ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 20 Απρίλη 2000
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΩΝ
Με «ένα σμπάρο» πολλά τρυγόνια...

Φως στη «μαύρη τρύπα» του υπουργείου Πολιτισμού έριξε χθες ο υπουργός Πολιτισμού, Θόδ. Πάγκαλος, δίνοντας στη δημοσιότητα τον κατάλογο με τις επιχορηγήσεις που υπογράφτηκαν την περίοδο Μάιος '98 - Μάρτιος 2000 και δε θα εκτελεστούν, λόγω «έλλειψης χρημάτων». Φως, που βυθίζει σε αβέβαιο σκοτάδι τα οικονομικά του υπουργείου, αφού η απόφαση αναστολής των πληρωμών, ύψους 2,6 δισ., είναι κακός οιωνός για το αν το ΥΠΠΟ θα συνεχίσει να παίζει ρόλο αρωγού των καλλιτεχνικών και πνευματικών δραστηριοτήτων.

Αλλωστε, η δήλωση του υπουργού Πολιτισμού ότι «θα επανεξεταστεί η πολιτική των επιχορηγήσεων», ήδη δημιουργεί ερωτήματα για το πού θα καταλήξει η επανεξέταση. Θα περιοριστεί η οικονομική βοήθεια του ΥΠΠΟ σε πολιτιστικούς φορείς ή θα αυξηθεί το κονδύλι του ΥΠΠΟ, κατ' αρχήν στον Τακτικό Προϋπολογισμό; Σημειώνουμε ότι τα κονδύλια αυτών των επιχορηγήσεων θα καλύπτονται από το ΛΟΤΤΟ κι όχι από τον τακτικό προϋπολογισμό, εξ ου και η έλλειψη χρημάτων. Από τα 2,6 δισ., τα 751 εκατ. υπογράφτηκαν από τον Ε. Βενιζέλο και το 1,9 δισ. από την Ελ. Παπαζώη.

Μήπως, τελικά, οι ξαφνικές αιχμές του Θ. Πάγκαλου, εκτός από το χαρακτήρα επίθεσης που είχαν προς τον Ε. Βενιζέλο, ήταν και πρωθυπουργικά υπαγορευμένες, προκειμένου να ανοίξει μια συζήτηση, της οποίας αποτέλεσμα θα είναι να περιοριστεί η οικονομική σχέση του ΥΠΠΟ με την καλλιτεχνική παραγωγή; Θυμίζουμε ότι, σε συνέντευξή του σε τηλεοπτικό κανάλι, την περασμένη Δευτέρα, ο Θ. Πάγκαλος μίλησε για «ενίσχυση του ρόλου των χορηγών».

Οι επιχορηγήσεις που υπέγραψαν οι Ε. Βενιζέλος και Ελ. Παπαζώη αφορούν σε πανεπιστημιακά και ερευνητικά ιδρύματα, πολιτιστικούς συλλόγους, φορείς, δήμους, μικρά θεατρικά σχήματα, συνδικαλιστικά σωματεία κ.ά. Ανάμεσά τους βρίσκουμε κονδύλια που εξυπηρετούν χάραξη ενός προγράμματος, όπως εκείνα που αφορούσαν σε Εφορείες Αρχαιοτήτων, έδρες Νεοελληνικών Σπουδών στο εξωτερικό, ελληνικά πανεπιστήμια κλπ. Επίσης, κονδύλια που απευθύνονται σε πολιτιστικούς και άλλους συλλόγους και κονδύλια που αφορούν απ' ευθείας σε φυσικά πρόσωπα. Και σ' αυτόν τον κατάλογο, η αναγκαιότητα κάποιων επιχορηγήσεων συνυπάρχει με κάποιες άλλες, που προφανέστατα - όπως συμβαίνει με τις εκάστοτε ηγεσίες όλων των υπουργείων - υπαγορεύτηκαν από προσωπικές πελατειακές και ψηφοθηρικές σχέσεις στις εκλογικές περιφέρειες των δύο πρώην υπουργών Πολιτισμού.

Σίγουρα, δεν είναι τυχαίο ότι μόνο για το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ο Ε. Βενιζέλος είχε υπογράψει 12 αποφάσεις επιχορήγησης, από τις οποίες οι 4 υπογράφτηκαν την τελευταία ημέρα της θητείας του στο ΥΠΠΟ (17/2/99). Εκείνη την ημέρα υπογράφτηκαν 168 αποφάσεις επιχορηγήσεων. Αντίστοιχα, και η Ελ. Παπαζώη φέρεται με 267 αποφάσεις από τις 8 Μαρτίου και μετά. Μάλιστα, οι τελευταίες έχουν την ημερομηνία της επίσημης έναρξης της προεκλογικής περιόδου (14/3/2000). Μόνο αυτό το στοιχείο δηλώνει με ποιο τρόπο επιχειρείται, και την τελευταία στιγμή, η χειραγώγηση και εξάρτηση των ανθρώπων του πολιτισμού από την εξουσία. Γι' αυτό, άλλωστε, ποτέ δε χαράχτηκε ένα πλαίσιο αρχών και προϋποθέσεων για τις επιχορηγήσεις, αφού με αυτές κορυφώνεται η ψηφοθηρική δραστηριότητα των υπουργών.

Ετσι, βλέπουμε περίεργα κονδύλια, όπως εκείνο του Ε. Βενιζέλου σε ιδιωτική μελετητική εταιρία του αρχιτέκτονα Ν. Τομπάζη. Βλέπουμε σε διάστημα μόνο τριών ημερών ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων να παίρνει 130 εκατ., αλλά παράλληλα να κόβεται και το κονδύλι των 20 εκατ. για το «Σπίτι του Ηθοποιού». Να κόβονται κονδύλια σε Εφορείες Αρχαιοτήτων, μικρά μουσεία και πανεπιστήμια.

ΧΑΡΟΛΝΤ ΠΙΝΤΕΡ
«Να αντισταθούμε σε ΗΠΑ και ΝΑΤΟ»

Ο Χάρολντ Πίντερ με τη διδακτορική τήβεννο του ΑΠΘ, στην προχτεσινή τελετή
Ο Χάρολντ Πίντερ με τη διδακτορική τήβεννο του ΑΠΘ, στην προχτεσινή τελετή
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.-

«Βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τις ΗΠΑ. Με μια τεράστια, κτηνώδη, μοχθηρή μηχανή, που πρέπει να την αναγνωρίσουμε ως τέτοια και να της αντισταθούμε», τόνισε ο κορυφαίος, σήμερα, Βρετανός δραματουργός Χάρολντ Πίντερ - μια πραγματικά τολμηρή και ελεύθερη φωνή διανοουμένου στην Ευρώπη, μιλώντας στην προχτεσινή τελετή αναγόρευσής του σε επίτιμο διδάκτορα του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ. Εν μέσω θερμών και παρατεταμένων χειροκροτημάτων συνέχισε:

«Ενώ ο Κλίντον δίνει στον κόσμο μια "ελευθερία" φτιαγμένη από ψέματα, βόμβες και καταστροφή, στις αρχές του χρόνου δήλωσε "Εμείς οι Αμερικανοί δώσαμε την ελευθερία στον κόσμο"! Πιστεύω ότι μέσα στο χρόνο θα υπάρξουν περισσότερες τέτοιου είδους δηλώσεις, όπως και περισσότερες βόμβες και καταστροφές. Συγκαταλέγομαι σ' αυτούς που πιστεύουν στον κίνδυνο της πυρηνικής καταστροφής, η οποία όμως δε θα προέλθει από τα "επικίνδυνα" - σύμφωνα με τις ΗΠΑ - κράτη, αλλά από τις ίδιες τις ΗΠΑ».

Ο Βρετανός συγγραφέας καυτηρίασε, μαζί με τις ΗΠΑ, και την πολιτική της κυβέρνησης της χώρας του.

«Οι Αμερικανοί έχουν αποσαφηνίσει ότι θα υπερασπιστούν τα συμφέροντά τους, όποτε το επιθυμούν, ακόμη κι αν χρειαστεί η χρήση στρατιωτικής βίας. Και η κυβέρνηση της Βρετανίας τους ακολουθεί με προθυμία, η οποία αξίζει την αηδία μας. Οι βομβαρδισμοί του ΝΑΤΟ κατά της Σερβίας δεν είχαν καμία απολύτως σχέση με οποιαδήποτε ανθρωπιστική επέμβαση, αλλά ήταν σαφής επιβεβαίωση της δύναμης των ΗΠΑ. Οπως και οι κυρώσεις κατά του Ιράκ, που απέδειξαν τον κυνισμό, τον αδιάφορο σαδισμό. Πρόκειται για σειρά παράνομων, ανήθικων, παράλογων πράξεων, που περιφρονούν το Διεθνές Δίκαιο και τα Ηνωμένα Εθνη».

Αναφερόμενος στην εσωτερική πολιτική των ΗΠΑ, αναρωτήθηκε σε ποιες αξίες του πολιτισμού πιστεύουν οι κυρίαρχες δυνάμεις αυτής της χώρας: «Σε μια χώρα με δύο εκατομμύρια πολίτες στις φυλακές, σε μια χώρα όπου κρατούνται σε φυλακές παιδιά, όπου χρησιμοποιούνται αναισθητικά όπλα, όπου γίνονται μαρτύρια με τηλεχειριστήρια, σε μια χώρα, στις 38 από τις Πολιτείες της οποίας ισχύει η θανατική ποινή, ο όρος "πολιτισμένες αξίες" ηχεί αστείος».

Στην τελετή αναγόρευσης του Χ. Πίντερ σε επίτιμο διδάκτορα, στην κατάμεστη Αίθουσα Τελετών του ΑΠΘ, ο πρύτανης του ιδρύματος, Μιχάλης Παπαδόπουλος, απένειμε στον συγγραφέα τιμητική πλακέτα, ενώ η πρόεδρος του τμήματος Αγγλικής Φιλολογίας, Αικατερίνη Δούκα - Καμπίτογλου, διαβάζοντας το ψήφισμα της αναγόρευσης, επισήμανε:

«Ο Χ.Πίντερ ανανέωσε τη σύγχρονη θεατρική γραφή, ενώ με τόλμη κατήγγειλε κάθε αυθαίρετη παρέμβαση των ισχυρών της Γης».

Εξάλλου, σε συνέντευξή του στο χτεσινό φύλλο της εφημερίδας «Μακεδονία», ο Χ. Πίντερ, εξηγώντας τη στάση του απέναντι στη Νατοϊκή επίθεση κατά της Γιουγκοσλαβίας, ανέφερε ότι «αισθάνεται ιδιαίτερα ντροπιασμένος για τη στάση που κράτησε η χώρα του στο θέμα αυτό».

Σε ερώτηση για τη στάση του βρετανικού Τύπου και την απόσταση ανάμεσα στην αλήθεια και σε όσα έγραφαν σχετικά με τη Γιουγκοσλαβία οι εφημερίδες και έδειχνε η τηλεόραση στη χώρα του, απάντησε:

«Τα ΜΜΕ είναι απόλυτα ταυτισμένα με την εξουσία. Εξάλλου, η γυμνή αλήθεια είναι πάντα αποκρουστική. Ζούμε σε μια εποχή, κατά την οποία οι μεγάλες δυνάμεις υποκρίνονται ότι επιβάλλουν την ειρήνη, ενώ στην ουσία ασκούν απλώς βία. Στο Ιράκ, για παράδειγμα, οι Αμερικανοί υποστηρίζουν ότι βρίσκονται σε άμυνα. Η αλήθεια είναι ότι πρώτοι ξεκίνησαν την επίθεση. Επιπλέον, δεν είδαμε ποτέ ως τώρα τους Αμερικανούς να βομβαρδίζουν, ας πούμε, την Κωνσταντινούπολη, επειδή η Τουρκία καταπιέζει τους Κούρδους. Βρισκόμαστε κάτω από μια διαρκή απειλή. Ακόμη κι αυτή τη στιγμή που μιλάμε, κάποιοι μας απειλούν», κατέληξε.

«Τρίτη πόρτα» της ψυχής

«Ανοιξη του 2000 μ.Χ. Η τρίτη πόρτα άνοιξε. Οσα είδα και όσα άκουσα, εύχομαι να τα δείτε και να τ' ακούσετε κι εσείς». Η εκμυστήρευση της Λένας Πλάτωνος, της συνθέτριας που το ταλέντο και η έμπνευσή της τάραξε αρκετές φορές τα λιμνάζοντα νερά της δισκογραφίας, αφορά στο νέο δίσκο της «Τρίτη Πόρτα», με ερμηνεύτρια την Μαρία Φαραντούρη. Ενας δίσκος «έκπληξη, με λαϊκότροπα τραγούδια, για ν' ακούγονται στο ραδιόφωνο», όπως είπε η ίδια στη χτεσινή παρουσίαση, σε στίχους του Θοδωρή Ποάλα. Οι στίχοι του, ήταν αυτοί που την οδήγησαν ν' ανοίξει την «τρίτη πόρτα σε δρόμους ελληνικούς, λαϊκούς, μελωδικούς». Τα τραγούδια της τα εμπιστεύτηκε στην Μαρία Φαραντούρη, «μια κοντράλτο φωνή, που πάντα με γοήτευε, αισθαντική και δραματική ταυτόχρονα. Ηταν για μένα μια πρόκληση ν' αποκαλύψω το άλλο της πρόσωπο, εκείνο που κρύβεται πίσω από τη δωρική φωνή της, το τρυφερό και το ερωτικό».

Η Μ Φαραντούρη, έχοντας γνωρίσει τη συνθέτρια από τη «Λιλιπούπολη» («πρώτη πόρτα») και τα πρωτοποριακά της τραγούδια («δεύτερη πόρτα»), μίλησε χτες για τη λαϊκότροπη «Τρίτη Πόρτα» και την έξοχη μελωδική γραμμή της, τονίζοντας: «Η μελωδία είναι γνώρισμα των Χατζιδάκι και Θεοδωράκη. Η Λένα είναι η συνέχεια της ευαισθησίας τους. Η σημαιοφόρος της τρίτης πόρτας, που μπορεί να τη δει κανείς και ως τρίτη πρόταση στο ελληνικό τραγούδι».

Ο Γιώργος Νταλάρας, που ερμηνεύει ένα κομμάτι του δίσκου, είπε ότι θεωρεί τύχη τη συνεργασία του με τη Λ. Πλάτωνος, ενώ, απευθυνόμενος στον διευθυντή της ΕΜΙ, Κ. Μπουρμά, τον διαβεβαίωσε ότι «μια καλή μικρή επένδυση στο χρηματιστήριο του καλού τραγουδιού θα σας κάνει ένα λίμιτ απ, που δε θα το ξεχάσετε ποτέ».

«Ρινγκ» στην Κολομβία!

Ελληνική «γεύση» έχει το Διεθνές Ιβηροαμερικανικό Φεστιβάλ Θεάτρου που πραγματοποιείται στην πρωτεύουσα της Κολομβίας, Μπογκοτά, όπου από σήμερα μέχρι την Κυριακή, το θέατρο «Ουίλιαμ Σαίξπηρ» θα φιλοξενήσει τη χοροθεατρική παράσταση «Ρινγκ» του Κωνσταντίνου Ρήγου, μια συμπαραγωγή του Χοροθεάτρου «Οκτάνα» με το Χοροθέατρο του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Το Φεστιβάλ διοργανώνεται για έβδομη φορά και περιλαμβάνει μεγάλο διεθνές τμήμα, στο πλαίσιο του οποίου θα δοθούν οι ελληνικές παραστάσεις.

Το «Ρινγκ» πρωτοπαρουσιάστηκε στην Αθήνα (5/1999). Πρόκειται για μια «παραβολή» των ανθρώπινων σχέσεων, που μετατρέπονται - με τη «γλώσσα» του χορού - σε αγώνα μποξ.

Η σκηνοθεσία - χορογραφία είναι του Κωνσταντίνου Ρήγου, το σκηνικό των Αννα Γεωργιάδου -Κένι Μακλέλαν, τα κοστούμια του Νίκου Νατσούλη, οι φωτισμοί του Φίλιππου Κουτσαφτή, η μουσική επιμέλεια του Σάκη Δημητρακόπουλου. Βοηθός χορογράφου είναι η Αμαλία Μπενέτ.

Από την «Οκτάνα» χορεύουν οι: Αμαλία Μπενέτ, Ταμάρα Ιλιάσοβα, Ρούλα Κουτρουμπέλη, Στάθης Μερμήγκης, Κατερίνα Παπαγεωργίου, Κωνσταντίνος Ρήγος και Ελενα Τοπαλίδου. Από το ΚΘΒΕ χορεύουν οι: Κώστας Γεράρδος, Κατερίνα Κερβανίδου, Γιάννης Μάρτος και Δημήτρης Ιορδανίδης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ