗΛΠΑΠ, ενώ η ΕΘΕΛ θα συρρικνωθεί στις γραμμές - κορμού. Παράλληλα, θα αναπτυχθούν και πολλές δημοτικές - ιδιωτικές συγκοινωνιακές εταιρίες.
  • Η "κοινωνική πολιτική" θα ασκείται μέσω δημοτικών τελών, πρόσθετων φόρων κλπ., αντί επιδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό. Θα ενισχυθεί ο ρόλος των ιδιωτικών αστικών ΚΤΕΛ στην ευρύτερη περιφέρεια Αττικής.

Οσον αφορά τους εργαζόμενους, ο Χρ. Σταμούλος επισημαίνει ότι η κυβέρνηση θα τους θέσει το δίλημμα "ή μένετε στους φορείς που "βουλιάζουν" ή εκχωρείτε τα δικαιώματά σας και αναλαμβάνετε εργασία στις νέες εταιρίες, με όποιο εργασιακό καθεστώς".

Απάτη τα "προνόμια"

Για τη σκληρή αντεργατική επίθεση της κυβέρνησης, με πρόσχημα το οικονομικό "νοικοκύρεμα" του ΟΑΣΑ, υπογραμμίζει ότι πρόκειται για συνειδητή απάτη. Κι αυτό, γιατί σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ΕΘΕΛ, η ετήσια εξοικονόμηση με τις επιχειρούμενες αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις (κατάργηση ΣΣΕ και 8ωρου, επιβολή ελαστικού και διακεκομμένου ωραρίου, κατάργηση ασφαλιστικών δικαιωμάτων κλπ.) δεν ξεπερνά τα 5-7 δισ. δραχμές. Κι όλα αυτά, όταν:

- Την 3ετία 1994-1997 η απώλεια εσόδων της ΕΘΕΛ μόνο από εισιτήρια (οργάνωση, διακίνηση, έλεγχοι) ανέρχεται σε 20 δισ. δραχμές. Σημειώνεται ότι μέχρι το 1992, που η διακίνηση εισιτηρίων γινόταν από οδηγούς "παθόντες εν υπηρεσία" και όσους συμπλήρωναν τα 58 χρόνια (σ. σ.: κατέβαιναν από το τιμόνι δύο χρόνια πριν βγουν στη σύνταξη), δεν υπήρχε απώλεια εσόδων από εισιτήρια. Από το 1994, που ιδρύθηκε η ΕΘΕΛ, η κατάκτηση αυτή των οδηγών καταργήθηκε με τη σύμφωνη γνώμη της πλειοψηφίας στο ΔΣ του Συνδικάτου και η έκδοση - διακίνηση εισιτηρίων εκχωρήθηκε σε ιδιώτες, με τα γνωστά παρατράγουδα της εταιρίας "ΣΕΛΜΟ", που φέσωσε τον ΟΑΣΑ με 700 εκατ. δραχμές.

- Από το 1994 μέχρι σήμερα έχουν καταβληθεί 26 δισ. δραχμές για υπερωρίες και ρεπό, αντί να γίνουν οι αναγκαίες προσλήψεις οδηγών. Κυβέρνηση και εργοδοσία, εκμεταλλευόμενες τους μικρούς μισθούς των οδηγών, ουσιαστικά τους υποχρεώνουν σ' αυτό το καθεστώς απασχόλησης, εξασφαλίζοντας από τη μια να μη γίνονται αγώνες για αυξήσεις και από την άλλη να στρώνουν το έδαφος για την πρόσληψη εποχικών - ωρομίσθιων οδηγών.

- Από το 1994 μέχρι σήμερα, λόγω έλλειψης λεωφορείων και οδηγών, η επιβατική κίνηση της ΕΘΕΛ μειώθηκε από 550 σε 330 εκατομμύρια επιβάτες το χρόνο, με παράλληλη μείωση στα έσοδα κατά 66 δισ. δραχμές.

Συνεχίζονται με αμείωτη ένταση οι δίκες αγροτών

Αναβλήθηκαν χτες από το Εφετείο Λάρισας, για το Νοέμβρη και Δεκέμβρη του 1998, οι 14 δίκες σε βάρος 77 συνολικά αγροτών του νομού - ανάμεσά τους και τα μέλη της Πανθεσσαλικής Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα - που κατηγορούνταν για τη συμμετοχή τους στις μεγάλες αγροτικές κινητοποιήσεις του 1995 και 1996. Συγκεκριμένα οι δίκες θα γίνουν: μία στις 10/11/98, δύο στις 24/11/98, δύο στις 26/11/98, δύο την 1/12/98, δύο στις 7/12/98, δύο στις 8/12/98, δύο στις 10/12/98 και μία στις 17/12/98.

Να σημειωθεί ότι για το ίδιο χρονικό διάστημα - τέλη Νοέμβρη αρχές Δεκέμβρη 1998 - έχουν προγραμματιστεί να γίνουν και δεκάδες άλλες δίκες αγροτών - σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια δικαστήρια - που έχουν κατά καιρούς αναβληθεί, όχι μόνο στη Λάρισα, αλλά και στους άλλους τρεις νομούς της Θεσσαλίας.

Οι δίκες αγροτών για τη συμμετοχή τους στις ίδιες κινητοποιήσεις του 1995 και του 1996, αλλά και του 1997 και στις αρχές του 1998, πρόκειται να συνεχιστούν με αμείωτη ένταση και στο αμέσως επόμενο διάστημα.

  • Εκτός από τη Θεσσαλία άλλοι 19 αγρότες της Ηλείας θα οδηγηθούν στο Τριμελές Δικαστήριο Αμαλιάδας την ερχόμενη Τρίτη, με την κατηγορία της συμμετοχής τους στις κινητοποιήσεις το Νοέμβρη του 1995.
  • Επίσης 13 αγροτοκτηνοτρόφοι του Νομού Ιωαννίνων θα "συρθούν" στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Ιωαννίνων στις 9 Ιούνη, κατηγορούμενοι για τη συμμετοχή τους στις κινητοποιήσεις, το Δεκέμβρη του 1996. Η Ενιαία Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Αγροτών Ν. Ιωαννίνων καλεί όλους τους αγρότες - κτηνοτρόφους, φορείς της περιοχής, εργαζόμενους, επαγγελματοβιοτέχνες και μαθητές να συγκεντρωθούν μπροστά στο Δικαστήριο στα Γιάννενα, τη μέρα της δίκης, προκειμένου να συμπαρασταθούν στους δικαζόμενους αγροτοκτηνοτρόφους.
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
Προς κλιμάκωση κινητοποιήσεων

Τη δέσμευση ότι θα κλιμακωθούν οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) από την ερχόμενη βδομάδα, με κεντρικό στόχο την ακύρωση των κυβερνητικών σχεδίων για τη διάλυση της υπηρεσίας και το ξεπούλημα των κερδοφόρων δραστηριοτήτων της, επανέλαβε χτες η ηγεσία της Ομοσπονδίας (ΟΣΥΠΑ).

Στο μεταξύ, χτες πραγματοποιήθηκε με απόλυτη επιτυχία και η δεύτερη στάση εργασίας (12-4 μ.μ.) που κήρυξε η ΟΣΥΠΑ, με αίτημα την άμεση καταβολή στους εργαζόμενους δεδουλευμένων πέντε μηνών! Λίγες ώρες πριν αρχίσει η απεργιακή κινητοποίηση των εργαζομένων, στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών εξετάστηκε η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που υπέβαλε η διοίκηση της ΥΠΑ, με αίτημα να κηρυχτούν "παράνομες και καταχρηστικές" οι στάσεις εργασίας. Η απόφαση του δικαστηρίου αναμένεται σήμερα και απ' αυτή θα εξαρτηθεί η πραγματοποίηση ή μη της νέας στάσης εργασίας, που έχει κηρύξει και για σήμερα η ΟΣΥΠΑ, από τις 12 μ. έως τις 4 μ.μ.

Τραγικός θάνατος ναυτεργάτη

Τραγικό θάνατο βρήκε ναυτεργάτης την περασμένη Τρίτη στο φορτηγό πλοίο ΜΙΝΟΑΝ ΣΚΑΪ, που βρίσκεται στο λιμάνι Μοντεβίδεο της Ουρουγουάης. Πρόκειται για τον 53χρονο Α μηχανικό Γιώργο Καπώνη,ο οποίος, με ευθύνη της πλοιοκτήτριας εταιρίας ΤΣΑΤΣΑΚΗΣ Shipping,παρέμεινε με το υπόλοιπο πλήρωμα μέσα στο πλοίο κατά τη διάρκεια απεντόμωσης του πλοίου, οπότε και στάθηκε η αρχική αιτία για να βρει λίγο αργότερα το θάνατο.

Συγκεκριμένα, ο ναυτεργάτης, ενώ βρισκόταν μέσα στη σήραγγα όπου περνάνε οι σωληνώσεις ερματισμού και ανερματισμού του πλοίου, εισέπνευσε τα δηλητηριώδη αέρια του ψεκασμού. Κατά τη διάρκεια της παραλαβής του ναυτεργάτη από ελικόπτερο, έσπασε ο ιμάντας συγκράτησης του φορείου, με αποτέλεσμα αυτό μαζί με το ναυτεργάτη να πέσει στο κατάστρωμα του πλοίου από ύψος 8 μέτρων περίπου! Ο ναυτεργάτης άφησε την τελευταία του πνοή στο νοσοκομείο, ενώ από τις αρχές γίνονται έρευνες για να διαπιστωθεί αν ο θάνατός του προήλθε από την εισπνοή των αερίων ή από την πτώση.

Τέλος στη διαφήμιση του τσιγάρου

Η οδηγία απαγόρευσης της διαφήμισης προϊόντων καπνού ψηφίστηκε προχτές στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Μέσα σε τρία χρόνια θα αφαιρεθούν οι διαφημίσεις των τσιγάρων από τα διαφημιστικά πλαίσια και τους κινηματογράφους, ενώ σε τέσσερα χρόνια οι εφημερίδες και τα περιοδικά δε θα επιτρέπεται να δημοσιεύουν διαφημίσεις τσιγάρων. Επίσης, σε πέντε χρόνια θα λήξει η χρηματοδότηση αθλητικών και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων από τις καπνοβιομηχανίες, με εξαίρεση του αγώνες της "Φόρμουλα 1". Παράλληλα, οι ευρωβουλευτές ψήφισαν την απαγόρευση της χρηματοδότησης του καπνού σε όλη την Ευρώπη.

Σημειώνεται ότι οι απαγορεύσεις θα θεσπιστούν στις 15 χώρες σύντομα. Μόλις ο νόμος τεθεί σε ισχύ - και η ταχύτητα της εφαρμογής του εξαρτάται από τη βρετανική προεδρία της Ευρωπαϊκής Ενωσης - η διαφήμιση θα επιτρέπεται μόνο στις εφημερίδες με το εμπορικό σήμα του καπνού και στα μαγαζιά που πωλούν προϊόντα καπνού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ