ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 28 Μάρτη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΕ
Πελατειακές σχέσεις

Για όποιον περίμενε εκπλήξεις και θεαματικές αλλαγές στη λογική και στα κριτήρια επιλογής των συγκροτημάτων που θα μετέχουν στα φετινά φεστιβάλ Ηρωδείου και Επιδαύρου «πλανήθηκε πλάνην οικτράν». Μόνη έκπληξη ήταν οι «μάσκες» των «αντικειμενικών» πολιτικών κριτηρίων που έπεσαν. Είναι τόση η μανία της κυβέρνησης να επιβιώσει, που δεν κρατά κανένα πρόσχημα. Ολοι οι ημέτεροι της κυβέρνησης θα γευτούν ένα κομμάτι της πίτας. Βέβαια, υπάρχουν σχήματα που δεν μπορούσαν να τα εξαιρέσουν από το πρόγραμμα, γιατί αποτελούν εγγύηση ποιότητας και δεν ήταν μεγάλο το πολιτικό κόστος αν τα απέκλειαν. Είναι τα γνωστά σχήματα, «Θέατρο Τέχνης», Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου, «Αμφι-Θέατρο» και τα κρατικά θέατρα.

Φέτος, όμως, συνέβη και το πρωτοφανές: Μέλη της Καλλιτεχνικής Επιτροπής που έκρινε και επέλεξε τα συγκροτήματα που θα εμφανιστούν στα φεστιβάλ, «επελέγησαν» να παρουσιάσουν και δικές τους παραγωγές!!! Είναι γνωστό ότι όχι μόνο στο Φεστιβάλ αλλά και αλλού, κάποιοι αποφασίζουν υπέρ των «κολλητών» τους. Αλλά στην περίπτωση του Ελληνικού Φεστιβάλ ΑΕ συνέβη το πασιφανές. Μέλη της Καλλιτεχνικής Επιτροπής εντάχθηκαν στο πρόγραμμα: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος θα παρουσιάσει στην Επίδαυρο το «Ηρακλής Μαινόμενος» του Ευριπίδη, ενώ ο Λάμπρος Λιάβας επιμελείται αφιέρωμα στην ελληνική μουσική και χορευτική παράδοση με τίτλο «Μουσικοί Χάρτες του Ελληνισμού», στο Ηρώδειο.

Στο Ηρώδειο θα φιλοξενηθούν (Ιούνη, Ιούλη): Εθνική Λυρική Σκηνή («Ο Χρυσός του Ρήνου»), Εθνική Ορχήστρα Ισπανίας, Παιδική Χορωδία Βιέννης, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών («Κάρμιρα Μπουράνα», με διεύθυνση Λουκά Καρυτινού), «Νέα Σκηνή Τέχνης» («Εδουάρδος ο Β΄» του Κρίστοφερ Μάρλοου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου), ρεσιτάλ (Κίρι τε Κανάουα, Πλ. Ντομίγκο, Αντρέα Μποτσέλι), «Καζανόβας» σε συμπαραγωγή των «Πίκολο Τεάτρο» - «Modena Opera House», ενώ συμμετέχει και η Ορχήστρα των Χρωμάτων. Το Σεπτέμβρη στον κύκλο Ελληνικής Δημιουργίας περιλαμβάνονται: «Μουσικοί Χάρτες του Ελληνισμού», «75 χρόνια Μίκης Θεοδωράκης», Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ, «Συνέβη στην Αθήνα» - συναυλία του Νίκου Ξυδάκη με την Ελευθερία Αρβανιτάκη, Λύκειο Ελληνίδων, ΚΘΒΕ, ο Γιάννης Μαρκόπουλος παρουσιάζει τον «Ερωτόκριτο» και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών συμπράττει με την Κρατική Ορχήστρα Κωνσταντινούπολης.

Αποκλεισμένοι από το Φεστιβάλ οι Θύμιος Καρακατσάνης και Γιώργος Μιχαηλίδης
Αποκλεισμένοι από το Φεστιβάλ οι Θύμιος Καρακατσάνης και Γιώργος Μιχαηλίδης
Στην Επίδαυρο: «Θέατρο Τέχνης» («Πέρσες» του Αισχύλου, σκηνοθετική επιμέλεια Γ. Λαζάνη - Μ. Κουγιουμτζή), ΘΟΚ («Αχαρνής» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη), «Αμφι-Θέατρο» («Αίας» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου), Θέατρο «Μεταξουργείο» Αννας Βαγενά - «Πολιτεία» («Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη), Εθνικό Θέατρο («Ειρήνη» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Βασίλη Νικολαΐδη και «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου), ΚΘΒΕ(«Πλούτος» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Διαγόρα Χρονόπουλου), «Αττις» («Ηρακλής Μαινόμενος» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Θ. Τερζόπουλου). Οσον αφορά στην προταθείσα παραγωγή «Μενανδρέα» σε σκηνοθεσία Λ. Βερτμίλερ, το ΔΣ ζήτησε επιπλέον στοιχεία.

Στην Πειραιώς δε θα πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις, γιατί ο σεισμός προκάλεσε ζημιές στο σύμπλεγμα των κτιρίων. Στην Πνύκα, επίσης, δε θα πραγματοποιηθούν εκδηλώσεις εξαιτίας των εκεί έργων ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων. Ο Λυκαβηττός θα λειτουργήσει από την 1η του Ιούνη, με παραχωρήσεις.

Προεκλογικά εγκαίνια του Μουσείου Θήρας

Γεφυρόστομος πίθος (17ος πΧ αι.)από το Ακρωτήρι της Θήρας
Γεφυρόστομος πίθος (17ος πΧ αι.)από το Ακρωτήρι της Θήρας
H περιπέτεια μιας ανασκαφής και ενός Μουσείου κατέληξε να γίνει πρώτης τάξης ευκαιρία για προεκλογική ψηφοθηρία. Νόμιζε κανείς πως το Αρχαιολογικό Μουσείο της Σαντορίνης, που εγκαινιάστηκε την Κυριακή από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας και την υπουργό Πολιτισμού, άρχισε να χτίζεται τουλάχιστον τον τελευταίο χρόνο και πως η ανασκαφή του Ακρωτηρίου είναι και αυτή πρόσφατη. Η εντύπωση ήταν αυτή και οι προεκλογικοί «πανηγυρισμοί» δεν επέτρεψαν να αλλάξει ούτε όταν στο περιθώριο των λόγων ακούστηκε η 30χρονη πορεία του Μουσείου, που κατασκευάστηκε το 1970, επί των ημερών του καθηγητή Σπυρ. Μαρινάτου και λειτούργησε μόλις προχτές. Οσο για την ανασκαφή, η βήμα - βήμα αποκάλυψη του προϊστορικού Ακρωτηρίου, που άρχισε επίσης το 1970, και η πόντο - πόντο συντήρηση των ευρημάτων είναι ίσως μια ιστορία όχι λιγότερο σημαντική από την ιστορία του ίδιου του προϊστορικού οικισμού. Μάλλον δεν είναι τυχαίο που ο Σπ. Μαρινάτος «έσβησε» εκεί.

Πίσω από τα πολλά φώτα των κυριακάτικων εγκαινίων «έσβησε» και αυτή, η σύγχρονη περιπέτεια, της προϊστορικής Θήρας. Το Μουσείο, χτισμένο στα Φηρά, φιλοξενεί τέσσερις εκθεσιακές ενότητες που αναφέρονται στην ιστορία της έρευνας, στη γεωλογική ιστορία του νησιού και στην πολιτισμική του διαδρομή από τη Νεότερη Νεολιθική Περίοδο μέχρι την περίοδο ακμής της Θήρας (17ος πΧ) και την έκρηξη του ηφαιστείου. Για την επιλογή και τοποθέτηση των εκθεμάτων στις αίθουσες του Μουσείου εργάζονται χρόνια οι αρχαιολόγοι της ΚΑ΄ ΕΠΚΑ, για τη συντήρησή τους οι συντηρητές της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαιοτήτων, ενώ έγιναν μετατροπές στο κτίριο από τις Διευθύνσεις Μελετών Μουσείων και Εκτέλεσης Εργων Μουσείων. Ανάμεσα στα ευρήματα - εκτός από αυτά του Ακρωτηρίου συμπεριλαμβάνονται ευρήματα από ανασκαφές της Εφορίας σε άλλες θέσεις του νησιού - ξεχωρίζουν οι τοιχογραφίες μαζί με εκείνες που μεταφέρθηκαν από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και το χρυσό ειδώλιο αιγάγρου, που ήρθε στο φως πρόσφατα.


Δ. Μ.

«Οσκαρ» ... των πολυεθνικών

Οποιος υποπτευόταν ότι η φετινή απονομή των «Οσκαρ» θα ήταν μία ακόμη «αμερικάνικη» σκοπιμότητα του θεσμού... «έπεσε μέσα». Λέμε «αμερικάνικη» εννοώντας πως απλώς θριάμβευσε - αποκαλυπτόμενο χωρίς προσχήματα - το ιδεολογικό στίγμα του «σόου» των χολιγουντιανών πολυεθνικών, καθώς περί αυτού πρόκειται, αφού τα «καλλιτεχνικά κριτήρια» είναι ιδεολόγημα προς άγραν αφελών...

Η βορειοαμερικάνικη κινηματογραφική βιομηχανία δε δέχεται ούτε ίχνος σοβαρής κριτικής για το σύστημα που τη θρέφει. Ούτε καν την αποτύπωση ενός αληθινού γεγονότος, όπως αυτό που περιγράφεται στην ταινία «The insider» του Μάικλ Μαν. Ο λόγος; Απλά, είναι ιδεολογικώς «δύσπεπτη» η αποκάλυψη της διαπλοκής των μεγάλων βιομηχανιών με τα ΜΜΕ σε βάρος δισεκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον πλανήτη. Γι' αυτό και η συγκεκριμένη ταινία δεν έλαβε ούτε ένα βραβείο, παρότι είχε προταθεί. Μήπως ήταν σημαδιακό ότι τα αγαλματάκια που είχαν «κλαπεί» βρέθηκαν στα σκουπίδια την τελευταία στιγμή...

Κατά τ' άλλα τα βραβεία καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, καλύτερου ηθοποιού (Κέβιν Σπέισι), φωτογραφίας (Κόνραντ Χολ) και πρωτότυπου σεναρίου (Αλαν Μπολ) απέσπασε η ταινία «American Beauty» του Σαμ Μέντες. Τα υπόλοιπα βραβεία είναι τα εξής: Ερμηνεία Α΄ γυναικείου ρόλου Χίλαρι Σουάνκ («Boys don't cry»), β΄ ανδρικού ρόλου Μάικλ Κέιν («Θέα στον Ωκεανό»), β΄ γυναικείου ρόλου Αντζελίνα Τζόλι («Το κορίτσι που άφησα πίσω»), ξένης ταινίας «Ολα για τη μητέρα μου» του Π. Αλμοδοβάρ, μουσικής Τζον Κοριλιάνο, ταινίας μικρού μήκους με σενάριο Μπάρμπαρα Σοκ -Τάμι Τίελ για το«My Mother Dreams the Satan's Disciples in New York», ταινίας μικρού μήκους με κινούμενα σχέδια Αλεξάντερ Πετρόφ «Ο Γέρος και η Θάλασσα», ντοκιμαντέρ «Μια μέρα του Σεπτέμβρη» των Αρθουρ Κον -Κέβιν Μακντόναλντ, μοντάζ Ζαχ Σταενπέργκ «Μάτριξ». Τιμητική διάκριση προσφοράς δόθηκε στον Πολωνό Αντζέι Βάιντα και το βραβείο «Ιρβινγκ Θάλμπεργκ», για το σύνολο της προσφοράς του, στο Γουόρεν Μπίτι.

Βραβεία 8ου Μεσογειακού Φεστιβάλ

Απονεμήθηκαν τα βραβεία του 8ου Μεσογειακού Φεστιβάλ Νέων Κινηματογραφιστών Λάρισα 2000. Ο Χρυσός Ιππος απονεμήθηκε στο «Γέλιο του Δημίου» της Ελσας Σαμπρόλ (Γαλλία). Η ταινία απέσπασε επίσης το Βραβείο Νεολαίας. Αργυρός Ιππος στην ταινία «Αμέρικα» του Σάββα Καρύδα, η οποία πήρε και το Βραβείο της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών και το βραβείο Κόντακ καλύτερης ταινίας. Χάλκινος Ιππος: «Ιδιο μέρος ίδια ώρα» των Φάμπιο Ρόσι και Βέρθερ Γκερμοντάρι (Ιταλία), που απέσπασε επίσης και βραβείο μοντάζ της ΕΤΕΚΤ. Τιμητικές διακρίσεις: «Ο γάμος της Φάνυ» του Ολιβιέ Μπρινέ (Γαλλία), που κέρδισε επίσης βραβείο φωτογραφίας της ΕΤΕΚΤ και «Ρουλέτα» του Ρομπέρτο Σαντιάγκο (Ισπανία). Το βραβείο ηχοληψίας της ΕΤΕΚΤ απονεμήθηκε στον Πελάγιο Γκουτιέρεζ για την ταινία «Ανοιχτή αποσκευή» (Πορτογαλία - Ισπανία). Βραβείο Τύπου: «Περιμένοντας το 2000» του Μπρουνό Μουλερά (Γαλλία) και εύφημη μνεία στην ταινία «Ιδιο μέρος, ίδια ώρα». Το βραβείο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου καλύτερης ταινίας του τμήματος «Πανόραμα» απέσπασε η ταινία του Αρη Μπαφαλούκα «Μπλακ Αουτ» (Ελλάδα - Αγγλία).

Διαμαρτυρία για τον εμπαιγμό τους

Για εμπαιγμό και αντιδεοντολογική συμπεριφορά καταγγέλει σε υπόμνημα - διαμαρτυρία του το Σωματείο Ιδιοκτητών Σχολών Χορού Ελλάδας , το υπουργείο Πολιτισμού και το υπουργείο Παιδείας. Αιτία οι «παράνομες σχολές χορού (κλασικό, σύγχρονο, ρυθμική) που λειτουργούν με την ανοχή του υπουργείου Πολιτισμού μέσα στα ιδιωτικά σχολεία, στα γυμναστήρια και σε διάφορα πολιτιστικά κέντρα».

Το Σωματείο Ιδιοκτητών Σχολών Χορού Ελλάδας, με αλλεπάλληλα υπομνήματα και καταγγελίες προς το υπουργείο Πολιτισμού, ζητάει εδώ και δύο χρόνια την παρέμβαση του υπουργείου στην εφαρμογή του νόμου που αφορά στις σχολές χορού. «Τα αρμόδια όργανα με τη μέθοδο του εμπαιγμού δεν εφαρμόζουν τη νομιμότητα και ο φάκελος που έχει καταγγελίες του Σωματείου μας για παράνομες σχολές χορού, καθώς και έγγραφα προς τους παρανομούντες, βρίσκεται "ξεχασμένος" στο ΥΠΠΟ εδώ και δύο χρόνια».

«Είναι απαράδεκτη η προσπάθεια και από τα δύο υπουργεία, αποποίησης των ευθυνών τους και η αδιαφορία τους για την εξεύρεση λύσης σε βάρος της υγείας και της σωματικής ακεραιότητας των διδασκομένων παιδιών, που κινδυνεύουν από την παράνομη διδασκαλία χορού από άτομα ανειδίκευτα και σε ακατάλληλες εγκαταστάσεις».

Το Σωματείο ζητά να ασκηθεί από τα αρμόδια υπουργεία, «εποπτεία επί των ιδιωτικών σχολείων, ως προς τη νομιμότητα της διενέργειας μαθημάτων χορού χωρίς ειδική άδεια».

Το βιβλίο της Ελένης Σαραντίτη «Ο κάβος του Αγίου Αγγέλου» θα παρουσιαστεί σε εκδήλωση που διοργανώνει η Δημοτική Πολιτιστική Επιχείρηση Κορυδαλλού, στις 30 του Μάρτη, 8 μμ, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Κορυδαλλού (Γρ. Λαμπράκη και Καρυταίνης 4).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ