ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 8 Ιούλη 1999
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Παρέμβαση υπέρ των Αγγλων

"Διαρροή" εκτιμήσεων του Βρετανού επιτρόπου αρμόδιου για τις μεταφορές

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ (του ανταποκριτή μας ΒΗΣ. ΓΚΙΝΙΑ).-

Πρωτοφανής συμπαιγνία σε βάρος των πραγματικών συμφερόντων και των εργαζομένων της "Ολυμπιακής Αεροπορίας" (ΟΑ) προωθείται μεταξύ Βρυξελλών, Λονδίνου και Αθήνας. Η Κομισιόν και ο αρμόδιος για θέματα μεταφορών επίτροπος, Βρετανός Ν. Κίνοκ, αρχηγός του βρετανικού Εργατικού Κόμματος πριν τον Τ. Μπλερ, ενόψει της παραχώρησης της ΟΑ στην "Μπρίτις Εργουέις", εμπλέκει έντεχνα τις Βρυξέλλες στη συμπαιγνία κυβέρνησης - βρετανικού κεφαλαίου. Κατά παράβαση της πάγιας τακτικής της Κομισιόν, που δεν έβγαλε ποτέ αρνητική απόφαση κατά αεροπορικής εταιρίας κατά την καλοκαιρινή περίοδο αιχμής, ο Ν. Κίνοκ διαμήνυσε "σοβαρές ανησυχίες" και "πρόβλημα επιβίωσης" της ΟΑ, επικαλούμενος αρνητική έκθεση της εταιρίας συμβούλων "Deloitte and Touche", που έγινε για λογαριασμό της Κομισιόν.

Σύμφωνα με επιστολή του Ν. Κίνοκ που "διοχετεύτηκε" σκόπιμα, χθες, στη βρετανική εφημερίδα "Financial Times" (FT), η Κομισιόν "απειλεί" (!), χωρίς όμως συγκεκριμένη "απόφαση", να διακόψει την εφαρμογή του προγράμματος εξυγίανσης της ΟΑ, που αφορά την περίοδο 1998 - 2002, εξαιτίας (...) "έλλειψης προόδου" και "υπονόμευσης" των εργατικών σωματείων της ΟΑ στην "αναδιάρθρωση εξυγίανσης" και στα κέρδη του εθνικού αερομεταφορέα.

Η εντυπωσιακή "σύμπτωση" που γεννά βάσιμες υποψίες περί σκευωρίας και μεθόδευσης, έγκειται στο γεγονός ότι πέρσι τέτοια εποχή, όταν η Κομισιόν υιοθέτησε τη συνέχιση της εφαρμογής του "προγράμματος εξυγίανσης" της ΟΑ από την κυβέρνηση, ο ίδιος επίτροπος Ν. Κίνοκ, επικαλούμενος έκθεση της ίδιας "εταιρίας συμβούλων", για λογαριασμό της Κομισιόν, έλεγε ακριβώς τα αντίθετα.Συγκεκριμένα, μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις κυβέρνησης και Κομισιόν, οι Βρυξέλλες τον περσινό Ιούλη έδωσαν το "πράσινο φως" για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΑ, αφού επέβαλαν να συνυπολογιστούν και να αφαιρεθούν ως "κρατική βοήθεια" τα έντεκα δισ. δραχμές που δόθηκαν για την "εθελούσια έξοδο" των εργαζομένων κατά την εφαρμογή του πρώτου "προγράμματος εξυγίανσης" (1994-1997). Με την αφαίρεση άλλων 2,2 δισ. δραχμών από τόκους, συμφωνήθηκε τελικά ότι η νέα "βοήθεια", της τάξης των 21,8 δισ. δραχμών θα δοθεί σε δύο δόσεις: Η πρώτη, "άμεσης χορήγησης", ύψους 14 δισ. δραχμών και η δεύτερη, ύψους 7,8 δισ. δραχμών θα έπρεπε να δοθεί μέχρι το φετινό Ιούνη, μετά από έγκριση της Κομισιόν.

Πέρσι, ο Ν. Κίνοκ, ανακοινώνοντας τη συμφωνία, δήλωσε ότι "οι συνθήκες είναι ευνοϊκές για την ΟΑ" και επικαλέστηκε τη σχετική έρευνα της "Deloitte and Touche",σύμφωνα με την οποία η ΟΑ θα έκλεινε το 1998 με μικρά κέρδη, αλλά για το 1999 προβλέπονταν "κέρδη άνω των 20 δισ. δραχμών".Φέτος, η νέα έκθεση της ίδιας εταιρίας κάνει λόγο "για ζημιά 20 δισ. δραχμών, αντί του προβλεπόμενου κέρδους των 5 δισ. δραχμών" ("FT" και "Ναυτεμπορική", 7.7.1999).

Ο Κίνοκ χρεώνει την εξέλιξη αυτή στη στάση των σωματείων και αποκρύβει το γεγονός της αποτυχίας του κυβερνητικού προγράμματος, που η ίδια με τυμπανοκρουσίες είχε υιοθετήσει, αφού όπως είναι γνωστό το εργατικό κόστος μειώθηκε σοβαρά. Μήπως τελικά η αλλαγή στη στάση του επιτρόπου έχει σχέση με την ανάληψη από τη "Σπίντγουϊν" των διαπραγματεύσεων με την Κομισιόν αντί της ελληνικής κυβέρνησης, όπως προβλέπεται από το συμβόλαιο διαχείρισης; Μια τέτοια τοποθέτηση, εκ των πραγμάτων, ενισχύει τη "λύση" της ιδιωτικοποίησης, ενώ επιβεβαιώνει ότι η ΕΕ δεν μπορεί να γίνει ο "επιδιαιτητής" και ο "εγγυητής" της ανάπτυξης του εθνικού αερομεταφορέα.

"ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ"
Τη θέλουν ιδιωτική και οι Γερμανοί

Ωμή παρέμβαση του γενικού διευθυντή της "Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών" Γκ. Στιλ. Ζητούν και "πανωπροίκι" 20 δισ. δρχ. για την κατασκευή υπόγειου γκαράζ στα Σπάτα...

"Η ιδιωτικοποίηση είναι το μέλλον της Ολυμπιακής Αεροπορίας"! Αυτή την προκλητική δήλωση και με ύφος επικυρίαρχου, έκανε ο Γερμανός γενικός διευθυντής της - υπό κρατικό έλεγχο υποτίθεται - εταιρίας "Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών", Γκ. Στιλ,χωρίς να ερωτηθεί καν από τους δημοσιογράφους και ενώ μάλιστα δεν έχει καμία απολύτως αρμοδιότητα να υποδεικνύει ποιο ιδιοκτησιακό καθεστώς του εθνικού μας αερομεταφορέα είναι το καλύτερο.

Η πρώτη ευθύνη βέβαια για τις προκλητικές δηλώσεις του Γερμανού γενικού διευθυντή της "Αερολιμήν Αθηνών", ανήκει στην κυβέρνηση, η οποία έχει υπογράψει τη διάτρητη σύμβαση με τη "Χόχτιφ" για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου, δίνοντας έτσι στους ξένους το δικαίωμα να "ψαρεύουν σε θολά νερά" και να επιβάλουν τις απόψεις τους, ώστε να διασφαλίσουν τα κέρδη τους.

Χαρακτηριστικό της ασάφειας που επικρατεί είναι και το ότι, όπως δήλωσε ο Γκ. Στιλ, το αεροδρόμιο των Σπάτων "θα λειτουργήσει κανονικά το Μάρτη του 2001, έστω κι αν υπάρξει καθυστέρηση στη μετεγκατάσταση της Τεχνικής - Επισκευαστικής βάσης της Ολυμπιακής", προσθέτοντας ότι σ' αυτό συμφωνεί και η κυβέρνηση προτείνοντας για ένα μεταβατικό στάδιο οι επισκευές των αεροπλάνων να γίνονται στο Ελληνικό ή σε κάποιο άλλο αεροδρόμιο! Προδιαγράφοντας μάλιστα το ρόλο του φτωχού συγγενή, που επιφυλάσσεται για την "Ολυμπιακή" στο νέο αεροδρόμιο, δεν απέκλεισε το ρόλο της στο νέο αεροδρόμιο να καταλάβουν οι ιδιωτικές εταιρίες...

Ενδεικτικό, για το ρόλο που παίζει ο Γκ. Στιλ στην υποστήριξη των συμφερόντων της κατασκευάστριας γερμανικής κοινοπραξίας "Χόχτιφ", είναι και το γεγονός ότι αμφισβήτησε πως είναι μέσα στις συμβατικές υποχρεώσεις της να κατασκευάσει το υπόγειο γκαράζ στο χώρο του αεροδρομίου. Αυτό βέβαια σημαίνει ότι το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει να καταβάλει ένα πρόσθετο κόστος άνω των 20 δισ. δρχ. για την κατασκευή του γκαράζ...

Αξίζει να σημειώσουμε ότι οι δηλώσεις του Γκ. Στιλ έγιναν στη Βηρυτό, όπου η "Χόχτιφ" κατασκευάζει ανάλογο αεροδρόμιο με αυτό των Σπάτων. Η διαφορά βέβαια είναι ότι οι Λιβανέζοι ανέθεσαν στους Γερμανούς μόνο την κατασκευή, ενώ στην Ελλάδα η κυβέρνηση τους έκανε συνεταίρους στην εκμετάλλευση του νέου αεροδρομίου για 35 ολόκληρα χρόνια, υπογράφοντας την αποικιοκρατικού τύπου σύμβαση!..

Οι παρεμβάσεις του Γκ. Στιλ προκάλεσαν έντονη αμηχανία στην κυβέρνηση με την ωμότητά τους. Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης, μάλιστα, όταν χτες ρωτήθηκε από τους δημοσιογράφους, αρκετά εκνευρισμένος, αρκέστηκε να δηλώσει ότι "η υποχρέωση του κ. Στιλ είναι να παραδώσει έτοιμο το αεροδρόμιο το Μάρτη του 2001 και δεν του πέφτει λόγος για την ανάπτυξη της Ολυμπιακής". Πρόσθεσε επίσης ότι τα έργα για την κατασκευή της τεχνικής βάσης στα Σπάτα θα ξεκινήσουν τον προσεχή Αύγουστο, ενώ για το θέμα του υπόγειου γκαράζ κάλεσε τη "Χόχτιφ" να προσφύγει στη Διαιτησία αν αμφισβητεί ότι υπάρχει συμβατική της υποχρέωση να το κατασκευάσει.

Οι εργαζόμενοι δεν καταθέτουν τα όπλα

Μεγάλη ήταν η συμμετοχή των εργαζομένων της ΟΑ και στη δεύτερη 24ωρη απεργία που έγινε χτες και κράτησε καθηλωμένες στο έδαφος τις 50 από τις 79 προγραμματισμένες πτήσεις. Οι υπόλοιπες 29 έγιναν με το προσωπικό ασφάλειας, ενώ στην Αεροπλοϊα από τις 56 έγιναν οι 27. Παρά τη θετική ανταπόκριση στις απεργιακές κινητοποιήσεις της πλειοψηφίας των εργαζομένων, αλλά και τη διακηρυγμένη θέση της κυβέρνησης να ιδιωτικοποιήσει τον εθνικό αερομεταφορέα και να συρρικνώσει το έργο του, η πλειοψηφία της ΟΣΠΑ (ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ), βιάστηκε να κλείσει το δρομολόγιο του αγώνα... Γι' αυτό και δε δέχτηκε τις προτάσεις των τεσσάρων μελών του ΔΣ της ΟΣΠΑ, που συμμετέχουν στην "Επιτροπή Υπεράσπισης", για κλιμάκωση των κινητοποιήσεων, το συντονισμό με άλλα συνδικάτα, μαζικούς φορείς και φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης καθώς και ένα πρόγραμμα εκδηλώσεων και ενημέρωσης του ελληνικού λαού.

Οι συνδικαλιστικές ηγεσίες της ΠΑΣΚΕ και της ΔΑΚΕ, μετά τους πρώτους λεονταρισμούς, βρίσκουν πλέον "ρεαλιστικές" τις θέσεις της κυβέρνησης και ψάχνουν να βρουν "διασφαλίσεις", σε ένα "διάλογο - φιάσκο", που υπονομεύει τα συμφέροντα και του εθνικού αερομεταφορέα και των εργαζομένων. Η τακτική αυτή το μόνο που καταφέρνει, είναι να κάνει πιο αδιάλλακτη την κυβέρνηση και να δώσει το περιθώριο στην "Μπρίτις Αιργουέις", με την ανάληψη του μάνατζμεντ της ΟΑ να εδραιώσει τα συμφέροντά της στην Ελλάδα.

Ο αγώνας των εργαζομένων - τονίζουν στελέχη της ΕΣΚ - Αερομεταφορών - για μια"Ολυμπιακή" ενιαία, δημόσια και αναπτυσσόμενη προς όφελος του λαού, δεν τελείωσε. Εμείς δεν καταθέτουμε τα όπλα. Οι αποφασιστικές μάχες είναι μπροστά μας. Προϋπόθεση για μια νικηφόρα έκβαση αυτού του αγώνα, είναι η ριζική αλλαγή των συσχετισμών στο συνδικαλιστικό κίνημα του χώρου και η συμπαράταξη με όλα τα λαϊκά στρώματα που πλήττονται απ' αυτό το ξεπούλημα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ