ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 12 Νοέμβρη 1998
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ο "ΝΕΟΣ" ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΑΝΕΜΟΣ...

Η ανάδειξη της νέας κυβέρνησης της Γερμανίας με βασικό κορμό το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα (SPD) στέκεται αφορμή για δημοσιεύματα με εντυπωσιακούς τίτλους και πολιτικές δηλώσεις, περί αλλαγής πολιτικής στην προώθηση της ΟΝΕ, περί κλίματος αναθεώρησης του Μάαστριχτ και νέου άνεμου που πνέει στην ΕΕ, περί αντίθεσης τραπεζιτών - πολιτικών, περί επιστροφής του κεϋνσιανισμού κλπ.

Πέρα από τις προπαγανδιστικές ανάγκες, ενόψει των ευρωεκλογών, τις οποίες εξυπηρετούν δημοσιεύματα και δηλώσεις, υπάρχει η αντικειμενική βάση, που οδηγεί σε διάφορους προβληματισμούς για επιμέρους χειρισμούς, στα πλαίσια της δεδομένης κατεύθυνσης, η οποία αποτυπώνεται στις Συνθήκες για την ΕΕ. Οι προβληματισμοί αυτοί αφορούν ανάγκες του κεφαλαίου και όχι της εργατικής τάξης, των λαών της ΕΕ. Στόχο έχουν να αντιμετωπίσουν τις οικονομικές και πολιτικές συνέπειες για τον ευρωπαϊκό καπιταλισμό, από την παγκόσμια οικονομική κρίση που επεκτείνεται και στην ΕΕ. Τέτοιο χαρακτήρα έχει η "διαμάχη" γύρω από τη μείωση ή όχι των επιτοκίων, η πρόταση για μη υπολογισμό των αναπτυξιακών κονδυλίων στα κρατικά ελλείμματα (ένας εκ των δεικτών της σύγκλισης), οι επαναλαμβανόμενες τακτικά διακηρύξεις για "μεγάλα έργα" κλπ. Σε τέτοιο σημείο έφτασε η προπαγανδιστική έμπνευση πολλών απολογητών του κεφαλαίου, που αναγορεύουν τις προτάσεις αυτές σε κριτήρια διαχωρισμού "Αριστεράς" και "Δεξιάς". Λίγο ακόμη και θα χαρακτηρίσουν "κόκκινη" την Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (FED), που μειώνει τα αμερικανικά επιτόκια και δε γνωρίζουμε αν θα βρουν κατάλληλο χαρακτηρισμό για την Ιαπωνία, που τα έφτασε στο 0,25%, χωρίς κανένα αποτέλεσμα στην ανάσχεση της κρίσης.

****

Τα τέσσερα κριτήρια σύγκλισης για τη συμμετοχή στο ΕΥΡΩ, που θεσμοθετήθηκαν στο Μάαστριχτ και εξασφαλίζονται από τα "Προγράμματα Σύγκλισης" (για τους εκτός ΕΥΡΩ) και το "Σύμφωνο Σταθερότητας" (για τους εντός) δεν είναι, φυσικά, ιδιοτροπία των "κακών" τραπεζιτών. Είναι όροι για την ύπαρξη ενός σχετικά σταθερού νομίσματος, πάνω στην αντιφατική βάση των ανισόμετρα αναπτυσσόμενων καπιταλιστικών οικονομιών της ΕΕ. Εφόσον επιλογή του κεφαλαίου εξακολουθεί να είναι το κοινό νόμισμα, κι εφόσον κανένα κράτος - μέλος δεν έχει, φυσικά, διάθεση να πληρώνει "τα σπασμένα" άλλου κράτους - μέλους, μέσω ενός ισχυρού ομοσπονδιακού προϋπολογισμού (η Γερμανία, ήδη, απαιτεί περικοπή της εισφοράς της), τα κριτήρια αυτά και τα εργαλεία επίτευξής τους δεν πρόκειται να αλλάξουν. Οι πολιτικές δυνάμεις που καλλιεργούν τέτοιες ελπίδες, απλούστατα, ψεύδονται συνειδητά.

Οι λεγόμενες κεντροαριστερές κυβερνήσεις, με προπέτασμα μεγάλα λόγια και διακηρύξεις περί κοινωνικής δικαιοσύνης, προωθούν, όπως ακριβώς και οι νεοφιλελεύθερες, την ΟΝΕ, ως εργαλείο της καπιταλιστικής αναδιάρθρωσης, για να πετύχουν ένα στόχο: Την εξασφάλιση της κυριαρχίας και των κερδών του κεφαλαίου, με την όλο και μεγαλύτερη εκμετάλλευση της εργατικής τάξης, ιδιαίτερα με τη μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης. Δεμένη μ' αυτόν το στόχο είναι και η επιδίωξη της υπερίσχυσης στον ανταγωνισμό με τα άλλα δυο ιμπεριαλιστικά κέντρα, ΗΠΑ και Ιαπωνία.

Γι' αυτό οι σοσιαλδημοκρατικές κυβερνήσεις, όπως και οι νεοφιλελεύθερες, δεν αμφισβητούν τις βασικές κατευθύνσεις της καπιταλιστικής αναδιάρθρωσης που προωθεί η ΟΝΕ: Τις ιδιωτικοποιήσεις δημόσιων επιχειρήσεων, αλλά και μεγάλου μέρους των τομέων αναπαραγωγής της εργατικής δύναμης (παιδεία, υγεία κλπ.), το σάρωμα των εργατικών κατακτήσεων για εξασφάλιση "ευελιξίας" στην αγορά εργασίας (η περίφημη "Λευκή Βίβλος" για την απασχόληση, την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη), τη μείωση των κοινωνικών δαπανών.

****

Οι "κεντροαριστερές" κυβερνήσεις σ' όλη την ΕΕ προωθούν αυτές τις αλλαγές με τον πιο συμφέροντα για τους καπιταλιστές τρόπο, εξαιτίας της αυξημένης δυνατότητάς τους να εγκλωβίζουν την εργατική τάξη στις στρατηγικές επιδιώξεις του κεφαλαίου. Δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών δίνουν αρκετά στοιχεία για το βίο και τις διακηρύξεις αυτών των κυβερνήσεων. Ας δούμε δυο μόνο παραδείγματα με ειδικό, όμως, βάρος.

Στην "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία" 1/11/98 αναδημοσιεύεται άρθρο από την "LE MONDE diplomatique" των πανεπιστημιακών καθηγητών κι ερευνητών Daniel Baudru και Bernard Maris. Οι δυο αρθρογράφοι επισημαίνουν ότι η γαλλική κυβέρνηση εξυπηρέτησε τα συμφέροντα της χρηματιστικής ολιγαρχίας με τέσσερις τρόπους: "Αξιοποίηση των χρηματιστηριακών κερδών και χαμηλή φορολόγηση των υπεραξιών. Ιδιωτικοποίηση των δημοσίων υπηρεσιών, ώστε να υπάρξουν νέες ευκαιρίες τοποθέτησης κεφαλαίων και να κατευθυνθεί, έτσι, ένα μέρος της αποταμίευσης του κοινού προς το Χρηματιστήριο. Μετατροπή του κοινωνικού κεφαλαίου σε ιδιωτικό κεφάλαιο, μέσα από ένα ιδιωτικό σύστημα ασφάλισης και συνταξιοδότησης, τύπου ταμείων συνταξιοδότησης. Τέλος, μια πολιτική που θα ευνοούσε την ευελιξία της εργασίας, η οποία απορρέει ήδη από τα τρία πρώτα σημεία". Ιδιαίτερα για το τελευταίο σημείο, αναφέρεται: "Ηδη, η μερική απασχόληση απολαμβάνει φορολογικές απαλλαγές, πράγμα το οποίο ωθεί τις επιχειρήσεις να πολλαπλασιάζουν τις θέσεις μερικής απασχόλησης, κατάσταση από την οποία επωφελούνται οι ...στατιστικές που αναφέρονται στην ανεργία... Ο ίδιος ο νόμος για τις 35 ώρες εργασίας αποτελεί ένα μεγάλο βήμα για τον υπολογισμό της σε ετήσια βάση, που αποτελεί έναν άλλο τύπο ευελιξίας της εργασίας: Προβλέπεται στο 70% των 204 συμβολαίων που υπογράφτηκαν την 1/10/1998... περισσότερα από 170 δισ. γαλλικά φράγκα (περίπου 8,5 τρισ. δρχ.) συνεχίζουν να βοηθούν τις επιχειρήσεις να κάνουν προσλήψεις: Μια φορολογία που είναι πιο ευνοϊκή γι' αυτές διευκολύνει στο εξής τη μεταβίβασή τους, όπως και τη δημιουργία τους".

Στο συμπέρασμα ότι το 35ωρο βοήθησε την κερδοφορία του κεφαλαίου και όχι τη δημιουργία θέσεων εργασίας καταλήγει και η "Wall Street Journal" ("Ελευθεροτυπία" 5/11/98): "Σε μια χώρα, όπου οι αντιπαραθέσεις, όσον αφορά τις εργασιακές σχέσεις, ήταν πολύ έντονες, ο νόμος για το 35ωρο έχει προκαλέσει στροφή προς διαπραγματεύσεις υψηλού επιπέδου. Επέσπευσε ακόμη τη μετατόπιση από το καθεστώς των εθνικών συλλογικών συμβάσεων εργασίας προς συμφωνίες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες κάθε επιχείρησης χωριστά. Το πιο σημαντικό είναι ότι έχει προκαλέσει ένα κύμα αναδιάρθρωσης, που ίσως να κάνει τις επιχειρήσεις πιο ευέλικτες στο μέλλον... Αν και στόχος είναι η δημιουργία θέσεων εργασίας, τα πρώτα οφέλη προέρχονται από τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και τη μείωση του κόστους εργασίας".

****

Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η νέα κυβέρνηση της Γερμανίας Σοσιαλδημοκρατών - Πράσινων. Τόσο η συμφωνία των δυο κομμάτων για τη συγκρότηση κυβέρνησης, όσο και οι προγραμματικές δηλώσεις της είναι σαφείς. Στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησής του, ο Γ. Σρέντερ δήλωσε ότι η πολιτική που θα ακολουθήσει δε θα είναι "ούτε αριστερή ούτε δεξιά, αλλά απλώς σύγχρονη" ("Καθημερινή", 11/11/98). Τα συγκεκριμένα μέτρα που ανέπτυξε είναι οι γνωστές συνταγές της ΕΕ και των διαφόρων βιβλίων της. Κύριο στοιχείο των δηλώσεων ήταν η δημιουργία μιας "συμμαχίας για την ανεργία", με τη συμμετοχή κυβέρνησης, εργοδοσίας, εργαζομένων, που θα έχει σαν πρώτο στόχο την εισαγωγή ελαστικού ωραρίου εργασίας. Επιπρόσθετα, εξαγγέλθηκε μείωση της φορολογίας εισοδήματος (κατά 15 δισ. μάρκα), καθώς και των εταιριών και "αυστηρότατος έλεγχος των δημοσίων δαπανών, ειδικά δε των κοινωνικών δαπανών" και προσανατολισμός τους προς "εκείνους που έχουν πραγματικά ανάγκη" (προφανώς, οι απόλυτα εξαθλιωμένοι).

Τίποτα, λοιπόν, δεν αλλάζει επί της ουσίας στην κατεύθυνση της πολιτικής. Βεβαίως, οι κομμουνιστές δεν είχαμε καμιά αυταπάτη. Εγκαιρα προειδοποιήσαμε τις λαϊκές δυνάμεις για την όλο και πιο αντιδραστική εξέλιξη στα πλαίσια της ευρωπαϊκής καπιταλιστικής ενοποίησης. Η πορεία προς τις ευρωεκλογές δίνει τη δυνατότητα στους κομμουνιστές να συζητήσουν πιο πλατιά, να διαφωτίσουν, να αποκαλύψουν το χαρακτήρα και τους στόχους της ΕΕ, να διαλύσουν αυταπάτες για τα "πλεονεκτήματα" της συμμετοχής της χώρας μας σ' αυτήν, να ξεσκεπάσουν το ρόλο των πολιτικών δυνάμεων, που στηρίζουν, με τον ένα ή άλλο τρόπο, το "μονόδρομο" της ΟΝΕ. Να προβάλλουν την ανάγκη της εναντίωσης, της πάλης, της ρήξης με το ευρωπαϊκό ιμπεριαλιστικό κέντρο, ως θεμελιακό στοιχείο της πολιτικής του Κόμματος, για τη συγκρότηση, τον αγώνα και την προοπτική του αντιιμπεριαλιστικού αντιμονοπωλιακού δημοκρατικού Μετώπου.

Ελένη ΚΑΤΡΟΔΑΥΛΗ

Πέρα από τις προπαγανδιστικές ανάγκες, ενόψει των ευρωεκλογών, τις οποίες εξυπηρετούν δημοσιεύματα και δηλώσεις, υπάρχει η αντικειμενική βάση, που οδηγεί σε διάφορους προβληματισμούς για επιμέρους χειρισμούς, στα πλαίσια της δεδομένης κατεύθυνσης, η οποία αποτυπώνεται στις συνθήκες για την ΕΕ. Οι προβληματισμοί αυτοί αφορούν ανάγκες του κεφαλαίου και όχι της εργατικής τάξης, των λαών της ΕΕ


ΤΟΥ ΑΝΤΩΝΗ ΧΟΡΟΖΑΝΗ, ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣΤΗΣ ΝΑΣ
Στα λόγια έχουν μείνει τα αντιπλημμυρικά

- Ποια είναι η κατάσταση με τα αντιπλημμυρικά έργα στη Δυτική Αττική;

- Εδώ και πολλά χρόνια με τις πλημμύρες των τελευταίων χρόνων φάνηκε η ανάγκη να γίνουν τα αντιπλημμυρικά έργα στην περιοχή. Στα Ανω Λιόσια, στο Ζεφύρι, στο Θριάσιο και στα Μέγαρα υπάρχουν ρέματα που δημιουργούν προβλήματα κάθε χειμώνα στους κατοίκους, ενώ σε αυτά συντείνει η μη ολοκλήρωση του δικτύου ομβρίων υδάτων στις πόλεις.

Ομως δυστυχώς, σε κανένα ρέμα στην περιοχή μας δεν έχουν γίνει ολοκληρωμένες παρεμβάσεις και έτσι ο κίνδυνος των καταστροφών είναι ορατός, καθώς ο χειμώνας μόλις ξεκίνησε.

Ενα παράδειγμα είναι το ρέμα Ευπειρίδων - που όλοι θυμόμαστε τις καταστροφές που δημιούργησε τόσο στα Ανω Λιόσια όσο και στο Ζεφύρι - αφού δεν προχώρησαν τα έργα ειδικά στο τμήμα του Ζεφυρίου. Επίσης τα έργα στο ρέμα του Σαρανταπόταμου έπρεπε να έχουν τελειώσει εδώ και ένα χρόνο, πράγμα που δεν έχει γίνει. Φυσικά η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο δύσκολη μετά και τις καταστροφές των δασών της περιοχής.

- Ποιος ευθύνεται για την κατάσταση αυτή;

- Φυσικά ευθύνεται η πολιτική λιτότητας της κυβέρνησης, που έχει υποταχθεί στην πολιτική του μονόδρομου της ΟΝΕ και κατά συνέπεια στην περικοπή των κοινωνικών κονδυλίων. Τέτοια έργα δεν είναι επιλέξιμα από την ΟΝΕ και την κυβέρνηση που περικόπτει κονδύλια από τέτοια προγράμματα, ενώ την ίδια ώρα ιδιωτικοποιεί το δημόσιο τομέα. Κομμάτι του δημόσιου τομέα που ιδιωτικοποιείται είναι και η ΕΥΔΑΠ, που ήταν υπεύθυνη για την ολοκλήρωση των αντιπλημμυρικών έργων.

Υπεύθυνη ακόμα για τη μη πραγμάτωση των αντιπλημμυρικών είναι η Νομαρχία που δεν κάνει καμία παρέμβαση, γιατί δε θέλει να συγκρουστεί με την κυβερνητική πολιτική. Το αποτέλεσμα αυτών είναι να δείχνει ολιγωρία και αδιαφορία απέναντι σε αυτά. Να θυμίσουμε ότι στις πρόσφατες νομαρχιακές εκλογές δαπανήθηκαν εκατομμύρια για τις καμπάνιες των συνδυασμών, ενώ οι ανάγκες στην περιοχή για έργα είναι μεγάλες.

Κυβέρνηση και νομαρχία, για να δικαιολογήσουν τη δική τους πολιτική και για να ξεπουληθεί πιο εύκολα η ΕΥΔΑΠ, της ρίχνουν ευθύνες με το επιχείρημα ότι μπορούν πιο εύκολα τα αντιπλημμυρικά έργα να ολοκληρωθούν από τις νομαρχίες.

- Ποια είναι η θέση της ΝΑΣ απέναντι σε όλα αυτά;

- Η ΝΑΣ όλο αυτό το διάστημα, με ένα νομαρχιακό σύμβουλο που είχε, ενημέρωσε το λαό της περιοχής για τις αιτίες και τις ευθύνες για τη μη πραγμάτωση των έργων. Εκανε προτάσεις οι οποίες ήταν εφικτές, αλλά ήθελαν κονδύλια για να ολοκληρωθούν και μάλιστα στις προτάσεις αυτές δε διαφωνούσαν και οι συνδυασμοί.

Στις προτάσεις που κάναμε στο 90% υπήρχαν μελέτες της ΕΥΔΑΠ που θα έπρεπε να υλοποιηθούν, ενώ υπήρχαν μελέτες για παρεμβάσεις στους ορεινούς όγκους.

Η πρόταση της ΝΑΣ είναι ότι πρέπει να διεκδικηθούν από την πολιτεία τα ανάλογα κονδύλια για τα έργα, παρόλο που η κυβέρνηση είναι υποταγμένη στην πολιτική της ΟΝΕ και υπάρχει και μία Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση στην περιοχή που τη στηρίζει. Η μόνη λύση είναι ο λαός της περιοχής να πάρει την υπόθεση των αντιπλημμυρικών στα χέρια του για να μην έχουμε πάλι προβλήματα με τις πρώτες βροχές.

Ε. Γ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ