ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 9 Δεκέμβρη 1998
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
"ΑΤΖΕΝΤΑ 2000"
Στα 3,5 τρισ. δραχμές οι "απώλειες"

"Προβληματισμοί" και "φόβοι" από παράγοντες του οικονομικού επιτελείου, για το ρόλο που μπορεί να παίξουν οι περικοπές στις λεγόμενες κεφαλαιακές μεταβιβάσεις

Το ποσό των 3,5 τρισ. δραχμών αγγίζουν οι "απώλειες" για την Ελλάδα, αν τελικά υλοποιηθούν οι θέσεις - που είναι και το πιο πιθανό - των λεγόμενων "βόρειων" χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, να περικοπούν οι δαπάνες του κοινοτικού προϋπολογισμού την περίοδο 2001 - 2006 (εφαρμογή πακέτου Σαντέρ).

Το σημαντικότερο πάντως πρόβλημα, που αναδεικνύεται από τη προηγούμενη σύνοδο των υπουργών Οικονομικών, αλλά και τις επαφές που αυτές τις μέρες είχε και προσωπικά ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ στη Γερμανία, είναι ο δηλωμένος και επίσημα πλέον προσανατολισμός των ισχυρών ιμπεριαλιστικών δυνάμεων της ΕΕ να ενισχύσουν την τάση αναδιανομής των κεφαλαίων για ίδιο όφελος, με τις περικοπές και αυτών των ψιχίων που έδιναν μέχρι τώρα στις χώρες "συνοχής", και που σκιαγραφεί και το γενικότερο πλαίσιο λειτουργίας της Ενωσης με πυρήνα το ΕΥΡΩ. Μίας ένωσης καπιταλιστικών χωρών, όπου τα κεφάλαια θα κατευθύνονται από την περιφέρεια προς τα ισχυρά εμπορικά και χρηματιστηριακά κέντρα (Φρανκφούρτη, Λονδίνο, Παρίσι), επιταχύνοντας με τον τρόπο αυτό τις οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες, οι οποίες είναι ήδη μεγάλες σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης. Τις δυσοίωνες αυτές προβλέψεις έχουν επισημάνει από καιρό τώρα ακόμα και πολιτικοί παράγοντες του αστικού χώρου, όπως ο πρώην υφυπουργός Οικονομικών του ΠΑΣΟΚ Ν. Κυριαζίδης.

"Στα κρύα του λουτρού" η Ελλάδα

Οι "απώλειες" για τη χώρα μας για την περίοδο 2001 - 2006, αν υιοθετηθούν οι προτάσεις της αυστριακής προεδρίας για περικοπές του κοινοτικού προϋπολογισμού, θα ανέλθουν στα 10 δισ. ΕΥΡΩ ή τα 3,4 τρισ. δραχμές. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ελληνική κυβέρνηση στα πλαίσια των συζητήσεων της "Ατζέντας 2000", είχε ζητήσει για ολόκληρη την περίοδο συνολικές ενισχύσεις (περιλαμβάνονται και οι ενισχύσεις της ΚΑΠ που αποτελούν και το μεγαλύτερο κονδύλι και ως ποσοστό ανέρχεται στο 41% του συνόλου) ύψους 80 δισ. ΕΥΡΩ (26,8 τρισ. δρχ.). Μέσω των διαρθρωτικών ταμείων χρηματοδοτούνται τα λεγόμενα μεγάλα έργα και τα περιφερειακά - νομαρχιακά προγράμματα. Φυσικά οι προτάσεις αυτές στηρίζονταν στην παραδοχή ότι οι ίδιοι πόροι θα συνέχιζαν να αποτελούν το 1,27% του κοινοτικού ΑΕΠ. Αντίθετα, οι προτάσεις της αυστριακής προεδρίας, οι οποίες προβλέπουν "πάγωμα" των κοινοτικών δαπανών στα επίπεδα του 1999, περιορίζουν τους ίδιους πόρους στο 1,11% του κοινοτικού ΑΕΠ. Η μείωση αυτή συνεπάγεται μία αντίστοιχη απώλεια για τη χώρα μας 10,1 δισ. ΕΥΡΩ (από 80 δισ. σε 69,9 δισ. ΕΥΡΩ για το σύνολο της πενταετίας).

Η νέα επιδιωκόμενη συρρίκνωση του κοινοτικού προϋπολογισμού, σε επίπεδα κάτω από το 1,27% του ΑΕΠ της Κοινότητας (όπως καθιερώθηκε με τις αποφάσεις του Εδιμβούργου το 1992), θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στο όλο ενωσιακό εγχείρημα, αν δεν υπάρξουν και τάσεις αποσυγκόλλησης. Η εκτίμηση αυτή ανήκει σε παράγοντες του οικονομικού επιτελείου - ένθερμους οπαδούς της "σύγκλισης" κατά τα άλλα - οι οποίοι, στηριζόμενοι στην αμερικανική εμπειρία, υποστηρίζουν, πως χωρίς σημαντικές αναδιανομές κεφαλαίων το εγχείρημα της Ενωσης τίθεται σε αμφιβολία. Αναφέρουν συγκεκριμένα ότι για να διατηρηθεί η στοιχειώδης συνοχή των 52 Πολιτειών στις ΗΠΑ, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση αναδιανέμει μέσω του Κρατικού Προϋπολογισμού το 10% του εθνικού ΑΕΠ. Υποστηρίζουν ότι η αναδιανομή αυτή είναι απαραίτητη προκειμένου να περιορίσει τη δυναμική της τάσης των κεφαλαίων να μεταφέρονται προς τα πιο ισχυρά εμπορικά - βιομηχανικά και χρηματιστηριακά κέντρα των ΗΠΑ με προεξέχουσα βέβαια τη Ν. Υόρκη, όπου το εκεί χρηματιστήριο δίνει τον τόνο σε όλα τα χρηματιστήρια του πλανήτη. Οι θέσεις βέβαια αυτές αποτελούν θριαμβευτική επιβεβαίωση του λενινιστικού νόμου, σύμφωνα με τον οποίο σε συνθήκες μονοπωλιακού κεφαλαίου, η ανισότητα δίνει τον τόνο της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης, κάτι που εκδηλώνεται με ιδιαίτερη σφοδρότητα σήμερα, σε όλες τις περιοχές της Γης.

Οι ίδιοι (που είναι φανερό πως οι αναλύσεις τους εκπορεύονται κύρια από τεχνικές προσεγγίσεις, την εξέλιξη ειδικών ποσοστώσεων και τις κατά καιρούς επιμέρους ρυθμίσεις), διατυπώνουν την άποψη, ότι αν οι "βόρειες" χώρες έχουν αποφασίσει να περικόψουν - αντί να ενισχύσουν - τις κεφαλαιακές μεταβιβάσεις προς τις αδύνατες χώρες "συνοχής", αυτό σημαίνει ότι έχουν αποφασίσει να πορευτούν χωρίς τις χώρες αυτές, οι οποίες, κάτω από τις ιδιαίτερα σκληρές συνθήκες που επιβάλλει το ΕΥΡΩ, σε κάποιο σημείο του δρόμου θα αναγκαστούν να σταματήσουν την πορεία από μόνες τους...

Θ. Κ.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Λίστες συγκάλυψης της πραγματικής φοροδιαφυγής

Σε τραγουδιστές έδειξε προτίμηση αυτή τη φορά η κυβέρνηση. Εκτός ελέγχου και δημοσιοποίησης η φοροδιαφυγή των μεγαλοεπιχειρηματιών

Τη μάσκα του κυνηγού... φοροφυγάδων, φόρεσε και πάλι το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο χτες έδωσε στη δημοσιότητα λίστα με...22 περιπτώσεις φοροδιαφυγής, όπου γνωστοί τραγουδιστές κατέχουν - όπως και την προηγούμενη φορά - περίοπτη θέση. Σε μια προφανή προσπάθεια εξαπάτησης και αποπροσανατολισμού, η κυβέρνηση αυτή τη φορά έφτασε στα όρια της γελοιότητας, μια και προσπαθεί να δημιουργήσει ντόρο με περιπτώσεις φοροδιαφυγής του 1 και 1,5 εκατομμυρίου δραχμών, τη στιγμή που εξακολουθεί να κάνει πλάτες στους μεγαλοεπιχειρηματίες, δηλαδή στους μεγάλους, αυθεντικούς και συστηματικούς φοροφυγάδες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τη στιγμή που μέσα σε τρεις μήνες δίνεται στη δημοσιότητα η δεύτερη... εικοσάδα περιπτώσεων απόκρυψης εισοδημάτων, η κυβέρνηση εξακολουθεί να κρατάει ερμητικά κλειστά τα συρτάρια με στοιχεία τακτικών ελέγχων σε 4.500 εμπορικές και βιομηχανικές επιχειρήσεις (μεταξύ αυτών και πολλές γνωστές μεγάλες, οι οποίες, όμως, έχουν προνόμιο ασυλίας), που πραγματοποιήθηκαν το 1998 και αφορούν τη χρήση 1997, από τα οποία προκύπτει εκτεταμένη φοροδιαφυγή.

Και οι νέες λίστες λειτουργούν στην κατεύθυνση της εκτόνωσης της λαϊκής δυσαρέσκειας από τη σκληρή πολιτική λιτότητας, ενώ, παράλληλα, χρησιμεύουν και σαν προμετωπίδα κάλυψης της μεγάλης φοροδιαφυγής, στην οποία επιδίδονται οι "γνωστές - άγνωστες" μεγάλες επιχειρήσεις, που μένουν πάντα στην αφάνεια, ελέω κυβερνητικής κάλυψης. Το υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να επιδείξει έργο κατά της φοροδιαφυγής και να ικανοποιήσει το περί δικαίου αίσθημα, με πολύ επιλεκτικά κριτήρια έχει δώσει στη δημοσιότητα "μπαγιάτικα" στοιχεία... φοροδιαφυγής.

Οπως προκύπτει από την ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, οι έλεγχοι του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ) στηρίχτηκαν σε τραπεζικούς λογαριασμούς, καθώς και σε καταθέσεις ιδιωτών, απ' όπου και προκύπτει ότι οι "καλλιτέχνες", ενώ αμείβονταν με σημαντικά υψηλότερα ποσά για συναυλίες που έδιναν, καταχωρούσαν στα βιβλία τους πολύ μικρότερα ποσά, ενώ οι άλλοι ελεύθεροι επαγγελματίες (γιατροί), είτε δεν εξέδιδαν αποδείξεις, είτε εξέδιδαν με πολύ μειωμένα ποσά.

Οι λίστες

Μεταξύ των ονομάτων που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα και κατηγορούνται για φοροδιαφυγή περιλαμβάνονται και οι:

  • Βασίλης Καρράς: κατηγορείται ότι την περίοδο 1993 - 1998 απέκρυψε εισόδημα 135 εκατομ. δραχμές.
  • Σταμάτης Γονίδης: κατηγορείται ότι την περίοδο 1993 - 1998 απέκρυψε φορολογητέο εισόδημα 44,3 εκατομ. δραχμών.
  • Λίτσα Γιαγκούση: σε συναυλία που έδωσε το 1998, εισέπραξε αμοιβή 3,5 εκατομ. δραχμές και εξέδωσε απόδειξη 500 χιλ. δραχμών.
  • Λάμπης Λιβιεράτος: κατηγορείται πως σε εμφάνιση συναυλίας το 1998 εισέπραξε αμοιβή 2,3 εκατομ. δραχμές και εξέδωσε απόδειξη 400 χιλ. δραχμών
  • Βαλλάντης: σε εμφάνιση συναυλίας το 1998, εισέπραξε ως αμοιβή 1,75 εκατομ. δραχμές, χωρίς να εκδώσει απόδειξη.
  • Στέλλα Κονιτοπούλου: σε εμφάνιση συναυλίας το 1998, εισέπραξε ως αμοιβή 2,9 εκατομ. δραχμές και εξέδωσε απόδειξη για ποσό 200 χιλ. δραχμών.
  • Ελένη Δήμου: από 6 μέχρι 15 Μάρτη 1998 πραγματοποίησε τρεις εμφανίσεις και εισέπραξε 2,1 εκατομ. δραχμές χωρίς να εκδώσει απόδειξη.
  • Σοφία Αρβανίτη: σε εμφάνισή της το 1998 εισέπραξε αμοιβή 1,3 εκατομ. δραχμές και εξέδωσε απόδειξη 200 χιλ. δραχμών.
  • Στέλλα Γεωργιάδου: σε συναυλία της το 1998 εισέπραξε 1,75 εκατομ. δραχμές και εξέδωσε απόδειξη 150 χιλ. δραχμές.
  • Αναστασία Θεοδωρίδου: σε φετινή συναυλία εισέπραξε αμοιβή 2,3 εκατομ. δραχμές και εξέδωσε απόδειξη 200 χιλ. δραχμές.

Στη λίστα περιλαμβάνονται επίσης και τα ακόλουθα ονόματα γιατρών:

  • Φαίδων Γιαννακόπουλος: (γιατρός χειρουργός - Αθήνα) κατηγορείται πως την περίοδο 1993 - 1997 απέκρυψε φορολογητέο εισόδημα 253 εκατομ. δραχμών.
  • Αντώνης Παπαγιάννης: (γιατρός - ακτινολόγος - Αθήνα) κατηγορείται ότι την περίοδο 1995 - 1997 απέκρυψε φορολογητέο εισόδημα 89 εκατομ. δραχμών.
  • Θεόδωρος Βουκίδης: (γιατρός, πλαστικός χειρουργός - Αθήνα) κατηγορείται πως την περίοδο 1993 - 1997 απέκρυψε φορολογητέο εισόδημα 32 εκατομ. δραχμών.
  • Δημήτριος Σιώκος: (οφθαλμίατρος - Ρόδος) κατηγορείται για απόκρυψη φορολογητέου εισοδήματος 37 εκατομ. δραχμών την περίοδο 1993 - 1997.
  • Νικόλαος Θάνος: (γιατρός μαιευτήρας, γυναικολόγος - Λάρισα) κατηγορείται πως την περίοδο 1993 - 1997 απέκρυψε φορολογητέο εισόδημα 90 εκατομ. δραχμών.
  • Παράσχος Κωστάκης: (γιατρός καρδιολόγος - Κομοτηνή) κατηγορείται πως την περίοδο 1993 - 1997 απέκρυψε φορολογητέο εισόδημα 33,5 εκατομ. δραχμών.
  • Βασίλειος Στεφανόπουλος: (γιατρός μικροβιολόγος - Λιβαδειά) κατηγορείται πως την περίοδο 1993 - 1996 απέκρυψε φορολογητέο εισόδημα 92 εκατομ. δραχμών.
  • Κωνσταντίνος Δεληγιάννης: (Συμβολαιογράφος - Γιαννιτσά) κατηγορείται πως την περίοδο 1993 - 1997 απέκρυψε φορολογητέο εισόδημα 66 εκατομ. δραχμών.
  • Ανδρέας Γεωργιόπουλος: (γιατρός ΕΣΥ, γυναικολόγος Καλαμάτα) διαπιστώθηκε η λειτουργία ιδιωτικού ιατρείου στην κατοικία του.
  • Τριαντάφυλλος Ιωάννης: (γιατρός ΕΣΥ, διευθυντής κλινικής νοσοκομείου Αλεξανδρούπολης) Διατηρούσε ιδιωτικό γραφείο.
  • Νικόλαος Διαμαντόπουλος: (παιδίατρος, γιατρός ΕΣΥ, Πάτρα) διαπιστώθηκε η λειτουργία ιδιωτικού ιατρείου από το 1997.
  • Παναγιώτης Καραγιάννης (μαθηματικός, καθηγητής δημοσίου, Αλεξανδρούπολη) διαπιστώθηκε η λειτουργία φροντιστηρίου από το Σεπτέμβρη του 1997.
Μειωμένο το επιτόκιο στα εξαμηνιαία έντοκα

Μειωμένο εμφανίστηκε το επιτόκιο των εντόκων γραμματίων εξάμηνης διάρκειας κατά τη διάρκεια της προγραμματισμένης δημοπρασίας που πραγματοποιήθηκε χτες από το υπουργείο Οικονομικών για την άντληση ποσού 60 δισ. δρχ. Οπως ανακοινώθηκε, υποβλήθηκαν συνολικές προσφορές ύψους 247 δισ. δρχ. υπερκαλύπτοντας περίπου 4,1 φορές το ζητούμενο ποσό. Το μέσο σταθμικό επιτόκιο σημείωσε μείωση και διαμορφώθηκε σε 10,46% έναντι 12,58% της προηγούμενης δημοπρασίας εντόκων εξάμηνης διάρκειας, δηλαδή 2,12 μονάδες χαμηλότερα.

Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι παρά τη θριαμβολογικού χαρακτήρα ανακοίνωση που εξέδωσε χτες το υπουργείο Οικονομικών στην οποία γίνεται λόγος για "θεαματική μείωση", τα επιτόκια στα έντοκα γραμμάτια επανέρχονται στα επίπεδα που είχαν διαμορφωθεί στους μήνες πριν την εκδήλωση της πρόσφατης διεθνούς κρίσης στις χρηματαγορές.

Πάντως, η μείωση του επιτοκίου στα εξαμηνιαία έντοκα κατά 2,12 μονάδες, είναι προφανές ότι αποτυπώνει τις προσδοκίες που έχουν δημιουργηθεί τις τελευταίες μέρες για πτώση των επιτοκίων συνολικότερα στην αγορά, εν αναμονή της στάσης που θα κρατήσει σήμερα η Τράπεζα της Ελλάδας στο επιτόκιο παρέμβασης στη διατραπεζική αγορά. Στην περίπτωση που οι πληροφορίες για προσδοκώμενη μείωση του επιτοκίου παρέμβασης της ΤτΕ της τάξης του 0,25 με 0,5% ποσοστιαίες μονάδες (ή ακόμη και 1 μονάδα) επιβεβαιωθούν, αναμένεται νέος κύκλος μείωσης των επιτοκίων χορηγήσεων και καταθέσεων από τις εμπορικές τράπεζες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ