ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 14 Φλεβάρη 1997
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η ευθύνη των πνευματικών ανθρώπων

Είμαι δάσκαλος και θεωρώ υποχρέωσή μου απέναντι στην κοινωνία και τους μαθητές μου να απαντήσω στον κύριο Θ. Λιανό, ο οποίος επιχειρεί να "νουθετήσει" τον βουλευτή του ΚΚΕ Β. Μπούτα.Ούτε λίγο ούτε πολύ του ζητά να κάνει δήλωση νομιμοφροσύνης στους διοικούντες και να καθίσει φρόνιμος και υποτακτικός στις εντολές του αποφασίζομεν και διατάσσομεν "διά την τάξιν και την ασφάλειαν", όπως ακούσαμε να λέει αξιωματικός της Αστυνομίας σε κάποιον αγρότη. Ο tempora o mores!!!

Γιατί κείμενο του εκσυγχρονιστή καθηγητή Θ. Λιανού υπάρχει στο βιβλίο της Γ Λυκείου με θέμα τη διαφήμιση, όπου ο ίδιος ο κ. Λιανός αυτοανατρέπεται, αφού άλλες θέσεις διατυπώνει στο δοκίμιο και με άλλα στηρίζει και υποστηρίζει τους κυβερνώντες την ταλαίπωρη χώρα μας σήμερα.

Γράφει λοιπόν ο ίδιος ("Η διαφήμιση και ο ρόλος της"): "Η δεύτερη λειτουργία της διαφήμισης είναι πιο έμμεση και πιο επικίνδυνη, από το γεγονός ότι μ' αυτή, στο σύγχρονο καπιταλισμό, ο άνθρωπος γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης όχι μόνο σαν εργαζόμενος, αλλά και σαν καταναλωτής... Οταν οι μάζες εθίζονται να υπακούουν σε διαφημιστικά μηνύματα, τότε είναι ευκολότερο να υπακούσουν και σε μηνύματα πολιτικού ή ιδεολογικού χαρακτήρα. Μ' αυτόν τον τρόπο εκείνοι που ελέγχουν τα ΜΜΕ (βλέπε Λαμπράκης, Κόκκαλης, σημείωση δική μου) αποκτούν τρομακτική δύναμη να επιβάλλουν ιδεολογίες και ηγέτες που διαιωνίζουν το status quo σύμφωνα με τα συμφέροντα του κεφαλαίου. Πρόκειται, συνεπώς, για μια διαδικασία μέσα από την οποία οι μάζες έντεχνα απογυμνώνονται από το αναφαίρετο δικαίωμα και πρωταρχικό καθήκον να αποφασίζουν για τις τύχες τους... Πρόκειται για έναν καλοστημένο μηχανισμό προβολής ατόμων και ιδεών που μέλλουν να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου...".

Δάσκαλε που δίδασκες

Από το απόσπασμα καταδεικνύεται πως άλλα μας "δίνει" να διδάξουμε μέσα από το βιβλίο της Γ Λυκείου και άλλα προτείνει μέσα από το άρθρο του ο κύριος Λιανός. Ας μας πει ο πνευματικός αυτός άνθρωπος πότε είναι συνεπής με τον εαυτό του. Οταν γράφει πως επιτυγχάνεται μέσα από τα ΜΜΕ η χειραγώγηση των μαζών ή όταν καλεί τον Β. Μπούτα να εγκαταλείψει τις τύχες της αγροτιάς στα ΜΑΤ και τον αυταρχισμό της κυβέρνησης του μεγάλου κεφαλαίου, της κυβέρνησης που χαρίζει στις ΠΑΕ (με όλες τις ρεμούλες και τα παράνομα στοιχήματα που αποκαλύπτονται) εκατοντάδες εκατομμυρίων;

Αλήθεια, ποιον αφορά η αποστροφή στο δοκίμιο του Θ. Λιάνου "... το αναφαίρετο δικαίωμα και το πρωταρχικό καθήκον να αποφασίζουν οι μάζες για τις τύχες τους"; Η μήπως πρέπει να πούμε στον κύριο Λιανό αυτό που ο σοφός λαός λέει: "Δάσκαλε που δίδασκες και νόμο δεν εκράτεις".

Αντί λοιπόν να γράφει στις εφημερίδες ενάντια στις μάζες των αγροτών και στους φυσικούς ηγέτες τους, θα μπορούσε ο κύριος Λιανός να ξαναγυρίσει για λίγο στα σχολικά βιβλία και να διαβάσει τα υλικά των δοκιμίων, που βέβαια δεν τα έγραψε ο Βαγγέλης Μπούτας.

Στο δοκίμιο του Αιμ. Χουρμούζιου "Η ευθύνη του πνευματικού ανθρώπου και τα όρια της ελευθερίας" τονίζεται: "Ο πνευματικός άνθρωπος περισσότερο από κάθε άλλον, ακόμη και από το μαχητή του δρόμου, που μεταβάλλει τους αγώνες των ιδεών σε πράξεις, έχει την ευθύνη των κοινωνικών και πολιτικών καθεστώτων που επιβάλλονται στην εποχή του. Και το μέγεθος της ευθύνης αυτής είναι κατευθείαν ανάλογο με το βαθμό της συνεξάρτησης του πνευματικού ανθρώπου και του πλήθους".

"Πνευματικοί;"

Πόσο, όμως, κοντά στο πλήθος και πόση ανεξαρτησία μπορεί να έχει ο κύριος καθηγητής μ' αυτό, όταν η κατοχυρωμένη από το Σύνταγμα δημόσια παιδεία καταστρατηγείται και οι δάσκαλοί της βρίσκονται στους δρόμους για την υπεράσπισή της και ο ίδιος μαζί με την πλειοψηφία των πνευματικών ανθρώπων συζητά περί "ανοιχτών πανεπιστημίων"; Πόση σχέση μπορεί να έχει μ' αυτούς ο χαρακτηρισμός "πνευματικοί", όταν αφυδατώνεται η εκπαίδευση από το ανθρωπιστικό της περιεχόμενο και από τη διαχρονική φιλοσοφική αντίληψη "νους υγιής εν σώματι υγιεί" και αυτοί σιωπούν; Κύριε Λιανέ, και οι άλλοι πνευματικοί άνθρωποι, δεν μπορεί να τοποθετήσετε σκεπή σ' ένα οικοδόμημα που καταρρέει. Και μάλιστα, τη στιγμή που η Παιδεία διαλύεται και "ξεπουλιέται" στο ιδιωτικό κεφάλαιο, εσείς περί άλλα τυρβάζετε. Την ώρα που καθηγητές και δάσκαλοι βρίσκονται στους δρόμους για να υπερασπιστούν το δικαίωμα όλων των παιδιών στη μόρφωση, εσείς ανέχεστε να προπηλακίζονται και χτυπιούνται από το αστυνομικό κράτος, το οποίο υπερασπίζεστε. Φαίνεται ότι λησμονήσατε πως η λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών και η υπεράσπιση των δικαιωμάτων του λαού πρέπει πρώτα απ' όλα να είναι δική σας υπόθεση.

Ο λαός και νουν έχει...

Οταν ο λαός μαστίζεται από την ακρίβεια και την ανεργία, όταν ξεκληρίζονται οι αγρότες, όταν τα ναρκωτικά "θερίζουν" και η νεολαία ζει την αβεβαιότητα του αύριο, έχετε ιερή - ηθική υποχρέωση να σταθείτε στο πλάι εκείνων που αγωνίζονται. Αλλωστε τι περισσότερο κάνουν οι εργαζόμενοι, οι άνεργοι και οι αγρότες, από το να υπερασπίζονται τα δικαιώματά τους;

Απαιτούν να τα κάνει πράξη η κυβέρνηση. Ηθική και υλική εξύψωση για όλους είναι το δικαίωμα στην εργασία και τη μόρφωση. Οταν η ελληνική γλώσσα δεν κατοχυρώνεται ως γλώσσα εργασίας στη ΔΕΕ και οι πνευματικοί άνθρωποι δε σηκώνουν εκστρατεία για να αναδείξουν τα εθνικά χαρακτηριστικά, την εθνική ταυτότητα της χώρας, δεν ξέρω πώς μπορεί να μορφώνουν τη νέα γενιά και να διδάσκουν το λαό.

Ευτυχώς που ο λαός και νου έχει και κρίνει τους πάντες σήμερα. Αυτό δείχνουν οι κινητοποιήσεις των ημερών μας και όχι μόνο. Και βέβαια ο κύριος Λιανός και οι συν αυτώ ας διαβάσουν το απόσπασμα του Αγγ. Τερζάκη από το δοκίμιο "Τα παιδιά με τα κλωνάρια": "Πάει καιρός όπου ένα επιτήδειο μηδενικό απαιτούσε το σεβασμό, επειδή κατάφερε να σκαρφαλώσει σε μια καθέδρα. Ολο και περισσότερο, από δω και μπρος, ο διδάσκων θα κρίνεται, ο ηγέτης θα ελέγχεται. Η αντίληψη πως έτσι και κατόρθωσες να "φτάσεις" δεν έχεις πια να γνοιαστείς, ανήκει στην ιστορία. Ανατέλλει μια εποχή όπου ο κάθε ενδιαφερόμενος θα ξέρει πως το δύσκολο δεν είναι να ανέβεις, αλλά να σταθείς. Πως η Πολιτεία σου (δηλαδή ο τρόπος που ενεργείς και συμπεριφέρεσαι) και μόνη θα σε στηρίζει, όχι ο τίτλος".

Εχουν υποχρέωση

Σήμερα, που γενική κρίση μαστίζει την κοινωνία μας, οι πνευματικοί άνθρωποι έχουν υποχρέωση να βγουν από το "καβούκι" τους, να πάρουν τη σωστή θέση τους δίπλα στο λαό και να απαντήσουν στις ιστορικές συγκυρίες. Δεν μπορεί κανείς τους να καλύπτεται πίσω από την πανεπιστημιακή τήβεννο. Δάσκαλος σημαίνει διδάσκω, διαπαιδαγωγώ, διαμορφώνω συνειδήσεις. Ας μην ξεχνά κανείς πως αν τα βήματα του παρόντος συνεχίζουν το βηματισμό του παρελθόντος, την ίδια στιγμή ανοίγουν δρόμους για να οδεύσουμε προς ένα καλύτερο μέλλον κι όχι προς το μεσαίωνα.

Και αυτό γίνεται όταν οι λαοί συνειδητοποιήσουν πως η ιστορική πείρα είναι πολύτιμος οδηγός. Και ο δικός μας λαός έχει να διδάξει πολλά μέσα από την αγωνιστική του πορεία. "Χτυπάτε" τους προσκυνημένους, φώναζε ο Κολοκοτρώνης. Αυτό λοιπόν κάνει σήμερα ο λαός που αγωνίζεται και ανοίγει τις λεωφόρους του μέλλοντος αυτού του πολύπαθου τόπου.

Ελευθερία ΞΑΝΤΙΝΙΔΟΥ

Φιλόλογος - Απεργός, Θεσσαλονίκη

Υποδέχονται τον υπουργό Παιδείας

Στη Θεσσαλονίκη θα βρεθεί τη Δευτέρα 17 του μήνα ο υπουργός Παιδείας Γεράσιμος Αρσένης, προκειμένου να συζητήσει με τους πρυτάνεις και τους συγκλητικούς των δύο πανεπιστημίων την εφαρμογή των νέων μέτρων. Οι φοιτητές ετοιμάζονται να τον υποδεχτούν και να δώσουν μια πρώτη δυναμική απάντηση στις προθέσεις της κυβέρνησης να μετατρέψει τα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας σε χρυσοπληρωμένα εκπαιδευτήρια ανέργων.

Συγκεκριμένα θα πραγματοποιηθούν δύο μαζικές διαμαρτυρίες. Στις 9.30 το πρωί έξω από την Πρυτανεία του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στη 1.30 το μεσημέρι έξω από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

Με ανακοίνωσή τους οι Πανσπουδαστικές Κινήσεις Συνεργασίας Θεσσαλονίκης καλούν τους φοιτητές να ενεργοποιηθούν για την πραγματοποίηση γενικών συνελεύσεων σε όλες τις σχολές, προκειμένου να ξεκινήσουν άμεσα διεκδικητικοί αγώνες διαρκείας για τη διατήρηση του δημόσιου δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης και τη διαφύλαξη της αξίας των πτυχίων τους. Στο διάλογο των κλειστών θυρών, οι φοιτητές να απαντήσουν με το διάλογο του κινήματος, με το διάλογο του αγώνα.

Στην ανακοίνωση των ΠΚΣ με τίτλο "Ο "διάλογος" του υπ. Παιδείας για το πώς θα ιδιωτικοποιηθούν πιο αθόρυβα τα ΑΕΙ" και υπότιτλο "Πώς θα συμμετέχουμε σε σικέ παιχνίδια, με στόχο τη διάλυση της Δωρεάν Παιδείας" σημειώνεται πως ο δημόσιος δωρεάν χαρακτήρας της εκπαίδευσης για το φοιτητικό κίνημα πρέπει να θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ. "Είναι κατάκτηση του λαού, που πρέπει να υπερασπιστεί και να διευρυνθεί. Αντί η κυβέρνηση να χρηματοδοτεί και να αναβαθμίσει τη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση, οξύνει τους ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση, με προκάλυμμα το "παραμύθι" της ελεύθερης πρόσβασης.

Αφού λοιπόν οι βιομήχανοι και οι πολυεθνικές της χώρας έχουν ανάγκη κυρίως από ανειδίκευτο και μισοειδικευμένο "επιστημονικό" δυναμικό, τα κατά το Σύνταγμα "Δημόσια Εκπαιδευτήρια" μπορούν να μετατραπούν σε χρυσοπληρωμένα εκπαιδευτήρια ανέργων, που θα εξυπηρετούν την τόσο προσφιλή στον υπουργό, την κυβέρνηση και τον ΟΟΣΑ διά βίου κατάρτιση. Κάτι σαν "δούλεψε για να σπουδάζεις και σπούδαζε για να δουλεύεις"", καταλήγει η ανακοίνωση.

Οι ΠΚΣ καλούν όλους σε ανειρήνευτη πάλη με αυτή την πολιτική, που κόβει και ράβει την Παιδεία στα μέτρα της ΕΕ και των βιομηχάνων. Καλούν σε περιφρούρηση και διεύρυνση της Δημόσιας και Δωρεάν Εκπαίδευσης, σε κοινή δράση και στη δημιουργία μετώπου παιδείας με τους αγωνιζόμενους εκπαιδευτικούς, αγρότες, εργαζόμενους για μια άλλη κατεύθυνση των σπουδών προς όφελος του λαού και του τόπου και όχι των λίγων.

Εκδηλώσεις για την παιδεία

Ανοιχτή συζήτηση με θέμα τα προβλήματα της παιδείας και την απεργία των καθηγητών, θα πραγματοποιηθεί σήμερα Παρασκευή, στις 6.30 το απόγευμα, στην αίθουσα θεάτρου του 1ου Λυκείου Ηρακλείου Αττικής (οδός Πευκών 50). Τη συζήτηση διοργανώνουν οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων Ηρακλείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στη συζήτηση έχουν καλεστεί να συμμετάσχουν υπεύθυνοι του υπουργείου Παιδείας, ο προϊστάμενος Ανατολικής Αττικής και 3ου Γραφείου, βουλευτές όλων των κομμάτων, δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, καθηγητές, γονείς και μαθητές.

Οι εξελίξεις στην Παιδεία είναι το θέμα της εκδήλωσης που διοργανώνει η ΟΒ Σαλαμίνας της ΚΝΕ το Σάββατο 15 Φλεβάρη στις 5.30 το απόγευμα στο Κέντρο Νεότητας Σαλαμίνας. Στην εκδήλωση θα μιλήσει ο Λ. Μυλωνάς, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

Συμπαράσταση στους εκπαιδευτικούς

Μηνύματα συμπαράστασης και αλληλεγγύης στο δίκαιο αγώνα των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για αναβάθμιση της παιδείας και του εκπαιδευτικού, στέλνουν καθημερινά μαζικοί φορείς, σωματεία, συνδικάτα κ.ά.

Οι Διοικήσεις της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού και ηΠανελλήνια Ενωση Κατώτερων Πληρωμάτων ΕΝ "Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ",εκφράζουν τη συμπαράστασή τους, τονίζοντας ότι ο πολυήμερος αγώνας τους και η απαράμιλλη αποφασιστικότητά τους προσφέρει δύναμη και σε άλλους εργαζόμενους, δείχνοντας το δρόμο για ένα καλύτερο αύριο, ενώ σημειώνουν:"Οι προσπάθειες της κυβέρνησης να προωθήσει τη λογική και την πολιτική του "κοινωνικού αυτοματισμού" πέφτει στο κενό και καταγράφεται στην ιστορία ως κυβέρνηση των "βουλκανιζατέρ"".

Το ΔΣ της Ενωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Δήμου Γλυφάδας εκφράζει με ψήφισμά του την αλληλεγγύη του στον αγώνα των καθηγητών τονίζοντας ότι πρέπει να βρεθεί λύση τώρα και η κυβέρνηση να σταματήσει την αδιαλλαξία της και με αμοιβαίες υποχωρήσεις να επανέλθουν τα σχολεία στον κανονικό τους ρυθμό.

Τη συμπαράσταση στο δίκαιο αγώνα των εκπαιδευτικών που αγωνίζονται για την αναβάθμιση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και για τη διασφάλιση ικανοποιητικού επιπέδου διαβίωσης των λειτουργών της τονίζει σε ομόφωνο ψήφισμά του το Δημοτικό Συμβούλιο Καλλιθέας. Το ψήφισμα πάρθηκε μετά από πρόταση των συμβούλων της "Δημοκρατικής Δημοτικής Ενότητας - Γιάννης Γάλλος".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ