ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 5 Σεπτέμβρη 1998
Σελ. /32
ΔΙΕΘΝΗ
ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑ ΣΤΟΝ ΚΑΝΑΔΑ
Αναζητώντας απαντήσεις

ΧΑΛΙΦΑΞ, ΝΕΑ ΣΚΟΤΙΑ.-

Μέλη οικογενειών των επιβατών και του πληρώματος του μοιραίου "MD-11" που κατέπεσε στον Ατλαντικό το βράδυ της Τετάρτης συνέρρεαν χτες από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ στη βραχώδη ακτή της Νέας Σκοτίας, για ν' αντιμετωπίσουν τη μαρτυρική διαδικασία της αναγνώρισης των νεκρών τους.

Τον διάπλου ενός υποβρυχίου, στο σημείο που το αεροσκάφος της μοιραίας πτήσης της "Swissair" κατέπεσε, διέταξαν χτες οι καναδικές αρχές, για να συνδράμει στις έρευνες και να χαρτογραφήσει το βυθό. Ειδικά συνεργεία συνέχιζαν χωρίς διακοπή τις έρευνες και την ανάσυρση υπολειμμάτων του αεροσκάφους και των επιβαινόντων.

Ο Μπενουά Μπουσάρντ, επικεφαλής του Συμβουλίου Ασφαλείας Μεταφορών του Καναδά, δήλωσε ότι μέχρι στιγμής "οι ερευνητές δεν έχουν και πολλά για να βαδίσουν (...) τα πράγματα θα βελτιωθούν μόλις ανασύρουμε τα "μαύρα κουτιά"".

Οι εργασίες ανάσυρσης των υπολειμμάτων του σκάφους κάλυψαν 18 τετραγωνικά χιλιόμετρα, αλλά τα συνεργεία δεν έχουν βγάλει από το βυθό παρά μόνο ένα κομμάτι του σκάφους που είναι "όσο κι ένα αυτοκίνητο", σύμφωνα με αξιωματικό του στρατού του Καναδά που συμμετέχει στις έρευνες. Ανάμεσα στα ευρήματα είναι ρούχα, πορτοφόλια, μπιμπερό, καθίσματα, και ανθρώπινα υπολείμματα. Οι σκηνές χαρακτηρίζονταν "φρικτές" από δημοσιογράφους.

Οι αρχές πραγματοποίησαν προετοιμασίες για να δεχτούν τις οικογένειες των θυμάτων, που άρχισαν να καταφθάνουν κατά δεκάδες. Μεταξύ των επιβατών ήταν εξέχοντες γιατροί, στελέχη πολυεθνικών επιχειρήσεων, 7 εργαζόμενοι στον ΟΗΕ, κλπ.

Τουλάχιστον 60 νεκροί έχουν ανασυρθεί από το βυθό, κατά τις εκτιμήσεις αξιωματούχων και έχουν μεταφερθεί σε μια στρατιωτική βάση έξω από το Χάλιφαξ για ιατροδικαστική εξέταση. Σύμφωνα με το "Ασοσιέιτεντ Πρες", από την πρώτη εξέταση των πτωμάτων δεν προέκυψε ύπαρξη φωτιάς κατά τη συντριβή. Μεταξύ των νεκρών, σύμφωνα με τις μέχρι χτες πληροφορίες, υπήρχαν και 10 Ελληνες. Η σύγχυση για τον αριθμό τους αποδόθηκε στο ότι μόνον δύο εξ αυτών είχαν ελληνικό διαβατήριο. Εξάλλου, η "Swissair" ανακοίνωσε ότι οι Αμερικανοί επιβαίνοντες ήταν λιγότεροι από ό,τι είχε πει αρχικά - υπολογίζονται σε 132-136.

Τι συνέβη;

Ουδείς μοιάζει να έχει ξεκάθαρη εικόνα των αιτιών του δυστυχήματος. Το "MD-11" χάθηκε από τα ραντάρ 90 λεπτά μετά την απογείωσή του από το Διεθνές Αεροδρόμιο "Κένεντι" της Νέας Υόρκης, με προορισμό τη Γενεύη - όπου δεν έφθασε ποτέ. Η ανακεφαλαίωση των λεπτομερειών της τραγωδίας: μετά την "κανονική" απογείωση, ο πιλότος Ουρς Ζίμερμαν και το πλήρωμα ανέφεραν την ύπαρξη πυκνού καπνού στο πιλοτήριο και ζητήθηκε προσγείωση στη Βοστόνη μετά από επαφή με τον πύργο ελέγχου Λόγκαν. Ειδοποιήθηκαν ότι το αεροδρόμιο του Χάλιφαξ ήταν κοντύτερα, αλλά δεν τα κατάφεραν ούτε ως εκεί: το σκάφος κατέπεσε 50 χιλιόμετρα δυτικότερα. Πληροφορίες έκαναν λόγο για "βραχυκύκλωμα" σε έναν ή περισσότερους κινητήρες του "Μακντόνελ Ντάγκλας".

"Ο πιλότος", έλεγε χτες στέλεχος της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας του Καναδά στο "Ασοσιέιτεντ Πρες", "έκανε χρήση του όρου "PAN", που καταδεικνύει κατάσταση έκτακτης ανάγκης, αλλά όχι απελπιστική κατάσταση". Προφανώς ο Ζίμερμαν ήλπιζε ότι θα προλάβαινε για μια αναγκαστική προσγείωση - και γι' αυτό απέρριψε στη θάλασσα αρκετά καύσιμα του σκάφους.

Εμπειρογνώμονες

Δεν υπάρχει ένδειξη σαμποτάζ ή τρομοκρατικής ενέργειας (όπως άλλωστε είχε δηλώσει κι η Τζάνετ Ρίνο, υπουργός Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, προχθές), αλλά ερευνητές κι εμπειρογνώμονες "δεν αποκλείουν τίποτε". Καναδοί ειδικοί στα εκρηκτικά και στελέχη του αμερικανικού Ομοσπονδιακού Γραφείου Ερευνών (FBI), μαζί με ειδικούς της "Μακντόνελ Ντάγκλας" και της μητρικής της επιχείρησης "Μπόινγκ", βρίσκονται επιτόπου και εξετάζουν τα ευρήματα.

Αξιωματούχοι της FAA (του αμερικανικού ομοσπονδιακού γραφείου αερομεταφορών) είχαν από το 1996 συστήσει ειδικούς ελέγχους στα αεροσκάφη τύπου "MD-11" λόγω ενός "πιθανού" προβλήματος στα ηλεκτρικά, που προκαλεί κίνδυνο βραχυκυκλώματος κι εν συνεχεία βλάβης ή πυρκαγιάς. Η οδηγία της FAA, με τεχνική τεκμηρίωση της "Μακντόνελ Ντάγκλας", δεν ήταν δεσμευτική για ξένες εταιρίες αερομεταφορών, όπως η "Swissair", αλλά αφορούσε τις αμερικανικές επιχειρήσεις με τέτοιου τύπου αεροσκάφη σε υπηρεσία.

Εκπρόσωπος της "Swissair" είπε πάντως ότι "η "Μπόινγκ" μας ζήτησε στις 16 Ιούνη του 1997 να κάνουμε μια τροποποίηση πριν από το τέλος του 1997, αλλά εμείς την είχαμε κάνει τρεις μήνες νωρίτερα, στις 6 Μάρτη του 1997".

Ο Κόφι Ανάν

Ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ, Κόφι Ανάν, εξέφρασε τη "βαθιά του θλίψη" για το αεροπορικό δυστύχημα. Με ανακοίνωσή του από τη Νέα Υόρκη, υπογράμμισε ότι μεταξύ των θυμάτων ήταν "πολλοί υπάλληλοι των Ηνωμένων Εθνών (...) ο χαμός τους θα γίνει αισθητός όχι μόνο σε προσωπικό, αλλά και σε επαγγελματικό επίπεδο".

Τη "λύπη" του καναδικού λαού εξέφρασε ο Καναδός πρωθυπουργός Ζαν Κρετιέν.

ΡΟΥΑΝΤΑ
Ισόβια για τη γενοκτονία από το δικαστήριο του ΟΗΕ

ΑΡΟΥΣΑ.-

Σε ποινή ισόβιας κάθειρξης καταδίκασε, χτες, το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο για τη Ρουάντα, των Ηνωμένων Εθνών, τον πρώην πρωθυπουργό της χώρας Ζαν Καμπάντα, ο οποίος κατηγορείται για εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας και κρίθηκε ένοχος για τη σφαγή 500.000 και πλέον συμπατριωτών του.

Ο Καμπάντα, ο οποίος είναι ο πρώτος καταδικασθείς από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο για τη Ρουάντα, άκουσε χωρίς καμία αντίδραση τον Σενεγαλέζο πρόεδρο του τριμελούς δικαστηρίου, Λάιτν Κάρα, να του προσάπτει τις κατηγορίες της κατάχρησης εξουσίας και της εμπιστοσύνης του ρουαντέζικου λαού. Ο πρώην πρωθυπουργός συνελήφθη το 1997 στο Ναϊρόμπι της Κένυας και, μετά από συμφωνία που διαφύλασσε τη ζωή της γυναίκας και των παιδιών του, ομολόγησε την ενοχή του και παραδέχτηκε ότι κατά τη διάρκεια της πρωθυπουργίας του διέταξε τη σφαγή δεκάδων χιλιάδων συμπατριωτών του (τόσο μελών της φυλής των Τούτσι όσο και μετριοπαθών μελών της τότε κυριαρχούσας φυλής των Χούτου), ενώ διευκόλυνε, πολλές φορές, και το έργο των σφαγιαστών.

Οι σφαγές στη Ρουάντα ξεκίνησαν στις 7 Απρίλη 1994, μία μέρα μετά τη ρίψη του αεροσκάφους του Προέδρου της χώρας, Γιουβενάλ Χαμποριμάνα, και 2 μέρες πριν την ανάληψη της πρωθυπουργίας από τον Ζαν Καμπάντα. Με την επικράτηση των ανταρτών Τούτσι, τον Ιούλη του 1994, ο Καμπάντα εγκατέλειψε τη χώρα και κατέφυγε στην Κένυα, όπου και συνελήφθη. Ο πρεσβευτής της Ρουάντα στην Τανζανία, όπου πραγματοποιήθηκε η δίκη του Καμπάντα, χαρακτήρισε "ιστορικό γεγονός" την καταδίκη του πρώην πρωθυπουργού. Αξίζει να υπενθυμιστεί ότι έχουν, ήδη, αρχίσει οι δίκες των συλληφθέντων για γενοκτονία στη Ρουάντα, και μάλιστα πριν από λίγες μέρες εκτελέστηκαν οι πρώτοι 22 καταδικασθέντες.

ειδικά συνεργεία συλλέγουν προσωπικά αντικείμενα των θυμάτων...

Ειδικά συνεργεία συλλέγουν προσωπικά αντικείμενα των θυμάτων...

ΚΟΣΣΥΦΟΠΕΔΙΟ
"Ενδιάμεση συμφωνία" θέλει ο Ρουγκόβα

ΠΡΙΣΤΙΝΑ.-

"Ελπίδες" για την επίτευξη "ενδιάμεσης συμφωνίας" μεταξύ Κοσσοβάρων Αλβανών και Βελιγραδίου προκύπτουν από τις χτεσινές δηλώσεις του Ιμπραήμ Ρουγκόβα.

Ο Ρουγκόβα τάχθηκε υπέρ της σύναψης με το Βελιγράδι μιας ενδιάμεσης συμφωνίας για την "εξομάλυνση" της κατάστασης. Στην πρώτη δημόσια αντίδρασή του, στην πρόταση που έγινε την Τρίτη από τον Γιουγκοσλάβο Πρόεδρο, Σλόμπονταν Μιλόσεβιτς, υπό την πίεση των ΗΠΑ για "παροχή αυτονομίας" στο Κόσσοβο, ο Ρουγκόβα είπε ότι μια τέτοια συμφωνία θα ήταν προς το συμφέρον "όλων των λαών που ζουν στο Κοσσυφοπέδιο και στην περιοχή των Βαλκανίων".

Ο Ρουγκόβα συζήτησε με τον Αμερικανό μεσολαβητή Κρίστοφερ Χιλ "την πιθανότητα να υπάρξει συμφωνία για μια μεταβατική περίοδο τριών χρόνων, που θα επιτρέψει την εξομάλυνση της ζωής στο Κοσσυφοπέδιο και θα δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για μια μόνιμη διευθέτηση του προβλήματος".

"Οφείλουμε να κάνουμε κάτι με τη βοήθεια της διεθνούς κοινότητας", πρόσθεσε ο Ρουγκόβα.

Στην ερώτηση αν ο Απελευθερωτικός Στρατός του Κοσσυφοπεδίου θα σεβαστεί μια τέτοια συμφωνία με το Βελιγράδι, ο Ρουγκόβα είπε: "Εκπροσωπώ όλους τους πολίτες του Κοσσυφοπεδίου, εκπροσωπώ το λαό του Κοσσυφοπεδίου".

Ακόμη, ζήτησε τερματισμό των "σερβικών επιθέσεων" και "διεθνή προστασία στο Κοσσυφοπέδιο" από τις ΗΠΑ, την Ευρωπαϊκή Ενωση, τα Ηνωμένα Εθνη και το ΝΑΤΟ.

ΗΠΑ
Δεύτερο αεροπορικό δυστύχημα και παραλίγο τρίτο

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ.-

36 ώρες μετά την πτώση του MD-11 της "Swissair" στον Καναδά, δύο νέα συμβάντα ήρθαν να προστεθούν στην "ανησυχία" για την ασφάλεια στον αέρα. Δυο αμερικανικά στρατιωτικά ελικόπτερα με συνολικά 12 επιβαίνοντες συνετρίβησαν τις πρώτες πρωινές ώρες χτες, ενώ πραγματοποιούσαν νυχτερινή άσκηση στην έρημο της Νεβάδα. Τα συντρίμμια εντοπίστηκαν σε απομακρυσμένη περιοχή, ανακοίνωσε σήμερα υπεύθυνος της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας.Τα δυο ελικόπτερα, τύπου HH - 60 Pave Hawk που χρησιμοποιούνται για επιχειρήσεις διάσωσης, "συνετρίβησαν στη διάρκεια της νύχτας". Είχαν απογειωθεί από την αεροπορική βάση Νέλις, στη Νεβάδα, κατά τον αντισμήναρχο Εντ Ουόρλι. Οι δώδεκα θεωρούνταν, σύμφωνα με πληροφορίες, "νεκροί".

Στον Καναδά, μερικές ώρες αργότερα, ένα Μπόινγκ 757 με 225 επιβαίνοντες αναγκάστηκε να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση μετά την εμφάνιση καπνού στο πιλοτήριο.

Το σκάφος της "Royal Airlines" πραγματοποιούσε πτήση από το Τορόντο στη Γλασκόβη. Ουδείς έπαθε κάτι σοβαρό.

Αλληλεγγύη στο λαό της Κολομβίας

Η Κολομβία είναι μια από τις χώρες με τα περισσότερα θύματα από την πολιτική βία. Το αντάρτικο κίνημα, το πιο παλιό στη Λατινική Αμερική, έχει επεκτείνει τη δράση του σ' ολόκληρη τη χώρα. Το λαϊκό μαζικό κίνημα βρίσκεται σε συνεχή άνοδο.

Αστυνομία και στρατός, σε στενή συνεργασία με τον παρακρατικό μηχανισμό και τις παραστρατιωτικές οργανώσεις, έχουν βυθίσει τη χώρα σε ένα όργιο βίας και τρομοκρατίας. Καθημερινά δολοφονούνται άοπλοι πολίτες, συνδικαλιστές, αγωνιστές του μαζικού κινήματος, στην πλειοψηφία τους μέλη και στελέχη του Κομμουνιστικού Κόμματος.

Οι οικογένειες των 30 χιλιάδων αγνοουμένων, των 2.500 πολιτικών κρατουμένων, των 5 χιλιάδων δολοφονημένων κομμουνιστών, το 1,5 εκατομμύριο ξεριζωμένοι, χρειάζονται άμεση βοήθεια.

Οι κομμουνιστές της Κολομβίας έχουν απόλυτη ανάγκη τη συμπαράσταση, την υποστήριξη και την αλληλεγγύη όλων μας.

(Αριθμός λογαριασμού στην Εθνική Τράπεζα: 150/969355 - 62).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ