ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 30 Σεπτέμβρη 1998
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Φρένο" στις διαφημιστικές παραβιάσεις

Καθημερινές είναι οι παραβιάσεις του διαφημιστικού χρόνου από όλα τα ιδιωτικά κυρίως κανάλια, που εφευρίσκουν διάφορες μεθόδους για να καταστρατηγούν τους νόμους. Εδώ και αρκετό καιρό, το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, προκειμένου να επιβληθούν οι διατάξεις του νόμου, είχε αλλεπάλληλες επαφές με τους εκπροσώπους των τηλεοπτικών σταθμών και των διαφημιστικών εταιριών για να καταλήξουν σε κανόνες αυτορρύθμισης.

Το ΕΣΡ, στην προσπάθειά του να βάλει τάξη στην ανομία και να επιβάλει την τήρηση των νόμων, εξέδωσε αναλυτική οδηγία, σχετικά με τις διαφημιστικές διακοπές, όταν εκπομπή παρεμβάλλεται εντός άλλης εκπομπής. Αποδέκτες της οδηγίας είναι όλοι οι τηλεοπτικοί σταθμοί. Στόχος, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, είναι ο περιορισμός του απαράδεκτου φαινομένου και έντονα ενοχλητικού για τον τηλεθεατή,της διακοπής δηλαδή, των προγραμματισμένων εκπομπών με συνεχή διαφημιστικά διαλείμματα, που θίγουν την αρτιότητα και τη συνέχειά τους.

Η οδηγία, που, φυσικά, βασίζεται στους νόμους και στην ευρωπαϊκή οδηγία, περιλαμβάνει τους εξής κανόνες:

α) Η κάθε διακοπή προσμετράται στον αριθμό των επιτρεπόμενων διαφημιστικών διακοπών, εντός της κύριας εκπομπής. Διακοπή της διακόπτουσας εκπομπής για διαφημίσεις και τρέιλερς λογίζεται και ως διακοπή της κύριας εκπομπής.

β) Οι διαφημίσεις και τα τρέιλερς κάθε διακοπής δεν μπορούν να υπερβούν το προβλεπόμενο από το νόμο χρονικό όριο.

γ) Μεταξύ των διαφημίσεων και τρέιλερς δύο διαδοχικών διακοπών εντός της κύριας εκπομπής, πρέπει να παρέρχεται διάστημα 20 λεπτών προγράμματος.

Η οδηγία αναφέρεται και στις κινηματογραφικές και τηλεοπτικές ταινίες, οι οποίες διακόπτονται από προγραμματισμένα δελτία ειδήσεων. Υπογραμμίζεται ότι η διακοπή είναι "ανεκτή", εφόσον δε θίγεται η αρτιότητα, η ακεραιότητα και η καλλιτεχνική αξία του έργου και εφόσον δεν προσβάλλεται το "ηθικό δικαίωμα των δημιουργών".

Το ΕΣΡ διευκρινίζει τους διάφορους ορισμούς που έχουν σχέση με τη διαφήμιση, όπως, για παράδειγμα, σποτ, σφήνα, τρέιλερς, τηλεαγορά και Fillers και επισημαίνει αναλυτικά τους ισχύοντες κανόνες. Υπενθυμίζει, μεταξύ άλλων, ότι για τα κινηματογραφικά έργα επιτρέπεται μία διακοπή ανά 45 και επόμενη διακοπή επιτρέπεται εάν η προγραμματισμένη διάρκεια υπερβαίνει κατά 20 τουλάχιστον τη διάρκεια δύο ή περισσοτέρων 45λεπτων. Για κάθε δεδομένη ωρολογιακή ώρα, ο μέγιστος επιτρεπόμενος χρόνος μετάδοσης για διαφημίσεις είναι 12 και για τρέιλερς 2 και 24. Κάθε σταθμός επίσης υποχρεούται να μεταδίδει διαρκώς το λογότυπό του και κατά τη διάρκεια της προβολής των διαφημιστικών μηνυμάτων και τρέιλερς.

Μεταμορφώσεις

Η αδίστακτη και παμφάγος ανθρώπινη περιέργεια, όχι με την έννοια της φιλομάθειας, μπορεί να τραυματίσει ή και να σκοτώσει ένα πλάσμα διαφορετικό. Αυτό αποδεικνύεται ακόμη μια φορά με την ταινία του Ντέιβιντ Λιντς: "Ο άνθρωπος ελέφαντας",που θα παρουσιάσει η ΕΤ 1 στις 22.30. Στο Λονδίνο του 1884, ένας χειρουργός ανακαλύπτει μέσα σ' ένα λούνα παρκ ένα άτομο παραμορφωμένο φρικτά, έναν άνθρωπο που τον φωνάζουν περιφρονητικά: "άνθρωπο ελέφαντα". Ο επιστήμονας προσπαθεί να ενσωματώσει το άτυχο αυτό πλάσμα στην κοινωνία, κάτι που δεν είναι εύκολο, μιας και η κοινωνία αποβάλει το ξένο σώμα, αφού πρώτα το περιεργαστεί και το συνθλίψει με το αδίστακτο βλέμμα της. Ομως η αγάπη, η τρυφερότητα, η φροντίδα που δείχνει ο ευσυνείδητος γιατρός θα βγάλει στην επιφάνεια μια τρυφερή ψυχή ευαίσθητη και γεμάτη καλοσύνη. Ο Τζον Μέρικ, όπως είναι το όνομα αυτού του άνδρα - τέρας, υπήρξε και έζησε. Το δράμα του θα παρακολουθήσουμε σήμερα με την υποδειγματική αλλά απαισιόδοξη ταινία του Λιντς. Πρωταγωνιστούν οι: Τζον Χαρτ, Αντονι Χόπκινς, Αν Μπάνκροφτ, και Τζον Γκίλγκουντ.

Από την ΕΤ 3 στις 21.00 "Δοξόμπους" του Φώτη Λαμπρινού.

Δοξόμπους είναι το όνομα ενός βυζαντινού χωριού στη Μακεδονία του 14αιώνα κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου. Ο Ξένος, είναι ένα αγόρι που κατάγεται από αυτό το χωριό και θα ζήσει στον ανεμοστρόβιλο του πολέμου παίρνοντας μέρος στο εμφύλιο. Η αυτοκρατορία πέφτει και η νίκη των επαναστατών στους οποίους ανήκει ο Ξένος είναι η αιτία για να ξεχωρίσει ως ήρωας. Με τους Τάσο Παλαντζίδη, Στέλιο Καπάτο και Βαρβάρα Μαυρομάτη.

Από την ΕΤ 3 στη 01.00 "Χαζός - ξανθός εναντίον Χρυσοδάκτυλου" του Ζεράρ Ουρί. Μια κωμωδία με τον εξαιρετικό Πιερ Ρισάρ στο ρόλος ενός αφηρημένου ηθοποιού που πηγαίνει σε μια οντισιόν και μπαίνει σε λάθος αίθουσα. Αντί να υπογράψει το ρόλο της ζωής του υπογράφει ένα συμβόλαιο με τη Μαφία που τον διατάσσει να εκτελέσει έναν άνθρωπο. Νομίζει ότι πρόκειται για κινηματογραφικό έργο και όχι για μια τρομερή πραγματικότητα στην οποία θα πρωταγωνιστεί.

Σκηνή από την ταινία του Ντέιβιντ Λιντς "Ο άνθρωπος ελέφαντας". (ΕΤ -

Σκηνή από την ταινία του Ντέιβιντ Λιντς "Ο άνθρωπος ελέφαντας" (ΕΤ 1 22.30)



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ