ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 18 Μάρτη 1999
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΜΕΓΑΛΟΒΙΟΜΗΧΑΝΟΙ
Αναφαίρετο δικαίωμά μας η κερδοσκοπία!

Εχει ψευδαισθήσεις η κυβέρνηση αν νομίζει ότι θα περιορίσουμε τις κερδοσκοπικές αυξήσεις τιμών, για να μειωθεί ο πληθωρισμός, τόνισε χτες ηγεσία του ΣΕΒ, ενώ αξίωσε και σκλήρυνση των μέτρων λιτότητας για να εκπληρωθεί ο "εθνικός στόχος" της ΟΝΕ

Κάνει λάθος η κυβέρνηση, αν περιμένει από εμάς, τους εμποροβιομηχάνους, να συμβάλλουμε στη συγκράτηση του πληθωρισμού με τη μείωση των κερδών μας. Αυτό ήταν σε ελεύθερη μετάφραση το μήνυμα που έστειλε χτες η ηγεσία του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων (ΣΕΒ) στην κυβέρνηση, εκφράζοντας έτσι την απροθυμία των μεγαλεμπόρων και μεγαλοβιομηχάνων να περιορίσουν την κερδοσκοπική τους ασυδοσία και να συμβάλλουν στη μείωση του πληθωρισμού. Και βέβαια, η ηγεσία του ΣΕΒ, θεωρώντας ένα το κρατούμενο τη συνέχιση της προδιαγεγραμμένης οικονομικής πολιτικής λιτότητας για να εκπληρωθούν οι στόχοι της ΟΝΕ, όχι μόνο απέκλεισε το ενδεχόμενο προεκλογικών παροχών από την κυβέρνηση (ενόψει ευρωεκλογών), αλλά αξίωσε νέα αντιλαϊκά μέτρα.

Τις παραπάνω θέσεις και τη γενικότερη απροθυμία των μεγαλεμπόρων και μεγαλοβιομηχάνων να περιορίσουν την αισχροκέρδεια, τις διατύπωσαν χτες οι δύο πρόεδροι του ΣΕΒ, κατά τη διάρκεια της καθιερωμένης συνέντευξης Τύπου.Σχολιάζοντας το περιεχόμενο έκθεσης του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, σύμφωνα με την οποία για τον υψηλό πληθωρισμό στην Ελλάδα φταίει και η κερδοσκοπία των επιχειρήσεων, ο πρόεδρος του ΣΕΒ, Ι. Στράτος,απάντησε με υψηλή δόση κυνισμού: "Δε φανταζόμαστε ότι έχουν την ψευδαίσθηση (σ.σ. η κυβέρνηση και οι συντάκτες της έκθεσης) πως θα πειστούν οι επιχειρηματίες να περιορίσουν τα κέρδη". Παράλληλα, με πίνακες που έδωσε στη δημοσιότητα ο πρόεδρος του ΣΕΒ, χωρίς να αμφισβητεί την υψηλή κερδοφορία των επιχειρήσεων, επιχείρησε να αποδείξει ότι η κερδοφορία τους οφείλεται στο... φιλότιμο των βιομηχάνων που κάνουν επενδύσεις. Πάντως, ο Ι. Στράτος, δε δίστασε να... "καρφώσει" την κυβέρνηση - η οποία ξαφνικά και... όλως τυχαίως παραμονές των ευρωεκλογών ανακάλυψε την κερδοσκοπική ασυδοσία των εμποροβιομηχάνων - ότι πίσω από τη διαρροή της έκθεσης του υπουργείου ΕΘνικής Οικονομίας, "υπάρχει πολιτική σκοπιμότητα".

Στο ίδιο μήκος κύματος, κινήθηκαν και οι θέσεις του Α. Κανελλόπουλου, ετέρου προέδρου του ΣΕΒ, ο οποίος εκφράζοντας την πρόθεση των βιομηχάνων και εμπόρων να συμβάλλουν στην αποκλιμάκωση του πληθωρισμού με τις "συμφωνίες κυρίων", δήλωσε: "Δεν πιστεύω στα παγώματα (σ.σ. τιμών). Βασικός μηχανισμός συγκράτησης των τιμών, δεν είναι τα παγώματα, αλλά η καλή λειτουργία του ανταγωνισμού"!

Αξιοποιώντας το γεγονός ότι οι ηγεσίες όλων των άλλων κομμάτων - πλην ΚΚΕ - συναγωνίζονται μεταξύ τους για να αποδείξουν πως κάνουν ό,τι μπορούν για την εκπλήρωση του "εθνικού στόχου" που είναι η ΟΝΕ, ο Ι. Στράτος υπέδειξε στην κυβέρνηση Σημίτη να τηρήσει απαρέγκλιτα την ακολουθούμενη οικονομική πολιτική. Στο όνομα της ΟΝΕ απαίτησε - ούτε λίγο ούτε πολύ - τη λήψη και άλλων αντεργατικών μέτρων, όπως την παραπέρα αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων, καθώς και νέα προνόμια για τους βιομηχάνους. Αφού επανέλαβε τις θέσεις του συνδέσμου για τη μείωση της φορολογίας, τη μείωση της τιμής των καυσίμων, την απορρόφηση των κονδυλίων από το Γ' ΚΠΣ μέσω "γεφύρωσης" με το Β' ΚΠΣ, προσπάθησε να αποδείξει ότι οι βιομήχανοι είναι οι αδικημένοι αυτού του τόπου...

Σχετικά με το θέμα του 35ωρου, ο Ι. Στράτος σημείωσε ότι ο ΣΕΒ δεν το διαπραγματεύεται και είναι κάθετα αντίθετος, αφού συμβάλλει αρνητικά τόσο στον τομέα της ανταγωνιστικότητας, με την αύξηση του κόστους εργασίας, αλλά αυξάνει και την ανεργία. Για να κάνει και πιο πειστικό το επιχείρημά του, δηλαδή ότι η μείωση του χρόνου εργασίας αυξάνει την ανεργία, έφερε ως παράδειγμα τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία, οι οποίες έχουν αυξημένες ώρες απασχόλησης και μειωμένη ανεργία! Μάλιστα είχε έτοιμη και πρόταση για τη μείωση της ανεργίας, αφού είπε ότι αυτή θα προέλθει μέσα από την παραπέρα ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων και την αύξηση των ωρών απασχόλησης. Εξέφρασε επίσης και την πικρία του για το ότι, ο πρόσφατος τερατουργηματικός νόμος 2639/98 δεν επιτρέπει στους βιομηχάνους από μόνοι τους να καθορίζουν το μοντέλο της εργασίας που θεωρούν καλύτερο, τονίζοντας ότι πρέπει να καθιερωθεί το καθεστώς των ατομικών συμβάσεων και να παραμεριστούν τα σωματεία, των οποίων ο ρόλος είναι γνωστός... Σ' αυτό το σημείο τόνισε ότι "ίσως είναι ιστορική αναγκαιότητα η απελευθέρωση της αγοράς εργασίας".

ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ
Την Κυριακή η τελευταία προθεσμία

Μέχρι το Σάββατο στις εφορίες και την Κυριακή στα ταχυδρομεία μπορούν να κατατεθούν ή να σταλούν οι φοροδηλώσεις μισθωτών και συνταξιούχων

Παρατείνεται μέχρι και 20 Μάρτη 1999, ημέρα Σάββατο, η προθεσμία υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 1999 για τους μισθωτούς και συνταξιούχους, η οποία κανονικά έληγε χτες. Σύμφωνα με χτεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, οι εφορίες θα λειτουργήσουν, για την παραλαβή των δηλώσεων μισθωτών και συνταξιούχων, σήμερα Πέμπτη και αύριο Παρασκευή μέχρι τις 8 το βράδυ, ενώ το Σάββατο θα παραμείνουν ανοιχτές μέχρι τις 2 μ.μ. Επίσης, τα κεντρικά ταχυδρομεία θα παραμείνουν ανοιχτά το Σάββατο και την Κυριακή κατά τις εργάσιμες ώρες, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να στείλουν ταχυδρομικά τις δηλώσεις τους στις αρμόδιες εφορίες.

Στο μεταξύ "τρέχουν" ήδη οι προθεσμίες υποβολής δηλώσεων για τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες, οι οποίοι ως γνωστόν υποχρεούνται να συμπληρώσουν επιπλέον το έντυπο Ε3 (με τον Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας που αντιστοιχεί στην ειδικότητά τους). Σήμερα 18 Μάρτη λήγει η προθεσμία υποβολής δηλώσεων για τους φορολογούμενους των οποίων το επώνυμο ή επωνυμία (της επιχείρησης) αρχίζει από το γράμμα Α, ενώ αύριο 19 Μάρτη λήγει η προθεσμία για τα γράμματα Β και Γ. Οι υπόλοιπες προθεσμίες έχουν ως εξής:

  • 22 Μάρτη για τα γράμματα Δ και Ε.
  • 23 Μάρτη για τα γράμματα Ζ έως και Ι.
  • 24 Μάρτη για το γράμμα Κ.
  • 26 Μάρτη για τα γράμματα Λ και Μ.
  • 29 Μάρτη για τα γράμματα Ν έως και Π.
  • 30 Μάρτη για τα γράμματα Ρ και Σ.
  • 31 Μάρτη για τα γράμματα Τ έως Ω.
Θα κλάψουνε... μανούλες

Θα περίμενε κανείς, ορισμένες πολιτικές εξελίξεις που δείχνουν σημάδια έντασης της πολιτικοοικονομικής κρίσης σε μια χώρα ή σε κοινότητα χωρών, να συνοδευτούν με αναταραχές στα χρηματιστήρια. Για παράδειγμα, θα περίμενε κανείς εξελίξεις όπως, η παράδοση του Οτσαλάν στα χέρια της ΜΙΤ και της τούρκικης κυβέρνησης, (που συνοδεύτηκε με το ξήλωμα 3 κορυφαίων υπουργών), η παραίτηση του προέδρου του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος Γερμανίας (SPD) ή η παραίτηση της Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ενωσης, να συνοδευτούν με μειώσεις των τιμών των μετοχών στα χρηματιστήρια, τουλάχιστον των χωρών, που διαδραματίστηκαν οι συγκεκριμένες εξελίξεις. Στην πραγματικότητα, όμως, οι παραπάνω εξελίξεις δε φαίνεται να προκάλεσαν ανησυχίες, σε εκείνους που διαμορφώνουν το κλίμα στις χρηματιστηριακές αγορές.

***

Το πολιτικό σοκ που προκάλεσε στην ελληνική κοινωνία η "υπόθεση Οτσαλάν", καθώς και η ένταση των "τριβών" στους κόλπους του κυβερνώντος κόμματος, όχι μόνο δε συνοδεύτηκε με πτώση των τιμών μετοχών, αλλά αντίθετα οδήγησε το γενικό δείκτη μετοχών του Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών στα ύψη και σε νέα επίπεδα ρεκόρ. Η ξαφνική παραίτηση του προέδρου του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος Γερμανίας (SPD) και υπουργού Εθνικής Οικονομίας Οσκαρ Λαφοντέν, δε συνοδεύτηκε με πτώση των τιμών των μετοχών στα Χρηματιστήρια της Γερμανίας, αλλά σημαντική άνοδο. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ο δείκτης DAX του γερμανικού χρηματιστηρίου αυξήθηκε την επομένη της παραίτησης Λαφοντέν κοντά στο 6% και συνεχίζει την ανοδική του πορεία. Τέλος, θα περίμενε, κανείς, η παραίτηση της Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ενωσης (στην ουσία της υπερκυβέρνησης των Βρυξελλών, που κάνουν κουμάντο στις κυβερνήσεις της ΕΕ των "15"), να συνοδευτεί με πτώση των τιμών των μετοχών των χρηματιστηρίων των χωρών - μελών της Κοινότητας. Ομως, την επομένη της κυβέρνησης της Επιτροπής, οι δείκτες τιμών μετοχών των χρηματιστηρίων των περισσότερων χωρών - μελών της ΕΕ, έκλεισαν με άνοδο.

***

Ο τρόπος με τον οποίο αντέδρασαν στις παραπάνω εξελίξεις, τα χρηματιστήρια, ίσως φαντάζει παράδοξος και παράλογος. Η συγκεκριμένη αντίδραση των χρηματαγορών δείχνει τη σιγουριά εκείνων, που έχουν το "πάνω χέρι" στη διαμόρφωση της "νέας τάξης πραγμάτων" στην Ευρώπη, ότι προς το παρόν ελέγχουν πλήρως την κατάσταση. Οι πολυεθνικές της Ευρώπης και οι εκπρόσωποι του μεγάλου κεφαλαίου στην Ελλάδα, τη Γερμανία και συνολικά στην ΕΕ των "15", εκτίμησαν ότι "σ' αυτή τη φάση", δε διακυβεύονται τα συμφέροντά τους και γι' αυτό αντέδρασαν, με τον τρόπο που αντέδρασαν τα χρηματιστήρια.

***

Ανεξάρτητα, όμως, από τον τρόπο με τον οποίο αντέδρασαν σ' αυτή τη φάση τα διάφορα χρηματιστήρια - και της Ελλάδας - το σίγουρο είναι ένα. Αν σε άλλους τομείς της οικονομίας ισχύει η ρήση πως "ό,τι ανεβαίνει, κατεβαίνει", η ρήση αυτή ισχύει πολύ περισσότερο για το χρηματιστήριο. Και, αργά ή γρήγορα, θα δούμε τους δείκτες των χρηματιστηρίων - αυτή τη "φούσκα" όπως την αποκάλεσαν και αστοί οικονομολόγοι διεθνούς φήμης όπως ο Γκαλμπρέιθ - να... ξεφουσκώνουν απότομα. Και δεν κινδυνολογούμε. Η πολιτικοοικονομική κρίση που υποβόσκει - σε μια περίοδο που εντείνεται η διαμάχη για το πολιτικό και οικονομικό ξαναμοίρασμα του κόσμου από τα 3 μεγάλα κέντρα (ΗΠΑ - ΕΕ - Ιαπωνία) - κάποια στιγμή θα ξεσπάσει. Και τότε - όπως λέει και ο λαός μας - θα"κλάψουν μανούλες" και κυρίως οι μανούλες των μη μυημένων.

Λ. Τ.

Πότε παραγράφονται φορολογικές εκκρεμότητες

Οι φορολογικές υποθέσεις που εκκρεμούν από το 1996 και μετά θα παραγράφονται μετά την πάροδο πενταετίας. Οι εκκρεμότητες προηγούμενων χρόνων παραμένουν ανοιχτές για 10 χρόνια και παραγράφονται μόλις συμπληρωθεί η δεκαετία. Τα παραπάνω αναφέρονται σε σχετική εγκύκλιο που έστειλε το υπουργείο Οικονομικών στις αρμόδιες υπηρεσίες, με αναλυτικές οδηγίες για την εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας.

Η ίδια εγκύκλιος αναφέρεται σε διάταξη νόμου, σύμφωνα με την οποία αίρεται το φορολογικό απόρρητο για περιπτώσεις φυσικών ή νομικών προσώπων που λαμβάνουν πάσης φύσεως επιδοτήσεις από κρατικούς ή κοινοτικούς πόρους. Με τη διάταξη αυτή κατ' εξαίρεση επιτρέπεται η χορήγηση στοιχείων σε δημόσιες υπηρεσίες, Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και οργανισμούς που έχουν αρμοδιότητα διαχείρισης, παρακολούθησης ή ελέγχου των πάσης φύσεως χρηματοδοτήσεων, ενισχύσεων ή επιδοτήσεων, που καταβάλλονται σε νομικά ή φυσικά πρόσωπα και φορείς και προέρχονται από κρατικούς ή κοινοτικούς πόρους για την άσκηση αποκλειστικά των αρμοδιοτήτων τους αυτών. Διευκρινίζεται ακόμη ότι το αίτημα για χορήγηση στοιχείων που θα υποβάλλεται σε κάθε εφορία θα πρέπει να είναι συγκεκριμένο (π. χ. αν υπάρχουν εικονικές συναλλαγές) και ως τέτοιο θα αντιμετωπίζεται από αυτή, πράγμα που σημαίνει ότι άρση του φορολογικού απορρήτου υπάρχει μόνο για το συγκεκριμένο θέμα και όχι για τα υπόλοιπα στοιχεία του φορολογούμενου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ