ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 24 Οχτώβρη 1998
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Νομική διεκδίκηση του Κώδικα

Μπορεί ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, να κάλεσε φορείς, ιδρύματα και χορηγούς, προκειμένου να αγοραστεί ο χειρόγραφος παλίμψηστος κώδικας του 12ου μ.Χ. αι.με την επιστολή του Αρχιμήδη, αλλά η διερεύνηση της διαδρομής του χειρογράφου μέχρι να φτάσει στον οίκο δημοπρασιών "Κρίστις" άλλαξε τον προσανατολισμό. Πλέον η πορεία του Κώδικα αποτελεί ένα θετικό τεκμήριο γιατη νομική διεκδίκησή του.Δεν αποκλείεται να αποσυρθεί από τη δημοπρασία, εάν αποδειχθεί αυτό που μετά βεβαιότητος δηλώνει το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων,ότι το χειρόγραφο ουδέποτε πουλήθηκε, αλλά εκλάπη από το Μετόχι του Παναγίου Τάφου στην Κωνσταντινούπολη. Βέβαια, ο οίκος "Κρίστις", απαντώντας σε ερώτημα του Ε. Βενιζέλου, σχετικά με τον τρόπο απόκτησής του, ισχυρίζεται ότι η οικογένεια των Γάλλων, στην ιδιοκτησία της οποίας ήταν μέχρι σήμερα, το αγόρασε στη δεκαετία του 1920 από μοναχούς στην Κωνσταντινούπολη.

Πάντως, ο Κώδικας ήταν επίσημα καταλογογραφημένος ανάμεσα στα κειμήλια του Πατριαρχείου και φέρει τον αριθμό 335.Οπως είπε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Πολιτισμού, υπάρχει γραπτή απόδειξη ότι όταν το 1908 ο Δανός ιστορικός Χάιντεμπεργκ ζήτησε να μελετήσει το παλίμψηστο χρειάστηκε να του χορηγηθεί έγγραφη άδεια από τον τότε πατριάρχη. Εκτοτε χάθηκαν τα ίχνη του. Πιθανόν όταν τα χειρόγραφα της Βιβλιοθήκης του Μετοχίου του Πανάγιου Τάφου μεταφέρθηκαν, μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, στη δική μας Εθνική Βιβλιοθήκη, ο Κώδικας του Αρχιμήδη δεν ήταν ανάμεσά τους.

Ηδη, το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων ήρθε σε επαφή με τον Ελληνοαμερικάνο δικηγόρο, κ. Δήμα,ο οποίος στο παρελθόν είχε αναλάβει και την υπόθεση του Θησαυρού των Αηδονιών. Ο κ. Δήμας, με επιστολή του προς τον οίκο "Κρίστις", ζητάει την επιστροφή του χειρογράφου, ενώ το ΥΠΠΟ από την πλευρά του, προκειμένου να στηρίξει τη διεκδίκηση, ζήτησε νομικές γνωμοδοτήσεις από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, το νομικό σύμβουλο του υπουργείου Εξωτερικών και τον δικηγόρο κ. Δήμα. Επίσης εγγράφως βεβαιώνουν ότι το χειρόγραφο είναι κλεμμένο το Μορφωτικό Ιδρυμα της Εθνικής Τραπέζης, ο διευθυντής της Εθνικής Βιβλιοθήκης και η επιτροπή που συντόνιζε τις ενέργειες του ΥΠΠΟ, με επικεφαλής τον προϊστάμενο της 9ης ΕΒΑ, Χ. Μπακιρτζή. Στο μεταξύ, ανά τον κόσμο συχνά δημοπρατούνται, από μικρούς ή μεγάλους οίκους, έργα τέχνης και ανάμεσά τους ελληνικά πολιτιστικά αγαθά. Κάποιες φορές το ΥΠΠΟ έχει τη δυνατότητα να τα διεκδικήσει ή να τα αγοράσει. Αλλά δεν έχει πάντα την ευκαιρία να γνωρίζει τις δημοπρασίες. Η αποστολή στο Τμήμα Μουσείων του ΥΠΠΟ των σχετικών καταλόγων γίνεται κατά περίπτωση και η διεκδίκηση προκύπτει μάλλον τυχαία...

Κατάθεση εικόνων και ονείρων

Εγκαινιάζεται στις 30 Οκτώβρη (8μμ) στην Ενωση Πτυχιούχων Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών (Θόλου και Πανός 19α), έκθεση έργων ζωγραφικής της Κοραλίας Παπαθανασοπούλου - Τζιτζή.Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση έργων της, στην οποία εκτίθεται η πρόσφατη εικαστική της δημιουργία.Η Κ. Παπαθανασοπούλου - Τζιτζή γεννήθηκε στον Πειραιά και σπούδασε ζωγραφική στην ΑΣΚΤ με τους Γιάννη Μόραλη, Δημήτρη Μυταρά και κεραμική με τον Γ. Γεωργίου.Παράλληλα πήρε πτυχίο θεωρητικών σπουδών. Η εκθεσιακή της δραστηριότητα ξεκινά το 1980 με τη συμμετοχή της στην έκθεση τελειοφοίτων της ΑΣΚΤ. Είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, της Ενωσης Πτυχιούχων Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και της Ενωσης Καθηγητών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων. Εργα της υπάρχουν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας και σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 22 Νοέμβρη.

  • "Εν πλω" ονομάζεται η έκθεση έργων του Γιάννη Αδαμάκη που εγκαινιάζεται στις 3 Νοέμβρη στην αίθουσα τέχνης "Αστρολάβος - Πειραιά" (Ανδρούτσου 140, Πειραιάς). Ο καλλιτέχνης παρουσιάζει μια ενότητα δουλιάς με θέμα τα πλοία. Δημιουργίες διαφορετικές από τη μέχρι σήμερα εικαστική δραστηριότητα του ζωγράφου, που επικεντρώνονταν στην ανθρώπινη φιγούρα. Ο Γ. Αδαμάκος δημιουργώντας αφηρημένα τοπία με τα συνήθη γαιώδη χρώματά του και με την παράθεση κυβιστικών όγκων πλοίων σ' ένα πολυσήμαντο φόντο, παραπέμπει σε τοιχογραφίες βγαλμένες απ' το χρόνο.
  • Ο ίδιος ο καλλιτέχνης σημειώνει για τη δουλιά του: "Τα πλοία είναι μνήμες, είναι εικόνες που μας έχουν χαρακτηρίσει. Είναι η απόπειρα της ανεξαρτητοποίησής μας. Είναι η αλήθεια της φαντασίας μας. Οσον αφορά τη χρωματολογία μου, σε μια κατάσταση γαιωδών χρωμάτων αναδεικνύονται εντάσεις χρώματος, σαν αφηρημένα γεγονότα μέσα στον εφησυχασμό ολόκληρου του τελάρου. Είναι το παράλληλο γεγονός του έργου. Εκείνο που αναδεικνύει το αφηγηματικό μέρος και συγχρόνως αναδεικνύεται απ' αυτό. Η ματιά μου είναι ματιά μιας κάθετης ανάγνωσης. Είναι σαν να διαβάζω ένα βιβλίο, ένα παραμύθι ας πούμε, που δεν έχει όμως εικονογραφηθεί. Είναι η προσέγγιση της δικής μου εμπειρίας. Είναι η αυτόματη κατάθεση των εικόνων μας, των ονείρων μας".

  • Στην αίθουσα "Αστρολάβος - Δεξαμενή" (Ξανθίππου 11), εγκαινιάζεται στις 12/11, έκθεση κοσμήματος της ζωγράφου και χαράκτριας Αννας Μενδρινού.Τα κοσμήματά της είναι όλα μοναδικά κομμάτια, δουλεμένα εξ ολοκλήρου στο χέρι, με εξαιρετική λεπτότητα και δεξιοτεχνία. Με πηγή έμπνευσης τη φύση, δημιούργησε μια σειρά από έντομα και ψάρια σε γραμμές καμπύλες αυστηρά γλυπτικές.
Για την Αννα με αγάπη

Πέρασαν ήδη σαράντα μέρες, που ο "ερωδιός" έχει πετάξει για πάντα μακριά μας. Η φωτογράφος Αννα Βιχ,που ερμήνευε μια ορνιθολόγο στην ταινία του Σταύρου Τορνέ, "Ενας ερωδιός για τη Γερμανία", δεν είναι πια ανάμεσά μας. Εφυγε γρήγορα, αφήνοντας όμως πίσω της, την "αίσθηση ζωής", που αποτύπωνε στο φιλμ και που εκτύπωνε η ίδια στο χαρτί. Χωρίς φωτογραφικούς εκκεντρισμούς, το βλέμμα της, βαθιά ευαίσθητο και ερευνητικό, περιπλανιόταν στην απλή καθημερινότητα που τη μετέτρεπε σε πολιτισμική αξία, σε πολιτισμό. Η Αννα Βιχ είχε πολλές ολοκληρωμένες φωτογραφικές δουλιές στο συρτάρι της, που δυστυχώς η δική της καθημερινότητα, σκληρή και βαλσαμωμένη, δεν της επέτρεψε να δημοσιοποιήσει.

Ο Σταύρος Καπλανίδης και οι φίλοι της, που δεν την ξεχνούν, θα τελέσουν μνημόσυνο αύριο Κυριακή στις 10 το πρωί, μνημόσυνο στο εκκλησάκι της Παναγίας της Χρυσοκαστριώτισσας,στην οδό Θρασυβούλου στην Πλάκα. Εκεί θα έχουν την ευκαιρία να τη συναντήσουν για άλλη μια φορά, όλοι εκείνοι που τη γνώρισαν και την αγάπησαν.

Εργο του Γ. Αδαμάκη
Αφιέρωμα στην προσχολική ηλικία

Την 1η του Νοέμβρη (10 π.μ. έως 6 μ.μ.), στο Παιδικό Μουσείο (Κυδαθηναίων 14, Πλάκα), θα πραγματοποιηθεί για 3η χρονιά, το "Αφιέρωμα στην προσχολική ηλικία".Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά έως 6 χρονών και στις οικογένειές τους. Στόχος του αφιερώματος είναι η εξοικείωση των μικρότερων παιδιών με το Παιδικό Μουσείο. Με επίκεντρο τον παιχνιδότοπο, όλα τα εκθέματα του Μουσείου, θα προσαρμοστούν στις ανάγκες και τις δυνατότητες των παιδιών της προσχολικής ηλικίας, δίνοντάς τους την ευκαιρία, να συνεργαστούν μεταξύ τους, αλλά και με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας, να παίξουν και να ψυχαγωγηθούν, να εξελίξουν τις ικανότητές τους, να καλλιεργήσουν τις αισθήσεις τους. Κατά τη διάρκεια του αφιερώματος, τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να παίξουν κουκλοθέατρο, με θέμα τη στοματική υγιεινή, να κάνουν ηχοκατασκευές και στάμπες από λαχανικά και φρούτα, να ακούσουν παραμύθια και να πάρουν μέρος σε πολλές άλλες δημιουργικές δραστηριότητες. Τιμή συμμετοχής 1.800 δρχ. για κάθε παιδί. Δηλώσεις συμμετοχής στο τηλέφωνο: 3312.995.

Διερευνώντας "Τόπους Επικοινωνίας"

"Τόποι Επικοινωνίας" είναι ο τίτλος της δουλιάς του Δημήτρη Πανταζίδη,που παρουσιάζεται για ένα μήνα (8/10-8/11), στο "Κέντρο Τέχνης" (Στασινού 8Α, Στάδιο), στο πλαίσιο των εκδηλώσεων "Η Φωτογραφία στη Σύγχρονη Τέχνη στο κατώφλι του 2000".

Η προβληματική των έργων, που παρουσιάζονται, αναφέρεται σ' έναν τεκμηριωμένο τρόπο αφήγησης και αναπαράστασης μέσα από την ψηφιακή εικόνα αφ' ενός και την αντίστοιχη εγκατάσταση αφ' ετέρου. Με αυτό τον τρόπο ο θεατής υποβάλλεται σε επικοινωνιακή λειτουργία σημειωτικής διαδικασίας, αξιοποιώντας τις συνειρμικές δυνατότητες που προκαλεί το αντίστοιχο αντικείμενο. Οπως αναφέρει η κριτικός και ιστορικός Τέχνης Αθηνά Σχινά, "η "στιγμιοτυπική" αποτύπωση της πραγματικότητας έρχεται ως συνέχεια της "φυσικής" πραγματικότητας, ενώ κάθε σύνθεση του καλλιτέχνη μπορεί να προσεγγιστεί κι αμφίδρομα. Τον Δ. Πανταζίδη περισσότερο απ' όλα τον ενδιαφέρει η διαμεσότητα ανάμεσα στο είναι και στο φαίνεσθαι, ανάμεσα στο παρελθόν της στιγμιαίας λήψης και στην "ανάγνωση" του παρόντος, μέσα από την επεξεργασία της εικόνας και την κατασκευαστική διαμόρφωση του "περιβάλλοντος" σε τόπο". Ωρες λειτουργίας: Δευτέρα - Παρασκευή (6-9 μ.μ.), Σάββατο (10-2 μ.μ.).

Μια άλλη "Μάνα κουράγιο"

Πρεμιέρα, σήμερα, στο θέατρο "Αμαλία" της Θεσσαλονίκης, όπου η Πειραματική Σκηνή της "Τέχνης" ανεβάζει το έργο του Τζορτζ Ταμπόρι "Το κουράγιο της μητέρας μου" (ο τίτλος παραπέμπει σκόπιμα στη "Μάνα κουράγιο" του Μπρεχτ), σε μετάφραση και σκηνοθεσία Νικηφόρου Παπανδρέου,σκηνικά - κοστούμια Νίκου Πολίτη και συνθέσεις ήχων Δημήτρη Ιατρόπουλου.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Χρήστος Αρνομάλλης, Νίκος Κουμαριάς, Μένη Κυριάκογλου, Νίκος Λύτρας, Στάθης Μαυρόπουλος, Γιάννης Μόχλας και Εφη Σταμούλη.Ο Ταμπόρι περιγράφει με συγκίνηση και πολύ χιούμορ μια μέρα από την αληθινή ζωή της μητέρας του, τη μέρα που τη συνέλαβαν οι ναζί και την έβαλαν στο τρένο για το Αουσβιτς. Μια περιπέτεια που είχε για εκείνη, σαν από θαύμα, ευτυχή κατάληξη. Στο έργο συνδυάζονται τα δραματικά με τα κωμικά στοιχεία, η απόγνωση με την ελπίδα, η καταγγελία με τον αυτοσαρκασμό.

Εργο της Κ. Παπαθανασίου-Τζιτζή

Εργο της Κ. Παπαθανασίου - Τζιτζή



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ