ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 27 Μάη 1999
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Το διαρκές έγκλημα του "Αττίλα"

Ο αμερικανοκίνητος "Αττίλας" δεν κατέλαβε μόνο τη Βόρεια Κύπρο, ξεριζώνοντας 200.000 Ελληνοκύπριους από τις εστίες τους, εξοντώνοντας εγκλωβισμένους στα κατεχόμενα και εγκαθιστώντας Τούρκους αποίκους που κι αυτούς τους ξερίζωσε από τα βάθη της Μ. Ασίας. Αποσκοπώντας στην "εθνοκάθαρση" της Μεγαλονήσου από τον ελληνοκυπριακό πληθυσμό της, βεβήλωσε, κατέστρεψε και λεηλάτησε τον 9.000 χρόνων πολιτισμό της. Πρόκειται για ένα τεράστιο, κατ' εξακολούθηση, έγκλημα, το οποίο συνεχίζεται και σήμερα κατά παράβαση του Διεθνούς Δικαίου, των διεθνών συμβάσεων για την προστασία και το σεβασμό κάθε εθνικής πολιτιστικής κληρονομιάς και της σχετικής έκθεσης - σύμβασης της Ουνέσκο, αφού για λογαριασμό της "νέας τάξης πραγμάτων" σχεδιάστηκε και συνεχίζεται η κατοχή του νησιού.

Η Κύπρος, κρατικοί και ιδιωτικοί φορείς της, ο λαός και οι πνευματικοί άνθρωποί της, υποδειγματικά παλεύουν όλα τα χρόνια της τουρκικής κατοχής, ενάντια και σ' αυτό το έγκλημα, κάνοντας τεράστιες προσπάθειες για τον εντοπισμό και επαναπατρισμό των αμέτρητων λεηλατημένων κειμηλίων της. Ενεργητικός αρωγός της κυπριακής αυτής προσπάθειας στάθηκε η ιδρυμένη από το 1985 ελληνική "Επιτροπή για την προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Κύπρου",η οποία συμβάλλοντας στην προσπάθεια της αντίστοιχης κυπριακής Επιτροπής για τον εντοπισμό στις αρχαιοκαπηλικές αγορές των ΗΠΑ και της Ευρώπης και τη διεκδίκηση των λεηλατημένων κειμηλίων, οργάνωσε (1985) την έκθεση "Κύπρος: 9.000 χρόνων έργα πολιτισμού λεηλατούνται",παρουσιάζοντας όλα τα μέχρι τότε ντοκουμέντα της καταστροφής και λεηλασίας κειμηλίων από την κατεχόμενη Κύπρο.

Εκτοτε συνεχίζεται η συλλογή στοιχείων και η - έως ηρωική - διεκδίκηση από την Κύπρο των εντοπιζόμενων στην Αμερική και την Ευρώπη θησαυρών της, με τη βοήθεια της ελληνικής Επιτροπής, η οποία, προβάλλοντας και διεθνώς τη συνέχιση αυτού του εγκλήματος ενάντια όχι μόνο στον κυπριακό, αλλά στον οικουμενικό πολιτισμό, με χρηματοδότηση της ελληνικής Βουλής,έξωσε (στα ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά και γερμανικά) μια πλούσια εικονογραφημένη έκδοση - ντοκουμέντο, με τίτλο "ΚΥΠΡΟΣ Η λεηλασία ενός πολιτισμού".

Το βιβλίο (σε επιμέλεια των εκδόσεων "Ιτανός") παρουσιάστηκε χτες στη Βουλή από τον Πρόεδρό της Απόστολο Κακλαμάνη,ο οποίος εξήρε την προσπάθεια της Επιτροπής, υπογράμμισε ότι το θέμα αυτό αφορά ολόκληρο τον Ελληνισμό και όχι μόνο τον κυπριακό και επισήμανε την ανάγκη της έκδοσης του τόμου και σε άλλες γλώσσες για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της διεθνούς κοινότητας.

Μια συνοπτική περιγραφή των πολύχρονων προσπαθειών για την παρακολούθηση της διακίνησης των κλεμμένων αρχαιοτήτων στις διεθνείς αρχαιοκαπηλικές αγορές, την ανάληψη αποτελεσματικών ενεργειών για την επιστροφή τους στην Κύπρο και τη διεθνή καταγγελία των εγκληματικών καταστροφών και λεηλασιών και καταδίκη των υπευθύνων έκανε ο πρόεδρος της Επιτροπής, ακαδημαϊκόςΙωάννης Πεσμαζόγλου,οποίος ευχαρίστησε τον Πρόεδρο της Βουλής για την εκδοτική στήριξη αυτής της προσπάθειας. Ο πρέσβης της Κύπρου Χριστόδουλος Πασιαρδής,μεταξύ άλλων υπογράμμισε ότι τα κείμενα της έκδοσης "καταγράφουν ρωμαλέα το προμελετημένο έγκλημα κατά της Κύπρου και του διαιώνιου πολιτισμού της".

Η αρχαιολόγος και γενική γραμματέας της Επιτροπής Μαρία Αναγνωστοπούλου,αναφέροντας χαρακτηριστικά παραδείγματα των καταστροφών, βεβηλώσεων και λεηλασίες αρχαίων και πλήθους βυζαντινών μονών και εκκλησιών, τόνισε ότι στα κατεχόμενα συνεχίζεται η καταστροφή και η λεηλασία, αφού ο κατακτητής σταμάτησε τις ανασκαφές των ξένων αρχαιολογικών σχολών και οι λαθρανασκαφές τροφοδοτούν συνεχώς την αρχαιοκαπηλική αγορά της Δύσης. Η ομιλία της, συνοδευόμενη με προβολή διαφανειών έδωσε μερικά μόνον, αλλά χαρακτηριστικά, δείγματα του εγκλήματος αυτού: Αγγεία και ειδώλια που πωλούνται από ιδιωτική γκαλερί στα κατεχόμενα της Λευκωσίας και άλλα που εντοπίστηκαν στις ΗΠΑ, στην Αγγλία και στη Γερμανία. Απογυμνωμένες από τις κινητές εικόνες τους, τα ψηφιδωτά και τις τοιχογραφίες τους, βυζαντινές μονές και εκκλησίες. Αλλες που ισοπεδώθηκαν, άλλες που μετατράπηκαν σε στρατώνες του κατακτητή και σε τζαμιά, άλλες που έγιναν μαντριά, μία - το"Αγγελομονάστηρο" - που μετατρέπεται σε υπερπολυτελές ξενοδοχείο.

Να σημειώσουμε ότι η έκδοση περιλαμβάνει κείμενα δεκαπέντε ειδικών επιστημόνων (αρχαιολόγων, ιστορικών, νομομαθών), από τους οποίους οι περισσότεροι είναι Κύπριοι. Είναι οι άνθρωποι που μόχθησαν για την αποκάλυψη και προστασία της μοναδικής, πάμπλουτης, πολύμορφης, πολιτιστικής κληρονομιάς της γενέθλιας γης τους.

Α. Ε

ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ - ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΗ ΒΟΡΕΙΑΣ ΠΛΕΥΡΑΣ
Θεραπεία: Ποιος, πότε, πώς

Από την Πατησίων βλέπουμε τον Παρθενώνα.Τη βόρεια πλευρά του.Ομως δύσκολα διακρίνει κανείς τους 14 σπονδύλους από μπετόν που τοποθετήθηκαν κατά την αναστήλωση του Μπαλάνου ή τους παρατοποθετημένους σπονδύλους. Δυσκολότερα διακρίνονται τα τεράστια ρήγματα των κιόνων και του θριγκού (επιστύλιο και μετόπες) που δημιουργήθηκαν από τα σκουριασμένα σίδερα και ότι ο θριγκός είναι ετοιμόρροπος,ενώ τα γείσα δεν πέφτουν χάρη στη σκαλωσιά που στήθηκε στη βόρεια πλευρά.

Εν ολίγοις το επόμενο μεγάλο μέτωπο, που πρέπει να ανοίξει στην Ακρόπολη, εάν τα χρήματα και ο αριθμός του προσωπικού επιτρέψουν στα συνεργεία της Ακρόπολης να κλείσουν τις άλλες πληγές.Προχτές το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ενέκρινε μελέτη αναστήλωσης που εκπόνησε ο πολιτικός μηχανικός, Κώστας Ζάμπας, σύμφωνα με την οποία οι οκτώ κίονες και ο θριγκός θα αποσυναρμολογηθούν,ώστε: να απομακρυνθούν και αντικατασταθούν τα οξειδωμένα σίδερα από τιτάνιο, να απομακρυνθούν και αντικατασταθούν οι μπετονένιοι σπόνδυλοι από μάρμαρα Διονύσου και να διορθωθούν οι παρατοποθετήσεις. Να διεκδικηθούν ο σπόνδυλος και το κιονόκρανο από το Βρετανικό Μουσείο. Να επανασυναρμολογηθούν οι κίονες.

Η αναστήλωση του θριγκού θα εξαρτηθεί από το ποσοστό του αυθεντικού υλικού και αυτό είναι θέμα άλλης μελέτης. Ωστόσο, οι μετόπες θα αντικατασταθούν από αντίγραφα. Οριο της αναστήλωσης της βόρειας πλευράς είναι η μορφή που είχε πριν την ανατίναξη του Μοροζίνι (1687).

Φυσικά τέθηκαν και ζητήματα χρόνου: Ολοι συμφώνησαν ότι δεν μπορεί να προβλεφτούν οι αστάθμητοι παράγοντες μιας τέτοιας επέμβασης. Τα μνημεία έχουν το δικό τους λόγο και ρυθμό. Ο χρόνος εξαρτάται επίσης από τα χρήματα και το προσωπικό. Το έργο της Ακρόπολης εντάχθηκε στο Β ΚΠΣ με 800 εκατ. και προφανώς γι' αυτό συζητήθηκε η μελέτη στο ΚΑΣ, δίχως να έχουν λυθεί τα ζητήματα της εκτέλεσης. Επίσης, υπογράφτηκε το ΠΔ για σύσταση τεχνικής Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης,η οποία, περιέργως, υπάγεται απ' ευθείας στο γενικό γραμματέα του ΥΠΠΟ.

Χτες οι μαρμαροτεχνίτες αποχαιρέτησαν έξι συνταξιοδοτούμενους συναδέλφους τους (Γ. Αρμπιλιάς, Τζ. Κουκουλάς, Τ. Σκαλκώτος, Δ. Μεσολόγγης, Γ. Θεοτικός, Αλ. Σίκαλος). Η ΥΣΜΑ θεωρητικά μπορεί να προσλάβει προσωπικό. Μπορεί όμως και να αναθέτει ιδιωτικά μελέτες και εκτέλεση έργου.Αραγε ποια λύση θα επιλεγεί για μία τόσο μεγάλη σε χρήματα και χρόνο επέμβαση, στη διάρκεια της οποίας ο Παρθενώνας δε θα είναι όπως τον ξέρουμε, αλλά θα πρέπει γρήγορα να ξαναγίνει και ως "βιτρίνα" των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Εντούτοις, με την ίδρυση της ΥΣΜΑ και το μεγαλύτερο αναστηλωτικό έργο στο κορυφαίο μνημείο της χώρας μπαίνει στο χορό των αναθέσεων σε ιδιώτες μελετητές και εργολάβους.

Η επέμβαση, πάντως, θα ξεκινήσει εφόσον αποκατασταθεί η νότια πλευρά και προχωρήσουν ικανοποιητικά τα έργα στον οπισθόναο και το σηκό, ώστε να απελευθερωθεί χώρος για τους σπονδύλους που θα καταβιβαστούν.

Δ. Μ.

"Νέο" αρχαίο νόμισμα

Μόνο μία φορά η Αθηναϊκή Δημοκρατία έκοψε δεκάδραχμο, τον 5ο αι. π.Χ., και γι' αυτό οι αρχαιολόγοι θεωρούν το εύρημα ιδιαίτερα πολύτιμο. Οι πιο πρόσφατες έρευνες θεωρούν ότι δεκάδραχμα εκδόθηκαν στα χρόνια του Κίμωνα (δεκαετία 460 π.Χ.). Τα 11 που ήταν γνωστά μέχρι πριν λίγα χρόνια ανήκουν σε μουσεία του εξωτερικού, κανένα όμως δεν υπήρχε σε ελληνικό μουσείο.

Χθες, όμως, ο διευθυντής του Νομισματικού Μουσείου, Ι. Τουράτσογλου, παρουσίασε το μοναδικό δεκάδραχμο των ελληνικών συλλογών, δωρεά Ελληνα που επιθυμεί να κρατήσει την ανωνυμία του. Το νόμισμα αγοράστηκε από γερμανικό οίκο πλειστηριασμών αντί 93 εκατ. δραχμών και έχει ένα νέο εικονογραφικό στοιχείο,μία γλαύκα, το ιερό πτηνό της Αθηνάς, που απεικονίζεται στην πίσω όψη του.

Η υπουργός Πολιτισμού, Ελ. Παπαζώη, που παραβρέθηκε στη χθεσινή παρουσίαση ανακοίνωσε ότι σύντομα θα παραδοθεί στο Νομισματικό Μουσείο και ο δεύτερος όροφος του Ιλίου Μελάθρου,ο οποίος θα ενταχθεί στο Γ' ΚΠΣ με 680 εκατ. Επίσης, με κονδύλια του Β' ΚΠΣ (200 εκατ.) θα αγοραστεί θησαυροφυλάκιο για να "στεγαστεί" η πληθώρα νομισμάτων που δεν εκτίθενται, αφού στις προθήκες του Μουσείου βρίσκουμε μόλις το 1% των νομισματικών συλλογών.

Βραδιά αφιερωμένη στο ποιητικό έργο του επίτιμου προέδρου της ΕΕΛ Νίκανδρου Κεπέση,με την ευκαιρία της έκδοσης του τελευταίου ποιητικού βιβλίου του "Μηνύματα από το χθες",οργανώνει το λογοτεχνικό περιοδικό "Αριάδνη".Η εκδήλωση θα γίνει αύριο (7.30μμ) στο βιβλιοπωλείο "Σοφίας Μέλαθρον" (Σταδίου 44). Θα μιλήσουν η φιλόλογος και εκδότρια του περιοδικού Καίτη Λειβαδά και η συγγραφέας Νίκη Τσακνή.Θα απαγγείλουν οι Βασίλης Λιόγκαρης, Τιτίκα Σαριγκούλη, Μαίρη Σολωμού, Νίνα Τσακνή.

Καλοκαιρινές αυλαίες

Πρεμιέρα, αύριο, στο θέατρο "Σμαρούλα",όπου επαναλαμβάνεται το μιούζικαλ "Σικάγο",που παρουσιάστηκε με επιτυχία το περσινό καλοκαίρι. Ο σκηνοθέτης Γκίλιαν Γκέγκορυ, ξαναδούλεψε την παράσταση, με νέα διανομή σε κάποιους ρόλους. Παίζουν: Δάνης Κατρανίδης, Μπέσσυ Μάλφα, Κοσμάς Ζαχάρωφ, Νατάσα Μανίσαλη, Χρήστος Κάλλοου κ.ά.

  • Στο "Σημείο",παίζονται τα μονόπρακτα του Χάρολντ Πίντερ "Σιωπή" (που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα) και "Τοπίο",σε ενιαία παράσταση με τίτλο "Εξομολογήσεις".Μετάφραση Χριστίνας Μπάμπου - Παγκουρέλη,σκηνοθεσία και εικαστική επιμέλεια Νίκου Διαμαντή.Παίζουν: Ιωάννα Μακρή, Κίμων Ρηγόπουλος, Ιάκωβος Μυλωνάς.
  • Και στο "Αθηνά" ξεκίνησαν οι παραστάσεις της κωμωδίας "Δεν ακούω. Δε βλέπω. Δε μιλάω",σε διασκευή - σκηνοθεσία Γιώργου Θεοδοσιάδη,σκηνικά - κοστούμια Δέσποινας Βολίδη,μουσική επιμέλεια Γιάννη Ζουγανέλη,χορογραφίες Σίντυ Τριάντου,στίχους Ελένης Γιαννατσούλια.Παίζουν οι: Σπύρος Σπαντίδας, Θανάσης Βισκαδουράκης, Σπύρος Πούλης, Παναγιώτα Βλαντή.Απρόβλεπτες καταστάσεις τριών νέων που μένουν στον ίδιο χώρο. Ο ένας δεν ακούει, ο άλλος δε μιλάει και ο τρίτος δε βλέπει. Η έλλειψη του καθενός συμπληρώνεται από την ικανότητα του άλλου, ώστε να υπάρχει μια στοιχειώδης επικοινωνία. Ωσπου στη ζωή τους μπαίνει... μια γυναίκα. Και έρχεται ο έρωτας, που τους δίνει ελπίδα, αλλά ταυτόχρονα τους μετατρέπει σε αντίζηλους..


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ