ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 14 Αυγούστου 1998
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΤΩΣΗ ΜΑΧΗΤΙΚΟΥ
Τον "πρόδωσε" το αεροσκάφος

Τραγικό θάνατο στη θάλασσα βρήκε ο πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας Μιχαήλ Ζωντός, όταν το Α7 (Κορσέρ) που κυβερνούσε, δεν ανταποκρίθηκε στον επικίνδυνο ελιγμό

Την τελευταία του πτήση, μετά από συνολικά 730 ώρες πτήσεων με μαχητικά αεροσκάφη, έκανε χτες το πρωί ο πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας υποσμηναγός (Ι) Ζωντός Μιχαήλ,28 χρόνων, που κατέπεσε στις 9.20 π.μ. στη θαλάσσια περιοχή νότια της νήσου Σχίζα,στις νότιες ακτές της Μεσσηνίας,μετά από ανεπιτυχή χρήση του συστήματος αυτόματης εκτίναξης του καθίσματος, λίγο πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Λίγο νωρίτερα είχε φέρει σε πέρας τη δύσκολη αποστολή του, αλλά το αεροσκάφος του, τύπου Α7 (Κορσέρ),τον "πρόδωσε", αφού σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις δεν ανταποκρίθηκε στον επικίνδυνο ελιγμό που απαιτούσε η συγκεκριμένη πτήση.

Το μοιραίο αεροσκάφος είχε απογειωθεί νωρίτερα, από την 115 Πτέρυγα Μάχης στα Χανιά,μαζί με ένα ακόμα του ίδιου τύπου, στο οποίο επέβαινε διμελές πλήρωμα. Αποστολή τους ήταν η εκτέλεση διατεταγμένης εκπαιδευτικής πτήσης στο πεδίο βολής της νήσου Σχίζα. Συγκεκριμένα η εκτέλεση βολών σε στόχο υψηλής απειλής,δηλαδή στόχο που καλύπτεται πλήρως από αντιαεροπορικά συστήματα, πράγμα που υποχρεώνει τα προσβάλλοντα αεροσκάφη να προσεγγίζουν και να απομακρύνονται με συνεχείς ελιγμούς, ώστε να αποφύγουν τα εχθρικά πυρά.

Το συγκεκριμένο αεροσκάφος, στη φάση της "απαγκίστρωσης", της εξόδου από τον ελιγμό της προσβολής και της απομάκρυνσης από το στόχο που έγινε με κλίση, συνεχείς στροφές και ελιγμούς, "ξέφυγε", όπως λέγεται στην ορολογία των πιλότων, από την ομαλή πτήση και "έπεσε" σε ανεξέλεγκτη πτήση. Ο πιλότος, λόγω και της χαμηλής πτήσης αντιλήφθηκε τον κίνδυνο συντριβής στη θάλασσα και ενεργοποίησε αστραπιαία το σύστημα αυτόματης εκτίναξης του καθίσματός του, χωρίς καν να προλάβει να πει κάτι προς το κέντρο. Ομως λόγω του χαμηλού της πτήσης το αεροσκάφος του προσέκρουσε βίαια στην επιφάνεια της θάλασσας και σκοτώθηκε.

Σύμφωνα πάντα με τις πρώτες εκτιμήσεις που διατυπώνονται από τους αρμόδιους, η ανεπιτυχής χρήση του συστήματος εκτίναξης, οφείλεται στο γεγονός ότι το αεροσκάφος τη στιγμή εκείνη βρισκόταν είτε σε μεγάλη κλίση είτε τελείως ανάποδα, με αποτέλεσμα, αντί να τιναχτεί το κάθισμα προς τα πάνω και να ανοίξει στη συνέχεια ομαλά το αλεξίπτωτο, τελικά να καρφωθεί στη θάλασσα. Οπως ακόμα εκτιμάται η πτώση του αεροσκάφους δεν πρέπει να οφείλεται σε μηχανική βλάβη, επειδή αυτό θα γινόταν πιο έγκαιρα αντιληπτό από τον χειριστή και θα το ανέφερε και αποδίδονται όλα στη συμπεριφορά του αεροσκάφους, καθώς, όπως λέγεται, ξεπεράστηκαν τα όρια του.

Ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκαφών, που αποτελούν τον κυρίως στόλο των βομβαρδιστικών της Πολεμικής Αεροπορίας, έχουν κατασκευαστεί το 1974, ωστόσο δε θεωρείται ότι έχουν συμπληρώσει το όριο ζωής τους, που μπορεί να φθάσει στα σαράντα χρόνια. Ομως οι δυνατότητές τους για τέτοιου είδους επικίνδυνους και οριακούς ελιγμούς είναι πιο περιορισμένες σε σχέση με τα αεροσκάφη νεότερων τύπων. Μάλιστα στο υποθετικό ερώτημα "αν στη θέση του Α7, δηλαδή αν τον ίδιο ελιγμό εκτελούσε ένα "F-16" ή ένα "Μιράζ 2000", τότε ποιο θα ήταν το αποτέλεσμα;", η απάντηση που δίνεται είναι ότι υπό τις ίδιες συνθήκες ένα αεροσκάφος αυτών των τύπων θα ανταποκρινόταν επιτυχώς. Να σημειωθεί ακόμα ότι μέσα σ' ένα χρόνο στο ίδιο πεδίο βολής έχουν συντριβεί δύο ακόμα Α7, τα πληρώματα τους όμως διασώθηκαν.

Κύκλοι του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, πάντως, διαβεβαίωναν χτες ότι η ασφάλεια των πτήσεων αποτελεί πρώτη μέριμνα της ηγεσίας του και ότι δε συντρέχει λόγος ανησυχίας. Επίσης ανέφεραν ότι η συντήρηση των πτητικών μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων βρίσκεται σε άριστο επίπεδο. Σχετικά δε με το συγκεκριμένο δυστύχημα ανέφεραν ότι είναι πρόωρη η διατύπωση ακόμα και εκτιμήσεων για τα αίτια της συντριβής και παρέπεμπαν το όλο θέμα στην επιτροπή εμπειρογνωμόνων που συστήθηκε από το ΓΕΑ γι' αυτό το σκοπό.

Οι παραινέσεις του ΔΝΤ

Η στιγμή που επιλέχθηκε να δημοσιοποιηθεί η νέα έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για την Ελλάδα, έχει το στοιχείο της διαβολικής σύμπτωσης. Γιατί, όταν οι φωστήρες του διεθνούς κεφαλαίου συνιστούσαν προς την πειθήνια κυβέρνηση των Αθηνών, σκληρότερη λιτότητα, περισσότερες ιδιωτικοποιήσεις, συνέχιση της νομισματικής πολιτικής της "σκληρής" δραχμής και... μισθολογική μετριοπάθεια, τα κράτη - πρότυπο του καπιταλιστικού κόσμου, οι ξεδοντιασμένες πλέον τίγρεις της ΝΑ Ασίας, αλλά και η κραταιά Ιαπωνία, δοκιμάζονται από μια πρωτοφανή οικονομική κρίση, η οποία εκδηλώνεται με τις ισχυρές πιέσεις που δέχονται τα νομίσματά τους και το κατρακύλισμα των χρηματιστηριακών τιμών των μετοχών τους. Εξελίξεις, οι οποίες, λόγω της διεθνοποίησης των αγορών και των κεφαλαίων, μεταφέρονται και επηρεάζουν πλέον όλα τα διεθνή χρηματιστήρια. Και πρόκειται για κρίση, οι αιτίες της οποίας βρίσκονται ακριβώς στην εφαρμογή υπερφιλελεύθερων πολιτικών, πολιτικών που στόχο έχουν τη συμπίεση των μισθών και των συντάξεων, την περικοπή των κοινωνικών δαπανών και των προνοιακών επιδομάτων, την ιδιωτικοποίηση κρατικών επιχειρήσεων και τραπεζών προς όφελος του πολυεθνικού κεφαλαίου.

Μετρα, τα οποία "συνιστά" και φέτος το ΔΝΤ μέσω της ετήσιας έκθεσής του και για την ελληνική οικονομία. Πρόκειται για τα ίδια μέτρα που είχε προτείνει και πέρσι, αλλά και πρόπερσι και μπορούμε να διακινδυνεύσουμε να πούμε ότι τα ίδια ακριβώς, λένε οι οικονομολόγοι του διεθνούς ιμπεριαλιστικού οργανισμού δεκαετίες τώρα, όχι μόνο για τη χώρα μας, αλλά και για τις υπόλοιπες χώρες του κόσμου. Τα αποτελέσματα της εφαρμογής των οικονομικών δοξασιών, δεν είναι μόνο απτά, αλλά και τραγικά. Πρόσφατο θύμα της νεοφιλελεύθερης ορθοδοξίας του ΔΝΤ ο λαός της Ινδονησίας, ο οποίος συγκρουόμενος με τις δυνάμεις καταστολής του δικτάτορα Σουχάρτο μέτρησε καμπόσους νεκρούς. Οι υποδείξεις του ΔΝΤ δεν είναι απλώς υποδείξεις στενοκέφαλων οικονομολόγων. Πρόκειται για υποδείξεις που πολλές φορές συνοδεύονται με κύκλους αίματος.

Δε χρειάζεται, βέβαια, να αναφέρουμε ότι οι επισημάνσεις του ΔΝΤ λαμβάνονται υπόψη με τη δέουσα σοβαρότητα από όλες τις ελληνικές κυβερνήσεις, φυσικά και τη σημερινή. Οι υποδείξεις αυτές αποτελούν την πεμπτουσία, την πυξίδα των πολιτικών τους επιλογών. Και όχι μόνο από τις κυβερνήσεις, αλλά και από την αστική αντιπολίτευση. Η εικόνα της κυβέρνησης, η οποία επικαλείται τα θετικά που της αναγνωρίζουν οι άρχοντες της Ουάσιγκτον και της αντιπολίτευσης, που επικεντρώνει την κριτική της στις αρνητικές πλευρές των εκθέσεων αυτών, είναι πολύ γνώριμη στους Ελληνες αναγνώστες των εφημερίδων. Αποτελεί και αυτό μια ακόμα απόδειξη, για το πόσο ισχυρά είναι προσδεμένος ο αστικός πολιτικός κόσμος της Ελλάδας με τα ισχυρά ιμπεριαλιστικά κέντρα του πλανήτη.

Στην αρχή του άρθρου επισημάνθηκε ότι η φιλοσοφία των εκθέσεων του ΔΝΤ δεν κινείται στην κατεύθυνση της λύσης των πραγματικών προβλημάτων των διαφόρων χωρών, αλλά οι εκθέσεις συντάσσονται με γνώμονα τα συμφέροντα του διεθνούς, τραπεζικού ιδίως κεφαλαίου, το οποίο είτε έχει συνάψει μακροχρόνια δάνεια με τις εθνικές κυβερνήσεις, είτε έχει επενδύσει χρήματα σε ομολογιακά δάνεια, είτε τέλος τζογάρουν με τις μετοχές. Το κριτήριο για το αν μια οικονομία "πάει καλά" ή το αντίθετο κατά το ΔΝΤ είναι αν είναι σε θέση η εκάστοτε κυβέρνηση να εξοφλήσει τα δάνεια που έχει συνάψει, να εξασφαλίσει υψηλές αποδόσεις στα ομολογιακά δάνεια που εκδίδει και τέλος να διαμορφώσει ένα τέτοιο θεσμικό και οικονομικό περιβάλλον, ώστε να διασφαλιστεί η υπεραπόδοση των τιμών των μετοχών. Μάλλον δεν έχουμε να κάνουμε με οικονομικό οργανισμό, αλλά με... προστάτη του διεθνούς "τζόγου".

ΚΚΕ
Να αποκατασταθούν οι όροι για την ασφάλεια των πτήσεων

Με αφορμή τη νέα πτώση αεροσκάφους της Πολεμικής Αεροπορίας, που έρχεται να προστεθεί σε σειρά άλλων παρόμοιων πτώσεων, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ, με χτεσινή ανακοίνωσή του, επισημαίνει:

"Ο θάνατος του πιλότου της Πολεμικής Αεροπορίας από την πτώση αεροσκάφους, φέρνει για μια ακόμα φορά στην επικαιρότητα, με δραματικό τρόπο, τις ευθύνες της κυβέρνησης για τις επισφαλείς συνθήκες που επικρατούν, όσον αφορά τον έλεγχο και τη συντήρηση των πολεμικών αεροπλάνων.

Το ΚΚΕ εκφράζοντας τα συλλυπητήριά του στην οικογένεια του θύματος, επισημαίνει ότι η κυβέρνηση έχει υποχρέωση να ενημερώσει τον ελληνικό λαό για τις ακριβείς αιτίες της πτώσης του αεροπλάνου.

Η κυβέρνηση, με δεδομένο τις συχνότατες πτώσεις πολεμικών αεροσκαφών σε μικρό χρονικό διάστημα, οφείλει άμεσα να εξασφαλίσει κατάλληλους όρους εργασίας, εκπαίδευσης του προσωπικού και ιδιαίτερα τις απαραίτητες τεχνικές προϋποθέσεις ελέγχου και συντήρησης των πολεμικών αεροπλάνων, στην κατεύθυνση αποκατάστασης συνθηκών ασφαλείας των πτήσεων".

Ν. ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ
Φωτεινό παράδειγμα

Σαράντα τέσσερα χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από τη στυγερή δολοφονία του μεγάλου αγωνιστή κομμουνιστή Νίκου Πλουμπίδη.Ο "κόκκινος δάσκαλος" ή "Μπάρμπας", συνέδεσε τη ζωή του με τους πιο μεγάλους αγώνες και τις θυσίες του λαού μας για ένα καλύτερο αύριο. Την αφιέρωσε ολόψυχα στην υπόθεση της τάξης του, της εργατικής τάξης και του Κόμματός του, του ΚΚΕ.

Σε μια περίοδο βαθιάς παρανομίας, η αλύγιστη πίστη του στο Κόμμα, όπως εκφράστηκε στη στάση που τήρησε μπροστά στους εντεταλμένους, από το κράτος της Δεξιάς, κατηγόρους - δολοφόνους του, δείχνουν το μεγαλείο του κομμουνιστή αγωνιστή Πλουμπίδη, που θα αποτελεί για πάντα φωτεινό παράδειγμα για τις νέες γενιές των λαϊκών αγωνιστών και κομμουνιστών, που συνεχίζουν το έργο του.

Ο "Ρ" στο αυριανό του φύλλο, παρουσιάζει αφιέρωμα από την πολύπλευρη δράση του.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ