ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 12 Μάη 1999
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ
"Ανθρακες ο θησαυρός" των κοινοτικών "πακέτων"

"Ανθρακες" αποδεικνύεται για τη χώρα μας ο "θησαυρός" των κοινοτικών "πακέτων", ενώ με τις υπάρχουσες συνθήκες στον τομέα της δημόσιας διοίκησης, των τεχνικών υπηρεσιών και στο χώρο των μηχανικών γενικότερα, δεν είναι δυνατόν να αισιοδοξούμε για την πορεία και του "τρίτου πακέτου".Αυτό επισημάνθηκε κατά τη διάρκεια της κοινής συνάντησης της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ με τις Διοικούσες Επιτροπές των Περιφερειακών του Τμημάτων, που πραγματοποιήθηκε το Σαββατοκύριακο στην Καλαμάτα.

Οπως επισημάνθηκε, "το ελληνικό κράτος δεν επωφελήθηκε της ευκαιρίας που έδωσαν το Α και Β ΚΠΣ να οργανώσει τη δημόσια διοίκηση και προτίμησε την εκχώρηση των ελέγχων στον ιδιωτικό τομέα, με συμβούλους και μάνατζερ αμφίβολης συχνά γνώσης και εμπειρίας, που όπως έχει γίνει ευρύτερα γνωστό, δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα".

Τις συνέπειες αυτής της πρακτικής - τονίστηκε - αποκαλύπτουν με χαρακτηριστικό τρόπο τα στοιχεία που αναφέρονται στην πορεία του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ), όπως αυτά προκύπτουν από την πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σύμφωνα με αυτά, την περίοδο 1986 - 1996, σε επτά περιφέρειες της Ελλάδας (Θράκη, Δυτική Μακεδονία, Θεσσαλία, Ηπειρο, Πελοπόννησο και Βόρειο Αιγαίο) υπήρξε μείωση του ΑΕΠ. Στο σύνολο της χώρας το ΑΕΠ αυξήθηκε από 59,2% στο 69,3% του μέσου κοινοτικού όρου, αλλά η αύξηση αυτή (που η ΕΕ αποδίδει κυρίως στη χρηματοδότηση των διαρθρωτικών ταμείων) είναι αισθητά μικρότερη από την αντίστοιχη σε παρόμοιες με τη δική μας χώρες, όπως η Ιρλανδία και η Πορτογαλία.

Υποβάθμιση ποιότητας των έργων

Εντονη υπήρξε κατά τη σύσκεψη η κριτική για το σχέδιο νόμου που κοινοποίησε πρόσφατα το ΥΠΕΧΩΔΕ και αφορά την τροποποίηση του νόμου 716 για την ανάθεση και εκτέλεση των μελετών δημοσίων έργων. Οπως κατήγγειλαν οι ομιλητές, με το σχέδιο νόμου επιχειρείται μια άνευ προηγουμένου υποβάθμιση της ποιότητας των μελετών, από τις οποίες, όπως γνωρίζει και ο πλέον ανυποψίαστος πολίτης, καθορίζεται και η ποιότητα των έργων που κατασκευάζονται στη χώρα μας.

Ομόφωνη ήταν η άποψη ότι το νομοσχέδιο παραβλέπει συστηματικά όρους και προϋποθέσεις που θα εξασφαλίζουν στο εξής ποιοτικά άρτιες μελέτες, σε μια εποχή που πολύς λόγος γίνεται για την ποιότητα των δημοσίων έργων.

Επίσης τονίστηκε ότι το νομοσχέδιο πλήττει τη συντριπτική πλειοψηφία των μηχανικών μελετητών (υπολογίζονται σε 35.000), καθώς αναγορεύει σε βασικό κριτήριο ανάθεσης των μελετών την εταιρική μορφή και οικονομική ικανότητα, παραβλέποντας την ικανότητα που απορρέει από τη γνώση και εμπειρία του διπλωματούχου μηχανικού, ενώ την ίδια στιγμή οι πτυχιούχοι ΤΕΙ αναγορεύονται σε αυτοτελείς "μελετητικές μονάδες". Επισημαίνεται επίσης ότι ενώ οι συντάκτες του νομοσχεδίου έχουν προβλέψει ακόμη και την ασφάλιση των μελετών, δεν αναφέρονται καθόλου στην αδήριτη ανάγκη οργάνωσης και στελέχωσης της δημόσιας διοίκησης, η οποία εποπτεύει και ελέγχει τον τομέα.

Νέες ματαιώσεις δημοπρασιών δημοσίων έργων

Συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις οι μηχανικοί του δημοσίου

Για έκτο μήνα οι μηχανικοί που εργάζονται στο δημόσιο συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους διεκδικώντας θεσμικά και οικονομικά αιτήματα, με αποτέλεσμα τη ματαίωση σημαντικών δημοπρασιών δημοσίων έργων σε όλη την Ελλάδα.

Χτες οι μηχανικοί του δημοσίου με τις κινητοποιήσεις τους ματαίωσαν τέσσερα έργα συνολικού προϋπολογισμού 5,1 δισ. δρχ. Συγκεκριμένα:

  • Στην Αθήνα, του έργου "Μελέτη και Κατασκευή Υποκαταστήματος ΙΚΑ Πατησίων", προϋπολογισμού 1,3 δισ. δρχ.
  • Στη Θεσσαλονίκη, του έργου "Κατασκευή γέφυρας Ποτίδαιας και προσβάσεών της", προϋπολογισμού 3,1 δισ. δρχ.
  • Στη Δράμα, του έργου "Βελτίωση - ανακατασκευή τμήματος αρδευτικού δικτύου νέας Αμισού - Αμπελακίων", προϋπολογισμού 430 εκατ. δρχ.
  • Στην Καβάλα, του έργου "Απεντομωτήρια Καβάλας", προϋπολογισμού 210 εκατ. δρχ.

Οι μηχανικοί του δημοσίου, όπως τονίζει ανακοίνωση της Ομοσπονδίας τους ΕΜΔΥΔΑΣ, καταγγέλλουν την κυβέρνηση και ιδιαίτερα τον υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας ότι αδιαφορούν πλήρως για τις καθυστερήσεις που επιφέρουν οι κινητοποιήσεις, ενώ παράλληλα ενημερώνουν ότι αυτές θα συνεχιστούν και μέσα στον Ιούνη με ματαιώσεις δημοπρασιών κυρίως μεγάλων έργων. Καλούν επίσης την κυβέρνηση "να αναλογιστεί επιτέλους τις ευθύνες της, αφού μέχρι τέλους Ιουνίου θα πρέπει να έχουν ανατεθεί πολλά από τα τελευταία έργα του Β ΚΠΣ, αλλιώς θα χαθούν οι αντίστοιχες πιστώσεις".

Οπως είναι γνωστό, οι μηχανικοί του δημοσίου διεκδικούν:

  • Δεδουλευμένες αποδοχές 600.000 δρχ. για τον καθένα για τα έτη 1997 - 98, ενώ παράλληλα ζητούν πάγια και διασφαλισμένη διαδικασία για την κατανομή του επιδόματος ποινικής ευθύνης, σύμφωνα με το νόμο και όχι με τις αυθαίρετες απόψεις του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας.
  • Το δικαίωμα για δική τους συλλογική σύμβαση εργασίας - Μισθολόγιο Μηχανικών, ενώ αρνούνται να αποδεχτούν την απαξίωση των Δημόσιων Τεχνικών Υπηρεσιών με υποκατάστασή τους από Ανώνυμες Εταιρίες.
Μετάθεση ευθυνών

Δεν πρέπει να προκαλεί εντύπωση η χτεσινή εγκύκλιος του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτη, με την οποία για την καθαριότητα και προστασία του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου, των αρχαιολογικών χώρων και ιστορικών μνημείων, των χώρων ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, των κοινοχρήστων χώρων, των χώρων τουριστικού ενδιαφέροντος και διακίνησης τουριστών, ουσιαστικά ανατίθεται ο συντονιστικός ρόλος στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και στους δήμους.

Ενας σημαντικός ρόλος που για να υλοποιηθεί στην πράξη απαιτεί και την εξίσου σημαντική διοχέτευση κονδυλίων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Γι' αυτό όμως δε λέει κουβέντα η - κατά τα άλλα "παχυολόγα" - εγκύκλιος του κυρίου υπουργού...

Δηλαδή, η κυβέρνηση υποδεικνύει στις Τοπικές και Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις άλλον έναν τομέα να βάλουν τους δημότες να πληρώσουν μέσω επιβολής φορομπηχτικών μέτρων.

Ομως, δεν είναι μόνον αυτό. Ταυτόχρονα, μεταχειρίζεται το γνωστό "κόλπο" της μετάθεσης ευθυνών, επιζητώντας για μια ακόμη φορά άλλοθι και εξιλαστήρια θύματα, τα οποία θα υποδείξει ως υπεύθυνα σε περίπτωση που αρχίσουν οι πυρκαγιές, ή εξακολουθούν οι εθνικοί και επαρχιακοί δρόμοι να θυμίζουν καρμανιόλες και μένουν απεριποίητοι οι αρχαιολογικοί χώροι.

Φτηνά κόλπα...

Στην καταστροφή οδηγούνται οι μικρομεσαίοι εργολήπτες

"Παρότι τα κονδύλια αυξάνονται, η μικρή και μεσαία εργοληπτική επιχείρηση καταφέρνει μόλις και μετά βίας να επιβιώσει και οδηγείται στην καταστροφή".

Αυτό είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα του 55ου Συνεδρίου της Πανελλήνιας Ενωσης Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Εργων (ΠΕΣΕΔΕ), που πραγματοποιήθηκε από τις 6 έως τις 8 Μάη στην Εδεσσα.

Οπως τόνισε ο πρόεδρος της Ενωσης, Γ. Καρατζάς, "ο κλάδος έχει γίνει πιόνι στη σκακιέρα της μικροπολιτικής και του ανταγωνισμού μεταξύ υπουργείων και χρησιμοποιείται ως μαύρο πρόβατο για να καλυφθούν οι σοβαρές εγγενείς αδυναμίες του ελληνικού κράτους".

Οπως αναφέρθηκε επίσης στη διάρκεια του συνεδρίου από τους αντιπροσώπους των 6.500 εργοληπτικών επιχειρήσεων, που εκπροσωπούν οι 48 Σύνδεσμοι της ΠΕΣΕΔΕ:

  • Το εθνικό κατασκευαστικό δυναμικό, ειδικότερα στην Περιφέρεια και στη μεθόριο, αντί να θωρακίζεται, πλήττεται διαρκώς από όλες τις πλευρές, ανοίγοντας διάπλατα οι πόρτες για να εδραιωθούν κάθε λογής αλλότρια και διαπλεκόμενα συμφέροντα.
  • Η περίοδος των μεγάλων έργων έχει ημερομηνία λήξης και αν η αδιαφορία και οι κακοί χειρισμοί οδηγήσουν στον αφανισμό τις μικρές και μεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις, το σύστημα παραγωγής των δημοσίων έργων θα βρεθεί μπροστά σε αδιέξοδα.

Οι μικρές και μεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις της ΠΕΣΕΔΕ δήλωσαν ότι θα αγωνιστούν για την αντιμετώπιση των καθημερινών μικρών και μεγάλων προσκομμάτων στη δραστηριότητά τους από τη δαιδαλώδη νομοθεσία, τη γραφειοκρατία, τις ελλιπείς μελέτες, τις αυθαιρεσίες υπηρεσιών και τις αδιαφανείς, παράτυπες ή και παράνομες διαδικασίες στην ανάθεση έργων. Επίσης με απόφαση του Συνεδρίου θα διερευνηθεί η δυνατότητα κατάθεσης προσφυγής στην Ευρωπαϊκή Ενωση για κατάργηση της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου με τον περιβόητο "Μαθηματικό Τύπο".

Ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση της ποιότητας των μελετών δημοσίων έργων, με το νέο νομοσχέδιο του ΥΠΕΧΩΔΕ, καταγγέλλει το ΤΕΕ. Εμπρός, λοιπόν, για νέες κακοτεχνίες σαν αυτή της φωτογραφίας!..

ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Αναστολή κινητοποιήσεων επέβαλαν ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ και ΣΥΝ

Την αναστολή των στάσεων εργασίας, που είχε εξαγγείλει για αύριο και την ερχόμενη Παρασκευή, αποφάσισε τελικά και η πλειοψηφία (ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ και ΣΥΝ) του Σωματείου Ηλεκτροδηγών ΗΣΑΠ.

Την απόφαση αναστολής πήρε η πλειοψηφία του σωματείου, μετά από συνάντηση με τη διοίκηση των ΗΣΑΠ, χωρίς να συνεδριάσει το ΔΣ!

Σε ανακοίνωση της διοίκησης των ΗΣΑΠ αναφέρεται ότι "επήλθε συμφωνία για διακοπή των κινητοποιήσεων και εφαρμογή των νέων δρομολογίων μέχρι τέλους Ιουνίου, ώστε να εξαχθούν συμπεράσματα, να διαπιστωθούν τυχόν ατέλειες και να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις". Επί της ουσίας, δηλαδή, πρόκειται για συμφωνία "εργασιακής ειρήνης", ανάλογη με αυτή που έκανε η πλειοψηφία του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ με κυβέρνηση και διοίκηση ΟΑΣΑ, που έχει στόχο να εκτονωθεί η κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες ενόψει ευρωεκλογών.

Οι εκπρόσωποι της ΔΑΣ (ΕΣΑΚ) στο ΔΣ του Σωματείου Ηλεκτροδηγών πρότειναν να πραγματοποιηθούν κανονικά οι απεργιακές κινητοποιήσεις και να συγκληθεί γενική συνέλευση, για ν' αποφασίσουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι την περαιτέρω στάση του κλάδου.

Μετά την αναστολή των στάσεων εργασίας σε ΕΘΕΛ και ΗΣΑΠ, το απεργιακό μέτωπο στις αστικές συγκοινωνίες παραμένει ανοιχτό μόνο στα ΗΛΠΑΠ, όπου οι εργαζόμενοι έχουν αποφασίσει, σε γενική τους συνέλευση, νέες στάσεις εργασίας, που αρχίζουν αύριο (10 π.μ. - 3 μ.μ. ) και λήγουν στις 26 Μάη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ