ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 16 Νοέμβρη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
48o ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Γιγαντισμός, βιτρίνα και πολλά «θα»

«My blueberry nights»
«My blueberry nights»
(Του απεσταλμένου μας Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ).--

Ανοίγει απόψε, στο «Ολύμπιον» το 48ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ενα ακόμα φεστιβάλ βαρυφορτωμένο, με πολλές προβολές και εκδηλώσεις. Αυτός ο γιγαντισμός, που ενδεχομένως διευκολύνει την ανεξέλεγκτη σπατάλη, δε διευκολύνει καθόλου τους κινηματογραφόφιλους, καθώς, για να πάρουν απλώς μια γεύση του φεστιβάλ πρέπει να τρέχουν από αίθουσα σε αίθουσα, από συνέντευξη σε συνέντευξη, από εκδήλωση σε εκδήλωση.

Και ενώ το φεστιβάλ, η βιτρίνα, «λάμπει», η παραγωγή και διανομή βουλιάζει όλο και βαθύτερα στην απελπισία. 48 χρόνια μετράει το φεστιβάλ. 48 χρόνια ακούμε τις ίδιες υποσχέσεις! 48 χρόνια όλοι οι «αρμόδιοι», χωρίς ίχνος ενοχής, ανακοινώνουν τα ίδια πάντα μέτρα για την κινηματογραφική «ανάπτυξη». Μέτρα που ουδέποτε θεσμοθετήθηκαν και εφαρμόστηκαν. Διαχρονικός, λοιπόν, ο εμπαιγμός!

Απόψε οι «καινούριοι» (αλλά με τις ίδιες πολιτικές), θα βγάλουν λόγους, θα φωτογραφηθούν με ξένους «σταρ» και ύστερα θα ξαναπέσουν στη «χειμερία νάρκη» τους, μέχρι του χρόνου...

Ενδεικτικό του εμπαιγμού είναι ότι ενώ το φεστιβάλ, το κράτος δηλαδή, σωστά, τιμά διάφορους δημιουργούς, στη Βουλή τα κόμματα του δικομματισμού αρνούνται να δώσουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ασφάλεια, τιμητικές συντάξεις στους δημιουργούς, ο οποίοι, ακούσια, δεν έχουν συμπληρώσει τα απαραίτητα ένσημα!

Το μελαγχολικότερο, δυστυχώς, είναι πως οι καλλιτέχνες γενικά, αλλά και οι θεατές, ανέχονται τα λογύδρια των αρμοδίων στο «Ολύμπιον». Αυτή η ανοχή επιτρέπει στους λογοκόπους να λογοκοπούν!

Το φεστιβάλ, δυστυχώς, έχασε την παλιά του ζωντάνια! Χρόνια τώρα, σταδιακά, με πολύ έξυπνες κινήσεις, το μετέτρεψαν από χώρο «φωτιάς», σε χώρο δημοσίων σχέσεων, προβολής και διασκέδασης.

Οσοι έχουμε αγωνία για τον κινηματογράφο, για τον τόπο, αλλά και για τα παγκόσμια πράγματα, επιβάλλεται να ξαναδούμε εκ βάθρων το φεστιβάλ. Πρέπει να γίνει χώρος τέχνης και αγώνα! Πρωτεύοντα ρόλο, φυσικά, οφείλουν να παίξουν τα ενδιαφερόμενα σωματεία, που, και με τη δική τους ανοχή, έχουν εξοστρακιστεί από το φεστιβάλ και τους άλλους χώρους λήψης των αποφάσεων.

Η ταινία έναρξης

Εναρκτήρια ταινία του φεστιβάλ είναι η ταινία του Ασιάτη δημιουργού Ουόνγκ καρ-Ουάι «My Blueberry Nights». Πρόκειται για ταινία «δρόμου». Μια νεαρή συνθέτρια - τραγουδίστρια, η Νόρα Τζόουνς, που ερμηνεύει τον κεντρικό ρόλο, μετά από μια αποτυχία στην πεντάχρονη ερωτική σχέσης της, ταξιδεύει από ακτή σε ακτή ανακαλύπτοντας τη δική της Αμερική. Η Ελίζαμπεθ «ταξιδεύει» από τη Ν. Υόρκη στο Μέμφις, από εκεί στο Λας Βέγκας και την Καλιφόρνια. Στο δρόμο γνωρίζει διάφορους άλλους «σημαδεμένους» από τη ζωή χαρακτήρες (στους ρόλους οι Τζουντ Λο, Νάταλι Πόρτμαν, Ρέιτσελ Γουάιζ και ο Ντέιβιντ Στράδερν, ο οποίος θα παραβρεθεί στο Φεστιβάλ), που ο καθένας τους έχει να πει τη δική του τραγική ιστορία αγάπης. Ταυτόχρονα, της δίνεται η ευκαιρία να επανεξετάσει τα δικά της πιστεύω, να ισορροπήσει τον εύθραυστο εαυτό της, να αναζητήσει τα αίτια του πόνου της...

«Εξαγώγιμος» και πολιτισμός - εμπόρευμα

Προσανατολισμένη στον «εξαγώγιμο» πολιτισμό και στην εμπορευματοποίησή του, μέσω της σύνδεσής του με το τουριστικό κεφάλαιο, είναι η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης για τον πολιτισμό, όπως προκύπτει από τη χτεσινή συνάντηση του υπουργού Πολιτισμού με τον πρωθυπουργό.

Ο Μ. Λιάπης, «έθεσε» στον Κ. Καραμανλή το θέμα των οικονομικών πόρων του ΥΠΠΟ - «γιατί πολιτισμός χωρίς λεφτά δε γίνεται» - και ο τελευταίος του απάντησε ότι ...«θα είναι πρώτη προτεραιότητα γι' αυτόν η ανεύρεση πόρων»! Θυμίζουμε ότι «πρώτη προτεραιότητα» ήταν για τον πρωθυπουργό ο πολιτισμός και την πρώτη κυβερνητική θητεία του, αλλά με τους κρατικούς προϋπολογισμούς τα πράγματα για το ΥΠΠΟ παρέμειναν τραγικά. Ο υπουργός παραδέχτηκε ότι οι ανάγκες του ΥΠΠΟ «είναι γνωστές» και «διαχρονικές», αλλά έσπευσε να δηλώσει τα περί «δυσκολιών» της οικονομίας! Πρόσθεσε ότι ο πολιτισμός «είναι ένα εξαγώγιμο αγαθό» και τα «οφέλη» της Ελλάδας (σ.σ. του κεφαλαίου εννοείται) μπορεί να είναι «πολλαπλά (...) οικονομικά, τουριστικά, κ.ο.κ».

Αλλωστε, προχτές ο Μ. Λιάπης εγκαινιάζοντας έκθεση στο ιδιωτικό μουσείο κοσμήματος «Λαλαούνη», σημείωσε ότι «είναι άκρως θετικό όταν η ιδιωτική πρωτοβουλία ενεργοποιείται, κάνει μια δημιουργική πολιτιστική παρέμβαση, προς όφελος της κοινωνίας, που η πολιτεία καλωσορίζει αλλά και ενθαρρύνει. Διότι είναι βαθιά μας πίστη ότι από τη συνεργασία του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα ο πολιτισμός μπορεί να βγει κερδισμένος»!

Κατά τ' άλλα, χτες ο υπουργός ανακοίνωσε ότι τις επόμενες μέρες θα κατατεθεί το νομοσχέδιο για την αρχαιοκαπηλία και επανέλαβε ότι μέχρι τα μέσα Δεκέμβρη θα έχουν μεταφερθεί όλες οι αρχαιότητες από το παλιό στο νέο μουσείο Ακρόπολης.

ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ
«Οχι» στην κατεδάφιση των μνημείων

Την αντίθεσή τους στην κατεδάφιση των δύο αρχιτεκτονικών μνημείων της Δ. Αεροπαγίτου προς όφελος του νέου μουσείου Ακρόπολης, συνυπογράφουν 341 επιστήμονες - υπάλληλοι του ΥΠΠΟ.

«Θεωρούμε απαράδεκτο να συζητείται η κατεδάφιση δύο μνημείων στην ολοένα υποβαθμιζόμενη Αθήνα, με επιχειρήματα τουλάχιστον διάτρητα», σημειώνουν μεταξύ άλλων στην ανακοίνωσή τους και προσθέτουν: «Με τα ίδια επιχειρήματα και την ίδια λογική, θα έπρεπε πρώτα να κατεδαφιστεί το κτίριο Βάιλερ, που δεν εναρμονίζεται με τη μορφή και τις διαστάσεις του νέου μουσείου. Η παρεμβολή των δύο κτιρίων στη θέαση της Ακρόπολης περιορίζεται ουσιαστικά στο Διονυσιακό Θέατρο και ο όγκος τους εύκολα μπορεί να καλυφθεί με δέντρα. Τα κτίρια αυτά αποτελούν σημαντικά μνημεία της νεότερης ιστορίας της Αθήνας - ειδικά το κτίριο Κουρεμένου, με την ολομάρμαρη πρόσοψη και τις ανάγλυφες και ψηφιδωτές διακοσμήσεις είναι μία μοναδική έκφραση της αρχιτεκτονικής και γενικότερα των αναζητήσεων της εποχής του».

Διαφωνούν «κατ' εξοχήν και με την ενέργεια "αποχαρακτηρισμού" μνημείων, που δημιουργεί ένα ιδιαίτερα επικίνδυνο προηγούμενο για ανάλογες κινήσεις» και ενώνουν τη φωνή τους «με όλους τους φορείς και πολίτες που αντιτάσσονται σε αυτήν την απαράδεκτη επιδίωξη, με την οποία επανέρχεται η πρακτική της "κάθαρσης" του ιστορικού περιβάλλοντος χάριν της ανάδειξης του αρχαίου κλασικού παρελθόντος - και μόνον αυτού».

Διασκευή εμπνευσμένη από το θέατρο σκιών

Το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Πάτρας σε συμπαραγωγή με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βορείου Αιγαίου, παρουσιάζει το έργο «Ο Μεγαλέξανδρος και ο καταραμένος δράκος», στο «Εργοστάσιο Τέχνης», στην Πάτρα (Ακτή Δυμαίων 50, 2610 273613). Κείμενο-σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη. Μουσική-στίχοι Βαγγέλη Γιαννάκη, σκηνικά-κατασκευές Εύης Χρήστου, κοστούμια-μάσκες Μαρίας Πασαλή, σκηνικός χώρος-χορογραφία-φωτισμοί Δήμου Αβδελιώδη, κινησιολογία Μαργαρίτας Μάντακα. Πρόκειται για διασκευή του κλασικού έργου του θεάτρου σκιών, σε μία παράσταση με πέντε ηθοποιούς και τριμελή ορχήστρα. Παίζουν: Αλίκη Αβδελοπούλου, Αντώνης Δημητροκάλης, Θανάσης Ζέρβας, Φένια Μάγιου, Αρης Μπινιάρης και οι μουσικοί Γιάννης Αβδελιώδης, Γιάννης Βενιζέλος, Μάριος Παπούλιας.

Σκοπός αυτής της σύνθετης εργασίας είναι η πραγμάτωση μιας συγκεκριμένης θεατρικής παράστασης, φτιαγμένης με σύγχρονες αισθητικές αξιώσεις και σύγχρονη τεχνολογική στήριξη, που η τελική μορφή της προκύπτει μέσα από έρευνα και αποκωδικοποίηση των κοινών στοιχείων της αρχιτεκτονικής και του στιλιζαρίσματος, που διέπουν το λαϊκό θέατρο σκιών, την κομέντια ντελ άρτε και το κουκλοθέατρο.

Το έργο θα παίζεται έως 2 Γενάρη (καθημερινά για σχολεία της πόλης. Σάββατο 21:00 - Κυριακή 19.00 για το κοινό). Θα παρουσιαστεί επίσης στη Χίο, στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις.

«Η σιωπή πριν...» τιτλοφορείται η παράσταση που παρουσιάζει (για λίγα βράδια) στο θέατρο «Χώρα» η ομάδα «Κρίσιμη Μάζα», σε σκηνοθεσία Αλεξάνδρας Παυλίδου. Η παράσταση προσπαθεί να απαντήσει σε καίρια ερωτήματα, όπως το τι προηγείται και έπεται της σιωπής, σήμερα; Μήπως η ακόρεστη απληστία οδηγεί τον άνθρωπο, με μαθηματική ακρίβεια, στον αφανισμό του; Παίζουν: Αντζελα Ελ Ζέιντ, Δημήτρης Μικιός, Στέλιος Τσέκερης, Αγγελική Τόμπρου, Μαρκέλλα Φανού. Σκηνοθεσία-δραματουργία Αλεξάνδρα Παυλίδου, χορογραφίες Αννα Καραμήτσου, μουσική Αλεξάνδρα Κεντρώτη, σκηνικά-κοστούμια Σοφία Λογοθέτη.

Εκδήλωση με θέμα «Πολυτεχνείο και λογοτεχνία» θα πραγματοποιηθεί σήμερα (8μ.μ.) στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δημαρχείου Νίκαιας (Π. Τσαλδάρη 10). Θα προβληθεί η εκπομπή του Παύλου Ζάννα βασισμένη σε μυθιστορήματα των: Μ. Λυμπεράκη, Μ. Δούκα, Αλ. Κοτζιά. Θα ακολουθήσει συζήτηση με τους: Αιμίλιο Καλιακάτσο και Αννεκε Ιωαννάτου.

Το έργο της Βίβιαν Ιωάννου «Πριν την παράσταση» παρουσιάζει το θέατρο «Τόπος Αλλού», σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Λοϊζίδη, σκηνικά - κοστούμια Εύης Ανδρέου. Παίζουν: Ευδοξία Παπαχρήστου, Βίβιαν Ιωάννου, Ολγα Μωραΐτη, Χρυσάνθη Γεωργαντίδου, Μαρίνα Αμανίτη. Πέντε θεατρίνες ακροβατούν πάνω σε ερωτήσεις και απαντήσεις. Η στέρηση της επιλογής παραμένει πάντα μια βίαιη υπόθεση. Η πορεία πέντε ανθρώπων πάνω σ' ένα τεντωμένο σχοινί πολλαπλών επιλογών και ισορροπιών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ