ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 20 Απρίλη 2000
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
Η ύλη Γ΄ Λυκείου
ΙΙ. Γ` ΤΑΞΗ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Α. Μαθήματα Γενικής Παιδείας
* ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

1. ΕΚΦΡΑΣΗ - ΕΚΘΕΣΗ

Στην Εκφραση -Εκθεση, όπου εξετάζεται ο βαθμός κατάκτησης της γλώσσας από το μαθητή, δε νοείται εξεταστέα ύλη με τη στενή έννοια. Η εξέταση γίνεται όπως ορίζει το Π.Δ. 246/98.

Από το βιβλίο «Εκφραση - Εκθεση» των Χ. Τσολάκη κ.ά., έκδοση ΟΕΔΒ, 1999:

Ι. Διαβάζω / κατανοώ και γράφω

1. Ο μαθητής απαντά γραπτά σε ερωτήσεις που αφορούν ένα κείμενο

α) επιδιώκεται να κατανοεί ο μαθητής το περιεχόμενο ενός κειμένου:

* να διακρίνει τους τρόπους πειθούς (επίκληση στη λογική, επίκληση στο συναίσθημα του δέκτη, επίκληση στην αυθεντία, επίκληση στο ήθος του πομπού).

* να διακρίνει τα μέσα πειθούς (επιχειρήματα, τεκμήρια).

* να διακρίνει το είδος της συλλογιστικής πορείας (παραγωγική - επαγωγική) που ακολουθείται σε ένα κείμενο.

* να αξιολογεί τα μέσα πειθούς, δηλαδή:

* να ελέγχει την αλήθεια, την εγκυρότητα και την ορθότητα ενός επιχειρήματος

* να ελέγχει την αξιοπιστία των τεκμηρίων

* να διακρίνει τους τόπους και τα μέσα πειθούς

* στη διαφήμιση

* στον πολιτικό λόγο

* στον επιστημονικό λόγο

* να διακρίνει την πειθώ από την προπαγάνδα

* να διακρίνει τα είδη του δοκιμίου, αποδεικτικό - στοχαστικό, προσέχοντας το σκοπό (απόδειξη μιας θέσης - ελεύθερος στοχασμός), την οργάνωση/δομή (συνειρμική - λογική), τη σκοπιά (υποκειμενική - αντικειμενική), τη γλώσσα (ποιητική, αναφορική λειτουργία) κτλ.


* να διακρίνει ορισμένα χαρακτηριστικά του δοκιμίου, όπως ο υποκειμενισμός, ο αντιδιδακτισμός, ο κοινωνικός χαρακτήρας, ο εξομολογητικός τόνος κτλ.

* να εντοπίζει σε ένα αποδεικτικό δοκίμιο/άρθρο το θέμα, την άποψη του συγγραφέα, τα μέσα πειθούς που χρησιμοποιεί, για να τεκμηριώσει την άποψή του, τις προτάσεις τους για την αντιμετώπιση του προβλήματος κτλ.

* να διακρίνει το δοκίμιο από άλλα συγγενή είδη του λόγου, όπως το άρθρο, η επιφυλλίδα, το χρονογράφημα.

* να αντιλαμβάνεται τη σχέση του δοκιμίου (κοινά σημεία -διαφορές) με άλλα είδη λόγου π.χ. ημερολόγιο, επιστολή κτλ.

* να διακρίνει το καίριο και το ουσιώδες σε ένα κείμενο

* να επισημαίνει τη διαδικασία που ακολουθείται για τις σημειώσεις, το διάγραμμα και την περίληψη.

β) επιδιώκεται να κατανοεί ο μαθητής την οργάνωση ενός κειμένου.

* να εντοπίζει τα βασικά μέρη (πρόλογο, κύριο μέρος, επίλογο) και τις νοηματικές ενότητες του κειμένου.

* να επισημαίνει τους διάφορους τρόπους με τους οποίους οργανώνεται ο λόγος, π.χ. με αιτιολόγηση, με σύγκριση και αντίθεση, με ορισμό, με διαίρεση, με παράδειγμα κτλ.

* να σχολιάζει τη συνοχή του κειμένου (διαρθρωτικές λέξεις κτλ.)

* να χωρίζει το κείμενο σε παραγράφους, να δίνει πλαγιότιτλους σε παραγράφους / νοηματικές ενότητες, να διευθετεί τη συνοχή του κειμένου.

* να διακρίνει την οργάνωση/δομή ενός αποδεικτικού δοκιμίου (λογική οργάνωση, παραγωγική ή επαγωγική ή συλλογιστική πορεία κτλ.)

γ) επιδιώκεται να διερευνά ο μαθητής τη γλώσσα του κειμένου (λεξιλόγιο, στίξη, μορφοσυντακτικά φαινόμενα, γλωσσικές ποικιλίες, λειτουργίες της γλώσσας, ύφος κτλ.).

* να εντοπίζει και να αιτιολογεί την επιλογή του πομπού

- στην ενεργητική ή παθητική φωνή

- στο ρηματικό πρόσωπο / χρόνο / έγκλιση

- στον μακροπερίοδο ή όχι λόγο

- στην παράταξη ή στην υπόταξη

- στα ρηματικά ή ονοματικά σύνολα

- στην αναφορική ή στην ποιητική λειτουργία της γλώσσας

- στα σημεία της στίξης

- σε λόγιες ή λαϊκές λέξεις, σε ειδικό λεξιλόγιο, όρους κτλ.

* να διευθετεί τη στίξη, να διορθώνει την ορθογραφία του κειμένου

* να ερμηνεύει λέξεις, να αξιολογεί την ακρίβεια και τη σαφήνεια του λεξιλογίου

* να αντικαθιστά λέξεις του κειμένου με συνώνυμα, να βρίσκει αντώνυμα, να σχηματίζει φράσεις με ορισμένες λέξεις του κειμένου κτλ.

* να χωρίζει το κείμενο σε παραγράφους και να διευθετεί τη συνοχή του

* να χαρακτηρίζει το ύφος του κειμένου λαμβάνοντας υπόψη την επικοινωνιακή περίσταση (δέκτη, σκοπό, είδος λόγου κτλ).

2. Ο μαθητής προχωρεί σε διάφορες γραπτές εργασίες με αφόρμηση το συγκεκριμένο κείμενο.

Επιδιώκεται ο μαθητής:

* να πυκνώνει ένα κείμενο, να κάνει την περίληψη του κειμένου, να δίνει έναν τίτλο στο κείμενο ή πλαγιότιτλους σε παραγράφους / νοηματικές ενότητες του κειμένου

* να οργανώνει το διάγραμμα του κειμένου

* να αναπτύσσει μια φράση, μια παράγραφο, ένα επιχείρημα του κειμένου

* να ανασκευάζει τα επιχειρήματα του κειμένου και να αναπτύσσει την αντίθετη άποψη

* να μετασχηματίζει ένα κείμενο π.χ. από ένα είδος λόγου σε ένα άλλο

ΙΙ. Γράφω

Παραγωγή διαφόρων ειδών γραπτού λόγου, σε επικοινωνιακό επίπεδο, με έμφαση σε είδη λόγου στα οποία κυριαρχεί ο κριτικός - αποφαντικός τρόπος (κείμενα με σκοπό την πειθώ, στα οποία υπάρχει λογική οργάνωση και κυριαρχεί η αναφορική λειτουργία της γλώσσας) π.χ. άρθρο, γραπτή εισήγηση κτλ.

Σημείωση: Η ενότητα «Ερευνητική Εργασία» δεν αποτελεί αντικείμενο εξέτασης, ενώ το «Παράρτημα» περιέχει συμπληρωματικό υλικό, χρήσιμο για τη μελέτη των δύο εξεταστέων ενοτήτων «Πειθώ» και «Δοκίμιο».

2. ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Από το βιβλίο «Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας» της Γ` τάξης Ε. Λ., των Ν. Γρηγοριάδη, Κ. Μπαλάσκα, κ.ά., έκδοση ΟΕΔΒ, 1999:

1. Κάλβος, Τα ηφαίστεια

2. Κ. Παλαμάς, Πατρίδες! Αέρας, γη...

3. Κ. Π. Καβάφης, Απολείπειν ο θεός Αντώνιον

4. Κ. Βάρναλης, Πάλι μεθυσμένος είσαι

5. Κ. Καρυωτάκης, Είμαστε κάτι...

6. Γ. Σεφέρης, Τελευταίος σταθμός

7. Οδ. Ελύτης, Η Μαρίνα των βράχων

8. Αλ. Παπαδιαμάντης, Η φόνισσα

9. Θεοτόκης, Η τιμή και το χρήμα

10. Χάκκας, Το ψαράκι της γυάλας

Τα εισαγωγικά σημειώματα και τα βιογραφικά και γραμματολογικά στοιχεία νοούνται ως το αναγκαίο επικουρικό υλικό για τη δημιουργικότερη και γονιμότερη προσέγγιση του εκάστοτε διδασκόμενου κειμένου και επομένως εξετάζονται σε συνάρτηση με τα διδασκόμενα κείμενα και όχι αυτόνομα.

* ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ

Από το βιβλίο «Θέματα χριστιανικής ηθικής» της Γ` Ενιαίου Λυκείου, των συγγραφέων Μ. Μπέγζου, Αθ. Παπαθανασίου, έκδοση ΟΕΔΒ, 1999:

Εισαγωγή

Δ.Ε. 1. Ο ηθικός προβληματισμός. Η χριστιανική θεώρηση της Ηθικής.

Δ.Ε. 2. Εντολές και δόγματα. Συνταγές σκλαβιάς ή δρόμοι ελευθερίας;

Κεφάλαιο Α. Προϋποθέσεις της ηθικής ζωής

Δ.Ε. 3. Η ηθική συνείδηση

Δ.Ε. 4. Τα κίνητρα των πράξεων στην ηθική ζωή

Δ.Ε. 5. Η ελευθερία του ανθρώπου στις επιλογές και τις πράξεις του

Κεφάλαιο Γ. Η βιολογική διάσταση στη ζωή του ανθρώπου

Δ.Ε. 10. Το ανθρώπινο σώμα

Δ.Ε. 11. Τα δύο φύλα

Δ.Ε. 12. Η οικογένεια

Κεφάλαιο Δ. Συνειδησιακά προβλήματα στη ζωή του χριστιανού

Δ.Ε. 14. Βιοϊατρική και ηθική

Δ.Ε. 15. Παραβίαση και περιφρόνηση της ανθρώπινης ζωής

Δ.Ε. 16. Αρνηση και υποτίμηση της ανθρώπινης ζωής

Κεφάλαιο Ε. Η χριστιανική ηθική και η σύγχρονη τεχνολογία

Δ.Ε. 18. Ορθοδοξία και τεχνολογία

* ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

Από το βιβλίο «Ιστορία νεότερη και σύγχρονη» των Β. Σκουλάτου, Ν. Δημακοπούλου, Σ. Κόνδη, Εκδοση ΟΕΔΒ 1999.

Κ. Η Ελλάδα από το 1909 ως το 1914: Πορεία προς τον αστικό μετασχηματισμό και την εδαφική επέκταση.

1. Η ελληνική κοινωνία στο μεταίχμιο δύο αιώνων σελ. 7-20

2. Η πρώτη διακυβέρνηση του Ελ. Βενιζέλου και το μεταρρυθμιστικό έργο σελ. 21-29

3. Μια νέα κοινωνία αρχίζει να δημιουργείται σελ. 29-34

4. Η κατάσταση στη Βαλκανική και την Ανατολική Μεσόγειο σελ. 34-37

5 Οι Βαλκανικοί πόλεμοι σελ. 37-49

6 Η Ελλάδα και τα εθνικά ζητήματα στις παραμονές του 1ου παγκόσμιου πολ. σελ. 49-51

ΚΑ. Ο πρώτος παγκόσμιος πόλεμος

1. Τα αίτια του πολέμου σελ. 52-56

3. Οι συνθήκες σελ. 68-72

ΚΒ. Η Ελλάδα από το 1914 ως το 1924: η κρίση των πολιτικών θεσμών και η διάλυση του οράματος της Μεγάλης Ιδέας.

1. Η Ελλάδα στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο σελ. 73-87

2. Η περίοδος της μεγάλης κρίσης σελ. 88-117

3. Η ανάπτυξη του εργατικού κινήματος στην Ελλάδα (1914-1924) σελ. 117-119

ΚΕ. Η περίοδος του μεσοπολέμου στην Ελλάδα: η πορεία προς την πτώση της πρώτης δημοκρατίας και η δικτατορία της 4ης Αυγούστου.

4. Προς τη δικτατορία (1η Μαρτίου 1935-4η Αυγούστου 1936) σελ. 210-221

5. Η δικτατορία της 4ης Αυγούστου: Οι ενότητες 1. Τα στηρίγματα του δικτατορικού καθεστώτος σελ. 222-223

β. Η επιβολή της δικτατορίας σελ. 223-226

ε. Εξωτερική πολιτική σελ. 231-233

ΚΣΤ. Ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος.

1. Η πορεία προς τον πόλεμο σελ. 234-239

3. Τα αποτελέσματα του πολέμου σελ. 266-267

ΚΖ. Η Ελλάδα κατά την περίοδο 1941-1949. Ο θρίαμβος της εθνικής αντίστασης και η τραγωδία του εμφυλίου πολέμου

1. Η κατοχή και η εθνική αντίσταση σελ. 268-291


{Γ΄Λ}
* ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ

Από το βιβλίο Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής της Γ` τάξης Ενιαίου Λυκείου των Λ. Αδαμόπουλου κ. ά., έκδοση Ο.Ε.Δ.Β. 1999)

Κεφ. 1ο: Στοιχεία Διαφορικού Λογισμού

Παρ. 1.1. Συναρτήσεις

Παρ. 1.2. Η έννοια της παραγώγου χωρίς την υποπαράγραφο: Εφαπτομένη καμπύλης.

Παρ. 1.3. Παράγωγος συνάρτησης

Παρ. 1.4. Εφαρμογές των Παραγώγων, χωρίς το κριτήριο της 2ης

παραγώγου.

Κεφ. 2ο: Στατιστική

Παρ. 2.1 Βασικές έννοιες

Παρ. 2.2 Παρουσίαση Στατιστικών Δεδομένων - χωρίς την υποπαράγραφο κλάσεις άνισου πλάτους

Παρ. 2.3 Μέτρα Θέσης και Διασποράς - χωρίς την εκατοστημόρια και ενδοτεταρτημοριακό εύρος

Κεφ. 3ο: Πιθανότητες

Παρ. 3.1 Δειγματικός Χώρος - Ενδεχόμενα

Παρ. 3.2 Εννοια της Πιθανότητας

Παρατηρήσεις:

1. Τα θεωρήματα, οι προτάσεις και οι αποδείξεις που έχουν αστερίσκο δε διδάσκονται και δεν εξετάζονται.

2. Οι εφαρμογές και τα παραδείγματα των βιβλίων μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως προτάσεις για τη λύση ασκήσεων, ή την απόδειξη άλλων προτάσεων, αλλά δεν εξετάζονται ούτε ως θεωρία ούτε ως ασκήσεις.

* ΦΥΣΙΚΗ

Από το βιβλίο «Φυσική» Γενικής Παιδείας Γ` τάξης Ε.Λ. των Π. Γεωργακάκου, Α. Σκαλωμένου κ.ά. έκδοση ΟΕΔΒ, 1999

1. Το πρώτο κεφάλαιο: Το φως, εκτός των ενοτήτων:

* 1.2 Η ταχύτητα του φωτός

1.5 Πόλωση του φωτός

2. Το δεύτερο κεφάλαιο: Ατομικά φαινόμενα

3 Το τρίτο κεφάλαιο: Πυρηνικά φαινόμενα, εκτός των:

* Στοιχειώδη σωμάτια (3.2)

* Ρυθμοί διάσπασης - Χρόνος ημιζωής (Τμήμα της ενότητας 3.3)

* Εφαρμογές και κίνδυνοι της ραδιενέργειας (Ενότητα 3.5.)

Παρατήρηση: Οι εργαστηριακές ασκήσεις, που υπάρχουν στον εργαστηριακό οδηγό, δεν αποτελούν εξεταστέα ύλη.

* ΒΙΟΛΟΓΙΑ

Από το βιβλίο «Βιολογία Γενικής Παιδείας» της Γ` τάξης του Ενιαίου Λυκείου των Μπαρώνα - Μάμαλη Φ., Μπότσαρη Ι., Μπουρμπουχάκη Ι., Περάκη Β., έκδοση ΟΕΔΒ, 1999:

Κεφ. 1 Ανθρωπος και Υγεία, μόνο η εισαγωγή και οι παράγραφοι 1.1, 1.2, 1.3 και 1.4.

Κεφ. 2 Ανθρωπος και Περιβάλλον, μόνο η εισαγωγή και οι παράγραφοι 2.1, 2.2 και 2.4.

Σημειώνεται ότι:

α) Στην εξεταστέα ύλη δεν περιλαμβάνονται: οι εργαστηριακές ασκήσεις, οι πίνακες, τα παραθέματα, τα μικρά ένθετα (κείμενα με πλάγια γραφή σε πλαίσιο και σκούρο γαλάζιο φόντο) και οι χημικοί τύποι όπου υπάρχουν.

β) Οσα αναφέρονται υπό τον τίτλο «Ας ερευνήσουμε...», στο τέλος κάθε κεφαλαίου, αποτελούν προτάσεις για συνθετικές -δημιουργικές εργασίες, και φυσικά το προϊόν των εργασιών αυτών δεν αποτελεί εξεταστέα ύλη.

* ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

Από το βιβλίο «Ιστορία των Επιστημών και της Τεχνολογίας» των Αραμπατζή κ.ά., έκδοση ΟΕΔΒ 1999.

Κεφ. 10: Οι επιστήμες στους αρχαίους ανατολικούς πολιτισμούς

1. Τα μαθηματικά και η αστρονομία στη Μεσοποταμία

1.1. Το βαβυλωνιακό αριθμητικό σύστημα

1.3. Η βαβυλωνιακή αστρονομία

Κεφ.2ο: Η αρχαία ελληνική επιστήμη

1. Οι προσωκρατικοί φυσικοί Φιλόσοφοι και ο «κόσμος»

2. Τα προευκλείδεια μαθηματικά

2.1 Η σχολή της Ιωνίας

2.2 Η σχολή των Πυθαγορείων

2.3 Η ανακάλυψη της συμμετρίας

2.4 Η σχολή της Χίου

3. Η ελληνική Αστρονομία στον 4ο π. Χ. αιώνα

3.1 Ο ρόλος του Πλάτωνα

3.3. Η πλανητική αστρονομία μετά τον Εύδοξο

4. Η θεωρία της κίνησης του Αριστοτέλη

4.1 Η θεωρία της κίνησης στην υποσελήνια περιοχή

4.1.1 Η φυσική κίνηση

4.1.2 Η εξαναγκασμένη κίνηση

4.2. Οι κινήσεις των ουράνιων σωμάτων

5. Το απόγειο της αρχαίας Ελληνικής Επιστήμης

5.1. Τα ελληνικά μαθηματικά

5.1.1. Τα «Στοιχεία» του Ευκλείδη

5.1.2. Ο Αρχιμήδης

5.1.3. Ο Απολλώνιος και η μελέτη των κωνικών τομών

5.1.4. Ο Ερατοσθένης και η μέτρηση του μήκους της περιφέρειας της γης

5.2. Η ελληνιστική αστρονομία

5.2.1. Η ηλιοκεντρική υπόθεση του Αρίσταρχου

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5ο: Η γη «αρχίζει να κινείται»

1. Η ηλιοκεντρική θεωρία του Κοπέρνικου

1.1. Ο Κοπέρνικος και η παράδοση του ηλιοκεντρισμού

1.2. Το έργο «Περί της περιστροφής των Ουράνιων Σφαιρών»

2. Οι αδυναμίες της Κοπερνίκειας θεωρίας

2.1. Η ασυμβατότητα της κοπερνίκειας θεωρίας με την αριστοτελική φυσική

2.2. Τα προβλήματα που ζητούσαν λύση

2.3. Μία ερμηνευτική προσέγγιση

2.4. Ο αδύνατος κρίκος της αριστοτελικής φυσικής - Η θεωρία της κίνησης

3. Η επικράτηση του ηλιοκεντρικού συστήματος

3.1. Tycho Brade: ο πρωτοπόρος παρατηρησιακός αστρονόμος

3.2. Μία νέα επιστημονική πρακτική: οι συστηματικές μετρήσεις

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6ο: Η γέννηση της νεότερης φυσικής: το έργο του Γαλιλαίου

1. Το έργο του Γαλιλαίου

1.1. Ο νόμος της ελεύθερης πτώσης, προβλήματα κίνησης και η έννοια της αδράνειας

1.2. Το τηλεσκόπιο και οι νέες ανακαλύψεις

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8ο: Η Νευτώνεια σύνθεση: η ολοκλήρωση της εικόνας ενός νέου σύμπαντος

2. Τα «αίτια» της κίνησης των πλανητών

2.1. Τα διάσπαρτα κομμάτια της εικόνας

2.2. Η επίλυση του προβλήματος της τροχιακής κίνησης

3. Ο μετασχηματισμός της έννοιας της κίνησης και της δύναμης.

Τα τμήματα της θεωρίας που βρίσκονται εντός πλαισίου δεν εξετάζονται

Β. Μαθήματα Θεωρητικής Κατεύθυνσης
* ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Ι. ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1. Θουκυδίδης, Περικλέους Επιτάφιος

Από το βιβλίο «Θουκυδίδης, Περικλέους Επιτάφιος» Γ` τάξης Ε.Λ., του Η. Σπυρόπουλου, έκδοση ΟΕΔΒ, 1999:

Α. Εισαγωγή: οι σελ. 10-15

Β. Κείμενο: Από το πρωτότυπο τα κεφ. 37-41.

2. Φιλοσοφικός Λόγος

2. Από το βιβλίο «Φιλοσοφικός Λόγος», Γ` τάξης Ε.Λ., των Κοπιδάκη, Λυπουρλή, κ.ά., έκδοση ΟΕΔΒ, 1999:

Α. Εισαγωγή:

1. Στην αρχαία ελληνική Φιλοσοφία οι σελ. 34-37 (κεφ. Δ2), 43-44 (κεφ. Ε2), οι ενότητες: α) η διαλογική μορφή των πλατωνικών έργων και β) η φιλοσοφία και το παίγνιο

2. Στην Πολιτεία, σελ. 92-93 (ενότητες 1,2,3) 96-97 )ενότητες 5,6) και 99-102 (ενότητες 12,13,14)

3. Στον Αριστοτέλη, σελ. 139-150

4. Στα Ηθικά Νικομάχεια, σελ. 151-154

Β. Κείμενα

1. Πλάτων Πολιτεία: Από το πρωτότυπο οι ενότητες 8,9,10,12 13

2. Αριστοτέλης

α. Ηθικά Νικομάχεια: οι ενότητες 1 έως και 10.

ΙΙ. ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

1. Αδίδακτο πεζό κείμενο αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων της αττικής διαλέκτου.

2. Ως εξεταστέα ύλη στη Γραμματική και στο Συντακτικό καθορίζεται

α. Η ύλη που περιλαμβάνεται στα βιβλία του Γυμνασίου «Η ελληνική γλώσσα. Κείμενα, Αρχαία, Βυζαντινά και Λόγια» και

β. Ολόκληρη η ύλη που περιλαμβάνεται στο βιβλίο της Α` τάξης Ενιαίου Λυκείου «Εγχειρίδιο Γλωσσικής Διδασκαλίας» (ενότητες 1-21).

* ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Από το βιβλίο «Νεοελληνική Λογοτεχνία» Γ` τάξης Ε.Λ., των Κ. Ακρίβου, Δ. Αρμάου, κ.ά., έκδοση ΟΕΔΒ, 1999:

Α. Ποίηση

1. Γ. Ρίτσου, Η σονάτα του σεληνόφωτος

2. Ποιήματα για την ποίηση:

Κ. Καβάφης, Καισαρίων

Μελαγχολία του Ιάσωνος Κλεάνδρου...

Κ. Καρυωτάκης, Μικρή Ασυμφωνία εις Α Μείζον

Μ. Πολυδούρη, Μόνο γιατί μ' αγάπησες

Μ. Σαχτούρης, Ο Ελεγκτής

Μ. Αναγνωστάκης, Στον Νίκο Ε. 1949

Ν. Εγγονόπουλος, Ποίηση 1948

Γ. Παυλόπουλος, Τα αντικλείδια

3. Η ποιήτρια Κική Δημουλά, Ο πληθυντικός αριθμός

Σημείο αναγνωρίσεως

Β. Πεζογραφία

1. Γ. Βιζυηνός, Το αμάρτημα της μητρός μου

2. Στρ. Δούκας, Η ιστορία ενός αιχμαλώτου

Τα εισαγωγικά σημειώματα και τα βιογραφικά και γραμματολογικά στοιχεία νοούνται ως το αναγκαίο επικουρικό υλικό για τη δημιουργικότερη και γονιμότερη προσέγγιση του εκάστοτε διδασκόμενου κειμένου και επομένως εξετάζονται σε συνάρτηση με τα διδασκόμενα κείμενα και όχι αυτόνομα.

* ΛΑΤΙΝΙΚΑ

Από το βιβλίο «Λατινικά» της Γ` τάξης Ενιαίου Λυκείου, των Μ. Πασχάλη - Γ. Σαββαντίδη, έκδοση ΟΕΔΒ 1999:

Α. Κείμενο:

α. Οι διδακτικές ενότητες ΧΧΙ, ΧΧΙΙΙ, ΧΧΙV, ΧΧV, XXVII, ΧΧVΙΙΙ, ΧΧΙΧ, ΧΧΧ, ΧΧΧΙ, ΧΧΧΙΙ, ΧΧΧΙV, XXXVI, ΧΧΧVΙΙ, XXXVIII,, ΧLΙΙΙ, XLIV, XLV, XLVIII

Β. Γραμματική - Συντακτικό: Ως εξεταστέα ορίζεται η ύλη της Γραμματικής και του Συντακτικού που περιλαμβάνεται στις 20 ενότητες του βιβλίου της Β` Λυκείου και στις 30 του βιβλίου της Γ` Λυκείου, εκτός της ύλης που περιλαμβάνεται στις ενότητες: XL, XLI, XLVII XLVIX.

* ΑΡΧΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ

Από το βιβλίο «Αρχές Φιλοσοφίας» της Γ` τάξης του Ενιαίου Λυκείου, του Θεοδ. Ν. Πελεγρίνη, έκδοση ΟΕΔΒ 1999

1. Εισαγωγή σελ. 6-9

2. Οντολογία και Γνωσιολογία:

α. Οι προσωκρατικοί Φιλόσοφοι σελ. 12-20

β. Οι σοφιστές και ο Σωκράτης σελ. 20-23

γ. Ο Πλάτωνας σελ. 23-29

δ. Ο Αριστοτέλης σελ. 29-33

στ. Οι Εμπειρικοί Φιλόσοφοι σελ. 44-53

3. Ηθική:

α. Οι Σοφιστές και ο Σωκράτης σελ. 74-76

β. Σωκρατικές Θεωρίες σελ. 76-86 (εκτός των σελίδων 82-84)

γ. Η θεωρία του Αριστοτέλη για τη μεσότητα σελ. 86-89

στ. Η θεωρία του Καντ για την κατηγορική προσταγή σελ. 97-103

η. Η θεωρία του ωφελιμισμού σελ. 103-107

* ΙΣΤΟΡΙΑ

Από το βιβλίο «Θέματα Νεοελληνικής Ιστορίας» Γ` Ενιαίου Λυκείου των Γ. Μαργαρίτη, Α. Αζέλη, Ν. Ανδριώτη, Θ. Δετοράκη, έκδοση ΟΕΔΒ, 1999:

Ι. Από την αγροτική οικονομία στην αστικοποίηση σελ. 12-56

ΙΙ. Η διαμόρφωση και λειτουργία των πολιτικών κομμάτων στην Ελλάδα (1821-1936)

Α. Εξωτερικός προσανατολισμός και πελατειακές σχέσεις (1821-1843) σελ. 60-71

Β. Χειραφέτηση και αναμόρφωση (1844-1880) σελ. 72-81

Γ. Δικομματισμός και εκσυγχρονισμός (1880-1909) σελ. 82-90

Δ. Ανανέωση και Διχασμός (1909-1922) σελ. 91-100

Ε. Εκσυγχρονισμός και επεμβάσεις (1923-1936) σελ. 101-113

ΙΙΙ. Το προσφυγικό ζήτημα στην Ελλάδα (1821-1930):

1. Πρόσφυγες στην Ελλάδα κατά τον 19ο αιώνα

Γ. Η αποκατάσταση των προσφύγων κατά την περίοδο της μοναρχίας του Οθωνα (1833-1862) σελ. 131-135

2. Πρόσφυγες στην Ελλάδα κατά τον 20ό αιώνα σελ. 139

Β. Μικρασιατική καταστροφή σελ. 146-154

Γ. Η αποκατάσταση των προσφύγων σελ.155-161

Δ. Η αποζημίωση των ανταλλαξίμων και η ελληνοτουρκική προσέγγιση σελ. 162-164

Ε. Η ένταξη των προσφύγων στην Ελλάδα σελ. 165-171



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ