ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 4 Ιούλη 1998
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΟ "ΚΑΤΗΓΟΡΩ" ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

Κάποιοι απόρησαν γιατί ένα μερικό θέμα, όπως η κατάργηση της επετηρίδας, που είναι εφαρμογή του αντιεκπαιδευτικού νόμου 2525/97, αποτέλεσε σημείο τέτοιας έκτασης κοινωνικής, δηλαδή, πολιτικής αντιπαράθεσης, και μάλιστα με τόσο οξυμένες μορφές. Οχι μόνο το ΠΑΣΟΚ αλλά και η ΝΔ, ο Συνασπισμός, το ΔΗΚΚΙ καταδίκασαν αυτή την αντιπαράθεση, επικροτώντας κατά τα άλλα τις κυβερνητικές επιλογές (για παράδειγμα την κατάργηση της επετηρίδας), λες και μπορούσε να ακολουθηθεί φιλολαϊκή διαδικασία για την εφαρμογή μιας αντιλαϊκής πολιτικής. Πολύ περισσότερο που η σημερινή πολιτική δεν αποβλέπει σε επιμέρους μεταρρυθμιστικούς στόχους στην εκπαίδευση, αλλά υπηρετεί την ολοκληρωτική προσαρμογή της σε στρατηγικές επιλογές του πολυεθνικού κεφαλαίου στην οικονομία και την κοινωνία.

Γιατί, λοιπόν, πασχίσατε να περάσετε στην κοινή γνώμη ότι όσοι αντιδρούσαν ήταν μονάχα κάποιοι αδιόριστοι αναπληρωτές για τα συντεχνιακά τους συμφέροντα, ενώ τάχα το συμφέρον "του κοινωνικού συνόλου" είναι η κατάργηση της επετηρίδας κι όσων δικαιωμάτων σχετίζονται μ' αυτήν (σταθερή δουλιά - μονιμότητα, εργασιακές σχέσεις μιας κάποιας αξιοπρέπειας και συνδικαλιστικό κίνημα που θα διεκδικεί συλλογικά δικαιώματα); Γιατί, βολικά, κάνατε πως δεν ξέρετε το γενικότερο αίτημα όλων των κινητοποιήσεων αυτής της χρονιάς, την κατάργηση του αντιεκπαιδευτικού νόμου; Γιατί, τελικά, τόσο κακό για την πρόσληψη και την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού;

* * *

Ας μιλήσουμε για την ουσία. "Πες μου τι εκπαιδευτικούς χρειάζεσαι, να σου πω τι σχολείο και τι ανθρώπους θέλεις να διαμορφώσεις".

Αν θέλατε καλούς εκπαιδευτικούς, θα ξεκινάγατε από την εκπαίδευσή τους.Θα τους εκπαιδεύατε μέσα από πραγματικά παιδαγωγικές σχολές, γιατί το κοινωνικό λειτούργημα του εκπαιδευτικού δε συνίσταται στην αναμετάδοση γνώσεων και τη διαμόρφωση δεξιοτήτων, αλλά στη διαπαιδαγώγηση της ανθρώπινης προσωπικότητας. Γι' αυτό άλλωστε και η "Πανσπουδαστική" είχε πάντα αίτημα την ενίσχυση των παιδαγωγικών μαθημάτων στις προπτυχιακές σπουδές των καθηγητικών σχολών, γι' αυτό σήμερα τόσο οι ΠΚΣ στο φοιτητικό κίνημα όσο και η ΔΕΕ στους καθηγητές διεκδικούν τη δημιουργία παιδαγωγικών σχολών και για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Γιατί η παιδαγωγική είναι το βασικό θεμέλιο για να οικοδομήσει ο υποψήφιος εκπαιδευτικός τη σχετική με τη διδασκαλία των μαθημάτων ειδικότητά του, παίρνοντας μέσα πάντα στις προπτυχιακές σπουδές του κατεύθυνση, φιλολογική, φυσικομαθηματική, τεχνικών μαθημάτων κλπ. Εσείς, όμως, ούτε θέλετε να σκεφτείτε το ενδεχόμενο η "παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια", το βασικό κριτήριο του καλού εκπαιδευτικού, να παρέχεται μέσα στις προπτυχιακές σπουδές των πανεπιστημίων. Ολη σας η έννοια είναι πώς μετά το πτυχίο και τις επιστημονικές σπουδές,και μετά το διορισμό θα "αξιολογήσετε" και θα "επιλέξετε" εκπαιδευτικούς. Αμεσα είδαμε να το κάνετε μέσα από διαγωνισμούς γυμνασιακού επιπέδου. Υστερα από λίγα χρόνια θα τσοντάρετε, σαν προϋπόθεση για το διορισμό, κι ένα πιστοποιητικό που θα δίνεται μετά από 2 εξαμηνιαία μεταπτυχιακά σεμινάρια. Για να 'ρθουν αργότερα και οι συνεντεύξεις στους τοπικούς άρχοντες και παράγοντες της κάθε περιοχής. Κι ας μην ξεχνάμε ότι μετά 2 χρόνια από το διορισμό ξεκινά η εφ' όλης της ύλης και εφ' όρου ζωής... "αξιολόγηση". Δεν έχουμε δίκιο να αμφισβητούμε τα δήθεν επιστημονικά σας κριτήρια, δεν έχουμε δίκιο να υποστηρίζουμε πως επιδίωξή σας είναι να συμμορφώσετε τους εκπαιδευτικούς σύμφωνα με τα δικά σας μέτρα και σταθμά - ο ιδεολογικός - πολιτικός έλεγχος και η αστυνόμευση του εκπαιδευτικού;

* * *

Αν θέλατε άξιους παιδαγωγούς θα αναβαθμίζατε την αξία των πτυχίων της Ανώτατης Εκπαίδευσης, εσείς όμως επιδιώκετε να αποσυνδέσετε το επάγγελμα από το πτυχίο, να απαξιώσετε, όχι να αναβαθμίσετε τις σημερινές πανεπιστημιακές σπουδές. Αυτό είναι η γενική σας κατεύθυνση που στις καθηγητικές και παιδαγωγικές σχολές εφαρμόζεται με την κατάργηση της επετηρίδας. Αντί να οικοδομήσετε Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, προχωρείτε όχι μόνο τη διαφοροποίηση των ιδρυμάτων και σχολών, αλλά και των προγραμμάτων μέσα στην κάθε σχολή με πολλαπλούς κύκλους σπουδών, για ταξικότερη επιλογή των λίγων κι εκλεκτών του συστήματος. Κοροϊδεύετε τον κόσμο, όταν διατυμπανίζετε την πρόσβαση σε πανεπιστήμια - μαϊμούδες, χωρίς επιστημονικό υπόβαθρο και αντίκρισμα στην παραγωγή.

* * *

Αν θέλατε να διορίσετε περισσότερους εκπαιδευτικούς, δε θα αλλάζατε τον τρόπο πρόσληψης, αλλά θα δημιουργούσατε τις προϋποθέσεις για μαζικούς διορισμούς. Θα θεσμοθετούσατε 12χρονο σχολείο για όλους, θα ενισχύατε τη νυχτερινή εκπαίδευση, για να πάρουν τη γενική μόρφωση και αυτοί που έχουν εγκαταλείψει ακόμη και την 9χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση (το 20% των νέων ανθρώπων και συνολικά στον πληθυσμό ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό) κι επιπλέον όσοι δε συνεχίζουν τις σπουδές τους στο λύκειο κι αυτό ακόμη το 30% που ξεκινά, αλλά δεν ολοκληρώνει τις σπουδές του στο σημερινό λύκειο. Θα δημιουργούσατε πραγματικές οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών, στα δημόσια σχολεία, για να παρέχεται ίδια μόρφωση σε όλους, ανεξάρτητα από ταξικές - κοινωνικές διαφορές (όχι από τη μια να 'χουμε τα ιδιωτικά σχολεία πολυτελείας κι από την άλλη ταχύρυθμα προγράμματα "δεύτερης ευκαιρίας" ή καλύτερα κοροϊδίας, και ψευτο-ενισχυτικές διδασκαλίες των "κακών" μαθητών). Δε θα προωθούσατε την εγκατάλειψη του λυκείου με τους νέους φραγμούς του Ενιαίου Διαφοροποιημένου Λυκείου και την κατάργηση οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών. Δε θα υποκαθιστούσατε τη γενική μαζική εκπαίδευση από κατώτερα ιδρύματα μερικής κατάρτισης, όπως τα μεταγυμνασιακά ΙΕΚ και τα ΤΕΕ, που ιδρύετε με το νομοσχέδιό σας για την τεχνικο-επαγγελματική κατάρτιση. Ιδρύματα που δεν έχουν πια την αξίωση ούτε να λέγονται λύκεια, ούτε να δίνουν τα ίδια δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Θα διευρύνατε ποσοτικά και ποιοτικά τη γενική εκπαίδευση, θα δημιουργούσατε ένα Ενιαίο 12χρονο υποχρεωτικό για όλους Σχολείο γενικής παιδείας, με πολυτεχνικό ορίζοντα οργανικής σύνδεσης της θεωρίας και της πράξης. Και πάνω στην ολοκλήρωση της γενικής εκπαίδευσης θα οικοδομούσατε την ειδική επαγγελματική κατάρτιση για όλους (είτε μέσα από την Ανώτατη Εκπαίδευση για τα επαγγέλματα που απαιτούν υψηλή επιστημονική ειδίκευση, είτε μέσα από δημόσιες Ειδικές επαγγελματικές σχολές για όσα από τα υπόλοιπα επαγγέλματα απαιτούν μια κάποια ειδίκευση). Εσείς όμως εκσυγχρονίζετε το πολυδιαφοροποιημένο σύστημα ταξικών επιλογών: Ενισχύετε το παράλληλο σύστημα δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο, διαχωρίζετε παραπέρα τη μέση βαθμίδα της υποχρεωτικής (γυμνάσιο) και της μεταϋποχρεωτικής εκπαίδευσης (λύκειο, ΤΕΕ, μεταγυμνασιακά ΙΕΚ), δυναμώνετε και τους ταξικούς φραγμούς στο εσωτερικό του "Ενιαίου Λυκείου", (ανάγκη για φροντιστήρια σε όλα τα μαθήματα, κατάργηση της δωρεάν παιδείας στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα...).

* * *

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Εσείς παρουσιάζετε σαν ξεπερασμένη όχι μόνο την επετηρίδα, αλλά και τη μαζική γενική εκπαίδευση, τις αντιπαραβάλλετε στη διά βίου κατάρτιση.Η ουσία είναι ότι δε θέλετε να διαπαιδαγωγήσετε ανθρώπους με ολοκληρωμένη προσωπικότητα - δεν κρύβετε άλλωστε την προτίμησή σας στις βραχυπρόθεσμες σπουδές κατάρτισης - και τολμάτε μετά να ισχυρίζεστε ότι θέλετε καλούς και πολλούς εκπαιδευτικούς; Τι να τους κάνετε;

Η μορφωτική σας κοινωνία υπαγορεύεται από τις ανάγκες της καπιταλιστικής σας οικονομίας. Στην ΑΤΖΕΝΤΑ της ΕΕ για το 2000 βλέπουμε την εκπαιδευτική σας μεταρρύθμιση, τι ανθρώπους επιδιώκετε να διαμορφώσετε: Ανεργους που θα λογαριάζονται για απασχολούμενοι, αμόρφωτους πλην όμως καταρτισμένους, υποταγμένους στη μοίρα τους σαν αποτέλεσμα και δικής τους επιλογής, της αδύνατης θέλησής τους.

Ο διαγωνισμός είναι ήδη άκυρος στη συνείδηση του λαού μας. Το ζήτημα είναι να καταδικαστεί η πολιτική σας.

Ρίτα ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ

Ενισχύετε το παράλληλο σύστημα δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης από το νηπιαγωγείο μέχρι το πανεπιστήμιο, διαχωρίζετε παραπέρα τη μέση βαθμίδα της υποχρεωτικής (γυμνάσιο) και της μεταϋποχρεωτικής εκπαίδευσης (λύκειο, ΤΕΕ, μεταγυμνασιακά ΙΕΚ), δυναμώνετε και τους ταξικούς φραγμούς στο εσωτερικό του "Ενιαίου Λυκείου"


ΤΟΥ ΜΑΝΩΛΗ ΣΟΥΑΝΗ, ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥΥΔΡΕΥΣΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Με κάθε τρόπο "όχι" στην ιδιωτικοποίηση

- Ποια είναι η θέση των εργαζομένων για τη μετοχοποίηση του Οργανισμού Υδρευσης Θεσσαλονίκης (ΟΥΘ) και την ενοποίησή του με τον Οργανισμό Αποχέτευσης (ΟΑΘ);

- Είμαστε κάθετα αντίθετοι με τη μετοχοποίηση του ΟΥΘ, γιατί πιστεύουμε ότι στην πράξη δεν είναι τίποτε άλλο από ιδιωτικοποίηση. Βρισκόμαστε σε επαφή με τους συναδέλφους στον ΟΑΘ και έχουμε καταθέσει τη συνολική αντίθεσή μας στην ιδιωτικοποίηση και των δύο Οργανισμών. Λέμε ΝΑΙ στην ενοποίηση ΟΥΘ - ΟΑΘ, κάτω όμως από άλλη φιλοσοφία και όχι αυτή του κέρδους σε όφελος των ιδιωτών. Η ιδιωτικοποίηση θα έχει πολλά αρνητικά αποτελέσματα κυρίως για το καταναλωτικό κοινό και λιγότερο για τους εργαζόμενους στον ΟΥΘ. Εχουμε μόνιμες προσωποπαγείς θέσεις που έχουν κατοχυρωθεί με προεδρικά διατάγματα κατά τη διάρκεια της μετατροπής του Οργανισμού από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ. Σίγουρα όμως θα υπάρξουν προβλήματα σε ρύθμιση θέσεων προσωπικού στο μέλλον, γιατί με την ιδιωτικοποίηση και με την ίδρυση θυγατρικών εταιριών, ο ΟΥΘ θα περάσει ουσιαστικά σε ιδιωτικά χέρια. Θα εκμεταλλεύονται το νερό, με στόχο το κέρδος, που μπορεί να προέλθει από το τιμολόγιο ή από τη σύνδεση. Αυτό σημαίνει λοιπόν αύξηση τιμολογίου, χειρότερη παροχή υπηρεσιών από αυτή που έχει σήμερα ο πολίτης, με δεδομένο ότι ο μέτοχος θα θέλει να κερδίσει.

- Η κυβέρνηση επικαλείται ως επιχείρημα πως με τη μετοχοποίηση θα διασφαλίσει χρήματα για επενδύσεις και βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Είναι έτσι;

- Εμείς πιστεύουμε ότι αυτά τα χρήματα δεν μπορούν να έρθουν, γιατί ο κάθε ιδιώτης όταν αγοράζει μετοχές έχει ως απώτερο σκοπό το όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κέρδος. Επενδύει λοιπόν σε επιχειρήσεις κερδοφόρες. Μια επιχείρηση σαν τον ΟΥΘ δεν πρέπει να είναι κερδοφόρα, απλά να βγάζει τα έξοδα για το παραγόμενο και παρεχόμενο αγαθό.

Στην πράξη λοιπόν θα προχωρήσει η δημιουργία θυγατρικών εταιριών για τη διαχείριση και τη διανομή του νερού. Το σημείο επομένως που θα μετοχοποιηθεί θα είναι η είσπραξη χρημάτων. Το κράτος θα έχει τα πάγια, δηλαδή τις γεωτρήσεις, τα αντλιοστάσια, τα δίκτυά του, τη συντήρηση, την ευθύνη να εκσυγχρονίζει, να βρει καινούριο νερό και να το φέρει στην επιφάνεια και η θυγατρική εταιρία θα έχει την ευθύνη να διαχειρίζεται και να διανέμει το νερό. Δηλαδή το κράτος θα δουλεύει για να κερδοφορούν οι ιδιώτες, που σε καμία περίπτωση δε θα κάνουν τέτοια δουλιά υποδομής, γιατί θα είναι δυσβάσταχτο το κόστος για την άντληση νερού.

- Ποιο είναι το εργασιακό καθεστώς σήμερα και τι επιπτώσεις αναμένεται να υπάρξουν με τη μετοχοποίηση;

- Η κατάσταση θα χειροτερέψει. Η ιδιωτικοποίηση ουσιαστικά εφαρμόζεται ήδη στον ΟΥΘ, αφού το 40% των εργασιών γίνεται από εργολάβους. Ο ΟΥΘ έχει να κάνει προσλήψεις εργατοτεχνικού προσωπικού 17 χρόνια. Σήμερα απασχολούνται 420 εργαζόμενοι, ενώ οι οργανικές θέσεις είναι 650. Υπάρχουν ειδικότητες στις οποίες η μείωση ξεπερνά το 50%-60% Οι εργαζόμενοι στα αντλιοστάσια παίρνουν μόνο 6 μέρες άδεια για τη θερινή περίοδο, αντί 15 που ορίζει ο νόμος. Σκεφτείτε λοιπόν τι θα γίνει αν ιδιωτικοποιηθεί το 80% του Οργανισμού. Είμαστε βέβαιοι πως η ιδιωτικοποίηση θα φέρει παραπέρα συρρίκνωση των θέσεων εργασίας.

- Τι προτίθεστε να κάνετε προκειμένου να αντιπαλέψετε τη μετοχοποίηση του ΟΥΘ;

- Ο ΟΥΘ δεν έχει ανάγκη από ιδιωτικοποίηση. Χρειάζεται προγραμματισμό, οργάνωση και σχεδίαση, εκσυγχρονισμό δικτύων και υπηρεσιών. Το 40% των υδρομέτρων είναι χαλασμένα. Σήμερα έχει 7 δισ. πλεόνασμα και δεν τα επενδύει για να αποδώσουν κέρδη και να βελτιωθούν οι υπηρεσίες στους καταναλωτές. Απαιτούμε λοιπόν να μην προχωρήσει η εφαρμογή των σχεδίων της κυβέρνησης. Θα αντιδράσουμε αγωνιστικά και με κάθε τρόπο.

Α. Α.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ