ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 26 Σεπτέμβρη 2007
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Συμφωνικό «πορτρέτο» του Μ. Θεοδωράκη

Το συμφωνικό «πρόσωπο» του Μίκη Θεοδωράκη αποτυπώνεται στη σειρά έξι cd, με τίτλο «Μίκης Θεοδωράκης: Συμφωνική Μουσική», με την οποία εγκαινιάζεται η κλασική ετικέτα της «Legend». Ενα δισκογραφικό «ψηφιδωτό» με έργα του δημιουργού γραμμένα στη διάρκεια μισού αιώνα, όπου περιλαμβάνονται και οι πέντε συμφωνίες του (εκδίδονται για πρώτη φορά όλες μαζί).

Πρόκειται για τα cd: 1. «Ελληνική Αποκριά» (σουίτα μπαλέτου), με την Ορχήστρα των Χρωμάτων, σε μουσική διεύθυνση Μίλτου Λογιάδη. 2. «Πρώτη Συμφωνία - Οιδίπους Τύραννος - Ερως και Θάνατος - Το Πανηγύρι της Αση-γωνιάς», με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (σολίστ Μαίρη-Ελεν Νέζη, αρχιμουσικός Ηλίας Βουδούρης). 3. «Δεύτερη Συμφωνία (Το τραγούδι της γης)», σε ποιητικό κείμενο Μ. Θεοδωράκη, με τη Συμφωνική Ορχήστρα Πράγας. 4. «Τρίτη Συμφωνία», σε ποίηση Σολωμού, Καβάφη και κείμενα βυζαντινών ύμνων, με τη Συμφωνική Ορχήστρα και Χορωδία Viva (διεύθυνση Μ. Θεοδωράκη). 5. «Τέταρτη Συμφωνία - Των Χορικών», σε κείμενα Αισχύλου και Ευριπίδη, με την Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα και χορωδιακό σύνολο, σε διεύθυνση Λουκά Καρυτινού. 6. «Εβδομη Συμφωνία» (Εαρινή), σε ποίηση Γ. Ρίτσου και Γ. Κουλούκη, με τη Συμφωνική Ορχήστρα Πράγας κ.ά.

Η σημαντική αυτή δισκογραφική έκδοση έρχεται, όπως ανέφερε στη χτεσινή παρουσίασή της ο Μ. Θεοδωράκης, «μετά από τόσα χρόνια, όντας 82 χρόνων, και έχοντας δει δεκάδες έργα μου να κυκλοφορούν στο εξωτερικό με μεγάλες ορχήστρες». Σημείωσε ότι άξιοι συνθέτες πριν από εκείνον δεν είχαν τη δυνατότητα να δουν το έργο τους να δισκογραφείται, ν' αποκτά αυτό το δίαυλο επικοινωνίας με το κοινό. Μίλησε για τον καταναλωτισμό και το λαϊκισμό, που έχουν οδηγήσει στην «απομάκρυνση των Ελλήνων από τους πνευματικούς μας φάρους», επισημαίνοντας: «Υπάρχει φως, όμως δεν το βλέπουμε... το σκεπάσανε... Εμείς εξακολουθούμε να δουλεύουμε υπό σκιά». Θυμήθηκε τον Μάνο Χατζιδάκι που «πολύ αγάπησε», όσα τους ένωναν - «ήταν μελωδιστής και συμφωνιστής, όπως κι εγώ» - και τον κοινό τους αγώνα... Μίλησε και για το ρόλο των μεγάλων δισκογραφικών εταιρειών: ...«Ο Μάτσας έβγαλε εκατομμύρια από εμάς. Ομως, δεν έκανε ούτε ένα συμφωνικό δίσκο. Το "Αξιον Εστί" δεν ήθελε να το βγάλει... Σχεδόν φτάσαμε στα δικαστήρια και το έβγαλε ως συμφωνικό έργο... Εισέπρατταν χρήματα από τα λαϊκά μας έργα, όμως δεν ήθελαν να κάνουν συμφωνικό δίσκο...». Μίλησε και για την προσπάθεια που έκαναν οι δημιουργοί να φτάσει η τέχνη τους στο λαό: «Καταφέραμε να σπάσουμε το ταξικό φράγμα και να του δώσουμε το λόγιο έργο. Καταδικαστήκαμε, νεκροί και ζωντανοί, σε "θάνατο". Ποιος πήρε την απόφαση; Δε γνωρίζω...».

Για τον «θυελλώδη μουσικό και άνθρωπο» μίλησε, με καρδιά αλλά και μουσική γνώση, ο Θάνος Μικρούτσικος. «Πρέπει να τολμήσουμε να ονοματίσουμε τους μύθους του σήμερα», είπε, τονίζοντας: «Χωρίς τον Μίκη Θεοδωράκη η ελληνική μουσική θα ήταν αλλιώς. Η περίπτωσή του είναι μοναδική στη χώρα μας». Αναφέρθηκε, επίσης, στην «αδιάσπαστη ενότητα του έργου του» και στη δυνατότητα που έδωσε, μαζί με τον Μ. Χατζιδάκι, «σε τρεις γενιές συνθετών να γράψουν τραγούδια που θα μείνουν παντοτινά χαραγμένα στη συνείδηση των Ελλήνων».

ΥΠΠΟ
Εμπορευματικές προτεραιότητες

Σε άμεση εφαρμογή προτεραιοτήτων... καθόλου αναγκαίων για τον πολιτισμό προχωρά η κυβέρνηση διά του ΥΠΠΟ, η ηγεσία του οποίου πραγματοποίησε χτες υπηρεσιακή σύσκεψη για το πρόγραμμα του «Πολιτιστικού Ετους της Ελλάδας στην Κίνα», ενώ σήμερα συγκαλεί σύσκεψη για έργα «αποκατάστασης στην Αρχαία Ολυμπία». Εργα, χάριν της αφής της φλόγας (Μάρτης 2008) για τους Ολυμπιακούς του Πεκίνου. Εργα, που εντάσσονται στην ανάγκη των πολυεθνικών - «χορηγών» της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής για να μη χαλάσει η «φιέστα» των κερδοφόρων αγώνων.

Αλλά και το «Ετος» της Ελλάδας στην Κίνα ουσιαστικά δεν έχει πολιτιστικούς στόχους. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά τη χτεσινή σύσκεψη ο Μ. Λιάπης επισήμανε ότι «στόχος μας είναι να ανοίξουμε τις πύλες της Κίνας στην Ελλάδα, με όχημα τον πολιτισμό. Είναι μία μεγάλη υπόθεση διότι μπορεί να αναδείξει τις δυνατότητες για περαιτέρω ανάπτυξη σε όλους τους τομείς: οικονομικούς, εμπορικούς, τουριστικούς». Φυσικά, όλα αυτά θα ήταν θεμιτά στο πλαίσιο των διακρατικών σχέσεων, αν δεν υπήρχε η κεντρική πολιτική «πλατφόρμα» της ΕΕ για πλήρη εμπορευματοποίηση του πολιτισμού και υποταγή του στο κεφάλαιο, με αιχμή τον τουριστικό τομέα. «Παρεμπιπτόντως», θα υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας Ελλάδας - Κίνας για την αντιμετώπιση της αρχαιοκαπηλίας.

Στις... «πολιτιστικής φύσεως» (όπως τις χαρακτήρισε ο υπουργός) εκδηλώσεις του προγράμματος «κυριαρχούν» (σ.σ. Λιάπης) η συναυλία του Σταμάτη Σπανουδάκη, η έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης «Κλασικές μνήμες στη σύγχρονη Τέχνη» και η έκθεση φωτογραφίας του Γιάννη Ψιλάκη. Η εναρκτήρια εκδήλωση θα γίνει αύριο με συναυλία - αφιέρωμα της Αγνής Μπάλτσα στη Μαρία Κάλλας, στο Μουσικό Φεστιβάλ Πεκίνου. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης θέατρο, εκθέσεις βιβλίων κ.ά.

Παραδοσιακή αρχιτεκτονική

Εγκαινιάζεται στις 28/9 (7μ.μ.) στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο (Μέγαρο Παλαιάς Βουλής, Σταδίου 13), η έκθεση «Παραδοσιακή αρχιτεκτονική 17ος - 19ος αιώνας. Δυτική Μακεδονία. Υδρα - Αθήνα. Αποτυπώσεις 1936 - 1942». Παρουσιάζονται μοναδικά αρχιτεκτονικά και ζωγραφικά σχέδια, καθώς και φωτογραφικά ντοκουμέντα από αρχοντικά του 17ου, 18ου, 19ου αιώνα, όπως αυτά σώζονταν μέχρι τη δεκαετία του 1940. Το υλικό είχε αποτυπώσει ομάδα νέων τότε αρχιτεκτόνων και εικαστικών (Δημήτρης Μωρέτης, Γιώργος Γιαννουλέλλης, Νίκος Εγγονόπουλος, Γιάννης Τσαρούχης κ.ά.), με την εποπτεία του Δημήτρη Πικιώνη. Η μοναδική αυτή συλλογή, που φυλάσσεται στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, αποτελεί την πρώτη οργανωμένη προσπάθεια αποτύπωσης της ελληνικής παραδοσιακής αρχιτεκτονικής. Η έκθεση πλαισιώνεται με σχετικά αρχιτεκτονικά ξυλόγλυπτα και άλλο υλικό, από τις συλλογές του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου και του Ιστορικού - Λαογραφικού Μουσείου Κοζάνης. Διάρκεια έκθεσης: έως 18 Απρίλη (9π.μ. - 2μ.μ.).

Για να σωθεί το «Βαφείο»

Καλλιτεχνικό δρώμενο διαμαρτυρίας κατά του ξεπουλήματος του θεάτρου «Βαφείο» και της καταστροφής όλου του ιστορικού κτιρίου του 1885, με ευθύνη της Κτηματικής Εταιρείας Δημοσίου διοργανώνεται αύριο (8 μ.μ.), μπροστά στη Βουλή. Η διαμαρτυρία τιτλοφορείται «Ναι στην ποίηση, όχι στην εκποίηση», με συμμετοχή καλλιτεχνών του «Βαφείου», μουσική και τραγούδια. Αίτημα είναι η οριστική ματαίωση της δημοπρασίας που διοργανώνει η ΚΕΔ στις 4/10 και η διάσωση του κτιρίου, που η πολιτεία όφειλε εδώ και δεκαετίες να χαρακτηρίσει τουλάχιστον διατηρητέο.

Κατά της εκποίησης, έχουν ταχθεί πλήθος καλλιτεχνών, μεταξύ αυτών οι: Μίκης Θεοδωράκης, Βασίλης Λέκκας, Μαρία Φαραντούρη, Διονύσης Τσακνής και πολλοί άλλοι εκπρόσωποι της τέχνης και του πνεύματος, καθώς και πανεπιστημιακοί, αρχιτέκτονες, αρχαιολόγοι κ.λπ.

«Μυστήρια»... στο Ιτς Καλέ

Σε ξενώνες, με σύγχρονες ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις, και υποδομή διαμονής (συμπεριλαμβανομένης και... ντουζιέρας) μετατρέπονται τα παλιά καταλύματα των Τούρκων αξιωματούχων στο Κάστρο Ιωαννίνων (Ιτς Καλέ)!

Η μετατροπή αυτή εντάσσεται(;) στις εργασίες ανάπλασης και αναστήλωσης της νοτιανατολικής πλευράς του κάστρου, από το 2004 με κονδύλια από το Γ' ΚΠΣ. Πώς, όμως, εξηγείται το γεγονός ότι προβλέπονται να λειτουργήσουν ξενώνες σε πολιτιστικό και ιστορικό χώρο για υποδοχή επιστημονικού προσωπικού; Μήπως θα καταβάλλονται και «συμβολικά» ποσά για τη διαμονή, μετατρέποντας την Αρχαιολογική Υπηρεσία σε ...«γραφείο» επιστημονικού τουρισμού; Τι ακριβώς προβλέπει η σχετική μελέτη; Αναμένουμε επίσημες απαντήσεις από το ΥΠΠΟ και θα επανέλθουμε.

Ούτε τα προσχήματα...

Ο σύνδεσμος των ελληνικών τουριστικών και ταξιδιωτικών γραφείων ανακοίνωσε, πριν μέρες, ότι θα πραγματοποιήσει αύριο εκδήλωση στη Ρωμαϊκή Αγορά, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Μέρας Τουρισμού. Μέχρι και χτες μάλιστα η εκδήλωση διαφημιζόταν και με ραδιοφωνικά «σποτ». Αλλά: Η έγκριση ή μη της εκδήλωσης θα συζητηθεί σήμερα στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο!!! Να υποθέσουμε ότι οι τουριστικοί πράκτορες έχουν «προεξοφλήσει» τη θετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ, γνωμοδότηση που πρέπει να υπογραφεί από τον υπουργό για να ισχύσει και αυτό πρέπει να γίνει σήμερα για να πραγματοποιηθεί η εκδήλωση αύριο; Αυτός είναι ο κυβερνητικός «σεβασμός» στο ανώτατο κρατικό όργανο για την «προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς»; ΄Η απλώς είναι μια ακόμη απόδειξη για το ότι η στρατηγική σύνδεση - «μονοκαλλιέργεια» - της πολιτιστικής κληρονομιάς με τον τουρισμό δεν κρατά πια ούτε τα προσχήματα;

Ο Δήμος Κερκυραίων και το Τμήμα Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου διοργανώνουν συναυλία πιάνου με τους φοιτητές κατεύθυνσης Ανδρέα Ξενόπουλο και Γιώργο Καραγιάννη, σήμερα (8.30μ.μ.), στο Δημοτικό Θέατρο Κέρκυρας, στο πλαίσιο προετοιμασίας των φοιτητών για το Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου στην Μπανγκόκ της Ταϊλάνδης.

Παραστάσεις Καραγκιόζη με το «Λαϊκό Θέατρο Σκιών» του Μιχάλη Ταυλάτου θα φιλοξενήσει σε πλατείες της πόλης το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Νίκαιας. Σήμερα (7.45μμ) θα δοθεί η πρώτη παράσταση στην πλατεία Ηρώων και την Παρασκευή η δεύτερη στο κτήμα Δηλαβέρη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ