ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 9 Μάρτη 1999
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Φριχτός θάνατος εργάτη στο Σκαραμαγκά!

Λαμαρίνα καταπλάκωσε 39χρονο ελασματουργό, ο οποίος άφησε την τελευταία του πνοή κάτω από τα ύφαλα επισκευαζόμενου πλοίου. Στην έλλειψη μέτρων προστασίας και στην ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, αποδίδουν το δυστύχημα συνδικαλιστές

Ενας τόνος σίδερο, μια ογκώδης λαμαρίνα - έλασμα, πέφτει πάνω στον άτυχο ελασματουργό, Θόδωρο Μαυροειδόπουλο,μόλις 39 χρονών και τον συνθλίβει! Τα αίματα κυλούν κάτω απ' τη λαμαρίνα. Πανικός ξεσπά κάτω απ' τα ύφαλα του πλοίου, καθώς οι συνάδελφοι του άτυχου ελασματουργού προσπαθούν με κάθε τρόπο να τον απεγκλωβίσουν. Πάνω στην προσπάθεια, ένας άλλος εργάτης, ο ηλεκτρολόγος Β. Κωνσταντινόπουλος,κόβει ένα δάκτυλό του. Οι προσπάθειες συνεχίζονται, όμως ο άτυχος Θ. Μαυροειδόπουλος έχει αφήσει ήδη την τελευταία του πνοή κάτω απ' τα ύφαλα του πλοίου.

Ηταν 8.10 το πρωί στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά,στη δεξαμενή Νο 5, όπου επισκευάζεται το, με σημαία Κύπρου, δεξαμενόπλοιο MARIVIC.Δέκα περίπου εργάτες δούλευαν σε εργασίες αποκατάστασης ελασμάτων στα ύφαλα του πλοίου. Ο Θ. Μαυροειδόπουλος μαζί με τέσσερις άλλους (δυο κάτω απ' το πλοίο και δυο μέσα σε αυτό), επιχειρούσαν να ανεβάσουν τη λαμαρίνα - έλασμα, ώστε να έρθει να καλύψει την τρύπα στα ύφαλα του πλοίου. Τη λαμαρίνα ανέλκυαν με δυο παλάγκα (αλυσίδες με γάντζους). Τα παλάγκα ήταν στερεωμένα απ' τη μια μεριά με γάντζους που είχαν θηλυκωθεί σε "μάπες" (σίδερα κολλημένα με οπή στη μέση) πάνω στη λαμαρίνα. Απ' την άλλη πλευρά οι δυο άλλοι γάντζοι των παλάγκων ήταν θηλυκωμένοι σε "μάπες" που είχαν κολληθεί πάνω στα δοκάρια του πλοίου.

Η λαμαρίνα δεν εφάρμοσε καλά στο πλοίο και στην προσπάθεια να τη φέρουν στη θέση της, έσπασε το σίδερο στο δοκάρι του πλοίου όπου στερεωνόταν το ένα παλάγκο. Η λαμαρίνα έπεσε απ' τη μια πλευρά, το άλλο παλάγκο δεν άντεξε το βάρος της και άνοιξε, με αποτέλεσμα όλη η λαμαρίνα να πέσει πάνω στον Θ. Μαυροειδόπουλο.

Ο άτυχος εργάτης μεταφέρθηκε στο Θριάσιο νοσοκομείο, όπου απλώς επιβεβαιώθηκε ο θάνατός του. Στο ίδιο νοσοκομείο μεταφέρθηκε και ο Β. Κωνσταντινόπουλος με κομμένο το δείχτη του δεξιού χεριού.

Να σημειώσουμε πως κάτω απ' τη λαμαρίνα δεν υπήρχαν καβαλέτα, όπως θα έπρεπε, για να στηρίξουν τη λαμαρίνα. Η ανέλκυση με παλάγκα είναι παραδοσιακή, ξεπερασμένη μέθοδος και θα έπρεπε η όλη εργασία ανέλκυσης να γίνεται με σύγχρονα ειδικά μηχανήματα (πρέσες).

Την περασμένη Παρασκευή συνέβη με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και άλλο εργατικό ατύχημα στα ναυπηγεία, σε άλλο πλοίο,όπου ένας εργάτης έσπασε το πόδι του.

Επιτόπιο έλεγχο για τα αίτια του δυστυχήματος έκανε το αρμόδιο ΚΕΠΕΚ. Ανδρες του Λιμεναρχείου Ελευσίνας συνέλαβαν τον Κ. Σταματάκη τεχνικό ασφάλειας και τον Α. Πατρακουλάκη υπεργοδηγό των ναυπηγείων και οι οποίοι θα οδηγηθούν κατά την αυτόφωρη διαδικασία στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών.

Μετά το δυστύχημα συνεδρίασε το ΔΣ του σωματείου που αποφάσισε δίωρη στάση εργασίας για σήμερα. Με σχετική ανακοίνωσή του, ζητά να γίνει έρευνα σε βάθος και "εφόσον υπάρχουν ευθύνες, να καταλογιστούν"...

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Μετάλλου σε ανακοίνωσή της επισημαίνει ότι "η έλλειψη μέτρων ασφαλείας και η εντατικοποίηση είναι η πιο πιθανή αιτία του θανατηφόρου ατυχήματος" και καλεί "τη διοίκηση των ναυπηγείων να πάρει πρόσθετα μέτρα ασφαλείας για να μη θρηνήσουμε άλλους συναδέλφους".

Η ΕΣΑΚ

Τη διοίκηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά που "την τακτική της για αλλαγή των εργασιακών σχέσεων και εντατικοποίηση της δουλιάς, την πλήρωσε με τη ζωή του ένας ακόμη συνάδελφός μας" καταγγέλλει με ανακοίνωσή της, η Εκτελεστική Επιτροπή της ΕΣΑΚ.

Σημειώνει ότι δυστυχώς οι καταγγελίες και οι προειδοποιήσεις της παράταξης στα ναυπηγεία (Εργοστασιακή Επιτροπή), ότι η ζωή και η σωματική ακεραιότητα των εργαζομένων εκτίθενται σε σοβαρούς κινδύνους, επιβεβαιώθηκαν με τραγικό τρόπο. Επισημαίνει ότι "η εντατικοποίηση της δουλιάς από την πολυεθνική που διοικεί το ναυπηγείο, η έλλειψη μέτρων ασφαλείας, η αδιαφορία της κυβέρνησης παρά τις επανειλημμένες καταγγελίες και η ηττοπαθής στάση της πλειοψηφίας της διοίκησης του σωματείου που εκφράζεται και στα ζητήματα υγιεινής και ασφάλειας, ήταν η αιτία του θανατηφόρου ατυχήματος".

Καταγγέλλει επίσης την κυβέρνηση για τη διάλυση των τεχνικών Επιθεωρήσεων Εργασίας που έχει σαν αποτέλεσμα να μη γίνονται ουσιαστικοί έλεγχοι για τα μέτρα προστασίας των εργαζομένων. Υπογραμμίζει ότι το δυστύχημα συνέβη μια περίοδο που η κυβέρνηση σαρώνει εργατικά δικαιώματα και ετοιμάζεται να καταργήσει τα βαρέα και ανθυγιεινά.

Καλεί τους εργαζόμενους να αντιπαλέψουν την αντεργατική πολιτική κυβέρνησης και βιομηχάνων που οδηγεί στον εργασιακό μεσαίωνα και αποτελεί επίσης τη βασική αιτία των επαγγελματικών ασθενειών και των εργατικών ατυχημάτων.

Ντίνα ΝΤΑΒΟΥ

Η Καβάλα λέει "ΟΧΙ" στο μαρασμό

Μεγάλο και μαχητικό το χτεσινό παλλαϊκό συλλαλητήριο για μέτρα ανάπτυξης της περιοχής. Σε ...άλλο μήκος κύματος, οι ομιλητές. Δε δόθηκε ο λόγος σε βουλευτή του ΚΚΕ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (του ανταποκριτή μας).-

"ΟΧΙ στην ανεργία", "ΟΧΙ στην υποβάθμιση", βροντοφώναξαν χιλιάδες λαού της Καβάλας, που πήραν μέρος στη χτεσινή μαχητική, παλλαϊκή διαδήλωση. Η κινητοποίηση οργανώθηκε από όλους τους πολιτικούς, κοινωνικούς και επαγγελματικούς φορείς της πόλης, με στόχο να εκφραστεί η αντίθεση του καβαλιώτικου λαού στην πορεία υποβάθμισης και οικονομικού μαρασμού, που έχει καταδικάσει την περιοχή η πολιτική της κυβέρνησης και της ΕΕ. Για να προβληθεί το αίτημα των κατοίκων της πόλης για μια πολιτική επενδύσεων και ανάπτυξης, που θα δώσει ζωή στην πόλη και την ευρύτερη περιοχή.

Τα στοιχεία, που παρουσιάστηκαν στη μεγάλη λαϊκή συγκέντρωση στον κόμβο Φαλήρου, είναι αποκαλυπτικά και δίνουν την εικόνα μιας συνεχώς φθίνουσας πορείας, που έχει οδηγήσει στη σημερινή δραματική κατάσταση, με κλειστές τις περισσότερες βιομηχανίες και βιοτεχνίες, με την καλπάζουσα ανεργία, με τη γενική παρακμή.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στη συγκέντρωση, το 30% των κατοίκων είναι συνταξιούχοι και από αυτούς οι περισσότεροι χαμηλοσυνταξιούχοι με συντάξεις πείνας. Το 15% είναι υποαπασχολούμενοι ή απασχολούμενοι σε εποχιακές εργασίες και μόνο το 15% των κατοίκων της πόλης εργάζονται κανονικά. Με βάση τα παραπάνω, η Καβάλα κατατάσσεται στις πιο προβληματικές περιοχές της χώρας. Η σοβαρότητα όμως της κατάστασης δε βρήκε έκφραση στις ομιλίες όσων παρέλασαν από τα μικρόφωνα της συγκέντρωσης, που περιορίστηκαν σε διαπιστώσεις και ανώδυνες διατυπώσεις του τύπου: "Ολοι μαζί να διεκδικήσουμε το μέλλον της πόλης"...

Κανένας από τους ομιλητές δεν προσπάθησε να αναδείξει τις αιτίες που προκαλούν την κρίση και την οικονομική υποβάθμιση της Καβάλας και άλλων περιοχών της χώρας. Δεν ακούστηκε επίσης κουβέντα από τους ομιλητές ότι, για να λυθούν τα προβλήματα, πρέπει να υπάρξει ρήξη με την κυρίαρχη πολιτική της κυβέρνησης και όχι μόνο.

H NE Καβάλας του KKE καταγγέλλει το γεγονός ότι δεν επετράπη στον βουλευτή του ΚΕ Στ. Παναγιώτου να μιλήσει στη συγκέντρωση, με τη δικαιολογία ότι μόνο οι βουλευτές Καβάλας θα μιλούσαν. Η ΝΕ εκτιμά ότι πραγματική αιτία του αποκλεισμού του βουλευτή του ΚΚΕ, ήταν να μην ακουστεί η φωνή του Κόμματος.

Ωστόσο, το πνεύμα του αγώνα και της ρήξης με την κυρίαρχη πολιτική εκφράστηκε από τους απλούς ανθρώπους, τους εργάτες, αγρότες, επαγγελματίες, μαθητές, φοιτητές, που πήραν μέρος στη διαδήλωση και τα συνθήματά τους:"Φτάνει πια η κοροϊδία, την Καβάλα πλήττει η ανεργία", "Η εργατιά παλεύει και θα νικήσει, αυτό το εργοστάσιο κανείς δε θα το κλείσει", "Η ΝΤΕΝΙΣΟΝ να φύγει στον Καναδά, το πετρέλαιο θα βγάλει η εργατιά".

Ο γραμματέας της ΝΕ Καβάλας του ΚΚΕ Τάσος Ζουρνατζίδης,στη διάρκεια της διαδήλωσης, δήλωσε στο "Ρ": "Είναι καθαρό ότι, όταν ο λαός πιέζει, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για σοβαρές κινητοποιήσεις, όπως είναι η σημερινή διαδήλωση. Νομίζω, όμως, ότι κάποιοι την πάνε σε λάθος κατεύθυνση, γιατί η ανεργία και η υπανάπτυξη δεν είναι κάτι το αφηρημένο. Εχει αιτίες που την προκαλούν. Εμείς λέμε ότι η ΕΕ και η ασυδοσία του μεγάλου κεφαλαίου δημιουργούν αυτές τις καταστάσεις, δηλαδή την υποβάθμιση και την ανεργία.

Νομίζουμε, πάντως, ότι η σημερινή εκδήλωση από άποψη συμμετοχής είναι ικανοποιητική και θα οδηγήσει ασφαλώς σε παραπέρα προβληματισμούς τους εργαζόμενους της Καβάλας για να μπορέσουν να διεκδικήσουν πιο δυναμικά αυτά που τους έχουν αφαιρέσει".

ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ
"Κουκουλώνουν" ατύχημα

Σοβαρός τραυματισμός εργάτη το Σάββατο και επιχείρηση αλλοίωσης των στοιχείων

Σοβαρό εργατικό ατύχημα συνέβη το περασμένο Σάββατο στα Ναυπηγεία Ελευσίνας,όταν κατά τη διάρκεια της εργασίας του, ο 55χρονος Παναγιώτης Μακεδόνας έπεσε από ύψος 10 μέτρων και τραυματίστηκε στη μέση.

Ο Π. Μακεδόνας εργαζόταν μέσα στο αμπάρι 2 του φορτηγού πλοίου DOCE ALFA,το οποίο είχε ελλιμενιστεί στο ναυπηγείο για επισκευές. Συγκεκριμένα ο εργάτης αποσυναρμολογούσε σκαλωσιά, όταν έπεσε από ύψος 10 μέτρων στον πυθμένα του αμπαριού. Μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο "Υγεία", όπου επιβλήθηκε σε χειρουργική επέμβαση στη μέση και συνεχίζει να νοσηλεύεται.

Ο εργάτης ανήκε στο συνεργείο του Παλαιούδη, που είχε αναλάβει τις εργασίες κατασκευής της σκαλωσιάς.

Η εντατικοποίηση και η λειψή εφαρμογή μέτρων ασφαλείας είναι η αιτία του ατυχήματος στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, καταγγέλλει με ανακοίνωσή του, το Συνδικάτο Μετάλλου Πειραιά.Επίσης, καταγγέλλει ότι ίδιες είναι οι αιτίες και για το θάνατο του ελασματουργού Θ. Μαυραειδόπουλου,χτες στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Οσον αφορά το τραυματισμό του Π. Μακεδόνα, επισημαίνει ότι "ναυπηγείο και εργολάβος όχι μόνο επιχείρησαν να κουκουλώσουν τα αίτια του ατυχήματος και τις ευθύνες τους, αλλά και με την ανοχή του Λιμεναρχείου, αλλοίωσαν τα στοιχεία, με αποτέλεσμα να μην μπορεί ούτε πραγματογνωμοσύνη να γίνει από τους Τεχνικούς Επιθεωρητές του υπουργείου Εργασίας".

Με παρέμβαση του Συνδικάτου, χτες το πρωί διακόπησαν οι εργασίες του συνεργείου και απαιτήθηκε να γίνει έλεγχος για τις συνθήκες του ατυχήματος και τη λήψη όλων των μέτρων ασφαλείας για τη συνέχιση των εργασιών.

"Απαιτούμε - σημειώνεται στην ανακοίνωση - να σταματήσουν την εντατικοποίηση των εργασιών, να εφαρμοστούν ουσιαστικά μέτρα ασφαλείας και να τιμωρηθούν παραδειγματικά όσοι ευθύνονται και επιχείρησαν να κουκουλώσουν τις ευθύνες τους".

Το συνδικάτο αναφέρεται στον τραγικό θάνατο του Θ. Μαυραειδόπουλου στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά χτες και καλεί τους έκτακτους εργαζόμενους εκεί, να πάρουν μέρος στη δίωρη στάση εργασίας, που πραγματοποιούν σήμερα οι μόνιμοι εργαζόμενοι των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Επίσης, να απέχουν από κάθε υπερωριακή εργασία. Καταλήγοντας, τονίζει πως "κάνουμε καθαρό προς την εργοδοσία των ναυπηγείων και τους υπεργολάβους, ότι θα προχωρήσουμε με όποια μορφή πάλης απαιτείται, ώστε να περιφρουρήσουμε τη ζωή των εργαζομένων".

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ
Ηταν έγκλημα

Σε ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ για το εργατικό δυστύχημα στο Σκαραμαγκά, τονίζεται:

"Λίγες μέρες μετά τις θριαμβολογίες του Κ. Σημίτη, για τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας στους τόπους δουλιάς, που δήθεν παίρνει η κυβέρνηση, ήρθε ο φρικαλέος θάνατος του νέου εργάτη στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά να δείξει το αίσχος των αποτελεσμάτων της κυβερνητικής πολιτικής και της εργοδοσίας. Το νέο έγκλημα συντελέστηκε, εξαιτίας της πλήρους απουσίας των πιο στοιχειωδών μέτρων προφύλαξης. Συντελέστηκε, εξαιτίας των συνθηκών εντατικοποίησης και των "ελαστικών ωραρίων" που εξοντώνουν τους εργαζόμενους.

Το ΚΚΕ υπογραμμίζει τις ευθύνες της συνδικαλιστικής ηγεσίας, που καλύπτουν την εργοδοτική αυθαιρεσία και κρατούν τους εργαζόμενους καθηλωμένους. Υπογραμμίζει και πάλι την ανάγκη να αναπτυχθεί η ενωμένη πάλη της εργατικής τάξης κατά των νέων εργασιακών σχέσεων και συνολικά των αναδιαρθρώσεων που πλήττουν την εργατική τάξη.

Το ΚΚΕ εκφράζει τα πιο θερμά συλλυπητήριά του στην οικογένεια του Θεόδωρου Μαυροειδόπουλου και στους συναδέλφους του αδικοχαμένου εργάτη".

"Μαύρη" εργασία στη Ζώνη

Η "μαύρη εργασία" καλά κρατεί στα πλοία που επισκευάζονται στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη. Η παρανομία διαπιστώνεται και από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, όμως κανένα δραστικό μέτρο δεν έχει παρθεί. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου, από τους ελέγχους που διενεργήθηκαν στο πρώτο 15ήμερο του Φλεβάρη από άνδρες του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά και των 5μελών Επιτροπών Κερατσινίου και Περάματος για την τήρηση των μέτρων ασφαλείας, εντοπίστηκαν 24 εργαζόμενοι τους οποίους εργολάβοι και εφοπλιστές απασχολούσαν χωρίς ασφάλιση!

Συγκεκριμένα βεβαιώθηκαν παραβάσεις: Κατά του υπεύθυνου του συνεργείου "ΗΦΑΙΣΤΟΣ ΑΒΕΤ ΟΕ στο δεξαμενόπλοιο "ATHENIAN OLYMPICS" με σημαία Μάλτας. Κατά των υπευθύνων των συνεργείων ΚΥΜΗ ΕΠΕ και ΠΡΟΠΕΛΕΡ.Κατά των υπευθύνων των συνεργείων επίσης ΗΦΑΙΣΤΟΣ ΑΒΕΤ και ΑΕΡΟ-ΥΔΡΑΥΛΙΚΗ.Από την 5μελή επιτροπή Κερατσινίου διαπιστώθηκαν παραβάσεις κατά του υπεύθυνου του συνεργείου ΓΚΟΤΣΗ ΟΕ ΓΕΝΙΚΑΙ ΕΠΙΣΚΕΥΑΙ ΠΛΟΙΩΝ για τη μη τήρηση μέτρων ασφαλείας στο φορτηγό πλοίο "URRI" και του εκπροσώπου της πλοιοκτήτριας εταιρίας του φορτηγού πλοίου "BALBOA REEFER" για την απασχόληση 14 ανασφάλιστων εργαζομένων. Επίσης από την 5μελή επιτροπή Περάματος διαπιστώθηκε παράβαση κατά του υπεύθυνου του συνεργείου ΟΛΥΜΠΙΚ ΤΟΥΡΜΠΟ για την απασχόληση 3 εργαζομένων χωρίς ασφάλιση στο φορτηγό πλοίο "STAMON".

Από το χτεσινό μεγάλο παλλαϊκό συλλαλητήριο στην Καβάλα

Η "μάπα" (σίδερο με οπή), που στηριζόταν η αλυσίδα, ξεκόλλησε και η ογκώδης λαμαρίνα έπεσε, συνθλίβοντας τον άτυχο εργάτη

Κάτω απ' αυτή την τεράστια λαμαρίνα άφησε την τελευταία του πνοή ο Θ. Μαυροειδόπουλος



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ