ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 13 Δεκέμβρη 1998
Σελ. /60
ΔΙΕΘΝΗ
ΝΑΤΟ
Το μυαλό στην επέμβαση και στον πόλεμο

Αρθρο της Μ. Ολμπράιτ, όπου αποκαλύπτει τα σχέδια για τη βορειοατλαντική Συμμαχία

Μια μέρα πριν τη συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών των κρατών - μελών του ΝΑΤΟ στις Βρυξέλλες, άρθρο της υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ, Μαντλίν Ολμπράιτ, είχε δημοσιευτεί στη γνωστή μεγαλοαστική γερμανική εφημερίδα, "Ζιούντοϊτσε Τσάιτουνγκ". Σ αυτό, παραθέτει ανοιχτά και με σαφήνεια τις απόψεις των Αμερικάνων ιμπεριαλιστών σχετικά με το πώς θέλουν τη Βορειοατλαντική Συμμαχία ενόψει του 21 αιώνα. Τάσσεται ξεκάθαρα υπέρ μιας μόνιμης διεύρυνσης του ΝΑΤΟ, καθώς και γρήγορων επεμβάσεων σε περιοχές, όπου θα εκδηλώνονται κρίσεις, όπως κάτι τέτοιο έχει πρόσφατα συμβεί στην περίπτωση του Κοσσυφοπεδίου.

Στη συνάντηση των Βρυξελλών, εκτός των άλλων θεμάτων, επρόκειτο να συζητηθεί διεξοδικά η Ημερήσια Διάταξη της επικείμενης Συνάντησης Κορυφής του ΝΑΤΟ, η οποία έχει οριστεί για τον Απρίλη του 1999 στην Ουάσιγκτον. Στην αμερικανική πρωτεύουσα, όπως υπογραμμίζεται στο άρθρο, οι ηγετικοί εκπρόσωποι της Δυτικής Συμμαχίας θα γιορτάσουν την 50ή επέτειο της ίδρυσής της και θα χαιρετίσουν ως νέα μέλη του ΝΑΤΟ την Τσεχία, την Ουγγαρία και την Πολωνία. Πριν απ' όλα, όμως, θα συζητήσουν και θα καθορίσουν τις νέες στρατηγικές κατευθύνσεις της ιμπεριαλιστικής Συμμαχίας ενόψει του 21 αιώνα. Στο άρθρο της, η Αμερικανίδα υπουργός, μεταξύ άλλων, τονίζει: "Στη Συνάντηση Κορυφής της Ουάσιγκτον, οι ηγετικοί πολιτικοί εκπρόσωποι θα παρουσιάσουν ένα νέο στρατηγικό σχέδιο για τις μελλοντικές δραστηριότητες της Συμμαχίας. Το ΝΑΤΟ του 21ου αιώνα θα πρέπει να λάβει υπόψη του τα νέα στρατηγικά δεδομένα. Αν και το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης απολαμβάνει σήμερα περισσότερη ασφάλεια απ' ό,τι προηγούμενα, είναι δυνατόν, όμως, το έδαφος και τα συμφέροντά της Συμμαχίας να απειληθούν από διάφορους κινδύνους και κατευθύνσεις... Εχουμε ανάγκη από Ενοπλες Δυνάμεις, οι οποίες ν' ανταποκρίνονται στις αποστολές του 21ου αιώνα και για το λόγο αυτό θα πρέπει να είναι ανάλογα εξοπλισμένες και προετοιμασμένες...".

Από την άποψη αυτή, λοιπόν, ο Αμερικανός υπουργός Αμυνας, Ουίλιαμ Κοέν, "συνεργάζεται στενά" με τους συναδέλφους του των κρατών - μελών του ΝΑΤΟ, προκειμένου να διατυπωθούν προτάσεις σχετικά με το πώς θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν οι Ενοπλες Δυνάμεις της Δυτικής Συμμαχίας. "Στόχος μας είναι στη Συνάντηση Κορυφής της Ουάσιγκτον να συμφωνήσουμε πάνω σε ένα μακροχρόνιο πρόγραμμα, το οποίο θα εγγυάται τόσο την αυτοάμυνα, όσο και την ικανότητα ταχείας και αποτελεσματικής αντίδρασης στην περίπτωση που θα εκδηλώνονται κρίσεις...".

Κύριο καθήκον του ΝΑΤΟ, κατά την άποψη της Ολμπράιτ, θα πρέπει να είναι η άμυνα ενάντια σ' αυτούς που θα επιτίθενται... Παράλληλα με την προσπάθεια για επίτευξη ομοφωνίας αναφορικά με ένα πρόγραμμα για τις δραστηριότητες του ΝΑΤΟ ενόψει του 21ου αιώνα, κεντρική επιδίωξη της Συνάντησης Κορυφής της Ουάσιγκτον θα πρέπει να είναι η εξεύρεση των αναγκαίων μέσων, προκειμένου το πρόγραμμα αυτό να μετατραπεί σε πράξη. "Τα συμφέροντά μας, λοιπόν, είναι ξεκάθαρα: Θέλουμε μια Ευρώπη ικανή για δράση, με σύγχρονες και ευέλικτες Ενοπλες Δυνάμεις, οι οποίες θα είναι σε θέση να σβήνουν φωτιές στην πίσω αυλή μας. Κοινή συνεργασία μεταξύ μας στα πλαίσια του ΝΑΤΟ για την υπεράσπιση των κοινών μας συμφερόντων...".

Σχετικά με το ποια θα πρέπει να είναι η νέα σύνθεση της ιμπεριαλιστικής Συμμαχίας ενόψει του 21ου αιώνα, η Αμερικανίδα υπουργός Εξωτερικών ήταν σαφέστατη: "Η πύλη του ΝΑΤΟ θα πρέπει να είναι ανοιχτή" για χώρες οι οποίες θέλουν να ενταχθούν σ' αυτό. Υποχρέωσή του είναι "ακόμα πιο δραστήρια" να βοηθήσει τις χώρες αυτές, προκειμένου να διαβούν την πύλη αυτή. Η διεύρυνση του ΝΑΤΟ δε θα είναι μια μοναδική πράξη... Στην επικείμενη Συνάντηση Κορυφής, υπογραμμίζει η υπουργός, θα πρέπει να βελτιωθεί πάρα πέρα η συνεργασία μεταξύ των εταίρων του ΝΑΤΟ. Να συντονίσουν τις προσπάθειές τους, προκειμένου να επιτευχθεί η ασφάλεια και η σταθερότητα σ' αυτήν τη νέα Κοινότητα που θα προκύψει. Σχετικά, δεν παρέλειψε ν' αναφέρει το παράδειγμα συνεργασίας του ΝΑΤΟ με την Ουκρανία σαν "ένα σπουδαίο στοιχείο" αυτών των προσπαθειών...

Τέλος, η Ολμπράιτ, αναφέρθηκε στη μελλοντική συνεργασία του ΝΑΤΟ με τη σημερινή Ρωσία του Γιέλτσιν ενόψει του 21ου αιώνα, τονίζοντας ότι η ίδια και οι συνάδελφοί της τις επόμενες μέρες πρόκειται να συναντηθούν με τον Ρώσο υπουργός Εξωτερικών, Ιγκορ Ιβανόφ. Στα πλαίσια της συνάντησης αυτής "θα εργαστούμε για τη βελτίωση της συνεργασίας μας... Σχετικά, σχεδιάζουμε την ίδρυση ενός "Στρατιωτικού Γραφείου Επαφής" στη Μόσχα, ενώ μαζί εκπαιδεύουμε Ρώσους αξιωματικούς. Αυτά και άλλα, αποτελούν σημάδια για το ότι οι σχέσεις ΝΑΤΟ - Ρωσίας σημειώνουν προόδους...".

Νίκος ΗΛΙΑΔΗΣ - ΗΛΙΟΥΔΗΣ

ΡΩΣΙΑ
Στρατιωτική περικύκλωση...

Αδιαμφισβήτητο είναι πλέον το γεγονός ότι η στρατιωτική πολιορκία ενάντια στη Ρωσία αποτελεί μέρος της συνολικής στρατηγικής των ιμπεριαλιστών των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής και του ΝΑΤΟ. Οι προετοιμασίες για τη διαβόητη προς Ανατολάς διεύρυνση των στρατιωτικών δομών της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας, με το παραπλανητικό σύνθημα "Συνεργασία για την Ειρήνη", προχωρούν μεθοδικά και ανεμπόδιστα... Οι δραστηριότητες αυτές στόχο έχουν το βαθμιαίο πέρασμα στα στάνταρντ του ΝΑΤΟ ακόμα και χωρών οι οποίες δεν έχουν δηλώσει την πρόθεσή τους να ενταχθούν σ' αυτό.

Παράλληλα, από καιρό τώρα είναι γνωστό ότι στα κράτη - μέλη του ΝΑΤΟ εκπαιδεύονται συστηματικά αξιωματικοί προερχόμενοι από χώρες οι οποίες είναι υποψήφιες για την ένταξη σ' αυτό. Οι διαδικασίες ενσωμάτωσης των στρατευμάτων των χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης πραγματοποιούνται, πριν απ' όλα, μέσω ενός συστήματος κοινών στρατιωτικών ασκήσεων. Ετσι, λοιπόν, μόνο κατά τη διάρκεια του 1996 σε κοινές ασκήσεις με το ΝΑΤΟ έχουν συμμετάσχει η Πολωνία 25 φορές, η Τσεχία 22, η Ουγγαρία 21, η Ρουμανία 20, η Μολδαβία 18, η Εσθονία 14 και η Βουλγαρία 10.

Δραστηριότητες του ΝΑΤΟ στις χώρες της ΚΑΚ

Υπογράφονται Συμφωνίες σχετικά με τη στρατιωτική συνεργασία, ενώ ταυτόχρονα δημιουργούνται οι κοινές στρατιωτικές δομές. Εκ μέρους των ιμπεριαλιστών της Δύσης παρέχεται "υποστήριξη", προκειμένου οι χώρες της Κοινοπολιτείας Ανεξάρτητων Κρατών (ΚΑΚ) ν' αλλάξουν τους πολεμικούς εξοπλισμούς των ενόπλων τους δυνάμεων. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι τα κράτη αυτά θα πρέπει ν' απαλλαγούν από τον προηγούμενο σοβιετικό εξοπλισμό και υποχρεώνονται να προμηθευτούν όπλα κι άλλο στρατιωτικό υλικό από τα πολεμικά κοντσέρν των ΗΠΑ και άλλων χωρών της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας. Οι κοινές στρατιωτικές ασκήσεις, η χορήγηση πολεμικού εξοπλισμού στις χώρες της ΚΑΚ και μια σειρά άλλων δραστηριοτήτων, κεντρικό στόχο έχουν να τεθεί ο θεμέλιος λίθος μιας "Πλατιάς Γραμμής Μετώπου", που θα αποβλέπει στην αποδυνάμωση και στη συνέχεια, αν κριθεί απαραίτητο, σε μια μελλοντική επίθεση κατά της Ρωσίας.

Αυτή τη στιγμή, οι πρώην αυτές Σοβιετικές Δημοκρατίες, με εξαίρεση τη Λευκορωσία και την Αρμενία, προσδένονται όλο και περισσότερο στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και το ΝΑΤΟ. Κι αυτό βέβαια, με την ανοχή του σημερινού κυβερνητικού καθεστώτος της Ρωσίας. Ετσι, η Ουκρανία, η οποία - όπως χαρακτηριστικά υπογραμμίζεται - σε μεγάλο βαθμό έχει θέσει τον εαυτό της στην υπηρεσία των αμερικάνικων συμφερόντων, έχει υπογράψει μια Συμφωνία για στρατιωτική και τεχνική συνεργασία με τις ΗΠΑ. Ταυτόχρονα, η χώρα αυτή ακολουθεί ένα πρόγραμμα πραγματοποίησης κοινών στρατιωτικών ασκήσεων με τα κράτη - μέλη της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας.

Παράλληλα, διαπιστώνεται ότι το Αζερμπαϊτζάν, η Μολδαβία, το Καζαχστάν, η Τουρκμενία και το Ουζμπεκιστάν προσδένονται όλο και περισσότερο στην αμερικανική στρατιωτική μηχανή: Δημιουργούνται κοινές επιτροπές, οι οποίες θα ασχολούνται με στρατιωτικά και οικονομικά ζητήματα, με την εκπαίδευση αξιωματικών των χωρών αυτών στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες του ΝΑΤΟ, καθώς και με τη χορήγηση αμερικανικών όπλων και στρατιωτικής τεχνικής. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να υπογραμμιστεί το γεγονός ότι οι πρώην αυτές Σοβιετικές Δημοκρατίες κατατάσσονται με προτεραιότητα στον πολιτικό κατάλογο των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, ενώ ολόκληρες περιοχές τους μετατρέπονται σε "ζώνες επιρροής" των Αμερικανών ιμπεριαλιστών.

Κατά τα άλλα, στη Γεωργία, έχει δημιουργηθεί ένας μηχανισμός διεθνών στρατιωτικών συμβούλων, στον οποίο συμμετέχουν ειδικοί από την Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, τις ΗΠΑ και την Ελβετία, με επικεφαλής τον Βρετανό στρατηγό, Ντόνονσον. Επίσης, έχει συμφωνηθεί ένα πλάνο στρατιωτικών σχέσεων, το οποίο μόνο για το 1998 προβλέπει 23 κοινές στρατιωτικές ασκήσεις κι άλλες δραστηριότητες μεταξύ των ενόπλων δυνάμεων της Γεωργίας και του ΝΑΤΟ.

Ενόψει της όλο και ασφυκτικότερης αυτής πολιορκίας της Ρωσίας εκ μέρους των ιμπεριαλιστών της Δύσης, Ρώσοι πολιτικοί αναλυτές, βαθύτατα ανήσυχοι, προειδοποιούν και υπογραμμίζουν ότι η στρατιωτική αυτή περικύκλωση ενάντια στη Ρωσία, αποτελεί τμήμα της συνολικής στρατηγικής των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ. Βασικά σημεία της στρατηγικής αυτής, μεταξύ άλλων, αναφέρονται:

- Οι άνισες Συμφωνίες, όπως η SALT - 2, η οποία έκδηλα αποδυναμώνει το στρατιωτικό ρωσικό δυναμικό. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, με τις "μεταρρυθμίσεις" που υπαγορεύει, στην πραγματικότητα στόχο έχει να επιβάλει στη Ρωσία ένα ημιαποικιακό μοντέλο. Βασικός προσανατολισμός του θα είναι οι εξαγωγές πρώτων υλών από τη χώρα αυτή και οι εισαγωγές βιομηχανικών εξοπλισμών, καταναλωτικών αγαθών, καθώς και μέσων διατροφής.

- Ενας από τους κεντρικούς στόχους της Δύσης, κύρια των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, είναι η συστηματική προσέλκυση του πλούσιου επιστημονικού δυναμικού της Ρωσίας για την υλοποίηση αμερικανικών προγραμμάτων, συμπεριλαμβανομένων βέβαια και των στρατιωτικών. Ολες οι δραστηριότητες των ιμπεριαλιστών του ΝΑΤΟ είναι η μεθοδική περικύκλωση και η προετοιμασία μιας μελλοντικής στρατιωτικής συντριβής της Ρωσίας. Αυτά τα στοιχεία και γεγονότα κάθε άλλο παρά επιτρέπουν την εξαγωγή οποιωνδήποτε άλλων συμπερασμάτων.

Παράλληλα, όπως χαρακτηριστικά υπογραμμίζεται, στα επιστημονικά κέντρα της Δύσης, όπου "χαλκεύονται οι δομές της εξουσίας", αναπτύσσονται ιδέες και σχέδια για την παραπέρα συντριβή της Ρωσίας. Ενδεικτικές από την άποψη αυτή είναι και οι απόψεις του πρώην υπουργού Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, Χένρι Κίσιγκερ, ο οποίος θρασύτατα και ανοιχτά τόνιζε ότι, η Ρωσία, ανεξάρτητα από το αν αυτή είναι "κομμουνιστική ή δημοκρατική", εξακολουθεί να παραμένει ένας αντίπαλος, ο οποίος θα πρέπει να παραμένει απομονωμένος και με χίλια δυο νήματα ελεγχόμενος...

Η Ρωσία, λοιπόν, θα πρέπει να κρατιέται σε συνεχή απομόνωση, με αποτέλεσμα να συντηρείται το στάτους κβο, το οποίο έχει διαμορφωθεί μετά τη διάλυση του Συμφώνου της Βαρσοβίας, ενώ σε καμιά περίπτωση δε θα πρέπει η Ρωσία να μετατραπεί εκ νέου σε μια μεγάλη υπερδύναμη. Ανάλογες είναι και οι συστάσεις μιας σειράς Αμερικανών πολιτικών αναλυτών προς την αμερικάνικη κυβέρνηση. Κατά τα άλλα, οι ντιρεκτίβες του Προέδρου των ΗΠΑ, για το χρονικό διάστημα 1998-1999 σχετικά με τον τομέα αμυντικής πολιτικής, αντιμετωπίζουν την αναγέννηση μιας "Μεγάλης Ρωσίας", σαν μια άμεση απειλή, η οποία με κάθε τρόπο, συμπεριλαμβανομένου και του στρατιωτικού, θα πρέπει να εξαλειφθεί...

Πιθανός ο κίνδυνος ατομικού πολέμου...

Σε καμιά περίπτωση δε θα πρέπει να ξεχνά κανείς ότι αφορμές για ενδεχόμενες πολιτικές συγκρούσεις μπορούν ν' αναφερθούν πολλές: Το ΝΑΤΟ, για παράδειγμα, θα μπορούσε να θεωρήσει σαν αιτία για μια στρατιωτική επέμβαση στην περίπτωση που κατά την άποψή του απειλούνται τα "συμφέροντά" του και οι ιδιοκτησίες των μεγάλων ιμπεριαλιστικών κοντσέρν και τραπεζών, γεγονός που θα ήταν δυνατόν να εκληφθεί σαν αιτία για στρατιωτική επέμβαση στη Ρωσία. Κάτι ανάλογο μπορεί να συμβεί, όταν το σημερινό κομπραδόρικο καθεστώς της Ρωσίας θα είχε κάποτε αντικατασταθεί από ένα άλλο προοδευτικό. Φυσικά, τότε αιτία θα ήταν μια ενδεχόμενη εμφύλια πολεμική σύρραξη...

Ακόμα, δεν πρέπει να ξεχνά κανείς ότι το ΝΑΤΟ όχι μόνο έχει αναμειχθεί στρατιωτικά στην εσωτερική κρίση της Γιουγκοσλαβίας, αλλά και τα σημερινά μέλη του έχουν ήδη μια φορά επέμβει στρατιωτικά στη Ρωσία, λίγο μετά την Οχτωβριανή Επανάσταση. Επίσης, πολεμική σύγκρουση θα μπορούσε να προκληθεί από διαμάχες, οι οποίες θα ξεσπούσαν σχετικά με τα πετρέλαια της Κασπίας Θάλασσας, αφού οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής την έχουν κηρύξει σε "περιοχή ζωτικών συμφερόντων τους...".

Τέλος, σήμερα, είναι πολύ δύσκολο ν' αμφισβητήσει κανείς το γεγονός ότι μια ενδεχόμενη στρατιωτική επέμβαση του ΝΑΤΟ στη Ρωσία, θα σήμαινε τη δημιουργία κινδύνων εντελώς άλλων διαστάσεων απ' ό,τι στην περίπτωση του Ιράκ ή της Γιουγκοσλαβίας. Σχετικά δε με τον κίνδυνο ενός επικείμενου ατομικού πολέμου, σκόπιμο θα ήταν ν' αναφερθεί κανείς στο "Σχέδιο Εθνικής Ασφάλειας", το οποίο έχει υπογραφεί από τον Πρόεδρο Γιέλτσιν, το Δεκέμβρη του 1997 και στο οποίο αναφέρεται: "Στην περίπτωση που η Ρωσία δεχτεί μια επίθεση με συμβατικά όπλα, τότε ο Πρόεδρος της χώρας διατηρεί το δικαίωμα ν' απαντήσει με ατομικά όπλα...".

Ν. Η. - Η.

Κλειδί, η φιλία των λαών

Κλειδί η φιλία των λαών

Είναι γνωστό το συνεχές, τροφοδοτούμενο κι υποδαυλισμένο αδιέξοδο των ελληνο - τουρκικών σχέσεων. Είναι επίσης λίγο-πολύ γνωστός ο ρόλος των ισχυρών ιμπεριαλιστικών μιλιταριστικών δυνάμεων, ΗΠΑ, ΕΕ, ΝΑΤΟ, ΔΕΕ. Το ατέρμονο όσο κι επικίνδυνο αυτό κορδόνι των αντιφατικών λόγων και πράξεων, υποχρεώνει το κίνημα ειρήνης να καθορίσει για πολλοστή φορά τη βασική του θέση. Δύο είναι οι πλευρές που η επιλογή τους προσδιορίζει την άποψη του ειρηνιστικού κινήματος και χαρακτηρίζει κάθε κοινωνικό και πολιτικό παράγοντα. Η μία είναι αυτός καθεαυτός ο ρόλος των ηγεσιών Ελλάδας και Τουρκίας. Η άλλη είναι ο ρόλος των ισχυρών δυτικο-συμμαχικών δυνάμεων στην περιοχή. Κάθε πλευρά έχει μια σχετική βαρύτητα ανάλογη προς τον χαρακτήρα κάθε συγκεκριμένου προβλήματος. Ομως η αναμφισβήτητη αλληλοδιαπλοκή τους καθιστά υποχρεωτική την απάντηση στην ερώτηση: Ποια είναι η κύρια πλευρά στην αλληλοτροφοδοτούμενη, υποδαυλιζόμενη και συντηρούμενη ελληνο-τουρκική ένταση; Ποια είναι, δηλαδή, η κύρια δύναμη που έχει συμφέρον να τη συντηρεί;

***

Στην καίρια αυτή ερώτηση υπάρχουν απαντήσεις ανάλογες με εξίσου βασικές ερωτήσεις που πηγάζουν από αυτήν. Αραγε θα μπορούσε το πολιτικο - στρατιωτικό σύμπλεγμα εξουσίας της Τουρκίας να ασκήσει σοβινιστική επεκτατική πολιτική απειλών σε βάρος της Ελλάδας χωρίς τη στήριξη κι έως την παρόρμηση από τις προαναφερόμενες ισχυρές δυνάμεις, δηλαδή την άλλη πλευρά; Η απάντηση είναιόχι. Θα υποχρεωνόταν, τουλάχιστον, να μειώσει δραστικά την αλαζονική της πολιτική και να συρθεί στο τραπέζι των διαβουλεύσεων και της συνεννόησης. Τούμπαλιν η ερώτηση προς την ελληνική πλευρά: Θα μπορούσε η Αθήνα να προχωρήσει σε ένα πρόγραμμα δραστικής μείωσης της ανασφάλειας στα ανατολικά της σύνορα με ταυτόχρονη έντονη προσπάθεια διαλόγου και προσεγγίσεων με την Αγκυρα εάν δε διαφεντευόταν η διπλωματική και αμυντική της πολιτική από τα προ-αναφερόμενα ξένα ισχυρά οικονομικά και μιλιταριστικά κέντρα; Η απάντηση είναι ναι. Θα εξοστρακιζόταν από τη λογική της κάθε ίχνος ανήμπορου εθνικισμού κι εκκολαπτόμενου ενδοτισμού. Ακόμη κι αν δεν εύρισκε την παραμικρή ανταπόκριση από την Αγκυρα, θα άνοιγε διαύλους επικοινωνίας με την τουρκική κοινή γνώμη και με ορισμένες τουλάχιστον πολιτικές της δυνάμεις. Επιπλέον θα αύξαινε το επίπεδο αναγνώρισής της ως βασικής δύναμης ειρήνη στα Βαλκάνια, στον ευρύτερο χώρο της εύφλεκτης περιοχής και στη διεθνή κοινή γνώμη. Το ζήτημα αυτό είναι καίριας σημασίας. Στην Τουρκία διατηρείται ένα ανελεύθερο καθεστώς διώξεων. Το καθεστώς αυτό προστατεύεται από ένα σύμπλεγμα εξουσίας με επικυρίαρχη δύναμη τους στρατοκράτες.

***

Οσο όμως σκληρό κι αν είναι αυτό, δε θα μπορούσε να κρατηθεί χωρίς την αποφασιστική στήριξη των ισχυρών ιμπεριαλιστικών μιλιταριστικών δυνάμεων της Δυτικής Συμμαχίας. Η αποδέσμευση, επομένως, από τον εναγκαλισμό αυτών των δυνάμεων είναι βασική προϋπόθεση για την άσκηση μιας ανεξάρτητης εσωτερικής κι εξωτερικής πολιτικής. Αυτό, ακριβώς είναι το σημείο αλήθειας που στη διαπλοκή των δύο πλευρών, ελληνο-τουρκικές σχέσεις από τη μια και δυτικο-συμμαχικός παρεμβατισμός από την άλλη, καθιστά τον παρεμβατισμό ως την κύρια πλευρά της συντηρούμενης και τροφοδοτούμενης ελληνο-τουρκικής έντασης. Το κίνημα ειρήνης δεν υποβαθμίζει κάθε θετική προσπάθεια εντός του υπαρκτού πλαισίου. Ομως υποστηρίζει ότι η απαλλαγή από τον ιμπεριαλιστικό δυτικο-συμμαχικό έλεγχο είναι προϋπόθεση για τη δημιουργία και την αύξηση της επικοινωνίας μεταξύ των Ελλήνων και των Τούρκων σε ένα εντελώς διαφορετικό επίπεδο. Η καλλιέργεια μιας συνεχώς αυξανόμενης επικοινωνίας μεταξύ των δύο λαών στη βάση της φιλίας, της συνεργασίας και της διεθνούς αλληλεγγύης, είναι ο μόνος δρόμος οριστικής επίλυσης του προβλήματος της ελληνο-τουρκικής διένεξης. Οσο η Ελλάδα κι η Τουρκία θα μένουν εγκλωβισμένες στα ισχυρά δυτικοσυμμαχικά συμφέροντα, όσο θα προσπαθούν να επηρεάσουν αυτά τα συμφέροντα προς τη δική της η κάθε πλευρά κι εναντίον της άλλης, το πρόβλημά τους θα παρατείνεται και θα οξύνεται εις βάρος τους με άγνωστα αποτελέσματα. Αυτή τη στιγμή κι δύο χώρες είναι υποχείρια μιας ξένης ιμπεριαλιστικής πολιτικής με δύο σκέλη. Το ένα είναι η συνεχής τους αιμορραγία στο βωμό της διεθνούς μιλιταριστικής οικονομίας των όπλων. Το άλλο είναι η υποταγή τους στα στρατηγικά συμφέροντα της διεθνούς ολιγαρχίας. Επομένως, η ταυτόχρονη απαλλαγή τους από αυτά τα δεσμά είναι ζήτημα ζωής και θανάτου γι' αυτές.

Αντώνης ΔΑΜΙΓΟΣ

ΝΑΤΟική άσκηση στην Ευρώπη
Σολάνα και Κουκ στην πρόσφατη ΝΑΤΟική σύναξη

Η Μ. Ολμπράιτ στο ΝΑΤΟικό βήμα



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ