Κάτω από τη μύτη του υπουργού, που πανηγυρίζει για τη συμφωνία του με τις εταιρίες, απέναντι από το υπουργείο Ανάπτυξης, η βενζίνη σούπερ πουλιέται με 236,9 και η αμόλυβδη με 221,9 δρχ. το λίτρο
Κενό γράμμα αποδείχτηκαν οι προχτεσινές βαρύγδουπες δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης, Ε. Βενιζέλου,περί συμφωνίας με τις εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών και τους πρατηριούχους για μείωση της διαφοράς ανάμεσα στις "ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης" που εκδίδει το υπουργείο και τις τιμές που ισχύουν στην αγορά. Μια συμφωνία - βάση, που υποτίθεται πως αποβλέπει στον περιορισμό της σχετικής απόκλισης στις πέντε δραχμές για την Αττική και τη Θεσσαλονίκη, όπου οι βενζίνες - βάσει των υπουργικών δηλώσεων - θα έπρεπε να πωλούνται το πολύ μέχρι τις 228,2 για τη σούπερ και 212,3 για την αμόλυβδη. Χτες - δεύτερη μέρα της ισχύος της "συμφωνίας" - στα περισσότερα πρατήρια της Αττικής, και μάλιστα του κέντρου, οι αποκλίσεις από την ενδεικτική τιμή του υπουργείου για την αμόλυβδη και τη σούπερ απείχε κατά πολύ από τη "νομιμοποιημένη" από την κυβέρνηση πια απόκλιση των πέντε δραχμών. Συγκεκριμένα, οι τιμές που επικρατούσαν χτες έφταναν μέχρι και τις 251 δρχ. στη σούπερ και τις 236 δρχ. το λίτρο στην αμόλυβδη, ενώ η ενδεικτική του υπουργείου είναι 223,2 και 207,3 δρχ. το λίτρο. Δηλαδή, ήταν πάνω από την ενδεικτική του υπουργείου μέχρι και 27,8 δρχ. η τιμή της σούπερ και μέχρι 28,7 δρχ. η τιμή της αμόλυβδης. Απείχαν όμως πολύ και από τις 228,2 για τη σούπερ και 212,3 για την αμόλυβδη, που επιχειρεί να επιτύχει το υπουργείο αποδεχόμενο μια μέση απόκλιση πέντε δραχμών από την "ενδεικτική". Μερικές από τις χαρακτηριστικότερες τιμές που επικρατούσαν χτες είναι οι εξής:
Στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης, μπροστά σ' αυτά τα δεδομένα, περιορίζονται στο να κάνουν λόγο για στάση αναμονής μέχρι την Τρίτη, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι "απαιτούμενες διαδικασίες" από τη μεριά των εταιριών και επαναλαμβάνουν τις προχτεσινές δηλώσεις του υπουργού ότι μετά την Τρίτη, εάν οι τιμές δεν έχουν κατέβει, θα επιβληθεί πλαφόν. Ενα μέτρο, βέβαια, που σε περίπτωση που θα αφορά μόνο τις λιανικές τιμές και όχι και τα ποσοστά κέρδους των εταιριών θα είναι σα να "φταίει ο γάιδαρος και να την πληρώνει το σαμάρι", αφού ουσιαστικά η μείωση θα βγει από τις τσέπες των πρατηριούχων και τα κέρδη των εταιριών θα μένουν στο απυρόβλητο. Από τη μεριά τους οι βενζινοπώλες, τονίζοντας ότι τα περιθώρια του κλάδου να μειώσει τα περιθώρια κέρδους έχουν εξαντληθεί, προσπαθούν να πιέσουν τις εταιρίες να μειώσουν τις τιμές στη χονδρική προκειμένου να αποφύγουν την επιβολή πλαφόν.
Μ. Ζ.
Στον αέρα φαίνεται να βρίσκονται ακόμα και οι πολυδιαφημισμένες φοροελαφρύνσεις, καθώς η κυβέρνηση προσανατολίζεται να εξαντλήσει τα όποια πλεονάσματα του Κρατικού Προϋπολογισμού στη μείωση του πληθωρισμού.
Σύμφωνα με υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, χωρίς τις αναμενόμενες παρεμβάσεις στους έμμεσους φόρους, το πλεόνασμα εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού στο τέλος του έτους θα ανερχόταν κοντά στα 400 δισ. δραχμές. Ενώ ο στόχος ήταν να εισπραχθούν 10.050 δισ. δραχμές, εκτιμούν ότι στο τέλος του 1999, χωρίς παρεμβάσεις, θα μπορούσαν να εισπραχθούν 10.450 δισ. δραχμές. Πρόκειται για το πλεόνασμα ή αλλιώς και επονομαζόμενο "μαξιλάρι", το οποίο και θα χρησιμοποιούσαν για τη χρηματοδότηση των λεγόμενων φορο - ελαφρύνσεων.
Η κατάσταση όμως αυτή ανατρέπεται μετά τη συνεχή άνοδο των τιμών των υγρών καυσίμων και τους φόβους αναζωπύρωσης του πληθωρισμού. Υπό το φόβο αυτό, μελετάται ήδη το ενδεχόμενο ν' αποφασιστεί μείωση των έμμεσων φόρων, ώστε να συγκρατηθούν ή και να υποχωρήσουν οι τιμές, επιλογή όμως η οποία θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στα κρατικά έσοδα. Οι ίδιοι παράγοντες εκτιμούν ότι λόγω των παρεμβάσεων στους έμμεσους φόρους (ειδικοί φόροι και ΦΠΑ), το αρχικά προσδοκώμενο πλεόνασμα εσόδων των 400 θα περιοριστεί τελικά στα 150 η στην καλύτερη περίπτωση 200 δισ. δραχμές. Στη μάχη για τον πληθωρισμό σκέπτονται δηλαδή να "θυσιάσουν" 200 - 250 δισ. δραχμές, μέρος των οποίων αρχικά προόριζαν για τις φοροελαφρύνσεις.
Αλλά ούτε και το μειωμένο αυτό πλεόνασμα των 150 - 200 δισ. δραχμών είναι πλέον διαθέσιμο καθώς, εκτιμούν σήμερα, ότι στο σκέλος των δαπανών του Κρατικού Προϋπολογισμού θα υπάρξουν, σύμφωνα με μετριοπαθείς μάλιστα υπολογισμούς, υπερβάσεις σε ετήσια βάση 100 - 120 δισ. δραχμών, περιορίζοντας ακόμα περισσότερο τη δυνατότητα χρησιμοποίησης των πλεονασμάτων στα έσοδα.
Ετσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα, το πρόβλημα χρηματοδότησης των φοροελαφρύνσεων, τις οποίες έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση, είναι υπαρκτό, υποστηρίζουν τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου. Κατά την άποψή τους, η κυβέρνηση θα πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στις παρακάτω εκδοχές:
Θ. Κ.
Ακύρωση της απόφασης του νομάρχη Αθηνών, με την οποία εγκρίθηκαν οι αποφάσεις της γενικής συνέλευσης της "Αθηναϊκής Χαρτοποιίας" (ΣΟΦΤΕΞ) για αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου χωρίς τη συμμετοχή σε αυτήν των παλαιών μετόχων, ζητά με προσφυγή του στο Συμβούλιο της Επικρατείας ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Αλ. Κεφάλας.
Η γενική συνέλευση, στην οποία συμμετείχε ο Οργανισμός Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων με ποσοστό 99,7% των μετοχών, αποφάσισε στις 11 - 5 - 99 την αύξηση του εταιρικού κεφαλαίου κατά 14,175 δισ. δρχ. με την έκδοση 14.175.000 νέων μετοχών ονομαστικής αξίας 1.000 δρχ. Παράλληλα, τροποποίησε το καταστατικό της εταιρίας, καταργώντας το δικαίωμα προτίμησης των παλαιών μετόχων.
Ο Α. Κεφάλας επικαλείται στην προσφυγή του την πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου, ο οποίος έκρινε παράνομες και άκυρες τις αυξήσεις του μετοχικού κεφαλαίου που είχαν γίνει το 1986 και 1987 με υπουργικές αποφάσεις και αποφάσεις του ΟΑΕ και ισχυρίζεται ότι είναι αντισυνταγματικός ο νόμος 2685/99, που τις χαρακτηρίζει έγκυρες και αναγνωρίζει δικαίωμα αποζημίωσης των παλαιών μετόχων.
Σαράντα τρεις μετοχές, κατά τη χτεσινή συνεδρίαση του Χρηματιστηρίου, βρέθηκαν στο +8%. Καμιά μετοχή δεν είχε παρόμοιες απώλειες. Από τις μετοχές που διακινήθηκαν οι 161 είχαν κέρδη και λιγότερες, 127 συγκεκριμένα, είχαν απώλειες. Ο Γενικός Δείκτης ωστόσο σημείωσε πτώση της τάξης του 1,5% και το όνειρο των 5.000 μονάδων έμεινε - για χτες τουλάχιστον - ανεκπλήρωτο.
Ο λόγος της αντιφατικής εικόνας που περιγράφεται παραπάνω είναι εμφανής: Το "παιχνίδι" του χρηματιστηριακού τζόγου συνεχίστηκε και χτες αμείωτο στα "χαρτιά της περιφέρειας", τα οποία δεν επιδρούν στη διαμόρφωση του Γενικού Δείκτη, ενώ οι μετοχές του Δείκτη, που κατά κύριο λόγο είναι "χαρτιά υψηλής κεφαλαιοποίησης", είχαν πτώση. Πάντως και χτες υπήρχαν τουλάχιστον τέσσερις επιμέρους κατηγορίες μετοχών που είχαν κέρδη, όπως οι εταιρίες χρηματοδοτικής μίσθωσης με κέρδη 5,3%, των επενδύσεων με 1,9%, και με μικρότερα ποσοστά οι κατασκευαστικές και οι εταιρίες της παράλληλης αγοράς. Αντίθετα, οι μεγαλύτερες απώλειες ήταν για τον κλάδο των διαφόρων εταιριών με ποσοστό - 2,2%.
Σε πολύ υψηλά επίπεδα κινήθηκε ο όγκος των χτεσινών συναλλαγών, που έφτασε στα 278,1 δισεκατομμύρια δραχμές.