ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 10 Ιούνη 2007
Σελ. /32
ΓΥΝΑΙΚΑ
Οι Τσιγγάνες, η Τέχνη και ... κάποια ερωτήματα

Αν υπάρχει κάποιος στην Ελλάδα που όχι μόνο μελέτησε σε βάθος, αλλά έζησε από κοντά τη ζωή των Τσιγγάνων στους καταυλισμούς τους είναι ο ερευνητής και παιδαγωγός Δημήτρης Ντούσας. Μετά τα δυο προηγούμενα βιβλία του, «ROM και φυλετικές διακρίσεις» και «RΟΜ και μουσικοχορευτικός κόσμος», το τρίτο του βιβλίο μάς σεργιανάει στην τέχνη των Τσιγγάνων με ιδιαίτερες αναφορές στην τέχνη των γυναικών χωρίς καθόλου φολκλορικές προθέσεις.

Τίτλος του βιβλίου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Βιβλιοτεχνία», είναι «Η Τέχνη των Τσιγγάνων της Ελλάδας και του κόσμου - Ζητήματα Αισθητικής Φιλοσοφίας, φωτογραφικά ντοκουμέντα», αποτέλεσμα δεκαοκτάχρονης έρευνας σ' όλους τους τσιγγάνικους καταυλισμούς και οικισμούς της χώρας μας. Βασική διαπίστωση του συγγραφέα: Μέσα στα παραμύθια και στα τραγούδια των Τσιγγάνων κυριαρχούν οι πατριαρχικές αντιλήψεις. «Η γυναίκα Τσιγγάνα λογαριάζεται και αντιμετωπίζεται ως "κατώτερη". Οι πατριαρχικές όμως αντιλήψεις είναι βασικό στοιχείο των ταξικών κοινωνιών, υπογραμμίζει, από τη δουλοκτητική ως τη σημερινή κοινωνία της μισθωτής σκλαβιάς». Αναζητά πάντα τις αιτίες. «Η νομαδική κι απομονωμένη κοινωνική ζωή των ROM δεν τους βοήθησε να περάσουν από την πατριαρχική οργάνωση της ευρείας οικογένειας στην πυρηνική οικογένεια, που πάει να επιβληθεί στην υπόλοιπη κοινωνία. Αυτόν τον τρόπο ζωής δεν τον επέβαλαν οι ίδιοι οι ROM. Τους επιβλήθηκε ιστορικά, εξαιτίας του αντιτσιγγανισμού. Αρχηγός εξακολουθεί να 'ναι ο παππούς ή ο άνδρας. Ιδρυτική πράξη της οικογένειας είναι ο γάμος, συνήθως εθιμικός, αν και συχνά καταλήγει και στο θρησκευτικό.

Τα αγόρια παντρεύονται σε ηλικία 14-18 χρόνων, ενώ τα κορίτσια από τα 13 έως τα 17 τους χρόνια».

Οι φωτογραφίες μιλάνε...

Πραγματικά, μέσα στο έγχρωμο φωτογραφικό υλικό που φιλοξενείται στο βιβλίο, βλέπουμε νεόνυμφους που είναι σχεδόν παιδιά. Νέους ανθρώπους ήδη παντρεμένους, με πλήθος κουτσούβελα δίπλα τους, γυναίκες και μωρά έξω από παράγκες, γυναίκες να λούζουν βρέφη μέσα σε σκάφη, αλλά και την κρατική εγκατάλειψη: Ενα μωρό να μπουσουλάει δίπλα σε απόνερα σ' έναν τσιγγάνικο καταυλισμό...

Υστερα, το εσωτερικό μιας παράγκας στολισμένο από τη μητέρα του «σπιτιού», αλλά και τα στρωσίδια... Διαβάζουμε:

«Η τελετή του γάμου στον καταυλισμό προϋποθέτει γλέντι για όλους τους καλεσμένους. Τη μέρα του γάμου έχει προηγηθεί η έκθεση της προίκας. Εκεί η νύφη δείχνει τα προικιά της και την τέχνη της: Το κέντημα, το πλέξιμο, τη διακόσμηση, την αισθητική της. Πρόκειται για ένα πολύ σπουδαίο γεγονός της ζωής της. Το βράδυ η τσιγγάνικη ορχήστρα θα διασκεδάσει όλους τους συγγενείς και φίλους. Θα ακούσουν τη μουσική, θα χορέψουν, θα φάνε και θα πιουν. Στην πίστα θα χορεύουν όλοι μαζί, ανά παρέα, κάτω από τους μουσικούς τόνους, το τσιφτετέλι.

»Η μουσική, ο χορός, η ενδυμασία, το κέντημα, το πλέξιμο, η αισθητική της κατοικίας και της διακόσμησης, το παραμύθι, το τραγούδι κι άλλες εκδηλώσεις της κοινωνικής και πνευματικής τους ζωής ξεδιπλώνονται αναγκαστικά εκεί (στον καταυλισμό)».

Ο συγγραφέας δεν είναι υπέρ της διατήρησης όλων των παραδόσεων: Τάσσεται καθαρά ενάντια στις παραδόσεις που φέρνουν τη γυναίκα και γενικότερα την τσιγγάνικη οικογένεια πίσω, σ' έναν ξεπερασμένο τρόπο ζωής. Θέλει να διατηρηθεί η παράδοση με όσα υγιή στοιχεία φέρει, ακόμα και να εξελιχθεί. Γράφει:

«Και είναι φανερό ότι όσο δεν εξελίσσεται η τσιγγάνικη οικογένεια, φάρα και κοινότητα, η τέχνη τους θα εκφράζει το δικό τους κόσμο, τον κόσμο της φτώχειας, και της στέρησης, που έχει ωστόσο μέσα του όλους τους καημούς και πόθους για τον έρωτα, για τη φύση, για την τσιγγάνικη νομαδική ζωή, για τις διακρίσεις και τα βάσανά της...».

Μιλώντας μαζί τους

Σε ιδιαίτερο κεφάλαιο αναπτύσσεται το θέμα: «Το κέντημα, το πλέξιμο, η προίκα και οι Τσιγγάνες». Ο συγγραφέας κάνει έρευνα ανάμεσα στις γυναίκες κατά περιοχές και αναφέρει αποσπάσματα από συνεντεύξεις μαζί τους. Γενικό συμπέρασμα: Τα τελευταία χρόνια, όπως και σ' όλη την Ελλάδα, επικρατούν τα «αγοραστά» και όχι τα χειροποίητα ακόμα και για την προίκα της νύφης.

Τα κεντημένα στο χέρι είναι με μάλλινη κλωστή «τα κεντήματα απεικονίζουν ζώα (πουλάκια, σκυλάκια) φυτά, εικόνες απ' τη φύση, όπως ουράνιο τόξο», λέει μία γυναίκα ROM. Και συνεχίζει: «Τα κεντήματα δεν έχουν θέματα από την τσιγγάνικη ζωή, ίσως γιατί δε θέλουμε αυτά να μας θυμίζουν ένα πράγμα που δεν το αγαπάμε και δεν το θέλουμε». Μια ζωή γεμάτη προβλήματα και ταλαιπωρίες, ιδιαίτερα για τις γυναίκες, πολύ μακριά από τη φολκλορική ωραιοποιημένη αντίληψη που έχουν πολλοί για τον τρόπο ζωής των Τσιγγάνων... Μια ζωή με οξυμένα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα. Ποιες ανάγκες της Τσιγγάνας εκφράζονται μέσα από το κέντημα και το πλέξιμο; Ποια είναι η αισθητική του τσαντιριού και της παράγκας; Ο συγγραφέας δίνει ενδιαφέρουσες απαντήσεις και έμφαση στην ενδυμασία και τον προσωπικό στολισμό των Τσιγγάνων. Στην ομορφιά του στολισμού τους, αλλά και στην αθλιότητα που όχι σπάνια υπάρχει, καθώς δε διαθέτουν τα στοιχειώδη για εργασία, κατοικία, υγεία, εκπαίδευση, πολιτισμό... Στα παιδάκια που συχνά κυκλοφορούν ημίγυμνα, ξυπόλυτα, μέσα στις λάσπες και στο κρύο, χωρίς να πηγαίνουν στο σχολείο, να κρυώνουν και να αρρωσταίνουν... κοινωνικά απομονωμένα.

Ο δάσκαλος Δημήτρης Ντούσας επιμένει - και πολύ σωστά - πως οι τέχνες, όπως και κάθε δραστηριότητα, είναι αποτέλεσμα μάθησης και εκπαίδευσης. «Αλλά πού είναι, ρωτάει, το οργανωμένο κράτος, να εφαρμόσει εκπαιδευτικά προγράμματα, όχι μόνο χειροτεχνίας, αλλά κάθε είδους; Από επαγγελματικής κατάρτισης μέχρι τέχνης και πολιτισμού;

Ποια ελευθερία;

»Ενώ οι δεισιδαιμονίες, οι προλήψεις, η αμάθεια, η καλλιτεχνική και πνευματική φτώχεια των ROM χαρακτηρίζονται ως στοιχεία "ελεύθερου" τρόπου ζωής (των ROM), που "πρέπει να διαφυλαχτούν και ν' αναπτυχθούν"... Ο πραγματικός κοινωνικός αποκλεισμός πρέπει έτσι να βρει και μια θεωρητική δικαιολογία από τους λακέδες του καπιταλιστικού συστήματος», καταγγέλλει.

«Δεν είναι τυχαίο που ο αναλφαβητισμός, δηλαδή η ανυπαρξία της ικανότητας να γράφουν και να διαβάζουν, έχει βάλει τη σφραγίδα του στον πολιτισμό, την κουλτούρα και την τέχνη "τους"... Δεν έχουν σχολεία, δεν έχουν πρόσβαση στις εφημερίδες, στα θέατρα».

Μιλά για τις μουσικές βιομηχανίες και τους παραγωγούς της λεγόμενης «έθνικ» μουσικής, που βρίσκονται πίσω από μια μειοψηφία Τσιγγάνων καλλιτεχνών, για την αισθητική που επιβάλλεται και στους Τσιγγάνους τηλεθεατές, για τους κανόνες του νονού της αγοράς που επικρατούν παντού. Μιλά όμως και γι' αυτούς τους Τσιγγάνους, που δημιουργούν μόνοι τους, χωρίς επαγγελματική δέσμευση, όπως η Τσιγγάνα που κεντάει γιατί θέλει να στολίσει το τραπέζι, τον «τοίχο» της σκηνής ή της παράγκας.

Η τσιγγάνικη τέχνη μέχρι τώρα ήταν είτε «εξοστρακισμένη», είτε «υποβαθμισμένη» και «στιγματισμένη», είτε σε κάποια είδη της (όπως η μουσική) «υπερτιμημένη». Ο ίδιος ο συγγραφέας «χτυπάει» την εθνικιστική, φυλετική, γλωσσική ή θρησκευτική περιχαράκωση των Τσιγγάνων. Γράφει: «Είναι φανερό ότι δεν πρέπει να πέσουμε στην εθνικιστική παγίδα των αντιδραστικών συμβάσεων του ΟΗΕ ή του Συμβουλίου της Ευρώπης για την τάχα "Προστασία των μειονοτήτων στην Ευρώπη". Γιατί ό,τι τσιμεντάρει τις διαφορές, ό,τι ενισχύει την ξεχωριστή φυλετική ανάπτυξη, ό,τι δε φέρνει κοντά τις διάφορες κατηγορίες του πληθυσμού, αποβαίνει σε τελευταία ανάλυση σε βάρος τους, καθώς τις καθιστά ομήρους τόσο των εθνικιστικών κύκλων εντός της χώρας, όσο και των κύκλων εκτός της χώρας, όπως των ΗΠΑ, της ΕΕ, του ΝΑΤΟ, και οι οποίοι δε χάνουν την ευκαιρία να παρεμβαίνουν, διαμελίζοντας ακόμα και κράτη ή βομβαρδίζοντάς τα μέχρι γενοκτονίας ολάκερων λαών».


Αλίκη ΞΕΝΟΥ - ΒΕΝΑΡΔΟΥ


Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Πάγκαλος - Παπατσάκαλος το ντουέτο της συμφοράς!

Ακουγα τον Παπατσάκαλο, αυτόν τον κύριο που παριστάνει τον παπά και, παράλληλα, όπου τον παίρνει, τον τρελό. `Η το αντίστροφο! Δεν έδινα, βέβαια, σημασία σε αυτά που έλεγε, δε με ενδιέφεραν, τον έχω βαρεθεί. Οσο μίλαγε, όμως, εγώ παρακολουθούσα τη ...φόρμα! Κλεφτές ματιές στο συντονιστή της συζήτησης, για να πάρει την άδειά του (ότι δεν το παρατράβηξε)! Πότε σήκωνε και πότε χαμήλωνε τη φωνή του. Ανάλογα τις «ανοχές» που έδειχνε στις αρλούμπες του ο κύριος Χατζηνικολάου.

Εκεί, λοιπόν, που τον παρακολουθούσα, ξαφνικά «δίπλωσε» η εικόνα. Ο Παπατσάκαλος άρχισε να σβήνει σιγά σιγά και στη θέση του να εμφανίζεται ο Πάγκαλος! Ιδια φόρμα, ίδιο περιεχόμενο. Καμία διαφορά στο εκράν. Και αυτός αυξομειώσεις στη φωνή, ανάλογα με τις ανοχές του συντονιστή.

Αλήθεια, τι λένε αυτοί οι δυο «τρελοί» του χωριού; Αυτοί οι διασκεδαστές της πολιτικής! Αν μαζέψεις τα λόγια τους, τον ίδιο στόχο έχουνε βάλει: Το ΚΚΕ. Και οι δυο, δε, μας βγαίνουνε, τάχα μου, από τα αριστερά! Παριστάνουν τους έκπληκτους και τους αγανακτισμένους, γιατί, δήθεν, το ΚΚΕ έχει στραφεί δεξιά και αυτό δεν το αντέχουν. Και όχι μόνον έχει στραφεί, λένε, αλλά, τάχα μου, έκλεισε και επίσημες συμφωνίες με τη Νέα Δημοκρατία! Ο Πάγκαλος μάλιστα, για να πείσει, «βεβαίωσε» ότι αυτό το έχει διαπιστώσει από την παρουσία του στη Βουλή!

Ας πούμε ότι ο Παπατσάκαλος είναι επιθεωρησιακό νούμερο. Ας πούμε ότι μέθυσε από τη δημοσιότητα και έχει χάσει τον έλεγχο. Ο Πάγκαλος, όμως; Τι σόι νούμερο παρουσιάζει; Τι φοράει και βγαίνει στη σκηνή; Τι φτερά και πούπουλα ανεμίζει;

Σοβαρός, βέβαια, δεν είναι! Οχι γι' αυτά που λέει για το ΚΚΕ, κανείς, πια, δεν τον παίρνει στα σοβαρά! Ολοι, πια, γνωρίζουν το ανέκδοτο με τον «αράπη». Ολοι ξέρουν ποιον κουβαλάει στο σβέρκο του ο Πάγκαλος και τι φωνάζει. Ολοι έχουν βεβαιωθεί ποια κόμματα και ποιοι βουλευτές τα έχουνε βρει. Τα έχουν βρει στην εσωτερική και εξωτερική πολιτική. Τα έχουν βρει στις παροχές στο κεφάλαιο. Τα έχουν βρει στην καταπίεση του λαού. Τα έχουν βρει για τους πολέμους...

Δε θα αναφερθώ ούτε στους κατά καιρούς ψευτοπαλικαρισμούς του ανθρώπου. Στο επεισόδιο με τους Γερμανούς, που μόλις του έκαναν «γρρρ» τα μάζεψε με ένα πελώριο και εξευτελιστικό συγνώμη! Δε θα αναφερθώ ούτε στους ψευτοπαλικαρισμούς στο κόμμα του, που το πρωί λέει Νο και το βράδυ Ουί! Παρότι όλα αυτά είναι ενδεικτικά της ποιότητας του ανθρώπου! Δε θα πω, επίσης, κουβέντα για την περίπτωση Οτσαλάν...

Οφείλω, όμως, να ειδοποιήσω. Αυτός ο άνθρωπος, κύριοι, ο «Παπατσάκαλος» της πολιτικής, τώρα που άνοιξε ο εκλογικός αγώνας, ο οποίος προβλέπεται να είναι σκληρότερος από κάθε άλλη φορά, θα μας γεμίσει μουχλιασμένο πριονίδι! Θα βγάλει όλων των ειδών τις σκουριές, που κουβαλάει μέσα του. Θα βγάλει τα κόμπλεξ της λιποταξίας του (το πέρασμά του από την αριστερά). Θα μολύνει τον αέρα μας. Θα ανοίγει το χαώδες στόμα του και θα πετάγονται βρώμες και δυσωδίες. Φθηνοί αντικομμουνισμοί. Αγοραίες κατηγορίες. Αισχρές και μαύρες συκοφαντίες.

Δεν ξέρω μέχρι πού μπορεί να φτάσει. Προτείνω, όμως, να τον απαξιώσουμε! Να τον αφήσουμε να συναγωνίζεται τον αυθεντικό Παπατσάκαλο. Να τον αφήσουμε να περιφέρεται στις εκπομπές και να παριστάνει τον γελωτοποιό! Να φορέσει κι αυτός ράσα, αφού του πάνε! Πάντοτε, άλλωστε, όλες οι εκλογές είχαν - και έχουν - τα νούμερά τους! Διόλου παράξενο, λοιπόν, να δούμε τον Πάγκαλο ντυμένο Μεγαλέξανδρο, να χτυπάει με το δόρυ του τον Περισσό, και τον Παπατσάκαλο Παπαφλέσα να μας αφορίζει. Εχει να πέσει γέλιο με αυτούς τους δυο...


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ