ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 30 Ιούλη 1998
Σελ. /28
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Βαρύς φόρος αίματος

Την απαράδεκτη κατάσταση, που επικρατεί στον τομέα υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας, φέρνει ξανά στην επιφάνεια έρευνα του Εργατικού Κέντρου Αθήνας. Πάνω από 25.000 εργαζόμενοι σακατεύονται κάθε χρόνο. Το 41,3% των εργαζομένων στις κατασκευές δηλώνει ότι έχει πέσει θύμα εργατικού ατυχήματος από μία έως και πάνω από 10 φορές!

Απαράδεκτη και απογοητευτική εμφανίζεται η κατάσταση που επικρατεί στον τομέα της υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας,σύμφωνα με έρευνα του Εργατικού Κέντρου Αθήνας,που πραγματοποίησε για λογαριασμό του το Ινστιτούτο V - Project Research Consulting, σε δείγμα 2.809 ατόμων στο πολεοδομικό συγκρότημα πρωτεύουσας. Ακόμα και οι πιο σύγχρονες επιχειρήσειςπεριφρονούν στοιχειώδεις υποχρεώσεις τους, με τραγικά αποτελέσματα για τη ζωή, τη σωματική ακεραιότητα και την υγεία των εργαζομένων.

Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι συμβαίνουν 120 θανατηφόρα εργατικά δυστυχήματα το χρόνο, ενώ 25.000 εργαζόμενοι πέφτουν το ίδιο διάστημα θύματα εργατικών ατυχημάτων.Πέρα από το βαρύ φόρο αίματος της εργατικής τάξης, υπολογίζεται ότι αυτή η αιμορραγία επιβαρύνει την εθνική οικονομία με 20 δισ. δραχμές ετησίως!

Η ζοφερή αυτή κατάσταση εκτιμάται ότι θα επιδεινωθεί παραπέρα με την επιβολή και γενίκευση της "ελαστικοποίησης" των εργασιακών σχέσεων που προωθεί η κυβέρνηση με το αντεργατικό νομοσχέδιο,με την κατάργηση του οχτάωρου και την επιβολή της πιο ξέφρενης εντατικοποίησης της εργασίας στα πλαίσια των 9ωρων και 10ωρων, που θα μπορούν να επιβάλλονται με τη "διευθέτηση" του χρόνου εργασίας σε περιόδους παραγωγικής αιχμής. Να σημειωθεί ότι τα περισσότερα ατυχήματα, και κυρίως τα θανατηφόρα, συμβαίνουν προς το τέλος του ωραρίου, όταν μειώνεται η αντοχή και η ετοιμότητα του εργαζόμενου.

Οι μεγαλύτερες ελλείψεις σε μέτρα για την υγιεινή και ασφάλεια συναντώνται στον κλάδο των κατασκευών, αφού σε σύνολο 197 εργαζομένων απάντησαν σχετικά με τις συνθήκες υγιεινής το 9,4% πολύ καλές, το 34,3% καλές, το 36,3% όχι και τόσο καλές και το 19,4 καθόλου καλές. Οι ίδιοι άνθρωποι στην ερώτηση για τις συνθήκες ασφάλειας απάντησαν πολύ καλές το 9,4%,καλές το 32,3%,όχι και τόσο καλές το 33% και καθόλου καλές το 24,8%!

Οι εργαζόμενοι στις κατασκευές έχουν τη θλιβερή πρωτιά στα εργατικά ατυχήματα. Από τους ερωτηθέντες του κλάδου (197), στα πλαίσια της έρευνας, το 13,9% δηλώνει ότι έχει πέσει θύμα εργατικού ατυχήματος μία φορά, το 13,7% δύο φορές, το 10,1% από 3 έως 5, το 1,2% από 6 έως 10 φορές και το 2,4% πάνω από 10!Είναι τα υψηλότερα ποσοστά της έρευνας, παρότι το δείγμα των εργαζομένων στις κατασκευές είναι από τα μικρότερα σε σχέση με των άλλων κλάδων.

Ιδιαίτερο πρόβλημα με τις συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι κατώτερης και μέσης εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, από τους 441 κατώτερης εκπαίδευσης εργαζόμενους απάντησαν σχετικά με τις συνθήκες υγιεινής: Το 9,4% πολύ καλές, το 35,7% καλές, το 40,1% όχι και τόσο καλές και το 14,8% καθόλου καλές. Για τις συνθήκες ασφάλειας, το 12,4% πολύ καλές, το 45,5% καλές, το 29,3% όχι και τόσο καλές και το 12,7% καθόλου καλές.

Από τους 1.477 εργαζόμενους μέσης εκπαίδευσης απάντησαν, σχετικά με τις συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας, αντίστοιχα: 28,2% και 29,1% πολύ καλές, 45,3% και 43,5% καλές, 15,6% και 15,4% όχι και τόσο καλές, 8,5% και 8,4% καθόλου καλές.

Από τους 40 εργαζόμενους ανώτατης εκπαίδευσης που ρωτήθηκαν, το 13,8% χαρακτήρισε τις συνθήκες υγιεινής όχι και τόσο καλές, ενώ την ίδια απάντηση για τις συνθήκες ασφάλειας έδωσε το 21,7%.

Απογοητευτική είναι η εικόνα για την κατάσταση των Επιτροπών Υγιεινής και Ασφάλειας.Από τους 2.809 εργαζόμενους που ρωτήθηκαν αν λειτουργεί Επιτροπή Υγιεινής και Ασφάλειας στο χώρο δουλιάς τους, το 67,2% απάντησε "όχι", το 10,8% "ναι, διορισμένη" και μόλις το 7,7% απάντησε "ναι, εκλεγμένη".Αρνητική ήταν η απάντηση του 72,7% στην ερώτηση, αν τα τελευταία δύο χρόνια έγινε κάποια συνδικαλιστική παρέμβαση ή κινητοποίηση στο χώρο δουλιάς για τις συνθήκες εργασίας, ενώ "ναι" απάντησε το 18,3%.

Τα παραπάνω συμπεράσματα της έρευνας ενισχύουν την εκτίμηση του ΕΛΙΝΥΑΕ, σύμφωνα με μελέτη του οποίου προκύπτουν τεράστιες ανάγκες απασχόλησης σε εξειδικευμένο προσωπικό στον τομέα της υγιεινής και ασφάλειας της εργασίας. Συγκεκριμένα, στο σύνολο της χώρας, οι ανάγκες είναι 2.549 τεχνικοί ασφάλειας και 850 γιατροί εργασίας.Ο καταμερισμός κατά περιοχή σύμφωνα με τις ανάγκες που συναντώνται στην κάθε μία είναι: Αττική 827 τεχνικοί ασφάλειας και 253 γιατροί εργασίας. Μακεδονία 638 και 204, αντίστοιχα. Λοιπές περιφέρειες 1.084 και 393, αντίστοιχα.

Προς κινητοποιήσεις στα πορθμεία

Οι ναυτεργάτες αντιδρούν στα εξοντωτικά ωράρια και στην ξέφρενη εντατικοποίηση. Σύσκεψη σήμερα στο ΥΕΝ, το οποίο καθόρισε δρομολόγια, χωρίς να λάβει υπόψη του τις ώρες εργασίας

Στο "πόδι" βρίσκονται οι ναυτεργάτες που υπηρετούν στα επιβατηγά πλοία των πορθμιακών γραμμών, για να υπερασπίσουν το θεσμό των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, το 8ωρο και την ανθρώπινη ζωή στη θάλασσα, που κινδυνεύουν από την ασυδοσία των πλοιοκτητών που δρουν με την κάλυψη των υπηρεσιών του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.Η έναρξη των αγωνιστικών κινητοποιήσεων, που ήδη έχουν αποφασιστεί από τους ναυτεργάτες, θα καθοριστεί από τα αποτελέσματα της σημερινής σύσκεψης, που θα γίνει στο υπουργείοΕμπορικής Ναυτιλίας στις 6 το απόγευμα, η οποία αποφασίστηκε μετά από συνεχείς παρεμβάσεις της ΠΕΜΕΝ και του ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ.Στη σύσκεψη θα πάρουν μέρος οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των ναυτεργατών από τις πορθμιακές γραμμές Θάσου - Καβάλας, Ηγουμενίτσας - Κέρκυρας, Κυλλήνης - Ζακύνθου καιΡίου - Αντιρρίου.

Οι εφοπλιστές που δρομολογούν πλοία στις πορθμιακές γραμμές ποδοπατούν ωράρια και συλλογικές συμβάσεις, με την κάλυψη του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Στ. Σουμάκη.Για παράδειγμα, ο υπουργός στην απόφασή του (υπ' αριθμ. 1312.1/4/23/02/1998) για την έγκριση ετήσιων δρομολογίων δευτερευουσών ακτοπλοϊκών γραμμών Κέρκυρας - Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας - Ηγουμενίτσας - Παξών επιβατηγών - οχηματαγωγών πλοίων, η οποία είναι σε ισχύ από τις 13 Μάρτη 1998, καθόρισε τα δρομολόγια χωρίς να υπολογίσει το χρόνο απασχόλησης των ναυτεργατών.Ετσι, για να εκτελεστούν τα καθορισμένα δρομολόγια, οι ναυτεργάτες δουλεύουν 17 ώρες το 24ωρο!

Σε καταγγελία του Σωματείου Μηχανικών και Κατωτέρων Πληρωμάτων Κοντινών Αποστάσεων της Κέρκυρας, αναφέρεται ότι στα επιβατηγά πλοία "ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΩΡ" και "ΑΓΙΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ", σε καθημερινή βάση, απασχολείται το πλήρωμα 17 ώρες. Ενώ τουλάχιστον δύο φορές τη βδομάδα παρατηρείται παραβίαση και στα υπόλοιπα πλοία της γραμμής. Επίσης το πλοίο "ΘΕΟΛΟΓΟΣ",εδώ και ένα χρόνο και παρά τις καταγγελίες των σωματείων, συνεχίζει να εκτελεί ακτοπλοϊκή γραμμή και να εφαρμόζει συλλογική σύμβαση εργασίας και οργανική σύνθεση πορθμιακής γραμμής!

Οι ναυτεργάτες των πορθμιακών γραμμών απαιτούν να ληφθούν άμεσα μέτρα εξανθρωπισμού της εργασίας τους, γιατί τα εξαντλητικά ωράρια θέτουν σε κίνδυνο, τόσο την ασφάλεια των πληρωμάτων, όσο και την ασφάλεια των επιβατών.

Δεκάρα ... για το ΙΚΑ!

Κίνητρα για παραπέρα εισφοροδιαφυγή, ζητά ουσιαστικά η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ),με επιστολή της προς τον υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.

Ειδικότερα, η ΕΣΕΕ βρίσκει "ληστρικό και τοκογλυφικό" το ποσοστό 3%, με το οποίο επιβαρύνει κάθε μήνα το ΙΚΑ τις καθυστερημένες ασφαλιστικές εισφορές και ζητά να μειωθεί αμέσως κατά τρεις φορές, να γίνει 1%! Επίσης, ζητά την παύση του ποσοστού των προσαυξήσεων, από τη στιγμή που συμφωνείται ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το ΙΚΑ, "εφόσον αυτή εξυπηρετείται με συνέπεια"...

Να σημειωθεί ότι η ηγεσία της ίδιας οργάνωσης χειροκρότησε πρόσφατα το αντεργατικό νομοσχέδιο για τις εργασιακές σχέσεις, το οποίο - εκτός των άλλων - θα βουλιάξει τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων και ιδιαίτερα του ΙΚΑ.

Τρομοκρατικό τελεσίγραφο

Ανακοίνωση, υπό μορφή τελεσίγραφου, εξέδωσε την επομένη της πανελλαδικής πανεργατικής απεργίας της ΓΣΕΕ στις 23 Ιούλη η εταιρία "ΙΝΤΡΑΜΕΤ" στη Λάρισα, με την οποία εκτοξεύει απειλές, τις οποίες ονομάζει και "σκέψεις για την απεργία", με δύο αποδέκτες, τους παλιούς και τους νεότερους εργαζόμενους, αλλά με έναν και μοναδικό στόχο: Να τους τρομοκρατήσει.

Απευθυνόμενη, λοιπόν, η εταιρία στους νέους εργαζόμενους, πέρα από το φόβο, προσπαθεί να τους προκαλέσει και ενοχές (!), αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι "οι νέες θέσεις εργασίας δημιουργήθηκαν και εξακολουθούν να δημιουργούνται, από τη δουλιά που προσφέραμε όλοι οι παλιότεροι συνάδελφοί σας και όχι από απεργίες.Υπονομεύοντας την εταιρία μας, δε διασφαλίζουμε την εργασία μας".

Η δεύτερη ..."σκέψη" της εταιρίας απευθύνεται στους παλιούς εργαζόμενους, τους οποίους προειδοποιεί: "Ξέρουμε ότι οι μισθοί στην ΙΝΤΡΑΜΕΤ είναι πολύ πιο πάνω απ' αυτούς που προτείνει η ΓΣΕΕ και οι κλαδικές οργανώσεις. Οταν ακολουθούμε τη ΓΣΕΕ στις απεργίες, μήπως θα πρέπει να την ακολουθήσουμε και στους μισθούς της;".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ