ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 2 Αυγούστου 1998
Σελ. /40
ΚΕΝΗ
Στιγμές της ιστορίας

Με αφορμή την πρωτοβουλία του "Ρ", να δημοσιεύει κάθε Πέμπτη ιστορικές σελίδες της εφημερίδας, με την ευκαιρία των 80 χρόνων του ΚΚΕ, ο αναγνώστης μας Σταύρος Καλφιώτης,γράφει τα εξής: "Τον Ιούνιο του 1945, με εντολή του ΚΚΕ, ο Φώτης Τότσικας, ο Γιάννης Ιατρού κι εγώ βγάλαμε τη βδομαδιάτικη εφημερίδα "Καισαριανή", που μετά το κλείσιμο του "Ρίζου", έβγαινε για λίγο καιρό στη θέση του. Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν κατάφερα να βρω κάποιο αντίτυπο. Νομίζω, πως μια προσπάθεια από τη διεύθυνση του "Ρίζου" ή του ΚΚΕ, ίσως είχε την τύχη να βρεθεί κάποιο φύλλο της "Καισαριανής", γιατί κι εκείνη η εφημερίδα είναι ένα ντοκουμέντο της ιστορίας του ΚΚΕ".

Η χαράδρα που έγινε παγίδα θανάτου

Στον τραγικό χαμό των τριών πυροσβεστών και του πολίτη, που έχασαν τη ζωή τους στο δάσος του Καρέα, παλεύοντας με τις φλόγες, αναφέρεται ο ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ,δασάρχης Μολάων και σημειώνει: "Στο φύλλο αριθμ. 7116 της Πέμπτης 23/7/98 και στην πρώτη σελίδα δημοσιεύετε φωτογραφία, που δείχνει τη θέση όπου βρήκαν τραγικό θάνατο 4 άνθρωποι, συνοδευόμενη από την εξής λεζάντα: Σ' αυτήν τη χαράδρα, δίνοντας τη μάχη με τις φλόγες, βρήκαν τραγικό θάνατο οι τρεις πυροσβέστες και ο πολίτης.

Η φωτογραφία αυτή λέει πολλά για τις συνθήκες που χάθηκαν οι άνθρωποι αυτοί και για τις οποίες στο σημείωμά μου αυτό διατυπώνω ορισμένες απόψεις.Προκαταβολικά θα πρέπει να πω, οι υπεύθυνοι ας μη σπεύσουν να μιλήσουν πάλι για αντίδραση με συντεχνιακά κίνητρα. Ας πάψουν να χρησιμοποιούν συνειδητά το ψέμα, διαστρεβλώνοντας την πραγματικότητα για να καλύψουν τις ευθύνες τους για την τραγική κατάσταση που έχει περιέλθει η χώρα από τον ολοσχερή αφανισμό των δασών, που προδιαγράφεται με τις αποφάσεις τους.

Η στοιχειώδης ανθρώπινη συμπεριφορά και μόνο επιβάλλει στον καθένα να συμβάλει στο μέτρο του δυνατού, να ξεκαθαριστεί η κατάσταση που διαμορφώθηκε και οδήγησε στον άδικο χαμό των συνανθρώπων μας. Και σ' αυτές τις περιπτώσεις είναι καθήκον να δοθεί μια πειστική απάντηση στο γιατί; Κάτω από ποιες συνθήκες χάθηκαν ανθρώπινες ζωές; Υπάρχουν υπεύθυνοι και πού θ' αναζητηθούν; (Οχι μόνο ποινικά, που η αρμόδια αρχή ερευνά την υπόθεση). Και για τις συνθήκες, με αφορμή τη φωτογραφία αυτή στην εφημερίδα, έχω να επισημάνω τα εξής: Είναι γνωστό σε όσους ασχολούνται με τη δασοπυρόσβεση και γνωρίζουν τη συμπεριφορά της φωτιάς στο δάσος, ότι η μετάδοση της πυρκαγιάς και η αλληλοδιαδοχή των φάσεων της πορείας της, εξαρτάται από σειρά παραμέτρων, που έχουν σχέση με τη σύνθεση και την πυκνότητα της φυσικής βλάστησης, το ανάγλυφο του εδάφους, τις καιρικές συνθήκες, την ώρα της εξέλιξης, κλπ. Η αλληλεπίδραση των παραμέτρων αυτών οδηγούν σε ορισμένες αρχές, που υποχρεωτικά πρέπει να έχει υπόψη του ο υπεύθυνος συντονιστής των δασοπυροσβεστικών δυνάμεων. Και στις συγκεκριμένες συνθήκες η χαράδρα μετατρέπεται σε παγίδα θανάτου και είναι αδύνατη η αντιμετώπιση της πυρκαγιάς, όσο ισχυρές κι αν είναι οι πυροσβεστικές δυνάμεις που θα διατεθούν. Η εξέλιξη στις θέσεις αυτές, με τις συγκεκριμένες συνθήκες, είναι στιγμιαία και δεν αφήνει περιθώρια για καμία αντίδραση.

Και εξηγούμαι: Οταν η πυρκαγιά είναι επικόρυφη (μεταδίδεται, δηλαδή, από κόμη σε κόμη) και πλησιάζει εδαφικά στενώματα (χαράδρες, ρεματιές, κλπ.) από ένα σημείο και μετά (η απόσταση του οποίου από τη χαράδρα εξαρτάται από την ένταση του ανέμου, το ύψος, την πυκνότητα και το είδος των δένδρων, καθώς και από την κλίση της πλαγιάς εκατέρωθεν της χαράδρας), η φωτιά μεταδίδεται αυτόματα στην απέναντι πλευρά (χωρίς δηλαδή να πλησιάσει τη χαράδρα) και η χαράδρα μετατρέπεται σε παγίδα θανάτου (υψηλές θερμοκρασίες, έλλειψη οξυγόνου) για τον ανυποψίαστο εντεταλμένο υπάλληλο ή εθελοντή.

Οι συνάνθρωποί μας αυτοί χάθηκαν γιατί δεν μπορούσαν να εκτιμήσουν τις συνθήκες και να προβλέψουν το επικίνδυνο της κατάστασης, στην προσπάθειά τους να πλησιάσουν το μέτωπο της πυρκαγιάς. Και ας πάψουν οι υπεύθυνοι να προκαλούν άλλο το λαό (που πληρώνει με τη ζωή του τη δική τους αποκοτιά), με τα περί αυτοθυσίας και ηρωισμού και τις μεταθανάτιες τιμές των αδικοχαμένων συνανθρώπων μας και ας απαντήσουν στο ερώτημα: Πώς βρέθηκαν οι άνθρωποι αυτοί στην παγίδα;

Θεωρώ ότι οποιαδήποτε ερμηνεία με υποθέσεις και υποκειμενισμούς, που σπιλώνουν την ίδια τη μνήμη των αδικοχαμένων συνανθρώπων μας, δεν οδηγεί στην αποκάλυψη της πραγματικής αιτίας και ο κίνδυνος θα εξακολουθεί να παραμονεύει για τους ανυποψίαστους, που, με τον ένα ή άλλο τρόπο, καλούνται να αντιμετωπίσουν δασικές πυρκαγιές".

ΣΚΕΨΕΙΣ - ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ - ΑΠΟΨΕΙΣ

Προτάσεις προς τον αρχιεπίσκοπο

ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΟΣΜΙΔΗΣ Θεσσαλονίκη. Ακουσα με προσοχή την ομιλία σας, ότι δε θα σωπάσετε για τα κοινά του λαού μας και ότι θα είστε επαναστάτης. Θα ήθελα να προτείνω τρία πράγματα, για να συμπληρώσω το πρόγραμμά σας, μέσα στα μέτρα που θα πάρετε για το καλό του λαού μας.

1. Προτείνω να προμηθευτούν όλες οι ενορίες με αμάξι - νεκροφόρα για τη δωρεάν μεταφορά των νεκρών.

2. Προτείνω η βάπτιση να γίνεται μ' έναν ξύλινο αγιορείτικο σταυρό και δωρεάν.

3. Η στέψη να γίνεται με συμβολική και ενιαία τιμή σε πόλη και χωριό.

Τέλος, μόνο τότε θα αισθάνεται την εποχή των Αγ. Αναργύρων. Αυτά και περιμένω δημόσια απάντηση. ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΓΙΑΚΟΥΜΑΚΗΣ Αγία Κυριακή Λακωνίας. "Αγαπητέ "Ριζοσπάστη", σας στέλνω αυτό το γράμμα, από τη Μονεμβασιά Λακωνίας και αφορμή παίρνω από το χαλασμό που γίνεται σ' ένα πολύ παλιό εκκλησάκι, το μοναδικό στην Αγία Κυριακή, με ομώνυμο όνομα και, παραπέρα, την αδιαφορία που δείχνουν οι αρχές για τη διαφύλαξη του πολιτισμού μας.

Επειδή, λοιπόν, ειδοποίησα την Αρχαιολογική Υπηρεσία, ώστε να σταματήσουν οι παρεμβάσεις δύο συμβούλων της Εκκλησίας, που έχουν αλλάξει την πρόσοψη και καταστρέφουν την ομορφιά της, με κάλεσαν και μου ζήτησαν με πολύ θράσος, να απολογηθώ για τη ζημιά που τους έκανα, ειδοποιώντας την Αρχαιολογική Υπηρεσία. Κι επειδή ξέρουν ότι είμαι κομμουνιστής, άρχισαν να με βρίζουν, με προσβλητικούς χαρακτηρισμούς.

Αναρωτιέμαι, λοιπόν, γιατί η Αρχαιολογική Υπηρεσία, αφού διαπίστωσε τη ζημιά και αφού παραδέχεται ότι το εκκλησάκι είναι μνημείο, που προστατεύεται από τον σχετικό νόμο, δεν πήρε κανένα μέτρο; Δεν έκανε μήνυση σε όσους το καταστρέφουν, ώστε να τιμωρηθούν...

Οσο για τον κ. Ευάγγελο Βενιζέλο, υπουργό Πολιτισμού, έστειλα γράμμα, αλλά απάντηση δεν έλαβα καμία...".

Για τον εξοπλισμό βιβλιοθήκης

Από τον Παναγιώτη Μπαρέλο πήραμε την παρακάτω επιστολή:

"Παρακαλώ όλους τους φίλους, συναγωνιστές και συντρόφους που έχουν εκδώσει βιβλία ιστορικά, λογοτεχνικά και γενικά προοδευτικού περιεχομένου καθώς και μεταφρασμένα βιβλία ξένων συγγραφέων, προοδευτικών, να μου στείλετε τα συγγράμματά σας.

Επίσης ιστορικά βιβλία που να αναφέρονται σε αγωνιστές επί τουρκοκρατίας καθώς και αγωνιστών της Εθνικής Αντίστασης, γνωστά και άγνωστα.

Ιδιαίτερα ιστορίες που αναφέρονται σε καπεταναίους και αντάρτες της Εθνικής Αντίστασης και του Δημοκρατικού Στρατού με τους οποίους πολέμησα μαζί από την αρχή μέχρι το τέλος.

Με τη βοήθειά σας αυτή θα αφήσω άρτια εξοπλισμένη τη βιβλιοθήκη μου, παρακαταθήκη για τις ερχόμενες γενιές, για σωστή ενημέρωση.

Η διεύθυνση που μπορείτε να στέλνετε τα βιβλία σας είναι:

Παναγιώτης Σ. Μπαρέλος

Σκοτεινή Αργολίδας Τ. Κ. 20500

Νεμέα Κορινθίας"

Διαμαρτυρία για την κρατική τηλεόραση

Αρκετοί αναγνώστες του "Ρ" διαμαρτύρονται με επιστολές τους, για τις αλλεπάλληλες εκπομπές των κρατικών, κύρια, καναλιών, σχετικά με την τελετή ταφής των "λειψάνων" της οικογένειας του τελευταίου τσάρου της Ρωσίας.

Σχετικά με το θέμα αυτό, η Κίνηση Αντιστασιακών Εκπαιδευτικών (ΚΑΕ) διαμαρτύρεται έντονα προς την κυβέρνηση και σημειώνει: "Για πολλούς, ιδιαίτερα νέους, ακόμη και μεγαλύτερους, είναι άγνωστη όλη η ιστορία, από την Οχτωβριανή Επανάσταση του 1917, με τη βαρβαρότητα των τσάρων και τα εκατομμύρια των νεκρών της φτωχολογιάς της Ρωσίας, με αποκορύφωμα την πρώτη προλεταριακή επανάσταση του 1905.

Θα περιοριστούμε μόνο στη σφαγή της 9ης Γενάρη, έξω από τα χειμερινά ανάκτορα της Πετρούπολης από τον αρχιδούκα Βλαδίμηρο, με εντολή του τελευταίου τσάρου Νικολάου (Απαντα Λένιν, τόμος 9 σελ. 212 - 220).

Με τη βοήθεια της προπαγάνδας του παπα - Γκαπόν κατάφερε να ξεσηκώσει πολλές χιλιάδες φτωχολογιάς, σε μια ειρηνική διαδήλωση. Ζητιάνοι, άνδρες, γυναίκες με μωρά στην αγκαλιά και γύρω τα παιδιά τους, με εικόνες αγίων και εξαπτέρυγα, ζητούσαν βοήθεια από τον "πατερούλη" τσάρο, για να μπορέσουν να ζήσουν. Ακολούθησε η σφαγή της 9ης Γενάρη, με χιλιάδες νεκρούς.

Αργότερα, βέβαια, αποδείχτηκε ότι ο παπα - Γκαπόν ήταν πράκτορας της μυστικής αστυνομίας του τσάρου, της Οχράνα. Αργότερα στάλθηκε στο μέτωπο και πέρασε με το μέρος των Γερμανών. Είχε όμως την ατυχία να πιαστεί αιχμάλωτος, πολεμιστών μπολσεβίκων, που στο μεταξύ είχαν πάρει την εξουσία και έχοντας στα χέρια τους τα αρχεία της Οχράνα, τον δίκασαν και τον καταδίκασαν σε θάνατο".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ