ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 18 Απρίλη 1999
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ατζέντα εκδηλώσεων

Συμφωνική "άνοιξη"

Εργα Μότσαρτ, Πουλένκ και Σούμαν περιλαμβάνει το πρόγραμμα της συναυλίας, που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών,την ερχόμενη Παρασκευή (23/4), στις 8.30μμ, στο "Παλλάς" (Βουκουρεστίου 1). Υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού η ΚΟΑ θα παρουσιάσει την εισαγωγή από την όπερα του Μότσαρτ "Ντον Τζιοβάνι", το "Κοντσέρτο για δύο πιάνα και ορχήστρα σε ρε ελάσσονα" του Πουλένκ και τη Συμφωνία αρ. 1 σε σι ύφ. μείζονα, έργο 38, "Της Ανοίξεως" του Σούμαν. Σολίστ θα είναι οι πιανίστριες Ελισάβετ Κουναλάκη και Μαρία Παπαπετροπούλου.

Ζωγραφική και Χαρακτική

Εγκαινιάζεται την Τρίτη (7μμ) στην γκαλερί "Χρυσόθεμις" (25ης Μαρτίου 20, Χαλάνδρι), έκθεση έργων ζωγραφικής και χαρακτικής του Μάρκου Καμπάνη.Πρόκειται για την ένατη ατομική παρουσίαση έργων του, η οποία περιλαμβάνει τοπία του Αγίου Ορους και σειρά 32 χαρακτικών έργων με τον τίτλο "Οι Πύργοι του Αγίου Ορους".Ο Μ. Καμπάνης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1955 και σπούδασε ζωγραφική στο Λονδίνο. Παράλληλα με τη ζωγραφική έχει ασχοληθεί και με τη χαρακτική, τη σκηνογραφία, την αγιογραφία και την εικονογράφηση βιβλίων. Τα σχέδια και η ζωγραφική, που παρουσιάζονται στην γκαλερί "Χρυσόθεμις", είναι πρόσφατες κυρίως δημιουργίες του Μ. Καμπάνη και αποτελούν μια θεματική ενότητα τοπίων, που έγιναν με αφορμή τα συχνά ταξίδια του στο Αγιον Ορος. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 11 του Μάη.

Παράταση... ψυχής

Συνεργασία, που με την ποιότητά της "σφράγισε" τη χειμερινή καλλιτεχνική περίοδο, ήταν αυτή των Μανόλη Λιδάκη και Ορφέα Περίδη,στη "Σφεντόνα" (Λ. Αλεξάνδρας 22). Πρόγραμμα ψυχής και αναψυχής αυτό που παρουσίαζαν οι δύο καλλιτέχνες από τις 11 του Φλεβάρη, δεν ολοκληρώθηκε στις 4 του Απρίλη, όπως αρχικά είχε προγραμματιστεί, αλλά λόγω της μεγάλης ανταπόκρισης του κοινού, παρατείνεται μέχρι τις 2 του Μάη. Μια γοητευτική πρόσκληση και για τα ανοιξιάτικα βράδια από δύο παρουσίες που έχουν επιλέξει να μην "ξοδεύονται" σε ανούσιες και συχνές εμφανίσεις. Τραγουδιστής με μοναδικό τρόπο ερμηνείας ο Μ. Λιδάκης, συνθέτης εμπνευσμένος και ταλαντούχος ο Ορφ. Περίδης, θα παρουσιάζουν για δύο ακόμη βδομάδες ένα πρόγραμμα με τραγούδια από το σύνολο της προσωπικής τους δισκογραφίας, αλλά και με κομμάτια που, αν και δεν τα έχουν ηχογραφήσει, τ' αγαπούν ιδιαίτερα. Επίσης, αποσπάσματα από τους τελευταίους τους δίσκους, "Ο ήλιος του Γενάρη" του Μανόλη Λιδάκη και "Για πού το 'βαλες καρδιά μου" του Ορφέα Περίδη. Μαζί τους επταμελής ορχήστρα. Η ενορχήστρωση είναι του Γιάννη Παπαζαχαριάκη.

Τιμούν τον Γ. Τουλιάτο

Τιμητική εκδήλωση για τον δημότη του Γεράσιμο Τουλιάτο,διοργανώνει αύριο (8μμ) ο Δήμος Ψυχικού. Στο Πολιτιστικό Κέντρο Ψυχικού "Γκ. και Ν. Μπενετάτου" (Δρόση και Δροσίνη, πλατεία Σολωμού), μέχρι και τις 25 του Απρίλη, φιλοξενείται αναδρομική έκθεση με γιγαντοαφίσες, έργα ζωγραφικής και μικροτεχνήματα σε ξύλο. Ο Γεράσιμος Τουλιάτος γεννήθηκε το 1919 στη Βεσσαραβία. Το 1935 ήρθε στην Ελλάδα και μαθήτευσε στο εργαστήριο εφηρμοσμένων τεχνών του Δημ. Μακρή.Εργάστηκε στο Εθνικό Θέατρο (εργαστήριο σκηνογραφίας) με τους Κλ. Κλώνη και Δ. Κεντάκα και στο ελεύθερο θέατρο με τους Στ. Αλμαλιώτη, Γ. Βακιρτζή και Β. Φαεινό για τη γιγαντοαφίσα. Μέχρι σήμερα ασχολείται με τα ντεκόρ κινηματογράφου. Ο Γερ. Τουλιάτος ανήκει στην περίφημη ομάδα των 12 μεγάλων δημιουργών της γιγαντοαφίσας, που πριν τρεις, τέσσερις δεκαετίες κυριαρχούσε σαν μέσο διαφήμισης των ταινιών που πρόβαλαν οι κεντρικοί κινηματογράφοι. Τη βραδιά των εγκαινίων, για την προσωπικότητα και το έργο του τιμώμενου, θα μιλήσει ο πρόεδρος της ομάδας "Hellaffi", Χρήστος Μαργαρίτης.


Η λογική του πολέμου!

Του Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ

Είχα παρατηρήσει από την αρχή, αλλά δεν το σκέφτηκα εγκαίρως, να επιχειρήσω μια συλλογή των δηλώσεων που κάθε τόσο διατυπώνουν είτε από δική τους πρωτοβουλία, γιατί αντιλαμβάνονται ότι οι καταστάσεις το απαιτούν, είτε γιατί αναγκάζονται να απαντήσουν στις δύσκολες ερωτήσεις που από παντού τους πολιορκούν. Και εννοώ, φυσικά, τις δηλώσεις των "επωνύμων". Ολων αυτών που φορούν στολές με πολλά παράσημα, για τα οποία κανείς δεν ξέρει τίνος είδους "ανθρωπιστική" ανδρεία συμβολίζουν. Ολων αυτών που εκδηλώνουν την έμφυτη βαρβαρότητά τους με απροσδιόριστα χαμόγελα. Ολων αυτών που λέγονται σοσιαλιστές, δημοκράτες, ανθρωπιστές και δεν ξέρουν να ξεχωρίσουν την πολιτική από τη σχιζοφρένεια. Και μια τέτοια συλλογή δε θα έμοιαζε, βέβαια, αυτές τις γνωστές συλλογές που κατά καιρούς εκτίθενται στις μουσειακές ή, γενικώς, στις καλλιτεχνικές αίθουσες, όπου ο κόσμος καλείται να τις επισκεφθεί, πληρώνοντας μερικές φορές και αρκετά ακριβό εισιτήριο, πάντοτε, βέβαια, για φιλανθρωπικούς ή ανθρωπιστικούς σκοπούς, όπως λέγεται, τελευταίως. Η συλλογή στην οποία αναφέρομαι δεν έχει σχέση ούτε με την τέχνη ούτε με την αρχαιολογία. Δεν αναφέρεται στην επιστήμη ή τη φύση, στον κόσμο των ζώων, των σπάνιων φυτών, των νομισμάτων ή των σπιρτόκουτων. Η δική μου συλλογή έχει ένα μοναδικό και ανεπανάληπτο περιεχόμενο: τη λογική του πολέμου. Τη λογική εκείνη δηλαδή, που δε θεμελιώνεται ούτε στη διαλεκτική ούτε στην τυπική παράθεση μιας σειράς σκέψεων. Τη λογική εκείνη που δεν ενδιαφέρεται για την αποδοχή της από τον ακροατή ή από τον αναγνώστη, δεν αναζητά την ιστορική νομιμοποίησή της ή την ηθική της επίφαση. Θέλω να πω, με άλλα λόγια, πως η λογική του πολέμου που χαρακτηρίζει τα λεκτικά "περιττώματα" των υπεύθυνων, αυτών δηλαδή που δίνουν τα παραγγέλματα μέσα από τις ακριβές ξενοδοχειακές τους σουίτες, θεμελιώνεται στο ψέμα, στην υποκρισία, στην αντίφαση. Θεμελιώνεται στην ανηθικότητα, στη γλωσσική στρέβλωση, στη γραμματική άγνοια, στην αδυναμία συντακτικού λόγου, στην άγνοια της ιστορίας, της κοινωνικής εντιμότητας. Θεμελιώνεται στη βραδύνοια και αντιμετωπίζει τον άνθρωπο ως πράγμα που μπορεί να καταστρέφεται είτε από λάθος, όπως μια μπάλα ενός χριστουγεννιάτικου δέντρου, παραδείγματος χάριν, είτε από τη σκοπιμότητα μιας εγκληματικότητας που δεν μπορείς να την ονομάσεις, γιατί είναι ακατονόμαστη. Γιατί βρίσκεται έξω από τα δεδομένα ενός κόσμου, που για να μην καταστραφεί πρέπει να στηρίζεται στους κανόνες της ελευθερίας, της ειρήνης και της ομορφιάς, όπως θα έλεγε ο Marx.

Φυσικά και ο πιο απλός ισχυρισμός, για να μην ανατραπεί από μόνος του χρειάζεται να υποστηρίζεται από ένα δυο χαρακτηριστικά παραδείγματα. Ετσι και ο δικός μου ο ισχυρισμός. Ο σχετικός με τη "λογική του πολέμου" χρειάζεται μια τέτοια υποστήριξη. Και μη νομίσετε ότι έψαξα πολύ για να βρω τα παραδείγματα μιας τέτοιας υποστήριξης. Ετσι και αποφασίσετε να παρακολουθήσετε ένα από τα δελτία ειδήσεων που αναφέρονται στα γεγονότα του ΝΑΤΟσερβικού πολέμου, θα μαζέψετε όποιο παράδειγμα θέλετε και από οποιοδήποτε επίπεδο εξουσίας προτιμάτε. Δεν έχω βέβαια το χώρο και την πρόθεση να αναφερθώ σε πολλά από αυτά. Διάλεξα για το σημερινό μου σημείωμα την τελευταία απάντηση που έδωσε στη συνέντευξή του της Παρασκευής ο κύριος πρωθυπουργός, όταν ρωτήθηκε από δημοσιογράφο αν η Ελλάδα είναι διατεθειμένη, ή κάτι τέτοιο, να εμπλακεί στον πόλεμο. Απάντησε ο κ. Σημίτης: Οχι. Ωστόσο, η κυβέρνηση θα στείλει τις ένοπλες δυνάμεις της χώρας, όπου νομίζει σωστό και χωρίς κανέναν περιορισμό!!!

Και σας καλώ, λοιπόν, με όση ευγένεια και τρυφερότητα μπορώ να έχω αυτές τις μέρες μέσα μου, για να μου πείτε ποια λογική βρίσκεται εσείς ανάμεσα στο κατηγορηματικό "Οχι" του πρωθυπουργού και στο δεύτερο μέρος της απάντησης, ότι δηλαδή η κυβέρνηση μπορεί να στέλνει το στρατό της χώρας όπου εκείνη νομίζει σωστό και χωρίς κανέναν περιορισμό! Και αν δεν μπορείτε να βρείτε τη λογική που σας ζητώ, τότε πέστε μου, σας παρακαλώ, πώς εσείς αντιλαμβάνεστε το ρήμα "εμπλέκομαι". Και για να κάνετε μια τέτοια παρατήρηση, φυσικά δεν έχετε ανάγκη από ειδικές γλωσσικές σπουδές, αρκεί να σκέφτεστε έξω και μακριά από τη ζοφερή "λογική του Πολέμου". Αρκεί μόνο να μη φοβάστε την αλήθεια. Αρκεί να μιλάτε τη μητρική σας γλώσσα με τον τρόπο που σας έμαθαν οι απλοί και τίμιοι δάσκαλοί σας. Αρκεί, τέλος πάντων, να μη μιλάτε με τη "φωνή του κυρίου σας", αλλά με τη δική σας φωνή!

Πείτε μου, ποια λογική βρίσκεται εσείς ανάμεσα στο κατηγορηματικό "Οχι" του πρωθυπουργού και στο δεύτερο μέρος της απάντησης, ότι δηλαδή η κυβέρνηση μπορεί να στέλνει το στρατό της χώρας όπου εκείνη νομίζει σωστό και χωρίς κανέναν περιορισμό! Και αν δεν μπορείτε να βρείτε τη λογική που σας ζητώ, τότε πέστε μου, σας παρακαλώ, πώς εσείς αντιλαμβάνεστε το ρήμα "εμπλέκομαι"



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ