ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 21 Απρίλη 2000
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Από τον ευτελισμό στην κατάργηση

Πίσω από τον καπνό της κόντρας Πάγκαλου - Βενιζέλου, κρύβεται η πρόθεση της κυβέρνησης να καταργήσει ένα θεσμό - αποτέλεσμα χρόνιων διεκδικήσεων των ανθρώπων του λαϊκού πολιτισμού

Δείγμα της πολιτικής που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στο χώρο του Πολιτισμού, αποτελεί το θέμα που προέκυψε με τις γνωστές δηλώσεις του Θ. Πάγκαλου για τη «μαύρη τρύπα» στα οικονομικά του υπουργείου Πολιτισμού. Θέμα που παρουσιάστηκε ως διαμάχη δύο στελεχών του ΠΑΣΟΚ και εσωκομματική κόντρα, αλλά στην πραγματικότητα κρύβει την επιχείρηση κατάργησης του θεσμού των επιχορηγήσεων. Και βέβαια όχι για τους ημέτερους και όσους προωθούν τον πολιτισμό της άρχουσας τάξης, αλλά για όσους υπηρετούν τον προοδευτικό λαϊκό πολιτισμό. Για τους πρώτους πάντα θα υπάρχουν τρόποι. Αλλωστε, μιλώντας σε τηλεοπτική εκπομπή ο Θ. Πάγκαλος είπε, ότι πρέπει να ενισχυθεί ο θεσμός των χορηγιών και μάλιστα με τρόπο που οι χορηγοί «να κερδίζουν»...

Είθισται το υπουργείο Πολιτισμού να «καμώνεται» πως ενισχύει το λαϊκό πολιτισμό και την καλλιτεχνική δημιουργία διά του θεσμού των επιχορηγήσεων. Μόνο που αυτό ήταν αποτέλεσμα χρόνιων διεκδικήσεων από τους ανθρώπους του πολιτισμού. Οσο οι κυβερνήσεις δεν μπορούσαν να καταργήσουν το θεσμό, φρόντισαν τουλάχιστον να τον ευτελίσουν και να τον μετατρέψουν σε μοχλό χειραγώγησης και εξαγοράς καλλιτεχνών και πολιτιστικών συλλόγων. Ετσι έγινε το κατ' εξοχήν πεδίο πελατειακών σχέσεων και εξαγοράς συνειδήσεων. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο τύχαινε να ενισχύονται φορείς και δραστηριότητες που προσέφεραν στον πολιτισμό, αλλά οι υπουργοί δεν έπαψαν ποτέ να αναζητούν τρόπους υπονόμευσης. Η απόδειξη για το πόσο η εξουσία χρησιμοποίησε το θεσμό, είναι ότι η αναστολή των επιχορηγήσεων θίγει και αυτούς τους ίδιους τους «ευνοούμενους». Αλλά ποιους ευνοούμενους; Εκείνους που μετριούνται μόνο ως ψήφοι. Διότι από τα κονδύλια του ΛΟΤΤΟ ενισχύεται και το Μέγαρο Μουσικής! Το όνομά του δεν υπάρχει στον περίφημο κατάλογο. Και δεν υπάρχει διότι δε θα περικοπεί τίποτα από τα κονδύλια που αφορούν τους εργολάβους της τέχνης. Η ενίσχυση αυτών είναι ο μόνος σταθερός και αδιαπραγμάτευτος στόχος. Και μαζί με αυτό η εισβολή των χορηγών. Το άνοιγμα του θέματος των επιχορηγήσεων δεν είναι τυχαίο ούτε χρονικά: γίνεται την εποχή που πολιτική της ΕΕ είναι η περικοπή κάθε είδους κοινωνικών παροχών.

Ολα τα άλλα είναι υπό διαρκή αμφισβήτηση. Δεν είναι τυχαίο, ανάμεσα στα κομμένα κονδύλια βρίσκονται και κάποια που αφορούσαν ενίσχυση θεσμών και προγράμματος δράσης υπηρεσιών. Δηλαδή χρήματα που θα πήγαιναν σε Εφορείες Αρχαιοτήτων, δε θα δοθούν, υπονομεύοντας προφανώς έργο προγραμματισμένο. Τα κονδύλια που θα πήγαιναν στο Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων επρόκειτο να διατεθούν για το συνέδριο του Συλλόγου το φθινόπωρο και το βοήθημα των αρχαιολόγων για την αγορά βιβλίων. Το τραγελαφικό είναι ότι υπονομεύονται ακόμα και θεσμοί. Οσοι βραβευμένοι των Κρατικών Βραβείων Θεατρικού Εργου πρόλαβαν να εισπράξουν το χρηματικό έπαθλο των 2 εκατ. ήταν τυχεροί. Διότι η Σοφία Διονυσοπούλου και ο Ανδρέας Θωμόπουλος βρίσκονται σε αυτούς που δε θα πληρωθούν γιατί δεν έσπευσαν... εγκαίρως. Το υπουργείο δε θα βρει χρήματα ούτε για την ολοκλήρωση των υποχρεώσεων που προκύπτουν από το θεσμό. Επίσης στον ίδιο κατάλογο βλέπουμε την αναστολή της πληρωμής των χρημάτων για το «Σπίτι του Ηθοποιού», που αποτελούσε διαρκές αίτημα του Συλλόγου Ελλήνων Ηθοποιών.

«Ο σκοπός του σωματείου το "Σπίτι του Ηθοποιού", είναι ανιδιοτελής και φιλανθρωπικός», δήλωσε στο «Ρ» η Αννα Φόνσου, πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και πρόεδρος του σωματείου «Σπίτι του Ηθοποιού». Και συνέχισε: «Πρέπει να ξέρει ο υπουργός Πολιτισμού ότι οι επιχορηγήσεις του Πολιτισμού είναι απαραίτητες, ενόψει και των Ολυμπιακών Αγώνων πολύ περισσότερο. Οφείλει επίσης ο υπουργός να ρίξει το βλέμμα του σε μας τους ηθοποιούς που είμαστε ένας κλάδος εργαζομένων με 80% ανεργία. Η πολιτεία οφείλει να δίνει και όχι να κόβει χρήματα από την Τέχνη. Πρέπει να ξέρουν ότι οι ηθοποιοί είμαστε συσπειρωμένοι και με το πείσμα και τους αγώνες μας κατορθώσαμε πολλά».

Eκδοση στη μνήμη των Μερλιέ - Καρά

Αφιερωμένη στη μνήμη δύο μορφών της μουσικής παράδοσης, στην Μέλπω Μερλιέ και στον Σίμωνα Καρά, είναι η δισκογραφική έκδοση του Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου με τίτλο «Και ανυμνήσωμεν», με εκκλησιαστικούς ύμνους, ηχογραφημένους το 1930 από την Μέλπω Μερλιέ. Στο δίσκο περιλαμβάνεται το μεγαλύτερο μέρος της βυζαντινής μουσικής, που ηχογραφήθηκε πριν εβδομήντα χρόνια σε δίσκους 78 στροφών, από την ακάματη Μ. Μερλιέ και τους συνεργάτες της για τον τότε «Σύλλογο Δημοτικών Τραγουδιών», που αργότερα μετονομάστηκε σε Μουσικό Λαογραφικό Αρχείο.

Οι φωνές που ακούγονται είναι του μητροπολίτη Σάμου Ειρηναίου Παπαμιχαήλ (1878-1963), του Σίμωνα Καρά (1903-1999) με τη νεοσύστατη τότε χορωδία του και δύο ψαλτών από τα Μέγαρα, του Δημήτρη Παπαποστόλη (1869-1933) και του Δημήτρη Καρώνη (1891-1955). Στη συλλογή αυτή αντιπροσωπεύονται, εκτός από τους οκτώ ήχους και τα τρία είδη του βυζαντινού μέλους: Το ειρμολογικό, το στιχηραρικό και το παπαδικό. Και οι τέσσερις ψάλτες επιλέχτηκαν για την καλλιφωνία τους και το σεβασμό τους στην προφορική παράδοση.

Πάντα επίκαιρα παραμένουν τα λόγια της Μ. Μερλιέ: «Καλή ή κακή, η παράδοση αυτή κυριαρχεί και σήμερα, κοντά στην τυπωμένη μουσική της εκκλησίας, και πρέπει να μελετηθεί». Και είναι αλήθεια πως αυτές οι σπάνιες ηχογραφήσεις «δε θα γίνονταν ποτέ χωρίς τη Μερλιέ», όπως είπε χαρακτηριστικά χτες ο Μ. Δραγούμης, που υπογράφει την επιμέλεια της έκδοσης, μαζί με τους Κ. Δρυγιανάκη και Θ. Μωραΐτη. Ο δίσκος διατίθεται σε κεντρικά δισκοπωλεία και στο ΜΛΑ (Κυδαθηναίων 11).

Παραστάσεις σε ΔΗΠΕΘΕ
  • Το ΔΗΠΕΘΕ Βορείου Αιγαίου παρουσιάζει, μέχρι τις 23/4 στο «Ομήρειο» Πολιτιστικό Κέντρο του δήμου, τη νέα του παραγωγή «Οι Δουβλινέζοι» του Τζέιμς Τζόυς, σε σκηνοθεσία Νικολέττας Γουλή. Τα δύο κείμενα της παράστασης «Μια απρόσμενη συνάντηση» και «Μια μητέρα» από τις ιστορίες των «Δουβλινέζων», είναι οι ιστορίες ανθρώπων μιας πόλης. Η παράσταση επικεντρώνεται στις επιδράσεις που έχουν στην ψυχή των παιδιών οι συμπεριφορές και οι επιθυμίες των ενηλίκων. Η μετάφραση είναι της Μαριλένας Βασιλάκη, τα κοστούμια της Αννας Καραμουσλή, η μουσική επιμέλεια της Κατερίνας Βασιλάκη, οι φωτισμοί του Δήμου Αβδελιώδη. Στο κινηματογραφικό κομμάτι της παράστασης παίζουν: Θανάσης Βλαβιανός, Μπάμπης Γιωτόπουλος, Μελέτης Γεωργιάδης, Δημήτρης Ιωακειμίδης, Σάσσα Kρίτση κ.ά. και επί σκηνής οι: Θανάσης Βλαβιανός, Σάσσα Κρίτση και Στέλλα Κωνσταντάτου.
  • Το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου φιλοξενεί ( 21,22/4) την Ολια Λαζαρίδου με την παράσταση «Τα παραμύθια των αδελφών Γκριμ», σε σκηνοθεσία Δημήτρη Παπαϊωάννου, σκηνικά - κοστούμια Σωκράτη Σωκράτους, μουσική Γιώργου Κουμεντάκη. Ενα δώρο για τα χαμένα χρόνια της αθωότητας, της ομορφιάς και της σοφίας, προσφέρει η ηθοποιός περιπλανώμενη σε παραμυθένια μονοπάτια, των οποίων τις ιστορίες άντλησαν οι αδελφοί Γκριμ από τη γερμανική μυθολογική παράδοση.
  • Το Θρησκευτικό δράμα «Χριστός Πάσχων», σε μορφή θεατρικού αναλογίου, παρουσιάζει το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης, σήμερα (21 Απριλίου), στο Δημοτικό Θέατρο Λαμίας (8.30μμ), σε συνεργασία με την Ιερά Μητρόπολη Φθιώτιδας. Ο «Χριστός Πάσχων» παρουσιάζεται σε μετάφραση Θρασύβουλου Σταύρου, σκηνοθετική επιμέλεια Πάνου Σκουρολιάκου, σκηνογραφική και ενδυματολογική επιμέλεια Πηνελόπης Συρογιάννη, φωτισμούς Γιώργου Καλτσά. Η Μαρία Κανελλοπούλου διαβάζει το ρόλο της Παναγίας. Συμμετέχουν: Εφη Θανοπούλου, Αρης Τσιούνης, Κωστής Κούκιος, Κώστας Βελέντζας, Κώστας Πασπάλης, Δημήτρης Τζινιέρης, Σπύρος Κουδουνάς. Ψάλει ο πρωτοψάλτης της Μητρόπολης Φθιώτιδας Ανδρέας Ιωακείμ και κρουστά παίζει ο Γιάννης Τζινιέρης.
«Σοφοκλέους» στη Θεσσαλονίκη

Η ξεκαρδιστική κωμωδία του Σπύρου Νικολετάτου «Εδώ γίνεται της Σοφοκλέους», με τον Κώστα Βουτσά, ταξιδεύει στη Θεσσαλονίκη και από την Κυριακή του Πάσχα θα φιλοξενείται στο θέατρο «Αυλαία», ενώ στο «Αλίκη» θα παίζεται μέχρι τις 23 Απρίλη. Πρόκειται για κωμωδία που επιφυλάσσει δύο ώρες γέλιου, εκπλήξεις και απρόοπτα. Εκτυλίσσεται στην οικογένεια ενός βιομηχάνου. Σατιρίζει τη νεοελληνική πραγματικότητα, όπως τη διαμορφώνει η «εισβολή» του Χρηματιστηρίου στη ζωή μας. Η σκηνοθεσία είναι του Κώστα Βουτσά, τα σκηνικά του Μανώλη Μαριδάκη και η μουσική επιλογή του Σ. Νικολετάτου.

Εκτός του Κ. Βουτσά παίζουν: Βίλμα Τσακίρη, Γιώργος Γεωργίου, Γιώργος Λαμπάτος, Γιώτα Κουτσουδάκη, Ελσα Πελαγίδου, Δημήτρης Βασιλειάδης, Κατερίνα Ανδριανάκη, Θεοδώρα Βουτσά.

Οι ηθοποιοί ψηφίζουν

Στις 17 Απριλίου πραγματοποιήθηκε η εκλογοαπολογιστική γενική συνέλευση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, η οποία ενέκρινε τον απολογισμό του απερχόμενου ΔΣ και εξέλεξε 9μελή Εφορευτική Επιτροπή, η οποία συγκροτήθηκε την Τετάρτη, επιλέγοντας ομόφωνα ως πρόεδρο τον Σάββα Γεωργιάδη και γραμματέα την Εύα Καμινάρη. Οι εκλογές θα γίνουν τη Μ. Δευτέρα από την ανατολή έως και τη δύση του ηλίου στα γραφεία του σωματείου (Κάνιγγος 33, 2ος όροφος). Οι εργαζόμενοι στα ΔΗΠΕΘΕ ηθοποιοί θα ψηφίσουν την Κυριακή των Βαΐων (23/4). Οι κάλπες θα στηθούν στα εξής ΔΗΠΕΘΕ και με χρέωση των παρακάτω μελών της Εφορευτικής Επιτροπής: Αγρινίου, Ιωαννίνων, με υπεύθυνο μέλος της Εφορευτικής Επιτροπής τον Αλέκο Αλεξανδρή. Καλαμάτας με υπεύθυνο τον Βασίλη Ψυχογιόπουλο και Χίου με υπεύθυνο τον Σταμάτη Παγασαίο. Οι εκλογές στο περιφερειακό γραφείο Θεσσαλονίκης θα διεξαχθούν τη Μ. Δευτέρα, από τις 7 π.μ. - 7 μ.μ. στα γραφεία του ΣΕΗ Β. Ελλάδας, με ευθύνη του μέλους της Εφορευτικής Κατερίνας Βακαλοπούλου. Τη Μ. Δευτέρα διεξάγονται, επίσης, και οι εκλογές του ΤΑΣΕΗ.

Εκθεση Αγιορείτικης χαρακτικής του Μάρκου Καμπάνη εγκαινιάζεται σήμερα (8 μ.μ.) στο «Αετοπούλειο Πολιτιστικό Κέντρο» του Δήμου Χαλανδρίου (Φιλ. Εταιρείας και Τομπάζη 18, Χαλάνδρι), στο πλαίσιο των «Ανοιξιάτικων Εκδηλώσεων» του Κέντρου. Θα προλογίσει η επιμελήτρια χαρακτικών της Εθνικής Πινακοθήκης Μαριλένα Κασιμάτη. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 27/4.Αύριο, το «Αετοπούλειο» παρουσιάζει, στο Πνευματικό Κέντρο του Αγ. Νικολάου Χαλανδρίου, τη Χορωδία Ιερέων της Αρχιεπισκοπής Αθηνών σε ύμνους της Σαρακοστής, ενώ την Κυριακή το Μουσικό Σύνολο του Ωδείου Μ. Κανατσούλη με κλασική και εκκλησιαστική μουσική.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ